Hoe een eCommerce oplossing voor bedrijven te kiezen: Een gids voor CEO’s

2024 is een jaar vol uitdagingen voor CEO’s. Inflatie en recessie oefenen financiële druk uit, veranderende technologie versnelt digitale transformatie en kopers eisen hoogwaardige klantervaringen.

Bedrijven wenden zich van nature tot eCommerce als een middel om de financiële druk te verminderen door verbeterde efficiëntie en om klanten gelukkig te maken met betere koopervaringen. Terwijl veel MKB-bedrijven (kleine tot middelgrote ondernemingen – minder dan 250 mensen) voorraadoplossingen kunnen vinden voor hun eCommerce-behoeften, ligt het anders voor ondernemingen (250 of meer werknemers).

Enterprise-grade eCommerce oplossingen bieden schaalbaarheid, flexibiliteit en connectiviteit die je niet vindt in B2C en instap B2B eCommerce platforms.

Deze gids biedt een overzicht om CEO’s te helpen bij het selecteren van een enterprise eCommerce oplossing. U krijgt een overzicht van de grondbeginselen van een enterprise eCommerce platform, de voordelen die oplossingen op enterpriseniveau met zich meebrengen, de soorten oplossingen die beschikbaar zijn, uw hostingopties, hoe u uw vereisten kunt opbouwen en praktijkcases van bedrijven die met succes enterprise eCommerce bedrijven.

E-commerce systemen: Gemeenschappelijke kenmerken, functies en voordelen

Er zijn veel e-commerce aanbiedingen op de markt. De keuzemogelijkheden zijn al snel overweldigend. Maar elke e-commerce oplossing biedt dezelfde basisfuncties.

Dit zijn de functies die je op de meeste platforms terugvindt. Wat de producten onderscheidt, is natuurlijk de mate waarin de functies kunnen worden aangepast en hoe ze kunnen worden opgeschaald naar bedrijfsniveau.

Productcatalogus

Elke onderneming heeft de mogelijkheid nodig om catalogi van producten te maken die ze hun klanten kunnen aanbieden. Bij enterprise-grade oplossingen moeten catalogi honderdduizenden SKU’s kunnen verwerken. Bij B2B-transacties bepaalt het onderhandelde contract de producten, prijzen en verkoopvoorwaarden. Omdat elk contract anders kan zijn, moeten productcatalogi voor ondernemingen aanpasbaar zijn.

Blijf uit de buurt van oplossingen die het aantal SKU’s beperken of waarbij de prestaties afnemen naarmate het aantal SKU’s en catalogi toeneemt om aan de bedrijfsbehoeften te voldoen.

Prijslijsten

Naast uitgebreide productcatalogi moeten enterprise-grade aanbiedingen ook uitgebreide prijslijsten kunnen verwerken. Net als bij catalogi kunnen prijzen bij B2B-transacties variëren, afhankelijk van de klant, het bestelde bedrag en een aantal andere variabelen.
Let er bij het kiezen van enterprise eCommerce oplossingen op dat deze meerdere prijslijsten aankunnen en dat de prestaties niet afnemen naarmate het aantal prijslijsten toeneemt.

Offertes

Offertes maken is een normaal onderdeel van de workflow in B2B verkooponderhandelingen. Enterprise-oplossingen bieden een offertefunctie om het voor potentiële klanten gemakkelijker te maken contact met u op te nemen en een offerte voor uw producten aan te vragen. Dit is meestal de openingsronde van verkooponderhandelingen. Moderne kopers verwachten dat dit proces gedigitaliseerd is en moderne eCommerce oplossingen leveren dat. Naast het maken van een offerte kan de offertefunctie functies bevatten om vervolgactiviteiten te agenderen en bij te houden.

Belastingregels

Ondernemingen zijn actief in meerdere rechtsgebieden en hebben complexe behoeften op het gebied van fiscale boekhouding. Let er bij het kiezen van je e-commerce systeem op hoe het omgaat met meerdere belastingjurisdicties en of je het belastingscenario voor elke klant kunt aanpassen.

Account beheer en controle

Bedrijfshiërarchieën verschillen van bedrijf tot bedrijf. Account beheer en -controle zijn cruciaal om gegevens te beveiligen en de integriteit van het systeem te behouden. Tegelijkertijd moeten klanten hun eigen account controles instellen om hun eigen organisatiehiërarchieën en goedkeuringscontroles te weerspiegelen.

