5 sectoren die profiteren van digitale transformatie

Een digitale transformatie brengt een bedrijf op een nieuw pad. Teams heroverwegen hoe ze technologie gebruiken, hoe ze opereren en hoe ze waarde leveren aan klanten. Dit vraagt om een frisse kijk op alles, van bedrijfsmodellen tot werknemersrollen en organisatiecultuur.

Het belang van digitale transformatie kan niet genoeg worden benadrukt. Volgens een recent rapport van Deloitte en Fortune zegt 77% van de CEO’s in 15 sectoren dat de COVID-19 crisis het tempo van digitale transformatie heeft versneld. Bovendien voorspelt IDC dat de uitgaven voor digitale transformatie over vijf jaar meer dan 10 biljoen dollar zullen bedragen.

Aanvankelijk dachten bedrijfsleiders dat het nieuwe normaal volledig digitaal zou zijn. Tegenwoordig begrijpen ze dat het een combinatie is van mensen en technologie die sneller werkt dan ooit. Om bij te blijven moeten bedrijven identificeren hoe een digitale transformatie huidige problemen kan oplossen en toekomstige obstakels kan vermijden.

In dit artikel wordt uitgelegd waarom bedrijven digitale transformatie zouden moeten omarmen en hoe de organisatie daarvan profiteert. Je krijgt een kijkje in de huidige staat van digitale transformatie in verschillende industrieën en de voordelen die deze digitale initiatieven opleveren.

Wat is het doel van digitale transformatie?

Digitale transformatie verwijst naar het proces waarbij gebruik wordt gemaakt van digitale technologie om de manier waarop een bedrijf werkt en zijn klanten bedient volledig opnieuw uit te vinden. Het gaat niet alleen om het invoeren van nieuwe technologieën, maar ook om het veranderen van de bedrijfscultuur, -processen en -activiteiten.

Ongeacht de branche biedt digitale transformatie een groot aantal voordelen. Deze omvatten grotere efficiëntie, transparantie, betere besluitvorming en verbeterde ervaringen voor zowel werknemers als klanten. Het kan ook nieuwe inkomstenbronnen aanboren, hogere winsten genereren, kosten verlagen en bedrijven veerkrachtiger maken.

Wie heb je nodig voor digitale transformatie?

Mensen spelen een cruciale rol in digitale transformatie, zij sturen verandering aan en maken het mogelijk. Digitale transformatie stelt mensen in staat om effectiever en efficiënter te werken en biedt hen de mogelijkheid om te groeien en zich te ontwikkelen. De belangrijkste mensen zijn het leiderschapsteam. Ondersteuning van de CEO en leidinggevenden zorgt ervoor dat de algemene doelen in lijn blijven met de strategie. Dit zijn de soorten mensen die je nodig hebt voor digitale transformatie en de vaardigheden, expertise en persoonlijkheden die ze meebrengen.

Visionair

Visionairs zijn leiders met oog voor het grote geheel. Ze formuleren en onderhouden een duidelijke visie op de transformatie en communiceren met belanghebbenden en leidinggevenden om op één lijn te blijven. Visionairs cultiveren relaties en bevorderen een cultuur die verandering ondersteunt. Deze zeer creatieve mensen hebben een vooruitziende blik en motiveren mensen op natuurlijke wijze. Vertrouw op visionairs om het enthousiasme en het gevoel van urgentie te behouden dat de transformatie voortstuwt.

Planner

Planners zijn strategische leiders die nauw samenwerken met visionairs en leidinggevenden om strategieën en stappen te formuleren. Ze hebben een grondige kennis van bedrijfsfuncties, toekomstige activiteiten en wat er nodig is om van hier naar daar te komen. Visionairs initiëren verandering en planners voeren de verandering uit. Om succesvol te zijn in hun rol, moeten planners een systematische aanpak hanteren, ijverig middelen controleren en de vaardigheden bezitten om te communiceren en anderen te motiveren.

