Akeneo B2B

Klanten kopen producten op basis van ervaringen, ook in de B2B wereld. Volgens recent onderzoek is bijna 70 procent van de zakelijke kopers op zoek naar “Amazon-achtige koopervaringen”. Om te zorgen voor een optimale ervaring komt er steeds meer nadruk te liggen op Product Informatie Management. B2B-bedrijven en fabrikanten moeten daarom steeds meer tijd besteden aan het optimaliseren van productinformatie in hun verkoopkanalen. Voor B2B is Akeneo dan ook een zeer geschikte oplossing.

Productervaringen in B2B

Net als in B2C maakt ieder touch-point in B2B e-commerce deel uit van de ervaring die de klant heeft met een merk. Kwaliteitscontrole op alle kanalen is daarom essentieel – en dat is waar Product Informatie Management (PIM) kan helpen. Akeneo PIM biedt een centraal platform voor B2B-verkopers om productgegevens te beheren die nodig zijn om te verkopen via alle distributiekanalen, waaronder websites, gedrukte catalogi, apps, marktplaatsen en andere kanalen.

Hier zijn vier manieren waarop een PIM B2B-verkopers en fabrikanten kan helpen om boeiende productervaringen te creëren voor ieder touch-point.

  • Omnichannel productervaringen

    B2B-klanten hebben steeds meer verschillende manieren waarop zij communiceren met verkopers. Denk aan winkelen op de B2B e-commerce website van een bedrijf, aankopen via een distributeur, een marktplaats en bladeren door gedrukte catalogi van derden.

    Om in deze omnichannel-ruimte te slagen, moeten B2B-verkopers hun producten en diensten toegankelijk maken voor klanten. Een PIM maakt het voor marketeers gemakkelijk om catalogi aan te passen per kanaal en per taal, maar ook om productinformatie te verrijken en te optimaliseren zodat deze aansluit bij de klantervaring per kanaal.

  • Cross-border e-commerce

    B2B-verkopers hebben geavanceerde PIM-oplossingen nodig om productgegevens te beheren en aan te passen aan internationale markten. Akeneo PIM helpt B2B-verkopers gelokaliseerde versies van hun productinformatie aan te bieden.

    Cross-border B2B-verkopers moeten in hun product informatie rekening houden met de lokale taal, verschillen in het metrieke stelsel, culturele nuances, afbeeldingen, voorschriften en andere regionale elementen die de klantervaring beïnvloeden. Dit alles kan worden beheerd in een B2B PIM-oplossing.

  • Productdata van leveranciers

    Hoe zorg je ervoor dat klanten alle productinformatie krijgen die ze nodig hebben? Leveranciers en fabrikanten hebben vaak uitgebreide technische informatie over hun producten – maar soms is dit niet direct beschikbaar of wordt het geleverd in een incompatibel formaat.

    Een PIM kan het productinformatie onboarding-proces stroomlijnen door leveranciers een omgeving te bieden waarin ze hun productinformatie direct kunnen uploaden. Interne teams kunnen die informatie vervolgens gemakkelijk verrijken.

  • Catalogusmanagement

    Productinformatie is vaak verspreid over verschillende afdelingen en opgeslagen in meerdere digitale en hardcopy formaten. Daarnaast is productie vaak alleen toegankelijk voor bepaalde werknemers en worden verschillende systemen gebruikt.

    Met een PIM voor B2B kunnen bedrijven gegevens consistent samenbrengen en onderhouden, of het nu draait om productspecificaties of modelvariaties. De productiviteit van marketing- en e-commerce teams zal sterk verbeterd worden! Het Akeneo wordt een centrale productinformatie bron – een cruciaal onderdeel van de verkoopstrategie.

Akeneo PIM: hét Product Informatie Management systeem voor B2B

Akeneo helpt productervaringen te bieden om concurrerend te blijven in de B2B e-commerce wereld. Akeneo PIM biedt een robuuste set van tools waarmee we, als officiële Akeneo partner, vele B2B-organisaties hebben kunnen helpen ​​met het creëren van een geweldige klantervaring, het verhogen van de teamproductiviteit en het versnellen van de de time-to-market.

Twee werknemers van Madia voor het logo dat aan de muur hangt

Meet weten over Akeneo voor B2B?

Neem contact met ons op, we helpen je graag verder.