Met eCommerce oplossingen voor bedrijven kunnen zowel kopers als verkopers controle houden over hun accounts en deze aanpassen aan hun individuele bedrijfsbehoeften.

Systeem voor contentbeheer

Als je een enterprise e-commerce platform kiest, zul je zien dat de meeste aanbiedingen een content management systeem (CMS) bevatten. Idealiter is dit een low-code tool. De CMS-functionaliteit komt om de hoek kijken bij het maken van websites, landingspagina’s en downloadbare middelen. Als het CMS zwakke functionaliteit biedt of kennis van codering en ontwikkeling vereist, moet je een CMS van derden toevoegen. Pas op, op deze manier kruipen de totale eigendomskosten steeds verder omhoog.

Lokalisatie

Ondernemingen opereren vaak over de grenzen heen en op meerdere geografische locaties. Om aan deze behoeften te voldoen, kunt u met eCommerce platforms van ondernemingsklasse de weergegeven inhoud lokaliseren. Zo worden producten die aan klanten in de VS worden verkocht, weergegeven met prijzen in Amerikaanse dollars, afmetingen volgens het imperiale meetsysteem en alle tekst in het Engels. En producten die aan klanten in Mexico worden verkocht, worden weergegeven met de tekst in het Spaans, de kosten in Mexicaanse peso’s en de afmetingen in het metrieke stelsel.

Ondersteuning voor meerdere websites

Vaak vind je veel merken en suborganisaties onder de paraplu van één grote bedrijfsorganisatie. Dit vereist meerdere websites en digitale middelen om zowel de afzonderlijke business units als de onderneming als geheel te ondersteunen. Dit kan een update- en onderhoudsnachtmerrie zijn voor IT. Gelukkig ondersteunen de meeste enterprise eCommerce platforms meerdere websites en front-end ervaringen vanuit één back-end. Eén eCommerce installatie zou alle business units moeten ondersteunen.

Winkelwagens en verlanglijstjes

Moderne B2B-kopers verwachten een B2C-retailervaring. Ook al is de verkoop in de detailhandel heel anders dan in B2B. Deze kopers doen meer dan alleen onderzoek doen naar producten, ze willen onderhandelen over contracten en aankopen doen. Robuuste B2B eCommerce oplossingen bevatten functionaliteit om orders aan te nemen en te integreren met betalingsverwerkers voor betaling of kredietbureaus voor verkoop op voorwaarden.

Omdat bedrijfsaankopen vaak met inbreng van het team worden gedaan, kunnen inkopers met behulp van een functie voor het delen van verlanglijstjes voorgestelde aankopen binnen hun organisatie delen. Als je bij het selecteren van een eCommerce-systeem voor bedrijven deze cruciale functionaliteit niet ziet, ga dan verder.

Integratie met andere bedrijfsservices

Hoeveel applicaties gebruikt de gemiddelde onderneming? Het antwoord varieert van 1.295 cloudservices aan de hoge kant tot 254 aan de lage kant. Uit onderzoek van Productiv blijkt dat slechts 45% van de apps in een bedrijf regelmatig wordt gebruikt. Ongeacht het aantal apps, platformen en bedrijfsoplossingen die je momenteel gebruikt, moeten de enterprise eCommerce platformen die je kiest connectiviteit bieden om gegevens op de juiste manier te delen.

Bijvoorbeeld, enterprise eCommerce platforms moeten integreren met het enterprise resource planning (ERP) systeem, product informatie management (PIM) systeem, warehouse management systeem (WMS), order management systeem (OMS), en externe logistieke dienstverleners. Daarnaast moet het integreren met apps van derden om marketingactiviteiten uit te voeren, zoals het verzamelen van beoordelingen en het toevoegen van aangepaste badges aan producten. Bij het kiezen van een enterprise eCommerce platform is dit een doorslaggevende functionaliteit.

5 voordelen van e-commerce platforms op bedrijfsniveau

E-commerce platforms op enterprise niveau zijn een stapje hoger dan MKB-platforms. Ze bieden veel van dezelfde functionaliteit en functies, maar op een hoger niveau. Ze zijn ontworpen om bedrijfsprocessen online en offline te beheren en gaan veel verder dan een basiswinkelwagentje en kassaworkflow. Enterprise platforms zijn digitale transformatiemiddelen die de efficiëntie verbeteren en verkoop- en marketingteams in staat stellen om het bedrijf te laten groeien.

