Waarom een B2B webshop starten?

Het belang van online verkoop in de Business to Business wereld wordt steeds duidelijker. De hoofdreden: zakelijke klanten verwachten in toenemende mate makkelijke en snelle online bestelmethoden.

Het verwachtingsniveau van zakelijke klanten wordt beïnvloed door privé-ervaringen. Volgens onderzoeksbureau Forrester beïnvloeden consumenten platformen (B2C) wat er verwacht wordt van B2B platformen. Wat een B2B klant ervaart tijdens het boeken van een vakantie, of bij het mobiel bankieren met een particuliere rekening, wordt ook verwacht op zakelijk niveau.

In een steeds meer digitaal wordende wereld is het toevoegen van een B2B e-commerce verkoopkanaal daarom voor veel bedrijven niet langer een optie, maar een must!

  • Omzet verhogen

    Een zakelijke webwinkel draagt bij aan verhoging van de omzet. Dit kan op veel manieren bereikt worden. Bijvoorbeeld door: producten online zichtbaar te maken, nieuwe markten te ontdekken, internationaal te groeien en online data inzetten om de AOV te verhogen.

  • Voldoe aan B2B klantverwachtingen

    Zakelijke klanten hebben een andere manier van kopen dan de consument. De klant verwacht echter wel hetzelfde gemak als bij een online B2C aankoop. Daarom is het van belang op de juiste manier online producten aan B2B klanten aan te bieden.

  • Ongekende efficiëntie

    Online B2B verkoop helpt om efficiënter te kunnen werken. Het vermindert de kans op fouten en zorgt voor een soepel bestel- en verkoopproces. Klanten kunnen bestellingen direct in de B2B shop plaatsen, en zo is er minder kans op miscommunicatie.

Wat zijn de verschillen tussen een B2C en B2B webshop

De verschillende tussen B2C en B2B e-commerce zijn groot. B2C en B2B klanten hebben andere redenen om producten te kopen, hun koopgedrag verschilt en ze hebben andere verwachtingspatronen. Toch worden de doelgroepen online vaak op dezelfde manier benaderd. Toch zijn er een aantal cruciale verschillen waar aandacht aan moet worden besteedt in een online B2B portaal.

De B2B klant verwacht functioneel gezien meer van een B2B webshop dan een B2C klant. Alle B2B processen die van oudsher face-to-face plaatsvinden, moeten ook online op een goede manier vertegenwoordigd worden. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van:

  • Een uitgebreide product catalogus
  • Complexe prijslijsten
  • Prijzen met en zonder BTW tonen
  • Klantspecifieke prijslijsten
  • Herhaalbestellingen
  • Een offerte module
  • Accountmanagement voor verschillende gebruikers
  • Uitgebreide productinformatie
  • Achteraf betalen

Door voor de juiste B2B software te kiezen kan aan alle wensen en eisen van de B2B klant worden voldaan.

Hoe kies je de juiste B2B webshop software?

Het fundament voor je webshop, de B2B webshop software die je kiest, is ontzettend belangrijk. Het zal de basis vormen voor jouw webshop en het B2B platform zijn waar iedereen interactie mee heeft. Het moet voor jou, en voor de klant goed werken. Maar waar moet je op letten als je B2B software selecteert voor jouw B2B shop?

Stap 1: Bepaal wat je nodig hebt

Begin met een uitgebreide en kritische analyse van je huidige B2B omgeving. Wat is de huidige infrastructuur voor B2B verkopen en hoe ziet het orderproces er precies uit?

Probeer in de analyse vragen te beantwoorden zoals:

Hoe ziet het B2B verkoop proces er uit?
Welke teams zijn betrokken bij de verkoop?
Hoe wordt productinformatie beheert?
Welke klantgegevens worden er bijgehouden?
Hoe worden prijsafspraken gemaakt?
Is er sprake van klantgroepen?
Hoe worden bestellingen geleverd?
Hoe wordt de klant op de hoogte gehouden van bestellingen?

Op basis van deze vragen kun je een goed overzicht krijgen. Vanuit dit overzicht kun je gaan kijken hoe je dit in de nieuwe B2B e-commerce software zou willen terugzien én wat er misschien zelfs beter zou kunnen. Stel hierbij duidelijk doelen. Wat wil je met een nieuwe webshop bereiken?

Wanneer dit duidelijk is, kun je een RFP (Request For Proposal) opstellen. In dit document leg je aan potentiële solution providers voor waar jij naar op zoek bent. Op basis van dat document kunnen ze een voorstel maken voor jouw nieuwe B2B platform.

Stap 2: Bekijk de opties

Voor je een B2B e-commerce platform kiest, is het van belang dat je kijkt naar welke opties er zijn. Er zijn grofweg twee opties: zelf bouwen of uitbesteden. De meeste B2B bedrijven zullen geen full-stack development team in huis hebben. Daarom wordt het maken van een B2B webshop vaak uitbesteed.

