B2B e-commerce voor en na COVID

Hoewel sommige experts zeggen dat COVID veel B2B-bedrijven heeft gedwongen om online te gaan, was de overgang naar online verkoop al aan de gang voordat de pandemie toesloeg. De trend om processen te digitaliseren en B2B e-commerce toe te passen was al duidelijk zichtbaar in de jaren 2010.

Maar de pandemie heeft ons een belangrijke les geleerd: digitalisering helpt je om je bedrijf klaar te maken voor de toekomst. Bedrijven die vóór de pandemie digitaal gingen, groeiden, terwijl bedrijven die dat niet deden failliet gingen of nu bezig zijn met een inhaalslag.

Het post-pandemische landschap heeft de trend van digitale handel alleen maar versneld: in 2021 kocht 25 procent van de wereldbevolking online, wat resulteerde in een enorme groei van 20 procent in de e-commerce-industrie dat jaar.

Hierdoor hebben traditioneel conservatieve merken, fabrikanten en distributeurs zich nu opengesteld voor de voordelen van B2B eCommerce. Voor 63 procent van deze bedrijven is eCommerce een manier geworden om efficiëntie te vergroten door het automatiseren van het bestelproces, en voor 45 procent is het cruciaal om geen concurrentievoordeel te verliezen.

In het licht van de digitalisering van de verkoop richten B2B-bedrijven zich soms te veel op technologie en functies, ten koste van de verwachtingen en behoeften van kopers. Moderne zakelijke kopers verlangen naar zelfbedieningsopties en de mogelijkheid om met een verkoper te communiceren.

B2B eCommerce kan dienen als een selfserviceportaal en als een instrument om verkoop te faciliteren. Het biedt bronnen, variërend van klantinformatie tot productcontent, om de verkoop te ondersteunen bij het effectief promoten van uw producten of diensten.

Een nieuw perspectief nu COVID afneemt

B2B eCommerce groeide vóór COVID, maar lockdowns en het gebrek aan menselijke interacties en middelen dwongen veel bedrijven om op een andere manier naar digitale handel te kijken.

Vandaag de dag is het niet zomaar een verkoopkanaal. Het is de deur naar een betere klantervaring, sterkere verkoop- en marketingteams en concurrentievoordeel. Het openen van die deur staat gelijk aan het omarmen van de kans om uw bedrijf toekomstbestendig te maken, zowel op de korte als op de lange termijn.