Schaalbaar

Het grootste voordeel van een enterprise platform is de schaalbaarheid. Het biedt een bijna oneindig groeipotentieel zonder prestatieverlies. Bedrijven kunnen zoveel catalogi en prijslijsten maken als nodig is, zelfs tot op het niveau van de individuele klant. Dit granulaire niveau van personalisatie gaat nooit ten koste van de snelheid of prestaties, ongeacht hoe groot u groeit. Enterprise platforms beperken uw groeimogelijkheden niet, ze maken groei mogelijk.

Flexibel

Een ander voordeel van enterprise-oplossingen is hun flexibiliteit. Terwijl andere e-commerce platforms starre workflows gebruiken, passen enterprise oplossingen zich aan aan de manier waarop het bedrijf zaken doet. Niet andersom. Enterprise-platforms zijn zo flexibel dat ze werken met een traditionele architectuur of als een headless oplossing voor de ultieme ontwikkelingsflexibiliteit. Verwacht flexibele inzetmogelijkheden en implementatiealternatieven.

Verbindend

De leveranciers van eCommerce voor bedrijven begrijpen de behoefte aan connectiviteit. Omdat er zoveel oplossingen, programma’s en apps nodig zijn om een bedrijf te runnen, moet het eCommerce platform naadloos integreren. Het API-aanbod is groter en deze bedrijfsoplossingen hebben een rijk ecosysteem om zich heen. Hoewel je op bedrijfsniveau zowel open source als propriëtaire alternatieven zult vinden, bieden open source oplossingen de ultieme connectiviteit. Omdat de code open is, kunt u deze naar believen aanpassen om oplossingen aan te sluiten op uw bedrijfsbehoeften. Waar oplossingen van lagere kwaliteit ingewikkelde workarounds vereisen, kunnen bedrijfsoplossingen gewoon worden aangesloten.

Klantgericht

Digitale transformaties binnen bedrijven zijn gericht op de klant, dus is het logisch dat eCommerce oplossingen van enterprisekwaliteit de klantervaring centraal stellen. Deze platforms maken meeslepende digitale ervaringen mogelijk die zowel audio en video als traditionele productcatalogusweergaven omvatten. Ze ondersteunen chatbots en live chat, maken ticketbeheer voor ondersteuning mogelijk en bevatten functionaliteit voor relatiebeheer. Waar een standaard eCommerce platform één gebruiker toelaat op een account, stelt een enterprise platform elke klant/gebruiker in staat om zijn eigen toegang en autoriteit te definiëren. Op deze manier worden klantenhiërarchieën herkend, evenals de interne bedrijfshiërarchie.

Bedrijfsgestuurd

Enterprise eCommerce platforms bieden veel meer dan alleen tools om een website te bouwen. Ze digitaliseren workflows om bedrijfsprocessen te verbeteren. Daarnaast moet uw platform een bron van gegevens zijn om beter geïnformeerde zakelijke beslissingen te nemen. Wanneer het gebruikt wordt in combinatie met de website en andere digitale kanaalanalyses, kunt u trends vroegtijdig signaleren en u aanpassen aan een steeds veranderende bedrijfsomgeving. Enterprise eCommerce is geen verkooptool, het is een bedrijfshulpmiddel dat zich aanpast aan elk bedrijfsmodel. Het moet B2B-, B2B2C-, B2C- en B2X-bedrijfsmodellen ondersteunen en met gemak een marktplaats aankunnen.

Beveiliging

Beveiliging krijgt een upgrade wanneer je overstapt op enterprise-grade eCommerce platforms. Je kunt PCI-naleving van niveau 1 verwachten wanneer gegevens door de betalingsgateway stromen. Hoewel gegevens versleuteld zijn, zijn wachtwoorden dat niet. In plaats daarvan worden gevoelige wachtwoordgegevens opgeslagen als een onomkeerbare hash. Enterprise-producten bieden meerdere beveiligingslagen door middel van gelaagde configuraties. U kunt machtigingen instellen op globaal, merk- of zelfs gebruikersniveau.