Ongeacht of je de B2B software zelf ontwikkeld, of extern laat ontwikkelen, een belangrijke keuze is de vorm van het B2B platform. Er zijn grofweg twee opties:

1. Een SaaS (Software-as-a-Service) platform
2. Commercial Open Source Software

Met een SaaS platform kies je voor gemak een eenvoud. Je neemt als het ware een abonnement op een webshop. Je krijgt toegang tot een B2B platform waar standaard functionaliteit is ingebouwd. Het voordeel is dat je er weinig omkijken naar hebt. Helaas betekent het ook dat je er verder niet veel aanpassingen in kan maken. Een SaaS platform is daarom vaak niet de beste keuze voor een B2B webshop.

De open-source optie is daarom vaak een betere keuze. Vaak betaal je een jaarlijkse fee om het platform te mogen gebruiken. Een open-source B2B platform bevat veel standaard functionaliteit. Daarnaast is het mogelijk om boven op dit fundament meer functionaliteit te ontwikkelen die nog is voor bedrijfsspecifieke processen.

Stap 3: B2B e-commerce software selecteren

Als je hebt besloten welke vorm het beste bij jouw B2B bedrijf past, ga je op zoek naar software. Bekijk goed welke standaardfunctionaliteit er aanwezig is, welke aanpassingen het B2B platform toelaat, en welke koppelingen met andere software (CRM, PIM, ERP) er mogelijk zijn.

Neem contact op met B2B software providers om een demo te krijgen van hun platform.

Stap 4: De juiste implementatie partner vinden

Nadat je voor een B2B softwarepakket hebt gekozen, ga je op zoek naar een implementatie partner. Deze partner zal de B2B webshop voor jouw bedrijf ontwikkelen. Een aantal zaken om op te letten:

- Is het bedrijf officieel partner van de software?
- Welke ervaring is er met het product?
- Hoeveel ervaring is er met B2B implementaties?
- Kun je in contact komen met andere bedrijven uit het portfolio?
- Welke service kunnen ze naast de implementatie bieden?

Zodra je een partner hebt geselecteerd kan de implementatie beginnen.

Lees meer over Madia

Migreren of nieuw starten?

Als je begint aan je zoektocht naar een nieuw platform, kan het zo zijn dat je al een B2B platform hebt dat vervangen moet worden, of dat je vanaf 0 begint. In beide gevallen kun je de stappen hierboven volgen. In het geval van een migratie is het goed om ook te kijken naar welke data eventueel overgezet moeten worden vanuit het huidige B2B platform, maar het nieuwe B2B platform. Neem deze eis dan ook direct op in RFP, dat voorkomt latere verrassingen.

B2B Webshop functionaliteit

Wanneer je onderzoek doet naar B2B platformen, wil je wellicht weten welke functionaliteit je mag verwachten van een goede B2B webshop oplossing. Wij zijn van mening dat de volgende zaken in een B2B platform aanwezig moeten zijn:

  • Uitgebreide Productcatalogus

    Grote hoeveelheden producten indelen op basis van categorieën, makkelijke vindbaarheid voor klanten. 

  • B2B Prijslijsten

    Prijslijsten samenstellen voor klanten of klantgroepen op basis van prijsafspraken. 

  • Shopping Lists

    Producten opslaan in meerdere bestellijsten, wat een snel bestelproces bevordert. 

  • Offertes

    Voeg het aanvragen van een offerte toe als optie, of maak het een standaard stap in de B2B order workflow.

  • Account Management

    Koppel meerdere inkopers aan één klantprofiel. Bepaal per gebruiker de toegang tot de webshop. 

  • Content management 

    Een gemakkelijk beheer van een uitgebreide productcatalogus. Verrijk producten met foto's en optimaliseer SEO. 

  • B2B Rapportages 

    Krijg uitgebreide inzichten in de belangrijkste verkoopdata. 

  • Integraties

    Koppel met 3rd party software zoals SAP, Exact, Akeneo PIM en meer.

  • Flexibiliteit en schaalbaarheid

    Het B2B platform past zich aan bij nieuwe wensen, ook als het bedrijf groeit. 

B2B Platformen

Er zijn veel verschillende e-commerce platformen op de markt. Veel van deze platformen vinden hun oorsprong in de B2C markt. Denk bij voorbeeld aan Magento, Shopware, Shopify en Woocommerce. Hoewel dit volwassen platformen zijn, missen ze vaak de specifieke functionaliteit die nodig is om een succesvolle B2B webshop mee te bouwen. Er is vaak veel maatwerk nodig om dit op te lossen. Dit is erg kostbaar, zowel in de ontwikkelkosten als in onderhoud.

De afgelopen jaren zijn er gelukkig platformen op de markt gekomen die zich specifiek richten op B2B. Na een zorgvuldige selectie hebben wij gekozen voor het B2B e-commerce platform OroCommerce.

OroCommerce is een sterke B2B oplossing die standaard veel B2B functionaliteit bevat. Dit biedt meerdere voordelen:

  • Het bevat alle standaard B2B e-commerce functionaliteit
  • Er is minder maatwerk nodig dan bij B2C platformen
  • Het bevat flexibele en schaalbare workflows
  • Het is internationaal inzetbaar
  • Het is gebouwd op de nieuwste technologie
  • Het is gemakkelijk te integreren met andere platformen
  • Het werkt met een vaste licentieprijs

Een platform dat gebouwd is voor B2B geeft veel meer vrijheid, flexibiliteit en bespaard kosten.

