Game World

B2B webshop met 300.000 producten en 2,7 miljoen prijzen op het OroCommerce platform

In 1992 is Game World gestart als postorderbedrijf, een jaar later al volgde een uitbreiding met een winkel en distributie in Rotterdam. In 1996 was de distributietak dermate gegroeid dat Game World besloot om de 'main focus' op de distributie te leggen.

Vanaf 2015 is het assortiment uitgebreid met nieuwe productgroepen. Onder andere Toys, Sport, Electronica, Health & Beauty zijn aan het assortiment toegevoegd. Hierdoor is het assortiment in een paar jaar tijd explosief gegroeid van 30.000 producten naar 300.000+ producten.

Game World verkoopt haar producten wereldwijd en is marktleider in de BeNeLux.

De uitdaging

Een platform ontwikkelen om B2B sales naar een hoger niveau te tillen. Met 300.000+ producten, 2,7 miljoen prijzen en complexe klantspecifieke prijsstrategieën.

Daarnaast moest het platform specifieke B2B functionaliteiten bevatten, die het bestelproces van Game World kon ondersteunen.

Oplossing

Een B2B e-commerce platform op basis van OroCommerce. Producten met standaard prijzen én een prijs gebaseerd op klant of klantgroep.

Een diepe menustructuur vergemakkelijkt het vinden van producten. B2B functionaliteiten zoals een slim registratie formulier, een pre-order functionaliteit en snelle order formulieren.

Highlights

  • B2B Webshop
  • Platform OroCommerce / OroCRM
  • Koppeling met Unit4
  • 300.000+ producten
  • 2,7 miljoen prijzen

De uitdagingen

Toen Game World bij Madia aanklopte hadden ze een uitdaging. Reeds enige tijd waren ze zoekende naar een oplossing en een partner die ze kon helpen bij hun uitdagende case. In hoofdlijnen werden hierbij de onderstaande wensen geformuleerd;

  • Schaalbaar
  • Flexibel/open
  • Integratie met ERP van UNIT4
  • Inzetbaar voor meerdere kanalen
  • Specifieke ‘Game World’ B2B functionaliteit
  • Groot productassortiment (300.000 +)
  • Complexe prijslijsten (2,7 miljoen + prijzen)
Visuele representatie van Game World

Een B2B platform met OroCommerce

Game World was op zoek naar een platform waarmee ze hun B2B sales naar een hoger niveau konden tillen. Door de grote verscheidenheid aan producten en de complexe prijsstrategieën, adviseerde wij om OroCommerce Enterprise in te zetten voor de B2B webshop van Game World. OroCommerce is een e-commerce platform dat speciaal ontwikkeld is voor B2B. Met een aantal maatwerk aanpassingen sloten de mogelijkheden van OroCommerce Enterprise precies aan op de wensen van Game World.

Een unieke prijsstrategie

Game World werkt met een uitgebreide prijsstrategie. Hierbij is er een speciale opbouw van prijslijsten, waarin een logica verwerkt is over welke prijs per klant of klantgroep te zien is. Wanneer een klant inlogt op de website wordt door OroCommerce opgezocht welke prijs getoond moet worden voor die specifieke klant. De prijs die weergeven wordt, wordt bepaald aan de hand van vier regels:

  • Er is een specifieke prijs op productniveau die met een individuele klant is afgesproken. Alle inkopers die werken binnen hetzelfde bedrijf bestellen een product voor de afgesproken prijs.
  • Er is een specifieke prijs op productniveau die geldt voor een klantgroep.
  • Er is een specifieke prijs voor een klantgroep op een productgroep.
  • Er zijn geen prijsafspraken, de standaard prijs wordt weergeven.

Door deze logica kunnen gemakkelijk veel verschillende prijzen per product worden vastgelegd. Dit is ideaal in een B2B situatie waar prijsafspraken met klanten en klantgroepen worden gemaakt.

B2B functionaliteiten voor Game World

Naast de prijsstrategie en menu structuur zijn er nog diverse andere (maatwerk) B2B functionaliteiten ontwikkeld.

  • Menu structuur

    Door de grote verscheidenheid aan producten in de catalogus van Game World, was het een uitdaging om alle producten goed vindbaar te maken. Door voor Game World een speciaal menu te ontwikkelen is het mogelijk verschillende categorieën gemakkelijk te onderscheiden. Het geeft de klant de mogelijkheid om gemakkelijk en snel de producten te vinden waar ze naar opzoek zijn.

  • Landingspagina's

    De menustructuur zorgt ervoor dat er gewerkt kan worden met landingspagina's. Dit is niet alleen fijn voor de klanten van Game World, maar geeft Game World ook de mogelijkheid pagina's specifiek op vindbaarheid in te richten. Deze voor zoekmachines geoptimaliseerde pagina's worden hierdoor beter gevonden door zoekmachines zoals Google.

  • Een slim registratie formulier

    Wanneer een nieuwe klant zich registreert, worden alle gegevens gecontroleerd, waaronder het KVK en BIC nummer. Hierna gaat de aanvraag ter goedkeuring naar Game World, dit proces voorkomt dat iedereen een account kan aanmaken op de webshop en bestellingen kan plaatsen.

  • Pre-order functionaliteit

    Games kunnen vaak al besteld worden voordat ze uit zijn. Door een pre-order functionaliteit te maken kunnen klanten de producten reserveren en afrekenen. Zodra deze bestellingen beschikbaar komen worden ze geleverd aan de klant.

  • Zoekfunctie op EAN code 

    Veel media hebben een EAN code, een identificatiecode voor een product. In de webshop is het mogelijk om producten te zoeken aan de hand van de EAN code.

  • Koppeling met Unit 4

    We bouwden voor deze B2B webshop een koppeling met het ERP systeem Unit4 voor het beheer van voorraden, prijzen en klantgegevens. Ook worden de geplaatste bestellingen naar Unit4 doorgezet.

Het resultaat

Na een periode waarin Game World zoekende was naar een oplossing voor hun online commerce propositie zijn we blij dat we, samen met Game World, hun wensen succesvol hebben vertaald in de huidige implementatie. Game World is hiermee klaar voor de toekomst en kan zonder beperking jaren vooruit met het verder versterken van hun product catalogus en afzet kanalen.

Game World en Madia zullen hierin samen optrekken en het platform verder uitbreiden en optimaliseren.

Meer weten?

Stef Gommers
Projectmanager van Game World

Meer weten over deze case, of over de mogelijkheden voor jouw e-commerce platform? Neem contact op met Stef Gommers.