Soorten eCommerce oplossingen voor bedrijven

De markt voor eCommerce oplossingen voor bedrijven is verzadigd met aanbiedingen. Dit maakt het vergelijken van appels met appels moeilijk. Om je inzicht in eCommerce te verbeteren en je te helpen de juiste oplossing voor jouw bedrijf te kiezen, is het belangrijk om de verschillende benaderingen voor het ontwikkelen en aanbieden van bedrijfsoplossingen te begrijpen. De meest voorkomende oplossingen vallen in deze brede categorieën.

SaaS

Software as a Solution (SaaS) e-commerce platforms bieden je toegang tot bedrijfseigen code die gehost wordt op de servers van de verkoper. Dit is een populaire aanpak voor KMO’s die niet over technische middelen beschikken omdat het meeste ontwikkelingswerk al door de leverancier is gedaan. Het nadeel is dat dit type e-commerce oplossing je weliswaar snel op de markt brengt, maar met de minste flexibiliteit. De workflows liggen vast en kunnen niet worden gewijzigd. Productcatalogi hebben vaste kenmerken die niet veranderd kunnen worden en je mogelijkheden om aan te passen zijn beperkt. Hoe het product uit de doos komt, is precies hoe je het zult implementeren. Er zijn geen echte wijzigingen mogelijk. Aan de andere kant wordt de gegevensbeveiliging verzorgd door de leverancier en ben je niet verantwoordelijk voor het onderhoud van de code. Maar je bent wel volledig afhankelijk van de leverancier voor ondersteuning.

Open source

Open source e-commerce is het tegenovergestelde van SaaS e-commerce. De code wordt openbaar gepubliceerd en biedt dus de ultieme flexibiliteit en aanpasbaarheid. Hoewel de oplossing misschien 80% van wat de onderneming nodig heeft out of the box biedt, is elk stukje aanpasbaar. De implementatie van dit soort e-commerce vereist de diensten van een ontwikkelaar, maar zodra het is geïmplementeerd, bevat het vaak low-code tools zoals het maken van webpagina’s met slepen en neerzetten om het onderhoud te vereenvoudigen. Enterprise open source e-commerce platforms werken in een ecosysteem van ontwikkelaars, integrators en gebruikers voor wereldwijde ondersteuning naast de ondersteuning van de leverancier.

Custom

Op bedrijfsniveau vind je e-commerce systemen die van de grond af aan zijn geschreven, specifiek voor implementatie binnen het bedrijf. Deze e-commerce oplossingen worden geschreven zonder een framework van derden.

Dit is de meest resource-intensieve benadering voor het maken van enterprise eCommerce. Je technische team moet zowel de hele voorkant (klantgericht) als de achterkant (werknemergericht) ontwikkelen. Dit is alleen geschikt voor bedrijven die digitaal volwassen zijn. Het bedrijf is volledig verantwoordelijk voor het beveiligen van de hosting en het handhaven van de gegevensbeveiliging. Met de grote verscheidenheid aan andere soorten oplossingen is het alleen zinvol om voor deze aanpak te kiezen als gegevensbeveiliging en bedrijfsvereisten dit vereisen.

Hybride

Bij deze aanpak wordt de flexibiliteit die inherent is aan het bouwen van op maat gemaakte enterprise e-commerce oplossingen gecombineerd met het gemak van het gebruik van open-source code om een hybride oplossing te creëren. Dit type e-commerce oplossing wordt gebruikt door bedrijven met IT-middelen om het project te voltooien of financiële middelen om de ontwikkelings- en integratiepartners in te schakelen die nodig zijn om het werk uit te voeren.

U selecteert de open source leverancier met de meeste kernvereisten die u nodig hebt voor uw geval en bouwt vervolgens uit op basis van de kerncode. Hybride oplossingen komen sneller op de markt dan volledig op maat gemaakte, gecodeerde oplossingen en kosten over het algemeen minder om te ontwikkelen, in te zetten en te onderhouden.

Monolith

Binnen de verschillende soorten enterprise e-commerce oplossingen vind je opties met een monolithische aanpak. Dit is één grote, op zichzelf staande set van onderling verbonden modules. Een verandering in een deel van het platform vereist een verandering in andere delen van het platform. In het begin kan dit ideaal lijken, maar naarmate er meer en meer wijzigingen worden aangebracht, kan het zijn dat je de applicatie volledig opnieuw moet implementeren. SaaS-, open source-, maatwerk- en hybride oplossingen kunnen ook monolieten zijn.