Analist

Analisten vertrouwen sterk op gegevens om het werk van planners te ondersteunen en te valideren. Ze evalueren bestaande processen, voeren experimenten uit, nemen budgetten onder de loep en berekenen het rendement op investeringen. Analisten werken nauw samen met leiders, planners en belanghebbenden en gebruiken op gegevens gebaseerde inzichten om hun aanbevelingen te ondersteunen. Tijdens initiatieven voor digitale transformatie moeten analisten innovatief kunnen denken terwijl ze zich sterk op de gegevens blijven richten.

Architect

Architecten zetten plannen om in actie zodat iedereen weet wat er moet gebeuren. Samen met visionairs, planners en analisten vormen architecten de basis voor oplossingen die initiatieven voor digitale transformatie aandrijven. Ze zijn ook verantwoordelijk voor het beheer van middelen om ervoor te zorgen dat de doelstellingen worden gehaald. Om te slagen moet de architect een uitstekende probleemoplosser zijn, met een scherp oog voor het identificeren van hiaten en tekortkomingen.

Productmanager

Productmanagers leiden projectteams om nieuwe producten en mogelijkheden te ontwikkelen. Hun werk is waar het rubber de weg ontmoet. Ze werken nauw samen met cross-functionele teams om zakelijke vereisten te vertalen naar functionele vereisten. Om in deze rol uit te blinken, moeten productmanagers het grote geheel voor ogen houden, beschikken over organisatorische en projectmanagementvaardigheden en zich snel kunnen aanpassen aan veranderingen.

Hoe weet je of je digitale transformatie nodig hebt?

Voordat je een digitale transformatie doorvoert, is het belangrijk om je digitale volwassenheid te beoordelen. Gelukkig zijn er verschillende benchmarks beschikbaar, waaronder de digitale volwassenheidsbenchmark van Google en Boston Consulting Group en het model van Microsoft en Harvard Business Review (HBR).

HBR identificeert vijf stadia die bedrijven doorgaans doorlopen op hun transformatiereis. Door de huidige prestaties van uw bedrijf aan de hand van deze benchmark te evalueren, kunt u inzicht krijgen in waar u zich bevindt op uw digitale transformatieproces en dit als uitgangspunt gebruiken.

Naarmate de digitale transformatie vordert, zullen uw digitale inspanningen efficiënter en effectiever worden.

Naast het definiëren van de niveaus van digitale volwassenheid, beoordeelde HBR ook de digitale volwassenheid van 150 bedrijven in verschillende sectoren, waaronder productie, gezondheidszorg, consumentenproducten, financiële dienstverlening, lucht- en ruimtevaart, farma en biotech.

Ze ontdekten dat terwijl sommige bedrijven worstelden om vooruitgang te boeken met hun digitale transformatie-inspanningen, veel bedrijven significante successen hadden geboekt. Interessant genoeg was het succes niet gekoppeld aan de grootte van het IT-budget van het bedrijf, noch maakte het uit of het bedrijf een digital native was zoals Uber, Airbnb of Netflix.

Ook grootte was geen belemmering voor transformatie. Ondernemingen als Unilever, Fidelity en Starbucks koesteren een digitale innovatiementaliteit en -cultuur.

Tot slot concludeerden de onderzoekers dat niet alle sectoren een positief rendement haalden uit hun digitale transformatie-inspanningen. Alleen investeren in technologie is niet genoeg – bedrijven moeten de tools bieden die transformatoren nodig hebben en werknemers op alle niveaus ondersteunen. Er is de juiste combinatie van technologie, mensen en processen nodig om superieure prestaties te leveren. Bedrijven die hun medewerkers niet voldoende ondersteunden met effectieve tools en processen, faalden.

Om het succes van digitale transformatie-initiatieven te verzekeren, is het belangrijk om een duidelijk inzicht te hebben in het niveau van digitale maturiteit in uw sector, uw concurrentielandschap, de verwachtingen van uw klanten en de specifieke voordelen die u kunt halen uit uw initiatieven. Alleen dan kunt u uw kansen op succes maximaliseren.

Voordelen van digitale transformatie per sector

Een digitale transformatie heeft de kracht om gestagneerde bedrijven nieuw leven in te blazen en traditioneel offline bedrijven online te brengen. De voordelen van digitale transformatie zijn niet beperkt tot één industrie, markt of niche. Deze 5 sectoren zijn heel verschillend, maar ze hebben allemaal baat bij een digitale transformatie.

