Skil

Een multi-functionele website in 33 landen

Skil biedt een groot assortiment van professioneel elektrisch gereedschap en tuingereedschap. Sinds 1924 heeft het bedrijf meer dan 130 miljoen gereedschappen verkocht, kreeg het talrijke onderscheidingen en werden er vele uitvindingen gedaan. Skil weet beter dan wie dan ook dat doe-het-zelf-klussen snel en eenvoudig geklaard moeten worden. Het bedrijf richt zich daarom op de ontwikkeling van intelligente producten die betaalbaar en eenvoudig in gebruik zijn.

De uitdaging

Skil bestond uit drie websites met 12 jaar aan content en productinformatie in 28 talen. De vraag was of het mogelijk was om deze drie dites samen te voegen tot één platform.

Om de grote hoeveelheid content goed te kunnen weergeven moest er nagedacht worden over een nieuwe content strategie.

Oplossing

Een uitgebreid en overzichtelijk platform waarin producten, productinformatie en DIY klustips te vinden zijn. Door een custom Content Management System te bouwen, is informatie gemakkelijk te beheren.

Het resultaat: One Skil World” waarin alle functionaliteit samenkomt in één platform én waarmee alle kanalen kunnen worden bedient.

Highlights

  • B2C
  • Op basis van Magento
  • 33 Websites
  • 28 Talen
  • Koppeling OMS Marello
  • Koppeling Kittelberger PIM

Uitdagingen

Begin 2015 kwam Skil bij Madia met de opdracht hun ‘versnipperde’ platform te centraliseren in één omgeving. Dit project, door Skil “One Skil World” gedoopt, moest Skil klaar maken voor de digitale toekomst, het beheer vereenvoudigen, conversie verhogen én kosten besparen. De door Skil geformuleerde knelpunten waren;

  • De versnipperde oplossing maakte online marketing investeringen duur en inefficiënt
  • Een gescheiden webshop, website en DIY content verzwakte de online merkbeleving
  • Het succes van de DIY content droeg niet maximaal bij aan de conversie
  • De ICT opzet, middels meerdere verschillende CMS systemen en templates, beperkte de performance
  • Webshop en e-tailer opzet beperkte de online conversie mogelijkheden
  • Het gebrek aan consistentie bij alle ‘touchpoints’

Om oplossingen te zoeken voor deze aandachtspunten zijn we samen met Skil aan de slag gegaan met drie hoofdthema’s:

  • Eén platform

    Skil bestond online uit verschillen platformen: een algemene website, een product catalogus en een Do-It-Yourself platform. Ieder van deze platformen was ontwikkeld voor één bepaald doel. We stelde onszelf de vraag: hoe kunnen we de doelen handhaven in één nieuw platform en tevens een extra stap zetten door de onderdelen elkaar te laten versterken?

  • Content integratie en beheer

    Het samenvoegen van platformen resulteert in een grote hoeveelheid aan content en content soorten zoals 12 jaar product informatie, DIY informatie waaronder stappenplannen, gereedschapsgebruik en klustips én producthandleidingen. Daarbij was deze content beschikbaar in 28 verschillende talen. Deze content diende eenvoudig beheert en geïntegreerd te kunnen worden binnen het nieuwe platform.

  • Drieëndertig landen

    Skil Europe is verantwoordelijk voor heel Europa en een aantal landen daarbuiten zoals de Arabisch Emiraten en Zuid Afrika. De nieuwe omgeving moest daarom in 33 landen en 28 talen opgezet worden.
    Niet alle producten worden in alle landen aangeboden. Ook zijn er alternatieve producten bijvoorbeeld sprake is van afwijkende stekkers.

Visuele representatie van de Magento webshop van Skil

De oplossing

Om een goed beeld van de situatie te krijgen zijn er meerdere interactieve sessies gehouden met ieder een eigen thema. Deelnemers aan deze sessies waren een vaste groep van project teamleden van Madia en Skil. Daarnaast werden ook specialisten van andere betrokken partijen aanwezig op het moment dat bepaalde expertise nodig was. 

