OroMeetupNL: een revolutie in B2B e-commerce

Op 19 April 2017 organiseerde Madia in samenwerking met OroInc. het eerste Nederlandse OroMeetup evenement. In de inspirerende zaal van NatLab, het voormalige laboratorium van Philips, werd gekeken naar het heden en de toekomst van Business-to-Business e-commerce. Diverse partijen uit de B2B wereld waren aanwezig om meer te leren over de winst die behaald kan worden door het digitaliseren van verkoopprocessen.

Presentaties van internationale sprekers lieten zien dat we aan het begin staan van een nieuwe digitale revolutie. Waar digitale verkoop in B2C al meer dan tien jaar in ontwikkeling is, komt B2B net om de hoek kijken. Vragen uit de zaal lieten zien dat er veel interesse is voor goede digitale oplossingen. De sprekers wisten alle vragen te beantwoorden, wat zorgde voor veel goede gesprekken over B2B e-commerce. Een kort overzicht van dit geslaagde evenement:

De voordelen van B2B online – OroCommerce door Jary Carter

Jary Carter, CRO van OroInc, trapte het evenement af met een presentatie over de kenmerken van de B2B markt. In zijn presentatie liet hij de grootste behoeftes zien die bestaan bij B2B bedrijven. Hij liet zien dat er grofweg drie modellen zijn in de B2B markt, namelijk de ‘self served model’ de ‘buyer selling interaction’ en de ‘marketplace’. In deze drie vormen verschillen de manieren waarop klanten interactie hebben met het bedrijf. Klanten verwachten steeds vaker dat deze interacties in ieder model ook digitaal mogelijk zijn.

Jary Carter van OroInc spreekt op de OroMeetupNL bijeenkomst

Het is niet gek dat de B2B e-commerce markt de komende jaren erorm zal groeien. Jary noemde dat de B2B e-commerce markt de komende tien jaar met meer dat 10 biljoen zal groeien. Het is daarom van groot belang om nu te investeren in goede B2B oplosingen, zoals OroCommerce.

De implementatie van OroCommerce bij Dumocom – Madia

Hoe ziet digitale verkoop voor B2B er nu precies uit, en wat zijn de opties? Falco van der Maden legde in een usecase van het bedrijf Dumocom uit hoe e-commerce eruit ziet met OroCommerce. Dumocom is een bedrijf dat PETflessen produceert. Het bedrijf had verschillende specifieke wensen:

  • Meerdere groepen klanten, met ieder een eigen catalogus
  • Verschillende prijzen voor klantgroepen
  • Prijzen per pallet
  • Een offerte systeem
  • Een integratie met het ERP systeem Microsoft Dynamics Nav
  • Een intergratie met het payment systeem Ingenico

Falco van der Maden spreekt op OroMeetupNL

De meeste van deze wensen zijn ‘out of the box’ beschikbaar in OroCommerce. Voor Microsoft Dynamics Nav en Ingenico bouwde Madia een connector voor OroCommerce. De webshop van Dumocom gaat binnenkort, als eerste Nederlandse OroCommerce webshop, online.

Demo’s, netwerken en goede gesprekken

Tussen de presentaties door was er uitgebreid de tijd om te netwerken in het restaurant van NatLab. Hier stonden ook demo’s klaar van de verschillende B2B oplossingen. Het was goed te merken dat e-commerce leeft in de B2B markt: er werden goede gesprekken gevoerd en er was veel interesse in de livedemo’s.

Netwerkmoment in her restaurant van Natlab op OroMeetupNL

Een nieuw ERP systeem voor commerce – Marello 

Na de pauze was het de beurt aan Marello. Marello is een open source ERP systeem dat gebouwd is op het Oro Platform. Dit nieuwe ERP systeem richt zich voornamelijk op het stroomlijnen van back-office bedrijfsprocessen. Marello heeft een aantal sterke functionaliteiten die alle processen rondom voorraad kunnen beheren. Het programma geeft inzichten in:

  • De actuele voorraad per verkoopkanaal
  • De reeds verkochte voorraad, en nieuw aangekochte producten
  • Retouren en restituties
  • Het voorspellen van de benodigde voorraad
  • ‘Shipments’ oftewel bezorgingsopties

Marello 1.0 is op 25 april 2017 beschikbaar

Marello verraste de zaal met groot nieuws: op 25 april wordt Marello officieel gelanceert! Bekijk hier de hele presentatie.

Online betalen in B2B – Buckaroo

De presentatie van Gijs Vodegel van Buckaroo richtte zich op online betalingen in B2B. Online betalen wordt steeds belangrijker. Net als in B2C verwachten klanten ook in B2B dat ze online kunnen afrekenen. Anders dan in B2C, waar betalingen een ‘click and buy’ interactie zijn, is B2B meer complex. Geautomatiseerde betalingen, limiten en subscripties zijn slechts enkele voorbeelden van mogelijke betaalopties in B2B. Veel bedrijven weten nog niet welke opties er mogelijk zijn om betaalprocessen te automatiseren.

Gijs Vodegel spreekt op OroMeetupNL

Buckaroo kijkt samen met de klanten naar verschillende mogelijkheden om online betaalprocessen mogelijk te maken.

Inbound Marketing voor B2B – Webs

Tot slot was het de beurt van Emiel Kanters van Webs om meer te vertellen over het belang van inbound marketing in B2B. Het hebben van een webshop is namelijk niet het enige aspect dat verbonden is aan online verkopen. Online gaan betekent ook de mogelijkheid om zichtbaar te worden voor nieuwe klanten. Maar hoe doe je dat als B2B bedrijf? Het antwoord van Emiel: met goede content. Door goede content op de website te weergeven wordt je zichtbaarder in zoekmachines, blijven bezoekers langer op de website en zijn ze sneller geneigd om contact op te nemen.

Emiel Kanters spreekt op OroMeetupNL

In de presentatie staat een uitgebreide uitleg over de mogelijke tactieken.

OroMeetupNL: een geslaagd evenement

Het eerste OroMeetupNL evenement was een groot succes! Dit is het begin van een B2B revolutie, één waar we de komende jaren nog heel veel van gaan horen. We zijn trots dat we dit evenement mochten organiseren en kijken uit naar de volgende OroMeetup!

Bekijk hier alle foto’s van OroMeetupNL.