Adobe Sensei: een ultieme Customer Experience in Magento

Magento Imagine is een jaarlijks evenement dat wordt georganiseerd in Las Vegas. Op dit Magento evenement worden de steevast de nieuwe ontwikkelingen voor het komende jaar aangekondigd. Na de overname van Magento door Adobe was het voor iedereen extra spannend welke updates er dit jaar gepresenteerd zouden worden. Magento Imagine stelde niet teleur met (onder andere) de aankondiging van een nieuwe koppeling met ‘Adobe Sensei’.

Hoe zat het ook alweer?

Precies een jaar geleden werd Magento onderdeel van de Adobe en een aantal maanden erna werd Magento opgenomen in de ‘Adobe Experience Cloud’. Dit platform bestaat uit verschillende producten van Adobe die samen te gebruiken zijn. Ze richten zich op het bieden tools die ingezet kunnen worden om een ultieme ‘customer experience’ te bieden. Hierin staan verschillende categorieën centraal: Advertising, Analytics, Marketing en sinds vorig jaar ook Commerce.

Een overzicht van de Adobe Experience Cloud waaronder Adobe Sensei

In de vier categorieën vind je koppelingen met het onderliggende ‘Adobe Experience Platform’. Dit platform verzamelt data vanuit verschillende bronnen binnen de vier categorieën. Hierdoor wordt het mogelijk om op data gebaseerde acties te ondernemen. Denk bijvoorbeeld aan het maken van klantprofielen waardoor gepersonaliseerde content kan worden aangeboden, of het opzetten van geautomatiseerde content workflows voor specifieke doelgroepen. Dit alles met het doel om een perfecte ‘customer experience’ te kunnen bieden.

Magento bevindt zich in de ‘Commerce Cloud’. Omdat de ‘Commerce Cloud’ een nieuw toegevoegde categorie is, wordt nog hard gewerkt aan koppelingen met de andere drie categorieën en het ‘Experience Platform’. Op Magento Imagine werd een eerste stap gepresenteerd: een koppeling met Adobe Sensei één van de diensten uit het ‘Experience Platform’.

Artificial Intelligence (powered by Adobe Sensei)

Artificial Intelligence (AI) is in bijna alle gebieden van ons leven aanwezig en wordt ook in commerce steeds belangrijker. Bijna iedere dag ontstaan er nieuwe start-ups die een nieuwe oplossing in AI hebben bedacht. Het is daarom niet verrassend dat ook Adobe werkt aan AI-technologie.

‘Adobe Sensei’ is een AI product dat is ontworpen met opnieuw één doel: het verbeteren van de customer experience. Kunstmatige intelligentie helpt klanten om sneller te vinden waar ze naar op zoek zijn.

Product Recommendations met Adobe Sensei in Magento

Naar verwachting wordt ‘Adobe Sensei’ later dit jaar beschikbaar voor Magento Commerce klanten. Ze krijgen hiermee toegang tot ‘Magento Product Recommendations’. Dit is een SaaS-service waarmee individuele productaanbevelingen kunnen worden weergeven op basis van het eerdere gedrag in de winkel op verschillende paginatypen (startpagina, productdetailpagina, winkelwagentje en check-out). De productaanbevelingen kunnen via de Magento-backend op basis van verschillende parameters optimaal worden aangepast.

Een voorproefje hiervan zie je in de volgende video:

Productherkenning

Een ander voorbeeld van de werking van ‘Adobe Sensei’ in Magento is de automatische structurering van afbeeldingen. Op basis van gegevens die bekend zijn in Magento gaat ‘Adobe Sensei’ op zoek naar bijbehorende informatie. Zo wordt het werken in de backend van Magento voor de gebruiker nog gemakkelijker.
In het onderstaande voorbeeld zie je onder andere hoe ‘Adobe Sensei’ op basis van een afbeelding met een gestreepte trui op zoek gaat naar soortgelijke afbeeldingen die direct kunnen worden gekoppeld.

Adobe Analytics

Met de ‘Adobe Sensei’ integratie, komen ook nieuwe mogelijkheden om webshop gebruik te analyseren. Hiervoor introduceert Adobe binnenkort ‘Adobe Analytics‘ voor Magento, dat de gegevens nog beter en uitgebreider zal analyseren met behulp van AI-algoritmen.

Wat kunnen we nog meer verwachten?

De komende tijd zal Adobe ongetwijfeld met nog meer integraties komen in de ‘Experience Cloud’. Welke dat precies gaan worden en welke we als eerste geïmplementeerd zullen zien worden is nog de vraag. Een snelle blik op de mogelijkheden binnen de ‘Experience Cloud’ laat in ieder geval zien dat er nog talloze mogelijkheden zijn. Wij kijken ernaar uit!