We laten aan de hand van een aantal voorbeelden zien hoe we samen met Skil hebben gewerkt aan een totaaloplossing waarin websites zijn samengevoegd, verschillende content-types gekoppeld zijn en in verschillende talen beheerd kunnen worden.

Productinformatie

De website biedt een zeer uitgebreid en visueel aantrekkelijk overzicht van producten. De verschillende producten bevatten samen meer dan 400 verschillende kenmerken. Deze kenmerken worden naast hun informatieve waarde ook gebruikt voor het filteren en zoeken op producten.

Stappenplannen, gereedschapsgebruik en klustips

Als consumenten op zoek zijn naar gereedschap hebben ze vaak vragen over het gebruik ervan. Op de categoriepagina’s is daarom #skillhelps toegevoegd. Hierin worden veelgestelde vragen per productcategorie beantwoord. Het voordeel van dit content blok is dat bezoekers directe toegang hebben tot de juiste informatie, zonder hiervoor de pagina te verlaten.

Een andere functionaliteit zijn de klustips. De klustips bieden waardevolle informatie over klussen, zoals het ophangen van een spiegel of het maken van een verlaagd plafond. De tools die in een klus worden gebruikt, zijn gelinkt zodat de producten die nodig zijn meteen bekeken kunnen worden.

Zoeken in 12 jaar productinformatie

In het productarchief zijn producthandleidingen opgenomen van producten uit de afgelopen 12 jaar. Wanneer het serienummer of de EAN-code bekend is, kan het product gezocht worden. Op meer recente producten is standaard een QR code te vinden. Door deze te scannen wordt het product automatisch gevonden en wordt deze in de juiste taal getoond. Op de getoonde pagina kan naast productinformatie ook de aanleiding worden bekeken.

Slim content content beheer en integratie

Content is king, zeker als verschillende soorten content optimaal gecombineerd kunnen worden. Een combinatie van ‘Product marketing’ én ‘Content marketing’ versterken de propositie, de merkbeleving en bieden tevens een ultieme gebruikerservaring (UX).

Bij Skil is hiervoor een slimme geïntegreerde content management module ontwikkeld.

Uitgangspunten hierbij zijn:
- Eenvoudig content beheer
- Content en layout gescheiden
- Eenvoudig meerdere talen beheren
- Slim content kunnen koppelen aan andere content

Aan ieder content item kunnen bepaalde tags worden toegekend, bijvoorbeeld 'klopboormachine'. Dit content item zal nu op alle pagina's worden getoond die deze tag toegewezen hebben gekregen. Dat kan een product pagina, overzichtspagina of klustip zijn. Content hoeft hierdoor niet los per pagina toegevoegd te worden, maar wordt met één tag op meerdere gerelateerde plekken en in de juiste taal getoond.

Drieëndertig landen

Madia ontwikkelde een interface waarin vertalen makkelijk wordt gemaakt. Content kan op één lokatie in verschillende talen worden toegevoegd. Zo kan het beheer van verschillende websites binnen één interface plaatsvinden. Om het overzicht te behouden is het vertaalsysteem zo ingericht dat middels kleurcodes wordt gegeven wanneer een content item nog niet vertaald is. Door het duidelijke overzicht wordt er geen enkele tekst vergeten en is de content op websites in alle talen gelijk.

Het resultaat

Madia is trots op het resultaat. Samen met Skil is er een platform ontwikkeld dat aan alle verwachtingen en gestelde doelen heeft voldaan.

Skil heeft nu letterlijk de beschikken over een digitale “One Skil World” waarin alle functionaliteit samenkomt in één platform én waarmee alle kanalen kunnen worden bedient.

Meer weten?

Stef Gommers
Projectmanager van Skil

Meer weten over deze case, of over de mogelijkheden voor jouw e-commerce platform? Neem contact op met Stef Gommers.