Productie

Fabrikanten omarmen Augmented Reality (AR), Internet of Things (IoT) en digitale transformatietechnologieën voor e-commerce om innovatie te versnellen en concurrerend te blijven. Volgens XRToday gebruiken productiegrootmachten als Airbus, GE en AGCO smart glasses om de operationele efficiëntie te verbeteren, fouten te verminderen en trainingsprestaties te verbeteren. Motorfabrikant WEG ontwikkelde een sensor om de motorprestaties te monitoren en voegt de sensor nu standaard toe aan zijn productlijn. De sensor controleert trillingen, draaiuren, snelheid, smering en temperatuur en rapporteert fouten. Met de realtime operationele gegevens kan WEG productiviteitsverbeteringen doorvoeren, verspilling verminderen en stilstand van apparatuur minimaliseren.

  • Dunlop Protective Footwear is een wereldwijde fabrikant van beschermend schoeisel voor industriële klanten. Ze bedienen bedrijven van alle groottes in 50 landen, van landbouw en visserij tot bouw en mijnbouw. Hun digitale transformatie-initiatief, Always Dunlop, implementeerde een nieuw digitaal handelsplatform van OroCommerce. Na de lancering zag het bedrijf een toename van 3,5x in websiteverkeer, een stijging van 41% in het gebruik van selfservice en het automatiseren van meer dan 300 uur routinewerk per maand.

Medische apparaten

De COVID-19 pandemie vergrootte de behoefte aan digitalisering in de sector medische hulpmiddelen. Digitale transformatie stelde medische leveranciers in staat om cyberbeveiligingsrisico’s te beperken en gevoelige patiëntinformatie beter te beschermen. Intellicentrics biedt bijvoorbeeld een contactloos incheckapparaat voor credentialing. Door digitalisering te introduceren, kunnen medische hulpmiddelen de zichtbaarheid van de toeleveringsketen vergroten, de omzetgroei stimuleren en de algehele klantervaring verbeteren.

  • WEINMANN Emergency is een Duitse leverancier van mobiele systemen en apparaten voor gebruik in noodgevallen in vliegtuigen en vervoer over de grond. Door de strenge regelgeving in de medische industrie waren productgerelateerde gegevens verspreid over verschillende afdelingen. Om gegevens in silo’s te elimineren, kozen ze voor PTC Windchill life cycle management software voor klachtenafhandeling. Ze centraliseren nu klachten in alle procesfasen. Dit heeft geresulteerd in een aanzienlijke verbetering van de IT-activiteiten en heeft het bedrijf in staat gesteld consistente klantervaringen van hoge kwaliteit te bieden.

Olie, gas en energie

Op het gebied van innovatie, flexibiliteit en kostenbesparingen ervaren energiebedrijven de voordelen van digitale transformatie. Oliemaatschappijen die voor de kust van Noorwegen en de Golf van Mexico opereren, gebruiken nu bijvoorbeeld Spot, de vierwielige robothond van Boston Dynamics, op hun offshore booreilanden om gegevens te verzamelen, informatie te interpreteren en beelden te scannen, wat vooral handig is bij gevaarlijk offshore werk. Robotica is slechts één onderdeel van digitalisering, aangezien de integratie van technologie een groot aantal andere voordelen biedt, zoals een betere zichtbaarheid van de toeleveringsketen, verbeterde monitoring, meer veiligheid voor de werknemers en nog veel meer.

  • Braskem is het grootste petrochemische bedrijf op het westelijk halfrond en ook een van de grootste producenten van biopolymeren. In de afgelopen jaren heeft het bedrijf meer dan 7 miljoen dollar geïnvesteerd in verschillende innovatieve technologieën om de manier waarop teamleden werken en waarde bieden aan klanten te transformeren. Een van deze initiatieven is het B2M EDGE zelfbedieningsplatform voor klanten, dat deel uitmaakt van de inspanningen om de klantervaring te verbeteren in een grotendeels offline industrie.

