Hoe de uitdagingen van eCommerce naar ERP integratie voor B2B handelaren overwinnen

Fabrikanten, distributeurs en groothandelaren verkopen al tientallen jaren online. In het verleden was eCommerce echter niet meer dan een basisportaal voor bestaande klanten om nabestellingen te plaatsen of door een productcatalogus te bladeren. Het was geen strategisch kanaal om nieuwe klanten te werven en de verkoop te verhogen.

Tegenwoordig draaien moderne B2B-kopers dit idee om. Uw kopers winkelen nu liever online dan offline en verwachten online ervaringen die vergelijkbaar zijn met hoe ze persoonlijke aankopen doen. Ze zijn op zoek naar het gemak, de snelheid en de personalisatie die eCommerce kan bieden, zelfs voor hun complexere B2B-aankopen.

Dit type ervaring kan een hele opgave zijn voor fabrikanten en distributeurs, vooral voor degenen die eCommerce voor het eerst uitproberen. Bij het navigeren door het eCommerce landschap is het belangrijk om twee dingen in overweging te nemen.

  1. Hoe kiest u het juiste e-commerce platform?
  2. Hoe integreert u uw e-commerce platform met uw andere systemen zoals ERP?

Een standalone B2B e-commerce platform kiezen

Veel fabrikanten en distributeurs zijn geneigd zich tot hun ERP-leveranciers te wenden voor een eCommerce plug-in van derden of een ingebouwde module. Een paar jaar geleden was deze benadering van eCommerce logisch. Het werd niet gezien als een investering in de toekomst van uw bedrijf en deze plug-ins konden handig en kosteneffectief zijn. Deze modules waren ingebouwd in uw distributie ERP-software en werkten al met uw offline processen.

Vandaag de dag zijn eCommerce en marktplaatsbeheer complexer geworden. Deze primitieve oplossingen laten weinig te wensen over bij het creëren van gedifferentieerde online ervaringen waar je kopers om vragen. Ze zijn gebouwd om handig te zijn voor verkopers, niet voor uw klanten. In de meeste gevallen hebben deze modules geen flexibele en schaalbare functionaliteit om uw kopers te bedienen met B2C-achtige ervaringen zoals:

  • Site navigatie en product zoeken
  • Uitgebreide productlijsten
  • Klantspecifieke prijslijsten
  • Zelfbedieningsaccountbeheer
  • Eenvoudig aanpasbare webwinkel lay-out
  • Intuïtieve uitcheckprocessen
  • Flexibele betalingsopties zoals accountvoorwaarden

Omdat ze de tekortkomingen van de eCommerce modules van hun ERP erkennen, wenden veel winkeliers zich nu tot moderne eCommerce platforms zoals OroCommerce. Door de jaren heen hebben dit soort softwareleveranciers B2B eCommerce functionaliteiten geleverd die aantrekkelijke front-end ervaringen mogelijk maken, terwijl ze nog steeds complexe B2B back-end operaties ondersteunen zoals: beheer van productcatalogi, orderrouting tussen leveranciers, klantspecifieke prijslijsten, klantaccountbeheer en nog veel meer.

Zich realiserend dat eCommerce de toekomst van winkelen is, kiezen winkeliers voor een “best of breed” benadering door standalone eCommerce software te selecteren die hen op de lange termijn van dienst zal zijn. Handelaren offeren functionaliteit en vereisten niet op voor gemak en budget. De kopers van vandaag beseffen het verschil en zullen kiezen voor diegenen die voldoen aan hun verwachtingen op het gebied van online kopen.

Uw ERP integreren met uw B2B e-commerce software

Wanneer fabrikanten en distributeurs echter kiezen voor standalone eCommerce software, hebben ze een nieuwe uitdaging op te lossen. Ze moeten hun e-commerce software integreren met hun backend systemen zoals een ERP. Ze kunnen echter te maken krijgen met een aantal ERP integratie uitdagingen voor B2B, zoals verouderde technologie en een gebrek aan inzicht in hoe de gegevens tussen de twee systemen moeten stromen.

Merchants kunnen zich wenden tot integratieleveranciers zoals Marello die gegevensstromen tussen uw endpointsystemen in kaart brengen. Hierdoor kunt u processen automatiseren zoals:

  • Orderverwerking en uitvoering vanaf meerdere locaties
  • Klanten op tijd de verzendstatus geven
  • De beschikbaarheid van voorraden online weergeven om oververkoop te voorkomen
  • Beheren en bijwerken van productlijsten van ERP naar eCommerce
  • Prijslijsten beheren om online nauwkeurigheid te garanderen
  • Klantinformatie beheren, zoals termijnrekeningen en aankoopgeschiedenis
  • Financiële rapportage sneller afstemmen
  • Automatisering verbetert de operationele efficiëntie en zorgt ervoor dat je zicht hebt op al je processen. Het stelt je ook in staat
  • om gebruik te blijven maken van je ERP als de ruggengraat van je organisatie, zelfs wanneer je nieuwe eCommerce processen toevoegt.

