Hoe een betrouwbare 3PL-partner voor B2B te kiezen

Het hebben van een goede 3PL eCommerce partner in tijden van verstoring kan helpen om de efficiëntie van je bedrijf te verhogen bij het voldoen aan de behoeften van klanten en het verlagen van de kosten. En je de tijd geven om je te concentreren op het versterken van je bedrijf.

Hieronder bespreken we waarom je zou moeten overwegen om met 3PL te werken en hoe je de juiste B2B 3PL partner kiest die samen met jouw bedrijf kan schalen.

Redenen om te werken met een 3PL voor B2B

Hoewel het inschakelen van een 3PL B2B partner misschien niet de ideale keuze lijkt in tijden van crisis, is het toch een optie die je kunt overwegen als je bepaalde problemen in je bedrijf begint op te merken.

Hieronder vindt u een aantal vragen die u moet beantwoorden om te weten of het tijd is om een B2B 3PL service in te huren:

Is je team overweldigd?

Als de werkdruk voor je werknemers toeneemt en het sorteren van logistieke taken meer van hun tijd vraagt, dan moet je een 3PL inhuren. De focus van het leidinggevend personeel moet liggen op het soepel laten verlopen van de bedrijfsactiviteiten en niet op brainstormen over opslag en logistiek.

Als een 3PL de levering van producten voor zijn rekening neemt, heb je meer tijd om je te richten op andere cruciale gebieden die je bedrijf zullen verbeteren.

Stijgen uw transportkosten?

Heb je gemerkt dat je transportkosten stijgen? Dan is de kans groot dat de logistieke last van uw bedrijf is toegenomen en dat het tijd is om over te stappen op een 3PL.

Is er een toename van het aantal klachten van uw klanten over de verzending?

Beginnen de ingeleverde dozen zich op te stapelen? Moet je meer mensen inhuren of nieuwe opslagapparatuur en -faciliteiten? Zo ja, dan heb je een 3PL nodig. De 3PL zorgt voor de verzending van de producten, verbetert de zichtbaarheid van de bestelstatus en beantwoordt onmiddellijk de vragen van je klanten.

De 3PL zorgt voor de opleiding van werknemers, trackingtools, software en infrastructuur die nodig zijn om je de beste logistieke oplossingen te bieden.

Verhuist je bedrijf naar een nieuwe regio of locatie en weet je niet hoe je de verzending moet aanpakken?

Een 3PL zal je niet alleen helpen bij het vinden van een nieuwe faciliteit, maar ook bij het opzetten van een nieuw magazijn en het verhuizen van je producten naar de nieuwe faciliteit.

Is je inventaris onnauwkeurig en zit deze vol met verouderde items?

Hebben een lage voorraadnauwkeurigheid en operationele inefficiënties de veiligheidsvoorraad van uw bedrijf vergroot? Dit kan leiden tot veel financiële uitdagingen en uw magazijn kan overvol raken, wat productschade kan veroorzaken. Het inhuren van een 3PL zal deze voorraadproblemen elimineren en ook helpen om het distributienetwerk van je bedrijf te vergroten.

Soorten 3PL B2B-partners

Er zijn verschillende soorten 3PL-bedrijven op basis van de service die ze verlenen. Als je de functies van deze verschillende 3PL’s begrijpt, weet je welke het beste past bij de behoeften van je bedrijf.

Transport-gebaseerde 3PL’s

Dit type 3PL vervoert goederen tussen locaties. De verplaatsing van de goederen kan van uw bedrijf naar de detailhandel zijn of van de fabriek naar uw magazijn. Transportgerichte 3PL’s kunnen zowel lokaal als internationaal leveren, afhankelijk van hun capaciteit.
FedEx, USPS, DHL en UPS zijn veelvoorkomende voorbeelden van transport-gebaseerde 3PL’s die goederen internationaal vervoeren. UberRush en Postmates zijn voorbeelden van lokale koeriers.

Magazijn/distributie gebaseerde 3PL’s

Dit zijn de meest voorkomende soorten logistieke B2B dienstverleners. Magazijn-gebaseerde 3PL’s zorgen voor de opslag van je producten, bieden een Amazon Prime-achtige verzending en behandelen retourzendingen. Ze zijn ook geweldig als je jezelf wilt beschermen tegen de crisis in de toeleveringsketen.

Verzender/management gebaseerde 3PL’s

Deze 3PL is gespecialiseerd in het afhandelen van elk aspect van verzending. Ze bieden adequate technologie zoals geïntegreerde vrachtbeheerdiensten die helpen om de stressvolle aspecten van het verzenden te elimineren.

De belangrijkste aspecten van het verschepen zoals vrachtbetalingen, boekhouding, vrachtgegevens en matrixrapporten worden door deze 3PL afgehandeld. AFS Logistics en Worldwide Express zijn voorbeelden van Shipper/Management Based Third Party Logistics Services.

Financiële/informatiegebaseerde 3PL

Financial Based 3PL’s helpen u bij het berekenen en begrijpen van de opslagkosten van elk artikel. En bieden interne controle over de financiële aspecten van de logistiek van uw bedrijf, zoals voorraadbeheer, vrachtcontrole, vrachtbetaling, kosten en boekhouding en tools voor het bewaken, traceren en volgen van voorraden.

Full-service 3PL’s

Full-service 3PL’s zijn een geweldige 3PL-partner in tijden van crisis. Ze hebben een breed netwerk van strategisch gelegen fulfillment centra in het hele land die zorgen voor een snelle levering van producten op de juiste locatie. Deze 3PL’s kunnen vervulling op dezelfde dag aanbieden en bieden ook voorraadinformatie om de snelle aankomst van producten bij klanten te vergemakkelijken.