Modulair

Enterprise e-commerce platformen met een modulaire aanpak splitsen het platform op in afzonderlijke modules. Hierdoor kunnen meerdere ontwikkelaars aan de implementatie werken zonder het werk van anderen te verstoren. Een groot voordeel is dat bugs in één module kunnen worden opgelost voordat de code wordt aangesloten.

 E-commerce hosting opties

Als je eenmaal een bedrijfsplatform hebt gevonden, moet je beslissen waar het platform en de gegevens zich zullen bevinden. Als je kiest voor een SaaS-oplossing, hoef je je geen zorgen te maken over deze beslissing – de leverancier neemt het je uit handen. SaaS-applicaties en je gegevens worden allemaal geïnstalleerd in de cloud van de leverancier.

On Premise

On premise implementatie betekent dat uw applicatie en gegevens op servers staan die zich fysiek in een van uw gebouwen bevinden. Uw IT-medewerkers zijn verantwoordelijk voor de fysieke beveiliging van de apparatuur en de ondersteunende infrastructuur, evenals voor het onderhoud, de updates, de back-ups en de beveiliging van de gegevens. U neemt alle risico’s en verantwoordelijkheid op u voor de beveiliging van de apparatuur en de gegevens. Deze optie is alleen zinvol voor de meest digitaal volwassen ondernemingen met voldoende IT-resources.

Private cloud

Een private cloud slaat uw gegevens en toepassingen off-premise op in een datacenter. U kunt eigenaar en beheerder van het datacenter zijn of u kunt een ander bedrijf betalen voor het gebruik van een deel van hun datacenter. Als u een derde partij gebruikt, worden uw gegevens en applicaties gehost op dedicated servers in een zogenaamde single-tenant omgeving. Zie single-tenant als een eengezinswoning. Slechts één gezin in het huis. Kies deze optie als uw regelgevende omgeving een zeer veilige omgeving vereist, maar u niet over de middelen beschikt om ter plaatse te hosten.

Public cloud

Bij een publieke cloud is een onafhankelijk bedrijf eigenaar en beheerder van de servertechnologie. Zij hosten uw gegevens en toepassingen op abonnementsbasis. U betaalt een vast abonnementsgeld of u betaalt op basis van de resources die u gebruikt. Dit is wat een multi-tenant omgeving wordt genoemd. Net zoals een appartementsgebouw de thuisbasis is van vele families, elk in hun eigen appartement – is een publieke cloud de thuisbasis van vele bedrijven, elk met hun eigen set van toegewijde bronnen.

Amazon, Microsoft en IBM bieden allemaal publieke clouds aan. Deze optie is goedkoper dan een privécloud en stelt u in staat om naar behoefte op- en af te schalen. De eigenaar van de public cloud biedt IT-diensten zoals back-ups en is verantwoordelijk voor het onderhoud van de hardware, software en firmware die nodig zijn om de server operationeel te houden.

Cloud gehost door leverancier

SaaS-platforms voor zakelijke e-commerce werken allemaal op een door de leverancier gehoste cloud. Als je een Oracle eCommerce product kiest, heb je geen andere keuze dan je applicatie en gegevens te laten hosten op de Oracle Cloud. Andere enterprise eCommerce platforms zoals OroCommerce bieden de flexibiliteit om te hosten op de OroCloud of een andere cloud. Als je kiest voor door leveranciers gehoste clouds, neem je een deel van de lasten voor technische ondersteuning en beveiliging van de infrastructuur weg. Veel leveranciers bieden ook onderhoudsdiensten voor applicaties.

Hoe kies je het beste e-commerce platform voor bedrijven?

Dus, met zoveel op het spel, hoe ga je te werk bij het selecteren van een enterprise e-commerce platform? Onthoud dat er, ondanks wat verkopers zeggen, niet voor elk bedrijf de juiste oplossing bestaat. Enterprise eCommerce draait om schaalbaarheid om met u mee te groeien, flexibiliteit om aan te sluiten bij uw use case en connectiviteit om te integreren met bestaande bedrijfssystemen. Dit gezegd zijnde, gebruik dit kader om het beste eCommerce platform voor jouw onderneming te kiezen.

