Commaxx

Wereldwijd Product Informatie Management met Akeneo voor Lenco, Trebs, Classic Phono & Montiss.

Commaxx is een wereldleider in de ontwikkeling en verkoop van slimme consumentenelektronica aan nationale en internationale retailers en importeurs. Commaxx verkoopt producten van onder andere: Alecto, Fysic, Lenco, Montiss, Profoon en Trebs.

De uitdaging

Commaxx was op zoek naar een efficiënte manier om hun producten voor diverse exportkanalen in B2B en B2C in 4 verschillende talen, door internationale teams te kunnen beheren.

Oplossing

De implementatie van Akeneo Enterprise zorgt dat producten en hun bijbehorende documenten gemakkelijk door verschillende afdelingen binnen Commaxx beheert kunnen worden.

Highlights

  • Op basis van Akeneo Enterprise
  • Koppeling naar Magento 2
  • Maatmerk module voor gemakkelijk beheer van de koppeling

Uitdagingen

Als wereldleider in de ontwikkeling en verkoop van slimme consumentenelektronica heeft Commaxx een uitgebreide catalogus van producten. Deze producten worden verkocht in 14 webshops in vier verschillende talen. Verschillende teams werken samen om product informatie up-to-date te houden.

Er werd gezocht naar een manier om met alle teams in 1 platform te werken én informatie direct te kunnen koppelen aan de Magento 2 webshops.

De merken van Commaxx

De oplossing

Door Akeneo PIM in te zetten bij Commaxx, is een platform ontstaan waarin verschillende gebruikers producten kunnen aanmaken, beheren en verrijken. Hierdoor heeft Commaxx overzicht op al hun producten op één centrale plek.

Dit bespaart tijd en verkleint de kans op het maken van fouten tijdens het Product Informatie Management process.

  • Asset Manager

    Wanneer producten worden aangemaakt, kunnen hieraan verschillende bestanden gekoppeld worden, zoals foto’s en PDF bestanden. In de asset manager kan worden aangeven op welke plek de documenten zichtbaar moeten zijn voor klanten.

    Doordat documenten binnen één interface te beheren zijn, is het gemakkelijk om de documenten up-to-date te houden en is er geen sprake van versnipperd beheer.

  • 14 websites, 4 talen

    Commaxx beheert verschillende webshops met in totaal 14 storeviews, in vier talen. Binnen Akeneo zijn business rules ingesteld die bepalen welke content op welke webshops getoond moet worden.

    Verschillende teams kunnen op deze manier samenwerken binnen één interface om productinformatie in alle talen op peil te houden.

  • User Management

    Commaxx is een overkoepelende organisatie die per merk en land verschillende teams inzet om producten te beheren. Zo zijn er salesmanagers, distributeurs die informatie aan hun producen toevoegen en een klantenservice team dat Akeneo gebruikt om klantvragen te beantwoorden.

    Iedere gebruiker binnen Akeneo kan vanuit een beheerder machtigingen toegekend krijgen, zodat gebruikers alleen toegang hebben tot bepaalde onderdelen.

Magento 2 Akeneo koppeling

Een koppeling van Akeneo naar Magento 2 zorgt voor verschillende uitdagingen. Het belangrijkst is dat de twee programma’s naadloos data met elkaar kunnen uitwisselen. Hiervoor is een maatwerk koppeling gemaakt, waarin specifieke wensen van Commaxx verwerkt zijn.

  • Koppeling

    Bij een koppeling tussen Magento 2 en Akeneo is het van belang dat er vertalingen gemaakt worden tussen informatie die bekend is in de beide programma's.

    Bijvoorbeeld: in Akeneo bestaat de term 'poorten' terwijl Magento alleen 'aansluitingen' kent. Door deze verschillen aan te duiden, kunnen de twee programma's nu naadloos data delen.

  • Maatwerk: Configureren

    Vertalingen maken tussen twee systemen kan veel werk opleveren voor developers. Bij Commaxx bestond daarom de wens om dit handmatig te kunnen configureren, zonder te hoeven coderen.

    Daarom is er een maatwerk module gemaakt waarin binnen Magento 2 kan worden aangegeven welke attributen bij elkaar horen. Dit bespaart ontwikkelingskosten én geeft de flexibiliteit om gemakkelijk nieuwe koppelingen te maken tussen waarden in Akeneo en waarden in Magento 2.

  • Prijsmatrix

    In Akeneo kan per product de prijs voor alle kanalen worden aangegeven in een prijsmatrix. De matrix is gebouwd op de beoogde groei van Commaxx. Zodra een nieuw verkoopkanaal wordt toegevoegd kan ook de prijs voor alle kanalen binnen dezelfde interface worden aangemaakt.

Het resultaat

Samen Commaxx werkten we mee aan hun transformatie van een pure B2B naar een B2B2C strategie. Wij namen hierbij het product informatie management voor onze rekening en niet zonder resultaat! Uiteindelijk werd in het eerste kwartaal €250.000,- extra omzet gegenereerd met een maandelijkse omzetgroei van 60%. We zijn trots dat we hebben kunnen meebouwen aan dit succes!

Meer weten?

Stef Gommers
Projectmanager van Commaxx

Meer weten over deze case, of over de mogelijkheden voor jouw e-commerce platform? Neem contact op met Stef Gommers.