Nieuw: wereldwijd Safe.Shop keurmerk

Europese consumenten hebben meer vertrouwen in online winkelen gekregen. Recent onderzoek toont aan dat 72,4 procent van de Europeanen vertrouwt in online shoppen in een webshop uit het eigen land. Het vertrouwen in aankopen doen bij buitenlandse shops blijft echter achter. Daar moet nu verandering in komen. Deze week lanceerde de Ecommerce Foundation het internationale Safe.Shop keurmerk.

Safe.Shop Keurmerk

Het Safe.Shop keurmerk is het eerste wereldwijde keurmerk voor webshops. Door het keurmerk internationaal te laten gelden, moet het consumentenvertouwen in wereldijde digitale handel gestimuleerd worden. Nederland behoort tot de eerste twaalf landen waar het keurmerk toegekend zal worden.

Op dit moment zijn er meer dan 300 nationale keurmerken actief. Het nieuwe keurmerk wordt daarom niet geheel nieuw opgezet. In plaats daarvan streeft de Ecommerce Foundation naar samenwerkingen met lokale keurmerken. Door hun kennis in te zetten, kunnen ze lokale webshops beter bedienen dan een centrale organisatie.

Nederlandse webwinkels kunnen het safe.shop keurmerk via een brancheorganisatie (thuiswinkel.org of webwinkelkeur), of via de website Safe.Shop, aanvragen. De komende drie maanden wordt het keurmerk ook geldig in landen zoals Brazilie, China en Duitsland. Het doel is om het keurmerk over een jaar in minstens 30 landen actief te laten zijn.