Bedrijfsdoelen identificeren

Begin met het identificeren van de bedrijfsdoelen die moeten worden bereikt door het platform in te zetten. Of dit nu de eerste e-commercesite voor het bedrijf is of dat je aan het herformatteren bent, het is belangrijk om te beginnen met het identificeren van doelen en belangrijke prestatie-indicatoren om de voortgang ten opzichte van de doelen te beoordelen.

Belanghebbenden betrekken

Vanuit het oogpunt van verandermanagement is het altijd goed om belanghebbenden in een vroeg stadium te betrekken. Dit vergroot de buy-in voor het project. Daarnaast is de inbreng van belanghebbenden essentieel voor het identificeren van de kernfunctionaliteit die het platform moet bieden. Vertrouw niet alleen op sales, marketing of IT. Betrek belanghebbenden uit alle hoeken van het bedrijf.

Bepaal de beste aanpak

De digitale volwassenheid van de onderneming, je IT-resources en je bedrijfsdoelen zullen allemaal je keuze bepalen. Als je digitaal onvolwassen bent en over onvoldoende middelen beschikt, kan een SaaS-aanpak zinvol zijn. Als je beschikt over digitaal ervaren resources, zijn andere benaderingen wellicht geschikter en bieden ze je zeker meer flexibiliteit bij het bereiken van je doelen.

Een RFP maken en verkoper selecteren

Als je eenmaal een idee hebt van wat je wilt, is het belangrijk om een kader te creëren voor het evalueren van leveranciers. Het is belangrijk dat je leveranciers niet met elkaar vergelijkt, maar dat je ze vergelijkt aan de hand van jouw vereisten. Kijk verder dan kenmerken en functies en bepaal de grootte en kracht van het partnernetwerk, de schaalbaarheid van het platform en de mogelijkheid om te integreren met je bestaande technologie. Het maken van een RFP en het voorspellen van je toekomstige eisen maakt dit proces veel eenvoudiger.

MVP maken, lanceren, herhalen

Madia gelooft sterk in de Minimum Viable Product (MVP) benadering van implementatie. Dit stelt je in staat om een verkleinde versie te scannen, te creëren en te lanceren om de implementatie te valideren. Deze aanpak minimaliseert risico’s en financiële verplichtingen. Zodra de MVP is gevalideerd, kun je beginnen met iteratie met aanvullende functionaliteit.

Toekomstige vereisten voorspellen

Het e-commerce platform dat u vandaag kiest, moet met uw bedrijf meegroeien naar de toekomst. Als onderdeel van het RFP-proces wil je nadenken over welke functionaliteit je de komende jaren nodig zult hebben en op welke schaal je zult opereren.

Om een enterprise e-commerce platform te kiezen dat met je bedrijf meegroeit, heb je geen glazen bol nodig. Het vereist een blik op je doelstellingen voor 5 jaar.

  • Kan dit nieuwe platform het aantal klanten aan dat je wilt toevoegen of het aantal producten dat je wilt lanceren?
    Zullen nieuwe producten in hoge mate aanpasbaar zijn? Zo ja, dan wil je er zeker van zijn dat het e-commerce platform dat je kiest matrixbestellingen of workflows voor configureren, prijzen en offertes mogelijk maakt.
  • Welke nieuwe technologie wil je in de toekomst integreren? Zal het e-commerce platform dat u overweegt naadloos integreren?
  • Liggen er nieuwe klantervaringen in het verschiet of zijn er plannen om nieuwe verkoopkanalen te betreden? Je platform moet maximale flexibiliteit bieden voor elk aantal kanalen of ervaringen die je lanceert.
  • Ga je nieuwe gebieden betreden of nieuwe dochterondernemingen lanceren? Lokalisatie en de mogelijkheid om meerdere websites vanuit één backend te bedienen zijn dan essentieel.

Leg je lange-termijn doelen vast en vergelijk ze met het e-commerce platform om er zeker van te zijn dat je de flexibiliteit, schaalbaarheid en integratiemogelijkheden hebt die nodig zijn om je bedrijf te laten groeien.

