Starter guide: B2B e-commerce in 10 stappen

Deze blog is geschreven in samenwerking met OroCommerce.

Het belang van online verkoop in de Business to Business wereld wordt steeds duidelijker. De hoofdreden: zakelijke klanten verwachten in toenemende mate makkelijke en snelle online bestelmethoden.

Het verwachtingsniveau van zakelijke klanten wordt beïnvloed door privé-ervaringen. Volgens onderzoeksbureau Forrester beïnvloeden consumenten-platformen wat er verwacht wordt van B2B-platformen. Wat een B2B-klant ervaart tijdens het boeken van een vakantie, of bijvoorbeeld bij het mobiel bankieren met een particuliere rekening, wordt ook verwacht op zakelijk niveau. In een steeds meer digitaal wordende wereld is het toevoegen van een B2B e-commerce verkoopkanaal daarom voor veel bedrijven niet langer een optie, maar een must!

Maar waar begin je? In deze ‘startersguide’ bespreken we een aantal essentiële stappen die genomen moeten worden bij het opzetten van een B2B webshop.

Stel doelen en bepaal KPI’s

Er zijn vele voordelen verbonden aan B2B e-commerce. Dit houdt echter niet in dat online verkopen een doel op zich moet zijn. B2B e-commerce werkt alleen als er een goed plan opgesteld wordt.

Stap 1: Definieer verwachtingen en stel doelen

Of je nu op zoek ben naar het optimaliseren van huidige processen, een grotere markt wil aanspreken of je het klantenportfolio wil uitbreiden: stel een aantal meetbare doelen op. Aan de hand van deze doelen kun je gaan bepalen hoe de webshop er precies uit moet komen te zien.

Wanneer de doelen opgesteld zijn, is het belangrijk om duidelijk te maken welke doelen prioriteit hebben. Dit is belangrijk voor volgende stappen in het proces van de ontwikkeling van je webshop.

Stap 2: Maak een lijst van KPI’s

Bekijk de lijst van gestelde doelen. Hoe ga je meten of de doelen behaald worden? Verreik je lijst met doelen door middel van Key Performance Indicators. KPI’s meten specifieke onderdelen van doel zoals bijvoorbeeld totale verkopen, online verkopen, ordergrootte, en meer.

Wat heb je (minimaal) nodig?

Wanneer je doelen duidelijk zijn, is het tijd om te bepalen hoe de webshop eruit moet komen te zien. Hierbij ga je uit van een Minimal Viable Product (MVP).

Stap 3: Hoe komt je MVP eruit te zien?

Een MVP is een strategie waarbij de basisstructuur van je webshop bepaald wordt. Het is als het ware de 1.0 versie van de webshop, waar later meer onderdelen aan toegevoegd kunnen worden. Bekijk opnieuw je doelen en bepaal welke er meteen in de eerste versie behaald moeten worden en welke later toegevoegd kunnen worden.

Het werken met een MVP zorgt ervoor dat je snel aan de slag kan, KPI’s kan meten, verbeteren en door kan bouwen terwijl je al online verkoopt.

Stap 4: MVP functionaliteiten

Bedenk welke functionaliteiten minimaal nodig zijn om jouw verkoopproces te ondersteunen, bijvoorbeeld:

  • Catalogus van alle producten
  • Klantenaccounts
  • Bulkbestellingen
  • Gepersonaliseerde prijslijsten
  • Offerte aanvraag mogelijkheden

Stap 5: MVP Integraties  

Het mooie van een MVP is dat je steeds nieuwe mogelijkheden kunt toevoegen. Bedenkt welke integraties je meteen nodig hebt, zoals een koppeling met jouw payment provider, ERP of CRM system.

Stap 6: MVP Veiligheid

Om veilig online te kunnen verkopen, moet er aandacht besteed worden aan de beveiliging van je webshop. Je wil immers niet dat data van klanten op straat komen te liggen. Beveilig je site met een SSL certificaat en bekijk welke andere veiligheidsmaatregelen passen bij jouw bedrijf. Geef gebruikers van de webshop (klanten en medewerkers) daarnaast bepaalde rechten. Zorg bijvoorbeeld dat het management toegang heeft tot alle gegevens, maar beperk de toegang van andere afdelingen.

Met de lijst van doelen, functionaliteiten, integraties en veiligheidsmaatregelen heb je een goed raamwerk om mee aan de slag te gaan.

Bereid je personeel  voor

Terwijl het MVP in ontwikkeling is, heb je de tijd om je bedrijf klaar te maken voor de aankomende implementatie van je webshop.

Stap 7: Voldoende kennis in huis?

Heb je voldoende kennis in huis om de implementatie soepel te laten verlopen? Verzeker jezelf van succes door personeel van te voren voor te bereiden op veranderende bedrijfsprocessen. Heb je voldoende personeel, of moet er nieuw personeel worden aangenomen om het nieuwe verkoopkanaal te beheren? Laat het personeel werken met testversies van je nieuwe webshop voor je online gaat.

Marketing en Website Promotie

Een online webshop creëert nieuwe kansen voor je promotie van je bedrijf én voor de verbetering van interne verkoop processen.

Stap 8 Stel een marketingplan op 

Door je verkopen online te brengen zijn er kansen om nieuwe markten aan te spreken en nieuwe klanten te verwerven. Denk daarom bij de ontwikkeling van je webshop ook meteen na over:

  • Search Engine Optimization (SEO)
  • Email marketing
  • Andere marketing integraties zoals CRM system, analytics en meer.

Stap 9: Vergeet je bestaande klanten niet!

Laat ook bestaande klanten weten dat je een online verkoopkanaal gaat implementeren. Zet voor hen de voordelen op een rij, zoals de mogelijkheid om herhaal orders met één klik te bestellen, dat alle facturen binnen één portaal te bekijken zijn, en dat afgesproken prijzen altijd up-to-date zijn. Door bestaande klanten online te laten bestellen, biedt je de klant niet alleen een verbeterde ervaring maar kun je ook over hen nieuwe gegevens verzamelen. Een win-win situatie!

B2B e-commerce: na de lancering

Na een periode van ontwikkelen, voorbereiden en testen is je nieuwe verkoopkanaal online.

Stap 10: Van MVP naar volledig e-commerce platform 

Je B2B e-commerce webshop is nu online. Dat betekent natuurlijk niet dat je klaar bent met ontwikkelen. Je nieuwe webshop is een MVP. Bekijk opnieuw je doelen en analyseer je KPI’s. Bepaal welke functionaliteiten er bij mogen komen en welke functionaliteiten updates nodig hebben. Blijf je KPI’s meten, stel nieuwe doelen en blijf kritisch. Nieuwe trends in de markt kunnen ervoor zorgen dat er, zelfs met een volledig functionerende webshop, nieuwe updates nodig zijn. Hier een korte checklist van waar je op moet letten:

  • Evalueer je doelen
  • Meet KPI’s
  • Houd trends in de gaten en stel nieuwe doelen
  • Analyseer je klanten
  • Vraag om meningen over jouw online platform

We helpen je graag verder!

Niet voor ieder bedrijf is het mogelijk om alle stappen die hierboven beschreven staan zelf uit te voeren. Daarnaast kan het zou zijn dat er specifieke andere stappen zijn die voor jouw bedrijf van toepassing zijn. Madia helpt graag bij de ontwikkeling van jouw B2B e-commerce platform. Van het opstellen van doelen tot het onderhouden en doorontwikkelen van jouw webshop: we hebben de expertise in huis om je verder te helpen. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.

 

Afbeeldingen met dank aan Freepik.