Halfords

Omni-channel in Magento: online orders leveren zonder centraal magazijn

Halfords is een landelijke winkelketen met meer dan 50 filialen door heel Nederland. Bij Halfords kan je terecht voor alles op het gebied van auto en fiets. Duizenden producten voor elke leeftijdscategorie zoals kinderzitjes, (elektrische) fietsen, fietsaccessoires, vrijetijdsproducten, auto accessoires maar ook scootmobielen en mobiliteitsproducten. Daarnaast hebben alle winkels een werkplaats waar elke fiets reparatie snel kan worden uitgevoerd.

De uitdaging

Bij de doorstart van Halfords eind 2014, ontstond de wens naar een omni-channel platform. Hierbij moesten alle winkels én de webshop als één formule neergezet worden.

Hierdoor ontstond de behofte naar koppelingen tussen 52 winkels en voorraden, een soepel aankoop en service process én een optimale gebruikservaring.

Oplossing

Een omni-channel oplossing waarbij alle winkels zijn aangesloten op de webshop. Bestellingen worden geleverd vanuit de winkels op basis van een slimme logica.

Hierdoor is een platform ontstaan waarop de webshop en 52 winkels naadloos op elkaar aansluiten.

Highlights

  • B2C
  • Op basis van Magento
  • Omni-channel functionaliteiten
  • 52 winkels en voorraad
  • Koppeling met kassasysteem Blue retail

De opdracht

Bij de doorstart van Halfords eind 2014, ontstond de wens naar een omni-channel platform. Hierbij moesten alle winkels én de webshop als één formule neergezet worden. Hierbij golden de volgende kernpunten:

  • Koppelingen tussen 52 winkels en de corresponderende voorraad in deze winkels.
  • Omni-channel: geen verschil bij aankoop, verkoop, service, retouren, klachten, advies met de fysieke winkels en vice versa.
  • Een optimale gebruikservaring.
Een visuele representatie van de webshop van Halfords

Een omni-channel oplossing

In de omni-channel oplossing voor Halfords zijn alle winkels van de keten aangesloten op de webshop. Halfords heeft geen centraal magazijn wat betekent dat alle bestellingen vanuit de winkels geleverd worden.

Leveringslogica

Er is een logica ontwikkeld waarbij de order toegewezen wordt aan de winkel die de meeste producten van de bestelling beschikbaar heeft en die het dichtste bij de klant is. Deze winkels zorgen vervolgens voor de afhandeling van de order. Hierbij zijn verschillende opties mogelijk;
- Eén winkel levert (verzenden of afhalen in de winkel) de volledige order uit eigen voorraad
- Meerdere winkels leveren (verzenden) de volledige order in deelleveringen
- Eén winkel levert (verzenden of afhalen in de winkel) de volledige order uit de voorraad van verschillende winkels (producten worden intern verzonden)

Bestellingen ophalen in de winkel

Bestellingen kunnen thuis bezorgd worden maar zijn ook in de winkel af te halen. Ook kunnen producten in de winkel geretourneerd worden.

Het is voor de klant mogelijk om een afhaalpunt te kiezen waarbij direct te zien is of de desbetreffende winkel het product op voorraad heeft.

Een duidelijk huisstijl

Naast de processen die zich aan de achterkant van de webshop afspelen, is er veel aandacht besteed aan het uiterlijk van de webshop. De huisstijl van Halfords komt duidelijk terug naar voren in de kleuren, foto's en productpresentatie.

De webshop is gemakkelijk navigeerbaar en weergeeft productinformatie op een heldere en prettige manier.

Het resultaat

Het succes van het door Madia en Halfords ontwikkelde online verkoopkanaal is boven verwachting. De slimme logica in het toekennen van orders aan de Halfords winkels heeft ervoor gezorgd dat het ontbreken van een centraal magazijn geen beperking is geweest in de online verkoop.

Het online platform van Halfords wordt nog wekelijks geoptimaliseerd en uitgebreid met nieuwe functionaliteiten binnen de samenwerken tussen Halfords en Madia.

Meer weten?

Hanneke Goris
Projectmanager van Halfords

Meer weten over deze case, of over de mogelijkheden voor jouw e-commerce platform? Neem contact op met Hanneke Goris.