Checklist voor CEO’s

Als het op eCommerce aankomt, bemoeit de C-Suite zich niet met onkruid. Maar je hebt nog steeds een algemene checklist nodig. Zorg er als CEO voor dat je vragen stelt over:

Integratie

Het maakt niet uit hoeveel toeters en bellen een enterprise eCommerce biedt, als het niet goed integreert met wat je nu hebt en wat je in de toekomst van plan bent te hebben, overweeg het dan niet. Schaalbaarheid en flexibiliteit betekenen niets als je niet kunt integreren. Bevestig integratie met ERP, WMS, PIM en andere bedrijfssystemen.

Beveiliging

Je oplossing moet een ijzersterke beveiliging bieden voor de applicatiecode en de gegevens. Zorg ervoor dat u auditlogs kunt maken om te identificeren wie een record heeft gewijzigd en wanneer de wijziging is doorgevoerd. U wilt multi-factor authenticatie en lock-outs om brute force aanvallen tegen te gaan en meerlaagse configuraties met toegangscontrolelijsten om gegevens veilig te houden.

Bruikbaarheid

Om de gewenste efficiëntie te bereiken, moet de oplossing die u kiest gebruiksvriendelijk zijn voor uw klanten en medewerkers. De weerstand tegen verandering vermindert wanneer de nieuwe oplossing het werk gemakkelijker maakt. Bovendien vermindert u de trainingstijd en -kosten, want hoe eenvoudiger de software te gebruiken is, hoe sneller werknemers de kennis van het nieuwe proces vasthouden.

TCO

Zorg ervoor dat je kijkt naar de totale eigendomskosten. Dit omvat licentie- en gebruikerskosten, eventuele kosten per transactie, onderhoudskosten, ondersteuningskosten en de kosten van eventuele extra hardware die moet worden aangeschaft.

Praktijkvoorbeelden van eCommerce oplossingen voor bedrijven

Klaar om enterprise eCommerce in actie te zien? Deze bedrijven hebben allemaal hun enterprise-oplossing voor eCommerce geïmplementeerd met geweldige resultaten.

Op zoek naar een schaalbaar platform

Deze bedrijven werden beperkt door een oplossing die niet met hun groei kon meegroeien.

Dunlop

Dunlop Protective Footwear produceert beschermend schoeisel voor werknemers in een groot aantal industrieën. Ze verkopen in meer dan 75 landen. Hun bestaande systeem belemmerde hun vermogen om te groeien, omdat het de behoeften van hun klanten niet kon bijhouden.

Met OroCommerce kregen klanten de zelfbedieningservaring die ze wilden, kreeg de verkoop een hoge zichtbaarheid van begin tot eind en verbeterde de efficiëntie met gedigitaliseerde workflows. De implementatie van een volledig geïntegreerd systeem nam slechts 4 maanden in beslag, omdat het grootste deel van wat ze nodig hadden out of the box kwam. Verkeer, conversies en orderwaarden zijn allemaal gestegen.

TruPar

TruPar ontwrichtte de markt voor onderdelen voor vorkheftrucks en magazijnuitrusting door haar oorspronkelijke online winkel op te zetten. Maar naarmate het bedrijf zich uitbreidde over de VS, Canada en Mexico kon hun oorspronkelijke applicatie het niet meer bijbenen. Klanten wilden een beter inzicht in de voorraad en verzending en het bedrijf moest een database met 8 miljoen onderdelen beheren.

OroCommerce bood de schaalbaarheid om bestaande SKU’s te verwerken met ruimte voor groei. Prijzen worden nu automatisch berekend en het bedrijf beheert meerdere websites vanuit één back-end. De online omzet is met 25% gestegen en de gemiddelde orderwaarde met 70%.

Op zoek naar een flexibele oplossing

Elke B2B-omgeving is uniek. Daarom is flexibiliteit belangrijk. Hier zijn bedrijven die het beste halen uit een zeer flexibele enterprise eCommerce oplossing.

SaltWorks

SaltWorks is een vooraanstaande fabrikant van speciale en gastronomische zouten voor de industrie, productie en detailhandel. Ze hadden een eCommerce oplossing nodig die hun zeer verschillende bedrijfsmodellen – B2B en B2C – aankon. Hun bestaande oplossing was gericht op B2C en vereiste talloze uitbreidingen en workarounds om hun B2B-klanten te ondersteunen.

