7 stappen naar internationale groei voor B2B e-commerce merken

7 stappen naar internationale groei voor B2B e-commerce merken: Terwijl de economie en de toeleveringsketens het moeilijk blijven hebben, vertoont de wereldwijde B2B e-commerce geen tekenen van vertraging. Uit een recent onderzoek blijkt dat minstens 25% van de B2B-verkopen in de VS afkomstig is van grensoverschrijdende transacties. Nu nieuwe technologieën het gemakkelijker maken om uit te breiden naar nieuwe markten, zal deze trend alleen maar sterker worden.

De mogelijkheden zijn er in overvloed, maar om blijvend succes te boeken bij internationale verkoop moeten merken wel bijblijven met moderne eCommerce en marketingstrategieën. In dit artikel vind je 7 belangrijke gebieden waarop je je moet richten als je gaat uitbreiden naar internationale eCommerce.

1. Verfijn uw marketingstrategie

Het is cruciaal om te begrijpen dat sommige onderdelen van je marketinginitiatieven zullen werken in nieuwe markten, maar sommige ook niet. Je moet klaar zijn voor extra investeringen in marktonderzoek, nieuwe leadgeneratiemiddelen of marketingprogramma’s die zijn afgestemd op de nieuwe regio.

Als je internationaal uitbreidt, moet je de ervaringen die je al aanbiedt in je huidige markt op elkaar afstemmen. Hoewel het verleidelijk is om grensoverschrijdende inspanningen intern te doen om extra kosten te vermijden, kan het uitbesteden van dit werk aan lokale partners effectief zijn en mag het niet over het hoofd worden gezien.

2. Neem lokalisatie serieus

Lokale partners zorgen er ook voor dat je voldoet aan de eisen van de nieuwe buitenlandse markten als het gaat om lokalisatie. Machinevertalingen kunnen het afleggen tegen culturele nuances en taalkundige eigenaardigheden.

Websites en materialen in het Engels zijn bijvoorbeeld meestal informeler en beknopter dan die in het Duits. Content voor de MENA-regio vereist lokalisatie voor talen van rechts naar links, zoals Arabisch en Hebreeuws. U kunt het zich niet veroorloven deze factoren te verwaarlozen als u wilt dat uw merk professioneel en geloofwaardig overkomt.

3. Zorg voor de juiste prijsstelling

Grensoverschrijdende e-commerce vereist de mogelijkheid om bestellingen in verschillende valuta aan te nemen, maar er zijn ook enkele andere overwegingen om rekening mee te houden:

Houd rekening met verborgen kosten zoals verzend- en douanekosten – wees duidelijk over hoeveel een internationale transactie jou en je klant gaat kosten.
Lokale prijsnormen – onderzoek hoe klanten het liefst omgaan met prijslijsten, onderhandelingen, afrekenprocedures, enz.
Betalingen – je e-commerce platform moet betalingen in lokale valuta ondersteunen en je de mogelijkheid bieden om de checkout-ervaring aan te passen.

4. Neem naleving serieus

Als je internationaal uitbreidt, krijg je te maken met belastingvereisten in verschillende landen. Een voorbeeld hiervan is verkopen op Britse of Europese markten: je moet op de juiste manier omgaan met btw en btw-aangiften en aanvullende belastingformulieren correct indienen.

Naast naleving van de belastingwetgeving moet je ook op de hoogte zijn van de privacyregels voor gegevens in de rechtsgebieden waar je verkoopt. Je moet goed weten hoe je klantgegevens kunt verzamelen en gebruiken om hoge boetes te voorkomen.

5. Betalingsopties bekijken

Als merk dat zich richt op buitenlandse markten, moet je de creditcardverwerkers en betaalmethoden die je aanbiedt opnieuw bekijken. Hoewel er wereldwijd betaalmethoden beschikbaar zijn, kan het geen kwaad om te controleren hoe klanten in je doellocatie het liefst betalen. Het is ook een goede gewoonte om op de hoogte te blijven van lokale wetten met betrekking tot terugboekingen, restituties en contractrecht.

6. Maak bestellen transparant

Gezien de voortdurende uitdagingen in de toeleveringsketen kan robuuste en voorspelbare verzend- en leveringsinformatie je grensoverschrijdende expansie maken of breken.

Daarom moet je zo transparant mogelijk zijn tegen kopers over productbeschikbaarheid, levertijden en mogelijke vertragingen. Robuuste eCommerce tools spelen een cruciale rol bij het mogelijk maken van betere bestelervaringen. Ze kunnen real-time gegevens van meerdere leveranciers en distributeurs centraliseren en die informatie doorgeven aan kopers wanneer ze een bestelverzoek sturen.

7. Internationale afhandeling stroomlijnen

Wees er ten slotte op voorbereid om internationale fulfillment snel en probleemloos af te handelen. Het ontwikkelen van relaties met fulfilmentpartners is een manier om verder te komen voor bedrijven die nog niet klaar zijn om een wereldwijd netwerk van eigen magazijnen op te bouwen.

Op dit punt heb je een strategie voor retouren nodig die is ingebed in je verzend- en fulfillmentprocessen. Deze strategie moet ook duidelijk communiceren met klanten over hoe dergelijke kwesties worden afgehandeld.

Klaar voor groei, conclusie

7 stappen naar internationale groei voor B2B e-commerce merken: Een merk over de grens brengen en voldoen aan de eisen van internationale klanten is niet eenvoudig. Maar bedrijven kunnen een solide basis leggen voor internationale expansie door de klant op de eerste plaats te zetten, een partnernetwerk op te bouwen en robuuste e-commerce technologie in te zetten.

Neem contact op met Madia als je ook wil groeien