Illustratie van een online marktplaats
  • e-commerce

3 Redenen om ook via online marktplaatsen te verkopen

Geplaatst op 27 juli 2017 om 10:57
Het aanbieden van producten via nationale en internationale online marktplaatsen, zoals Amazon, Ebay, Alibaba en Bol.com, wordt door webwinkeliers steeds vaker ingezet. Het is een groeiende trend die zich de komende jaren zal voortzetten. Resultaten uit een recent onderzoek van de Ecommerce Foundation laten zien dat het marktaandeel van e-commerce sales via marktplaatsen in 2020 maarliefst 40% zal bedragen (in de B2C én B2B markt). Ook benieuwd naar hoe de verkoop via online marktplaatsen werkt en hoe het een waardevolle toevoeging kan zijn op verkopen via een webshop? We zetten de 3 grootste voordelen op een rij.

Wat is een online marktplaats?

Voordat we kunnen kijken naar de voordelen is het goed om te begrijpen wat een marktplaats precies is. Een online marktplaats is een website waar producten van verschillende verkopers worden aangeboden. Marktplaatsen helpen de verkoper door (een deel van) de betalingen, fulfillment en de klantenservice op zich te nemen. In ruil hiervoor betaald de verkoper een bepaald bedrag aan de marktplaats. Het aanbieden van producten via een marktplaats is dus niet gratis. Toch kiezen steeds meer bedrijven ervoor om producten te verkopen via marktplaatsen.

Drie redenen om te verkopen via online marktplaatsen

1. Eenvoudig vindbaar zijn voor nieuwe klanten

Het grootste voordeel van het verkopen via een online marktplaats is de bereikbaarheid van nieuwe klanten. Consumenten gaan steeds vaker via marktplaatsen op zoek naar producten, in plaats van te zoeken via zoekmachines. Dit betekent dat er een heel nieuw publiek toegang krijgt tot jouw producten, een publiek dat via een eigen webshop niet bereikt zou worden. Ook kan een verwijzing op de marktplaats zorgen voor nieuw verkeer naar de webshop.

2. Reviews

Veel online marktplaatsen maken actief gebruik van een review systeem. Dit betekent dat klanten wordt gevraagd om een beoordeling te schrijven over het gekochte product en over de service die de verkoper geleverd heeft. Uit onderzoek blijkt dat 80% van de bezoekers reviews laten meewegen in de overweging tot een aankoop. Wanneer een product positief is beoordeeld, gaan consumenten ervan uit dat het product goed is. Reviews worden als betrouwbaarder ervaren dan de informatie van verkopers.

3. Verlaag de verkoopdrempel

Veel consumenten winkelen bij een aantal vertrouwde adressen en stappen niet snel over naar andere webshops. Een groot gedeelte van de online shoppers is de afgelopen jaren vertouwd geraakt met online marktplaatsen. Het verkopen via een online marktplaats neemt daarom een bepaalde dempel weg. Je hoeft geen tijd meer te investeren om consumenten te overtuigen van je betrouwbaarheid. In plaats daarvan biedt je producten aan via een platform dat consumenten al kennen en, als het goed is, goede ervaringen mee hebben. Op die manier verlaag je de verkoopdrempel, en zorg je tegelijkertijd voor meer naamsbekendheid en vertrouwen voor je eigen webshop.

Vergeet de webshop niet!

Wellicht lijkt het na het lezen van de bovenstaande voorbeelden alsof het hebben van een eigen webshop overbodig is geworden. Het verkopen via marktplaatsen moet echter als een aanvulling worden gezien op de gehele verkoopstrategie. Webshops bieden namelijk weer andere voordelen ten opzichte van marktplaatsen.

Het verkopen via marktplaatsen zorgt er bijvoorbeeld niet voor dat er een klantbestand wordt opgebouwd. Verkopen via marktplaatsen zijn vaak incidenteel; een klant is op zoek naar een product, vindt de goedkoopste aanbieder met goede reviews en besteld. De kans is klein dat deze klant de volgende keer weer specifiek naar jouw bedrijf op zoek gaat. Wanneer consumenten wel direct bij jouw webshop kopen is de kans op een herhaalaankoop vele malen groter. Jouw webshop kan namelijk persoonlijke service bieden, aanbiedingen doen, en gerichte marketing campagnes uitvoeren.

Een andere reden om een webshop  te hebben is de vindbaarheid. Marktplaatsen zorgen er niet voor dat je beter vindbaar wordt in zoekmachine’s zoals Google. Veel consumenten zoeken ook via zoekmachines naar producten of diensten. Door landingspagina’s in te richten voor specifieke zoekwoorden zul je beter scoren in de zoekresultaten.

De marktplaats: een waardevolle toevoeging

Zoals we in een eerder blog al aangaven wordt de omni-channel strategie steeds belangrijker. Het hebben van verschillende online en offline kanalen versterkt de positie van winkels. Het toevoegen van een marktplaats helpt om de strategie te verstevigen. Zet een marktplaats in om een nieuw publiek te trekken, naamsbekendheid te stimuleren en om meer vertouwen te winnen. Het verkopen via marktplaatsen schept nieuwe kansen waarvan we in de toekomst steeds meer gaan zien.

Om in de verkoop via marktplaatsen te kunnen voorzien zijn er koppelingen nodig met de bestaande e-commerce software. Denk hierbij bijvoorbeeld aan koppelingen met de finance, fulfillment en warehousing. Voor advies over het gebruik van marktplaatsen kun je altijd contact met ons opnemen, we helpen je graag verder!

 

 

 

 

 

Illustratie met dank aan Freepik