Lees meer over OroCommerce

Een B2B webshop maken - Het proces

Waar moet je aan denken zodra de ontwikkeling van de nieuwe B2B suite begint?

Als klant wil je zekerheid over de prijs, kwaliteit en tijdsduur van het e-commerce project. Het is daarom duidelijk dat verschillende ontwikkelfasen duidelijk worden gedefineerd.

Door frequent te overleggen met je ontwikkelpartner, kunnen doelen worden scherpgesteld, prioriteiten bepaald, de voortgang gewaarborgd en werkzaamheden geëvalueerd.

Wij zijn voor de ontwikkeling van B2B webshops fan van de ‘discover, advise, discuss, prioritize, test’ cyclus.

  • Discover

    Bespreek in detail waar jij naar op zoek bent. Organiseer oriënterende gesprekken met stakeholders om precies te ontdekken hoe jouw onderneming eruit ziet, in welke markten je actief bent en welke e-commerce doelen je voor ogen hebt.

  • Advise

    Laat je goed adviseren door jouw implementatie partner. Wellicht verkrijg je nieuwe inzichten die direct kunnen worden toegepast. Laat je adviseren over wel e-commerce het beste past, welke integraties nodig zijn en hoe de architectuur eruit kan komen te zien.

  • Discuss

    Combineer de expertise van de implementatie partner met jouw eigen expertise. Bekijk de adviezen kritisch. Passen ze bij jouw branche? Passen ze binnen de gestelde visie? Maak zo nodig aanpassingen, en maak er samen een werkbaar plan van.

  • Prioritize

    Een succesvolle webshop bouw je niet in één dag. Begin daarom met de ontwikkeling van functionaliteit die echt belangrijk is voor jouw onderneming. Rangschik items op basis van het belang voor klanten, interne processen, de tijd die het kost om ze te bouwen en de waarde voor de hoofddoelstellingen van het nieuwe platform.

  • Test

    Test iedere nieuwe functionaliteit in de webshop. Kijk kritisch naar de resultaten, maak aanpassingen, plaats nieuwe ideeën op de backlog en overleg welke vervolg stappen er genomen kunnen worden. Een goede implementatie partner werk agile, en kan Agile werken.

  • Restart the cycle

    Het proces is hier niet afgelopen. In de snel veranderende wereld van B2B e-commerce is een webshop nooit ''af''. Blijf daarom steeds nadenken over wat de B2B webshop nog verder zou kunnen verbeteren en pas het toe.

    Meer over deze werkwijze

De lancering van je B2B webshop - MVP

Een goede webshop wordt niet in één dag gebouwd. Daarom adviseren wij om met een MVP, Minimum Viable Product, te werken. Een MVP is een strategie waarbij er voor de eerste launch wordt toegewerkt naar een product dat functionaliteit bevat die in de basis nodig is. Vanuit daar kunnen stapsgewijs nieuwe elementen worden toegevoegd die de B2B webshop verbeteren.

Je kunt het vergelijken met de onderstaande afbeelding. Je begint met een skateboard, waar je al wel van A naar B mee kunt komen, maar wat zeker nog niet het comfort van een auto biedt. Door steeds verbeteringen toe te voegen kom je steeds dichter bij het gewenste eindresultaat en hoef je in de tussentijd niet stil te staan!

MVP voor een B2B webshop op B2C of B2B webshop

Wat kost een B2B webshop implementatie?

De kosten van een B2B webshop zijn geheel afhankelijk van de wensen. De kosten worden bepaald foor een aantal factoren, waaronder:

  • Hoeveel standaard functionaliteit is gewenst.
  • Hoeveel maatwerk functionaliteit is er nodig.
  • Welke integraties moeten gemaakt worden met andere systemen?
  • Wordt er een standaard B2B template gebruikt voor het design?
  • Wordt er een custom design gemaakt voor de B2B webshop?
  • In hoeveel talen moet de webshop beschikbaar zijn?
  • Moet data gemigreerd worden uit bestaande systemen?
  • Hoe komen de workflows eruit te zien?

Daarnaast krijg je te maken met de implementatie kosten, de licentie kosten van de B2B software, kosten voor de hosting en daarna kosten voor het onthoud en doorontwikkeling.

Wil je een compleet kosten plaatje? Vraag dan bij een offerte niet alleen naar de initiële kosten, maar ook naar de kosten die er na afloop van het eerste project zijn.

Meer weten over de kosten van een B2B webshop? Neem contact met ons op.

Samen aan de slag?

Bekijk onze B2B expertise, of het nu draait om een B2B webshop implementatie, strategie, maatwerk oplossingen, integraties, conversie optimalisatie of UX/UI design

Een B2B webshop laten maken?

Neem contact met ons op, we helpen je graag verder.