5 Manieren om je Average Order Value te verhogen

Average Order Value Banner

 

De gemiddelde orderwaarde, ook wel Average Order Value of AOV, is een nuttige e-commerce statistiek. Het houdt het gemiddelde bedrag van alle bestellingen bij. Elke e-commerce ondernemer kijkt naar de AOV en doet er alles aan dit getal te maximaliseren. Een hogere AOV betekent een hogere winst.

Een snel voorbeeld: de Average Order Value berekenen

Laten we kijken naar een kort voorbeeld: als een winkel een omzet heeft van €2000, verdeeld over 100 bestellingen, dan is de AOV €20. Dit betekent dat een klant gemiddeld €20 uitgeeft per bestelling.

Vijf manieren de Average Order Value te verhogen

1. Een minimale bestelwaarde voor gratis verzending

Een minimale bestelwaarde voor gratis verzending is een effectieve manier om klanten aan te sporen tot een hogere bestelwaarde. Is de gemiddelde order waarde €20? Maak de minimale bestelwaarde voor gratis verzending dan bijvoorbeeld €30. Klanten kopen liever een extra product, dan dat ze verzendkosten betalen.

Vaak wordt gerekend met een 30% boven op de AOV voor de minimale bestelwaarde. Een hoger percentage kan ervoor zorgen dat klanten jouw winkel verlaten omdat de minimale bestelwaarde te hoog is.

Een variatie op gratis verzending is het aanbieden van kortingen voor bestellingen boven een bepaald bedrag. Zo kun je klanten bijvoorbeeld 10% korting bieden voor bestellingen boven de €30.

2. Verkoop productpakketten

Als je de AOV wil verhogen, kan het lonen om producten te bundelen. Biedt daarbij een pakketkorting, zodat het net iets goedkoper is dan wanneer dezelfde artikelen afzonderlijk zouden worden gekocht. Natuurlijk zijn sommige producten hier geschikter voor dan andere. Probeer producten te bundelen die samen een bepaalde oplossing bieden.

productpakket AOV AED

Een voorbeeld van AEDpartner.nl, waarbij de batterijen die nodig zijn samen met het product worden verkocht. 

Je kunt er ook voor kiezen om klanten zelf de optie te geven om zelf producten samen te voegen tegen een bepaalde korting.

3. Up- of cross- selling 

Up-selling en cross-selling zijn niet nieuw, het wordt al jaren ingezet om meer te verkopen. Net als bij pakketkortingen gaan up- en cross selling over het aansporen van de klant om meer producten te kopen dan dat ze eigenlijk van plan waren.

Bij up- en cross selling is het van belang om na te denken over welke producten je extra aanbiedt. Een gouden regel: adviseer klanten. Niemand houdt ervan om producten opgedrongen te krijgen. Een cross sell of up sell moet nuttig en oprecht zijn. In plaats van een populair product te kiezen, kies je een item dat perfect past bij het item dat al in de winkelwagen is geplaatst.Cross sell bij Haco om de average order value te verhogen

Een goed voorbeeld van cross-selling bij onze klant Haco. Hier worden meubelen aangeboden die perfect passen bij het product dat aangeklikt is.

4. Een loyaliteitsprogramma

Een loyaliteitsprogramma kan helpen bij het verhogen van de AOV. Het helpt om klantrelaties op te bouwen, én om vaker en meer te kopen. Loyaliteitsprogramma’s kunnen op verschillende manieren worden ingezet:

  • Punten sparen: bij elke aankoop krijgt de klant punten die later kunnen worden ingezet voor korting
  • Persoonlijke kortingen: geef klanten korting op producten die ze graag kopen
  • Winkelkorting: gebruik online gespaarde punten voor korting in de fysieke winkel
  • Exclusieve kortingen: geef kortingen alleen voor klanten die een klantenkaart hebben

Op die manier kun je klanten die een product willen kopen, ervan overtuigen om meer te kopen, met een hogere Average Order Value tot gevolg.

5. Livechat

Livechat wordt meestal gezien als een middel om klanten te helpen die problemen hebben met hun bestelling. Maar wist je dat een livechat ook heel belangrijk zijn voor klanten die de beslissing om te bestellen nog moeten nemen?

Live Chat bij onze klant zonnebrillen.nl

De livechat van onze klant zonnebrillen.com. In dit voorbeeld zien klanten zelfs hoe tevreden anderen zijn over de chat. 

Bedrijven die vragen van klanten beantwoorden, bijvoorbeeld over producten, levering of retourvoorwaarden, hebben een 10-15% hogere AOV.

Meer verkopen, een hogere AOV

Het mooie van de AOV, is dat het zich richt op bezoekers die al van plan waren om iets te kopen. Met de bovenstaande tips kun je ervoor zorgen dat ze meer uitgeven dan dat ze oorspronkelijk van plan waren. Wil je weten welke technieken het beste werken voor jouw webshop? Neem dan vooral contact met ons op, we helpen je graag verder,