Verpakte goederen (CPG)

De industrie voor verpakte consumptiegoederen is opgeschrikt door veranderend consumentengedrag, turbulente economieën en stijgende verwachtingen. Om zich aan te passen heeft Panos, een Amerikaanse leverancier van CPG, Crisp geïmplementeerd, een analyseplatform voor de detailhandel. Verkoop-, operationele en marketingteams hebben nu toegang tot realtime gegevens, wat hen meer dan 100 uur handmatig ophalen van gegevens bespaart in alle segmenten en winkellocaties. Real-time monitoring en voorspellende analyses verhogen de werkefficiëntie, herkennen trends en handelen snel. Ze kunnen ook de klantervaring verbeteren of nieuwe mogelijkheden voor innovatie en groei ontsluiten.

  • Renner, een van de grootste detailhandelaren van Brazilië, implementeerde in 2019 RFID-technologie om zijn enorme voorraad van meer dan 500 miljoen producten te volgen. Na het implementeren van Sensormatic Inventory Intelligence voor zijn winkels, volgt de retailer wanneer klanten artikelen meenemen naar paskamers en of het artikel is gekocht. Of ze nu in de winkel winkelen of online, klanten kunnen ook gemakkelijk producten vinden. Renner heeft opmerkelijke resultaten gezien, met een vermindering van 87% out-of-stocks en een toename van 64% in voorraadnauwkeurigheid.

Bankieren en fintech

In de loop der jaren hebben de bank- en fintechsector een lange weg afgelegd op het gebied van digitale volwassenheid. Door digitale technologie te implementeren, kunnen banken en fintech-bedrijven de klantervaring aanzienlijk verbeteren. Blockchain ontwricht ook het bankwezen door meer personalisatie, transparantie, efficiëntie en veiligheid te bieden. Enkele grote namen in het bankwezen investeren in blockchain. JP Morgan Chase biedt zijn Blockchain Center of Excellence en Mitsubishi UFJ Financial Group heeft een platform voor digitale valuta in Japan.

  • Santander Group is een Spaanse multinationale bank en financiële dienstverlener. Ze zijn een samenwerking aangegaan met andere Europese banken om we.trade, een blockchainplatform, op te richten. Het initiatief maakt gebruik van het IBM blockchain platform met Hyperledger Fabric technologie om banken te verbinden met startups, ondernemers en andere bedrijven. De bank kan zich onderscheiden in cash management, kredietbrieven en smart contract management. Technologie verandert de manier waarop geld wereldwijd wordt beheerd, verplaatst en geoptimaliseerd.

Digitale transformatie voor elke sector

Het is moeilijk om een industrie te identificeren die niet is veranderd door digitale technologie. Fabrikanten hebben bijvoorbeeld robotica en augmented reality gebruikt om de veiligheid en efficiëntie van werknemers te verbeteren, terwijl magazijnen en distributeurs de waarde van het Internet of Things (IoT) hebben gezien bij het optimaliseren van hun activiteiten. Banken hebben zich tot blockchain gewend om veiligheid en compliance te garanderen, terwijl verkoop- en marketingafdelingen vertrouwen op eCommerce om de zichtbaarheid, efficiëntie en klantervaring te verbeteren.

OroCommerce is een digitaal handelsplatform dat activiteiten stroomlijnt, de efficiëntie verhoogt en een uitzonderlijke klantervaring biedt. Bovendien is het een gerenommeerde keuze voor bedrijven in verschillende sectoren.

Hoe Madia helpt bij digitale transformatie

Bij Madia geloven we in uitgebreide digitale B2B-transformatie die verder gaat dan branchespecifieke oplossingen en simplistische systemen. We begrijpen dat elk bedrijf uniek is en daarom bieden we een volledig spectrum aan producten, diensten en oplossingspartners om bedrijven te helpen hun doelen te bereiken. Of u nu workflows wilt automatiseren, databases wilt centraliseren, systemen wilt integreren of de klantervaring wilt verbeteren, bij Madia bent u aan het juiste adres.

Als u Madia kiest als uw partner voor digitale transformatie, krijgt u niet alleen producten die zijn afgestemd op uw branche, maar profiteert u ook van de expertise van ons team. Onze experts hebben uitgebreide ervaring met het werken met middelgrote bedrijven en grote ondernemingen in complexe B2B-omgevingen, dus u kunt erop vertrouwen dat wij oplossingen leveren die aan uw specifieke behoeften voldoen.