10 essentiële features in B2B e-commerce

B2B e-commerce is een snelgroeiende sector. De afgelopen vijf jaar is B2B e-commerce steeds populairder geworden en verschijnen er steeds meer B2B e-commerce oplossingen. Ook de komende jaren zal B2B e-commerce blijven groeien. Volgens een recent rapport van het Amerikaanse onderzoeksbureau Frost and Sullivan zal B2B e-commerce met een omzet van $6.6 biljoen in 2020 groter worden dan B2C. Daarna zal de omzet in B2B naar verwachting nog jaren blijven doorgroeien. 

Door de exponentiële online groei van B2B richten steeds meer bedrijven zich op digitale transformatie. Bij Madia hebben we gemerkt dat daarbij veel vragen zijn, onder andere over de platform keuze en welke standaard functionaliteiten een B2B platform moet bevatten.

We helpen je op weg: in deze blog geven we je 10 features die essentieel zijn in een B2B platform.

1. Toegang, rollen en machtigingen

B2B aankopen zijn niet altijd een directe ‘click-and-buy’ actie. In B2B kan iedere klant worden vertegenwoordigd door verschillende gebruikers met verschillende functies en verantwoordelijkheden. Het is daarom belangrijk te zorgen dat gebruikers alleen toegang hebben tot de informatie die past bij hun functie. Doorgaans wordt hiervoor een beheersaccount aangemaakt, waarmee de verkoper webshop accounts kan toewijzen aan klanten en machtigingen kan bepalen.

2. Corporate accountmanagement

Waar in het bovenstaande voorbeeld accounts worden aangemaakt door de verkoper, kan het ook voorkomen dat de klant zelf accounts moet kunnen aanmaken, bijvoorbeeld als een bedrijf werkt met verschillende afdelingen en subeenheden.

Een belangrijke B2B eCommerce-functie is daarom corporate accountmanagement. Hiermee kan  onderscheid gemaakt worden tussen verschillende gebruikers, zoals inkoopmanagers en junior inkopers. De inkoopmanager krijgt in dit voorbeeld volledige rechten om met facturen, bestellingen, belastingcodes enz. te werken, terwijl junior inkopers alleen toegang hebben tot offertes en prijzen.

3. Meerdere organisaties, websites en winkels

Multinationale merken die actief zijn in verschillende landen, hebben vaak verschillende webshops in verschillende talen, en werken met verschillende valuta’s en belastingregels. Schaalbaarheid en lokalisatiemogelijkheden van de B2B eCommerce-oplossing zijn voor deze bedrijven cruciaal.

Let er daarom op dat jouw nieuwe B2B platform flexibele internationale multi-webshop managementmogelijkheden heeft waarmee meerdere webshops vanuit één centrale interface beheert kunnen worden.

4. Contentmanagement

In een B2B e-commerce omgeving is toegang tot uitgebreide productinformatie één van de belangrijkste vereisten. Productbeschrijvingen, foto’s, video’s, certificeringen en handleidingen: al deze informatie helpt om een B2B inkoper over de streep te trekken en jouw product aan te schaffen.

Een goed platform bevat CMS-mogelijkheden waarmee marketingteams gemakkelijk content kunnen updaten, zonder hierbij hulp te hoeven vragen van het IT-team.

5. Gepersonaliseerde catalogus

Gepersonaliseerd B2B-catalogusbeheer is één van de meest belangrijke B2B e-commerce functies. In een gepersonaliseerde catalogus kunnen verkopers productcatalogi aanpassen aan bedrijven, divisies, bedrijfseenheden en zelfs individuele inkopers. Zo heeft elke groep toegang tot een eigen catalogus waarin content bekeken kan worden én waarin producten gekocht kunnen worden.

6. Meerdere prijslijsten

Prijsstructuren kunnen in B2B eCommerce erg complex zijn. Prijzen zijn afhankelijk van het inkoopvolume, vooraf overeengekomen kortingen en frequentie van inkoop. Prijzen kunnen zelfs dynamisch worden berekend.

Een goed B2B platform biedt de mogelijkheid om meerdere prijslijsten aan te maken en aan te passen voor iedere klant, bedrijf of bedrijfseenheid. Hierbij moet het mogelijk zijn om een onbeperkt aantal prijspunten, prijsniveaus en valuta’s te hanteren.

7. Meerdere inkooplijsten

Inkopers die aan meerdere projecten werken willen online meerdere inkooplijsten kunnen beheren en opslaan. Met een platform dat dit ondersteund kunnen inkopers hun lijsten bewaren en eerder opgeslagen producten snel online inkopen.

8. Interactie tussen koper en verkoper

Hoe geavanceerd een webshop ook moge zijn, een B2B webshop is geen volledige vervanging voor een verkoper. Denk bijvoorbeeld aan onderhandelingsprocessen, of het beantwoorden van complexe vragen over producten. Toch zijn er functies voor B2B e-commerce die ook dit type koper-verkoper interacties digitaliseren.

Een B2B platform kan bijvoorbeeld voorzien worden van een chatfunctie of van een portaal waar bestellingen en offerteaanvragen (RFQ’s) online geplaatst kunnen worden. Verkopers kunnen vervolgens binnen hetzelfde platform eenvoudig reageren op deze aanvragen.

Het biedt gemak voor de klant die nu alles op één plek kan regelen. Hetzelfde geldt voor de verkoper die nog maar op één plek hoeft te werken zodat er tijd over blijft voor andere werkzaamheden.

9. Segmentatie & aangepaste rapporten

B2B e-commerce is zeer geschikt voor analyse op basis van data, segmentatie en klantgedrag. Zo kunnen bijvoorbeeld zakelijke KPI’s, marketingtactieken en klantgedrag gemeten worden. Een goed B2B platform bevat een dashboard waarop belangrijke cijfers zichtbaar zijn. Daarnaast moet het mogelijk zijn om zelf analyses en rapporten samen te stellen op basis van gegevens die in het systeem bekend zijn.

10. Flexibele aangepaste workflows

Tot slot is het bij het selecteren van een toekomstbestendige B2B e-commerce oplossing belangrijk om rekening te houden met de flexibiliteit van de oplossing. De software moet zo in te zetten zijn dat het altijd aansluit op de commerce processen binnen jouw bedrijf. Om daar voor te zorgen moet een platform het aanmaken van workflows toestaan. Hiermee kunnen standaard processen zo worden aangepast dat ze aansluiten bij jouw wensen, of het nu gaan om de uitcheckervaring, het verzendproces van orders, ordervalidatie, of het automatisch aanvullen van voorraden.

Kies het juiste platform – OroCommerce

Er zijn veel verschillende B2B e-commerce oplossingen in de markt. Kijk bij de platformen die je onderzoekt tot in hoeverre ze de bovenstaande 10 punten ondersteunen.

Wij kiezen OroCommerce voor het bouwen van B2B webshops. Dit platform is het eerste platform dat zich volledig richt op de B2B e-commerce markt en bevat alle onderdelen die nodig zijn voor een succesvolle B2B implementatie. Wil je meer weten? Laat het ons weten!

Deze blog is geschreven in samenwerking met OroInc.