Door OroCommerce te implementeren, kreeg Saltworks de flexibiliteit die ze nodig hadden om zowel B2B- als B2C-klanten te bedienen zonder uitgebreide workarounds. Elk klantsegment krijgt een klantervaring die is afgestemd op hun behoeften. Van prijzen tot producten tot verzendopties – twee duidelijk verschillende bedrijven zijn gedigitaliseerd naar de wensen van de gebruiker.

BME

BME France is een toonaangevende distributeur van bouwmaterialen in de EU. Ze hadden een unieke digitale aanwezigheid nodig voor elk merk (zoals Busca en Raboni) om te voldoen aan de behoeften van de klanten en verkoopteams van de merken. Ze hadden echter geen behoefte aan extra complexiteit. Wat ze wel nodig hadden was de flexibiliteit om een traditioneel offline bedrijf online te brengen met rijke productgegevens en offertefunctionaliteit.

Met OroCommerce kon BME hun ERP en PIM integreren om klanten volledige productinformatie te bieden, inclusief voorraadniveaus en locatie. Een gestroomlijnd offerteproces komt klanten en verkoopteams ten goede. Een uniforme backend brengt logistiek, bedrijfslogica en workflows samen op één plek.

Verbindend

Geen enkele bedrijfsoplossing is een eiland. Enterprise eCommerce oplossingen moeten aansluiten op andere bedrijfssoftware en -toepassingen om datasilo’s te elimineren en de productiviteit te verbeteren. De mogelijkheid om te integreren moet een belangrijke overweging zijn bij het kiezen van je eCommerce platform.

SupplyCore

SupplyCore is een overheidsaannemer en supply chain integrator die samenwerkt met het DoD, GSA, DoS, DLA en andere overheidsinstellingen. Elk agentschap en contract is uniek. Ze moesten legacy inkoopsystemen samenbrengen in een gemoderniseerd en uniform platform.

Het modulaire ontwerp van OroCommerce stelde Supply core in staat om deze legacy-systemen te verenigen en klanten een enkele plaats te bieden om orders in te dienen. Klanten krijgen een self-serve ervaring en interne teams profiteren omdat zeer complexe workflows nu gedigitaliseerd zijn.

Igual

Igual distribueert gezondheids- en hygiëneproducten via een netwerk van showrooms op 7 locaties. Ze hadden unieke websites nodig voor de hotel-, schoonmaak- en restaurantsegmenten die ze bedienen. Dit vereiste integratie met ERP en informatie van meerdere locaties.
OroCommerce creëert een uniforme ervaring, ongeacht het klantsegment. Klanten kunnen zelf bedienen en teams concentreren zich op het opbouwen van sterkere relaties.

9 Beste leveranciers van eCommerce software voor bedrijven

De e-commerce markt is verzadigd met een groot aantal platforms. Niet alle eCommerce aanbiedingen zijn echter in staat om de complexiteit van B2B verkoop aan te kunnen. Een nog kleiner aantal is in staat om op bedrijfsniveau te werken.

Sommige producten, zoals Adobe Commerce (voorheen Magento), zijn begonnen als B2C eCommerce, terwijl andere, zoals Optimizely, zijn voortgekomen uit een CMS. Elk van deze producten heeft sterke punten en gebieden waarin ze uitblinken. Maar alleen OroCommerce is vanaf de grond opgebouwd met de behoeften van B2B eCommerce in het achterhoofd.

Enterprise eCommerce kiezen in een notendop

Enterprise-grade eCommerce oplossingen bieden de functionaliteit om complexe B2B transacties en een verscheidenheid aan bedrijfsmodellen op schaal af te handelen. Ze worden beoordeeld op hun vermogen om te schalen, aan te passen en te verbinden met andere bedrijfssystemen.

Er is niet één oplossing die geschikt is voor elk bedrijf. Zoek in het algemeen naar flexibiliteit waarmee de software zich kan aanpassen aan uw bedrijfsprocessen en -model. Neem geen genoegen met beperkingen op het aantal SKU’s of transacties en vermijd langdurige lock-ins met leveranciers. De mogelijkheid om te integreren is cruciaal en schaalbaarheid is de sleutel tot succes op de lange termijn.

Kies een leverancier en integratiepartner die zich inzetten voor het succes van je project en die bereid zijn om een MVP te scannen en met je samen te werken om je eCommerce doelen te bereiken.

Bij Madia zijn we gespecialiseerd in eCommerce, Neem contact met ons op voor verdere vragen.