Om je te helpen beter te begrijpen wat er nodig is om je e-commerce platform met je ERP te integreren, is hier een aantal dingen waar je rekening mee moet houden:

Hoe kun je ERP-ondersteuning laten “praten” met een ander softwareproduct?

Het is niet altijd eenvoudig om twee endpointsystemen met elkaar te laten “praten”. U moet begrijpen hoe gegevens worden verzonden, gelezen en geaccepteerd door het ene systeem naar het andere. Gegevens moeten vaak worden getransformeerd van het ene formaat naar het andere om aan die vereisten te voldoen. Gebruikelijke manieren om systemen met elkaar te verbinden zijn via hun:

  • Open API’s zoals REST en SOAP
  • SFTP – Flat-bestand
  • Rechtstreeks verbinden met de database zelf
  • Elektronische gegevensuitwisseling (lees meer over EDI voor eCommerce)

Elke eCommerce integratieaanpak heeft zijn voor- en nadelen. Tegenwoordig is de aanbevolen aanpak om systemen te integreren via open API’s. Een legacy ERP heeft die optie echter niet. In plaats daarvan moet u vertrouwen op de uitwisseling van platte bestanden of het implementeren van hardcode die rechtstreeks verbinding maakt met de database. Uw eindpuntsystemen en ERP-integratieaanpak zullen bepalen hoe goed gegevens wel en niet tussen hen kunnen worden uitgewisseld.

U kunt meer te weten komen over de interface van uw ERP door te praten met uw ERP integratie-implementator of de openbare documentatie van uw software te raadplegen.

Hoe georganiseerd en nauwkeurig zijn uw productgegevens voor ERP-integratie?

Een uitdaging voor fabrikanten en distributeurs is het beheren, bijwerken en online publiceren van uw productgegevens. Uw productcatalogi zijn vaak groot en complex en kunnen per klantgroep verschillen. Voor een eCommerce en ERP integratieproject moet u de staat van uw productgegevens evalueren.

Wees voorbereid om de nodige wijzigingen aan te brengen om uw productgegevens te organiseren en te verrijken om online te verkopen. Productrelaties moeten bijvoorbeeld duidelijk worden gedefinieerd voor ouder-kind producten of kit/assemblage artikelen. eCommerce ervaringen worden gedreven door productgegevens om intuïtieve site navigatie, productzoekopdrachten en rijke productlijsten te creëren. U hebt ook goed gestructureerde productgegevens nodig om de orderverwerking en het bijhouden van de voorraad van uw e-commerce platform naar uw ERP te ondersteunen.

Is je ERP-integratie de bron van de waarheid of zijn er andere systemen bij betrokken?

Hoewel een ERP vaak de ruggengraat van uw organisatie is, is het niet altijd het enige systeem dat wordt gebruikt. Fabrikanten en distributeurs moeten vaak belangrijke gegevens van 3PL’s, leveranciersdatabases, verzendproviders en andere gespecialiseerde software opnemen.

Voordat u een eCommerce integratieproject uitvoert, moet u nadenken over uw processen en hoe de gegevens tussen al uw systemen moeten stromen. Welk systeem wordt de bron van de waarheid voor elk van uw datapunten?

Bijvoorbeeld, veel voorkomende integratie datapunten voor B2B eCommerce zijn:

  • Artikelen en artikelattributen → ERP naar eCommerce
  • Voorraadtellingen → ERP naar eCommerce
  • Prijslijsten en prijsafspraken → e-commerce naar ERP
  • Klanten en contactpersonen → eCommerce naar ERP
  • Bestellingen → e-commerce naar ERP
  • Verzend- en afhandelingsgegevens → ERP naar e-commerce
  • Details over annuleringen en retourzendingen → eCommerce naar ERP

Het implementeren van uw e-commerce software naast de integratie in een ander vitaal systeem zoals een ERP zorgt ervoor dat u een end-to-end oplossing uitbouwt die op lange termijn werkt voor uw organisatie.

Wil je nu meer weten over hoe je je e-commerce omgeving koppelt aan je ERP? Neem dan contact met ons op