Dumco

Groothandel voor de schoenindustrie: 8000 producten bestellen in de snelle bestelmatrix van OroCommerce

De bedrijfsnaam Dumco is 90 jaar geleden ontstaan uit DUMoulin COntreforts, opgericht door Jan Dumoulin sr. Onder de naam Dumco bediende zij jarenlang de schoenindustrie met hoog kwalitatieve contreforts, binnenzolen, inlegzolen etc. Dumco B.V. is vandaag de dag nog steeds een leverancier van schoen-, lederwaren- en meubelindustrie, orthopedie en schoenreparatie. Samen met Dumco werkten we aan een innovatieve en gebruiksvriendelijke B2B webshop, waarin klanten gemakkelijk en snel hun bestellingen kunnen plaatsen.

De uitdaging

Hoe zorg je ervoor dat ruim 8000 producten, in verschillende maten, kleuren, lengtes en diktes, gemakkelijk te bekijken en in grote hoeveelheden te bestellen zijn? En hoe pak te dit aan zonder de laadtijden van de webshop te vertragen? Dit waren de vragen waarmee Dumco bij ons kwam.

Oplossing

We ontwikkelde samen met Dumco een gebruiksvriendelijke B2B webshop. Door het ontwikkelen van een op maat gemaakte bestelmatrix, zijn er soepele B2B bestelmogelijkheden in een intuitief design. Dit maakt het mogelijk voor klanten om gemakkelijk en snel te bestellen.

Highlights

  • B2B
  • Op basis van OroCommerce
  • 8000 producten
  • Custom bestelmatrix

De uitdagingen

Dumco heeft een catalogus waarin ruim 8000 producten worden aangeboden. Deze producten zijn in verschillende maten, kleuren, lengtes en diktes te verkrijgen. Het grote aantal producten en varianten op producten zorgde voor een grote uitdaging. Hoe biedt je de producten en productvarianten op zo’n manier aan dat ze gemakkelijk te vinden en te bestellen zijn? Daarnaast bestond de behoefte naar specifieke B2B functionaliteiten zoals de mogelijkheid tot bulk bestellingen, meerdere winkelwagens en persoonlijke prijzen.

Een visuele representatie van de webshop van Dumco

De oplossing: een B2B webshop met OroCommerce

Met behulp van het B2B platform OroCommerce werd een geheel nieuwe webhop opgebouwd. OroCommerce is een e-commerce platform dat zich volledig richt op de B2B markt. Het voordeel hiervan is dat specifieke B2B wensen van Dumco, zoals tools voor prijslijsten, snelle bestel formulieren en persoonlijke prijzen, standaard OroCommerce functionaliteiten zijn. Dit maakt het platform uniek ten opzichte van andere webshop oplossingen.

Daarnaast geeft het platform ook de ruimte om nieuwe functionaliteiten te ontwikkelen. Madia bouwde voor Dumco onder andere een slimme bestel matrix, waarin verschillende varianten van een product gemakkelijk tegelijkertijd besteld kunnen worden.

Meer dan 8000 producten

Dumco verkoopt producten die in veel verschillende kleuren, maten, diktes en lengtes te verkrijgen zijn. Denk bijvoorbeeld aan schoenveters, riemen en inlegzolen. Voor klanten moest het gemakkelijk zijn om binnen één bestelscherm meerdere soorten van een product te bestellen.

Hiervoor werd de bestelmatrix ontwikkeld. Zie hieronder bijvoorbeeld de matrix voor veters. Deze zijn verkrijgbaar in verschillende kleuren én lengtes. In de Matrix is te zien welke producten beschikbaar zijn, waardoor de klant binnen één scherm verschillende varianten van het product (in bulk) kan bestellen.

Een ander obstacel bij een webshop met veel producten is de zoekfunctie. Hoe zorg je ervoor dat alle producten via de zoekfunctie te vinden zijn? Dit is opgelost door een slimme zoekfunctie in te bouwen. Zo zijn producten nu niet alleen op hun specifieke naam te vinden maar ook op SKU, beschrijving en categorie.

Conversie verhogende B2B functionaliteiten

Een B2B webshop vraagt natuurlijk om specifieke B2B functionaliteiten. Een aantal voorbeelden:

  • Klantspecifieke prijzen en categorieën

    Per klant kan ingesteld welke categorieën en producten zichtbaar zijn. Sommige producten mogen bijvoorbeeld alleen besteld worden door klanten met een licensie. Op deze manier heeft iedere klant toegang tot een persoonlijke catalogus. Ook kunnen prijzen van producten op klantniveau worden aangepast. Zo kunnen prijsafspraken met klanten direct verrekend worden.

  • Meerdere winkelwagens

    Er kunnen verschillende winkelwagens aangemaakt worden, op deze manier worden er verschillende facturen aangemaakt. Zo kan er bijvoorbeeld per winkel, of per merk, besteld worden.

    Tijdens het bestellen van producten kan gekozen worden aan welke winkelwagen het product moet worden toegevoegd.

  • Shopping lists

    Daarnaast kunnen de winkelwagels dienen als ”shopping lists”. Wanneer een klant de volgende keer opnieuw dezelfde producten wil bestellen, hoeven de producten niet weer opnieuw gezocht te worden. Herhaalbestellingen worden zo een stuk gemakkelijker.

Het resultaat

Met de nieuwe webshop geeft Dumco gehoor aan de wensen van de klant, die nu snel en gemakkelijk kan bestellen. We blijven samen met Dumco werken aan de doorontwikkeling van de webshop, zodat het steeds aan de nieuwste technologie zal blijven voldoen.

Steeds meer B2B bedrijven besluiten om hun e-commerce uit te breiden. Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw B2B onderneming? Laat het ons weten, we horen graag waar je naar op zoek bent en hoe wij je daar bij kunnen helpen!

Meer weten?

Stef Gommers
Projectmanager van Dumco

Meer weten over deze case, of over de mogelijkheden voor jouw e-commerce platform? Neem contact op met Stef Gommers.