Het is bijna het einde van het jaar. Dat betekent dat er weer volop gespeculeerd wordt over de e-commerce trends voor 2017. Ook wij hebben nagedacht over trends voor het komende jaar en hebben ze op een rijtje gezet.

1.Personalisatie

We hebben er in 2016 al veel over gehoord: personalisatie. Personalisatie is natuurlijk geen nieuw begrip: het bestaat al eeuwen in restaurants, hotels en winkels. Hieruit weten we dat persoonlijke aandacht de klantervaring ten goede doet. Online zorgen voor dezelfde persoonlijke aandacht is moeilijker, want op welke manieren kun je de klant online persoonlijk bereiken en een persoonlijke service te bieden?

Wij verwachten voor e-commerce in 2017 een nog betere aansluiting tussen de klant en de webwinkel. Het wordt steeds beter mogelijk om erachter te komen wie de klanten zijn, waar ze hun geld aan uitgeven en waar ze naar op zoek zijn. Bij grote webwinkels is dit effect al goed duidelijk, zoals bij Bol.com, dat aanbevelingen doet op basis van klantinformatie. Door de komst van geavanceerde, maar toch gebruiksvriendelijke, software wordt het nu ook voor kleinere webwinkels mogelijk om aan deze trend mee te doen.

Tot slot zijn klanten ook op zoek naar manieren om eigen keuzes te maken over de producten die ze kopen. Zijn de producten in de webshop ‘customizable’? Kan het bedrukt worden, kunnen er specifieke patroon worden gebruikt of een persoonlijk kaartje worden toegevoegd? Naar deze ervaring gaat de klant in 2017 steeds meer op zoek.

2.Automatische e-commerce marketing

Om personalisatie mogelijk te maken is vaak  maatwerk nodig waar het marketingteam, of het verkoopteam, veel tijd aan kwijt is. De afgelopen jaren is dit al steeds minder werk geworden door de komst van algoritmes. In 2017 zet deze trend zich met een sneltreinvaart voort. Iedere stap die een bezoeker of klant zet, kan worden geanalyseerd waardoor webwinkels hun publiek beter gaan begrijpen. Ondenkbare grote volumes data worden ingezet zodat er zeer gericht geadverteerd kan worden, bijvoorbeeld via e-mail marketing.

Vaak wordt personalisatie ingezet om te voorspellen wat een klant wil kopen, in de vorm: “klanten die … kochten, kochten ook …” of “Je bekeek …, bekijk vergelijkbare producten”. In 2017 breidt deze manier van voorspellen zich uit en geeft het voor iedere gebruiker een specifieke boodschap die hen triggert om een product aan te schaffen. Het wordt mogelijk om automatische markering in e-commerce nog slimmer in te zetten. Goede CRM systemen worden daarom ook steeds onmisbaarder.

3.Omni-Channel shoppen wordt nog belangrijker

De omni-channel trend die we het afgelopen jaar hebben gezien wordt steeds belangrijker. Volgens Google beginnen 85% van de klanten op één webkanaal, maar kopen hun producten vervolgens in een fysieke winkel, of andersom. Door dit gegeven wordt het nog belangrijker om op ieder kanaal en in iedere winkel de zelfde uitstraling te hebben en de zelfde klantbeleving te stimuleren.

Daarnaast wordt er steeds meer verwacht dat een winkel op ieder apparaat aanwezig is. PC, smartphone, tablet, televisie en smartwatch, overal moeten producten en services te bereiken zijn.

4.Responsive websites

Omdat verwacht wordt dat producten op ieder platform te vinden zijn, is het van belang dat webshops responsive zijn en zich aanpassen aan het apparaat waarop ze geopend worden. Uit onderzoek van Wolfgang Digital in 2016 is gebleken dat mobiele bezoekersaantallen ver boven die van PC’s uitstijgen. Er wordt echter nog steeds meer verkocht op PC dan via mobiel. Deze mismatch is op te lossen door de mobiele omgeving meer gebruiksvriendelijk en responsive te maken.

Vooral in de B2B markten is er een achterstand op te merken in het responsive design. Leads worden binnen B2B vaak gecreëerd via blogs, whitepapers en ebooks. Vaak zijn deze alleen op PC goed te bereiken. Dit wordt steeds duidelijker binnen de B2B wereld; het is dan ook niet gek dat 2017 hét jaar wordt van de digitale B2B opmars.

5.B2B e-commerce wint terrein

Steeds meer B2B bedrijven zullen hun weg naar e-commerce vinden. Door de komst van slimme ERP systemen die goed te integreren zijn in bestaande applicaties wordt het steeds makkelijker om een extra online verkoopkanaal te hebben. Door online te gaan, kunnen veel kosten bespaard worden en stijgt de omzet per klant. Ook voor de klant is het proces makkelijker en minder tijdrovend. Er kunnen online op ieder moment offertes opgevraagd worden en aankopen worden gedaan. Het is een win-win situatie!

Naast ERP systemen komen er ook steeds betere B2B totaaloplossingen en worden bestaande webwinkel platformen zo aangepast dat ze B2B verkoop mogelijk maken.

6.Virtual reality

Misschien een beetje een vreemde eend in de bijt. De hierboven genoemde trends hebben we allemaal al wel voorbij zien komen in 2016 en zullen zich vooral gaan doorzetten. Virtual reality daarentegen is echt een nieuwe trend voor 2017. VR brillen maken het mogelijk om producten te bekijken zonder dat deze fysiek aanwezig zijn. Virtual reality zorgt voor een hele nieuwe betekenis voor de zin “what you see is what you get”. Klanten kunnen verschillende producten bekijken, vergelijken of alvast in hun eigen interieur plaatsen. De drempel om online te kopen wordt zo aanzienlijk verlaagd.

Op dit moment zien we vooral experimenten met games en medische toepassingen maar deze zullen zich snel gaan uitbreiden naar e-commerce. Wij verwachten de aankomende maanden meer te gaan horen over hoe bedrijven VR inzetten om hun producten te verkopen!

En wat denkt u?

Bent u het met ons eens? Welke trends voorziet u voor e-commerce in 2017? Laat het ons weten via Twitter of Facebook. We zijn zeer benieuwd wat het volgende jaar gaat brengen!