Factoren waarmee rekening moet worden gehouden bij het zoeken naar de perfecte B2B 3PL

Personeel

De efficiëntie van een 3PL-provider wordt vaak bepaald door het personeel dat ze hebben.
Je moet ervoor zorgen dat de werknemers van de 3PL goed opgeleid zijn om hun taken adequaat uit te voeren. Zoek uit of de 3PL achtergrondcontroles uitvoert op de werknemers of dat ze willekeurige mensen aannemen.

Zo weet je welke mensen met jouw producten omgaan en hoe goed je erop kunt vertrouwen dat ze de producten op de juiste bestemming afleveren. Onthoud dat als er iets misgaat, de klanten uw bedrijf de schuld zullen geven, niet de 3PL, dus u moet ervoor zorgen dat de B2B 3PL fulfillment werknemers hun werk goed doen.

Opslag/magazijn

Opslag is een belangrijk aspect bij het inhuren van een business-to-business 3PL. Je moet uitzoeken of ze opslagruimte delen voor je producten en wat hun opslagbeleid is. Je moet ook weten of de opslagfaciliteit eigendom is van het 3PL bedrijf of dat ze het uitbesteden aan een ander bedrijf.

Denk er altijd aan om onderzoek te doen naar de beveiliging van het gebied waar de opslagfaciliteit is en hoe de inventaris wordt gevolgd en gemonitord als deze wordt verplaatst.

Verzending

Controleer of de 3PL vrachtdiensten aanbiedt, welke vervoerder ze gebruiken en hoe betrouwbaar de vervoerder is.
Je moet ook uitzoeken hoe snel de 3PL trackinginformatie naar je voorraadbeheersysteem of naar de klant kan sturen. Zorg ervoor dat de 3PL flexibel genoeg is om aan de vraag van klanten naar snellere levering te voldoen. Vertel de 3PL ook hoe je retourzendingen wilt laten afhandelen, welke diensten je moet gebruiken bij het retourneren van producten en welke kosten er verbonden zijn aan retourzendingen.

Prijzen

Het is niet aan te raden om voor een 3PL optie met de laagste prijs te gaan, kijk in plaats daarvan uit naar 3PL’s die je waar voor je geld kunnen geven. Bovendien, als je hun prijsstructuur niet hebt doorgelicht, kan dit je veel kosten omdat ze je extra kosten in rekening kunnen brengen voor opslag, labeling of vracht, en vergoedingen.

Zorg ervoor dat je niet te veel betaalt voor diensten. En als een 3PL u een prijs geeft die lager is dan wat u verwacht, spring er dan niet op in, neem de tijd om te onderzoeken waarom het goedkoper is, er kan iets zijn dat u over het hoofd ziet.

Hoe de juiste B2B 3PL-partner kiezen

Aangezien er verschillende soorten 3PL’s zijn, is het essentieel om grondig onderzoek te doen om te weten welke 3PL perfect is voor jouw bedrijf.

Maar voordat je op zoek gaat naar een geschikte 3PL voor jouw bedrijf, moet je eerst je bedrijf zelf evalueren. Zo weet u precies wat de behoeften van uw bedrijf zijn en welke 3PL-partner geschikt is voor uw bedrijf. Hier zijn bepaalde factoren waarmee je rekening moet houden als je je bedrijf zelf evalueert:

Het product dat uw bedrijf verkoopt

Als de producten die je bedrijf verkoopt specifieke magazijnomstandigheden en behandeling vereisen, moet je op zoek gaan naar 3PL-providers die gespecialiseerd zijn in het voorzien in de logistieke behoeften van dergelijke producten. Welke 3PL je ook kiest, hij moet de expertise hebben die nodig is om goed voor je producten te zorgen en ze in goede conditie te houden.

Het imago en de reputatie van je merk

Het is essentieel om een 3PL te zoeken die het imago van je merk aanvult. Klanten zien namelijk niet de 3PL, maar uw merk en als de logistieke partner zijn werk niet goed doet, krijgt uw bedrijf de schuld en dit kan de reputatie van uw merk ruïneren.

De beste manier om te voorkomen dat je de verkeerde 3PL kiest, is onderzoek doen naar de reputatie van de 3PL die je wilt gebruiken. Je kunt zoeken naar de merken die momenteel gebruik maken van de 3PL en de logistieke beoordelingen van hun klanten.

Het groeitraject van je bedrijf

Het is belangrijk om een 3PL provider te kiezen die flexibel genoeg is om de groei van je bedrijf aan te kunnen. Als je geen groeiplan hebt, moet je er een opstellen dat minstens twee jaar omspant. Dit zal helpen om de groeisnelheid van je bedrijf te voorspellen.

Als de groei snel is, moet je een 3PL-leverancier inhuren die breed genoeg is om de expansie te bevatten. Als de groei echter traag is, ga dan voor een kleine 3PL omdat het kiezen van een grote je meer zal kosten.

Conclusie

Zijn er tekenen dat jouw bedrijf een 3PL-provider nodig heeft? Zo ja, doe dan een zelfevaluatie van uw bedrijf om te zien welk type 3PL u nodig hebt.

Recente verstoringen van de toeleveringsketen hebben zowel de e-commerce als de logistieke sector onder grote druk gezet. En de enige manier om overeind te blijven is samen te werken met de beste 3PL die uw werk een stuk gemakkelijker zal maken.

Meer weten? Je kunt altijd contact opnemen met Madia