B2B e-commerce Supply Chain Management: Voorbeelden en voordelen

Met de oprichting van eBay en Amazon begon een ontwikkeling in de richting van eCommerce die tot op de dag van vandaag doorgaat. Dit is te zien in elke branche of bedrijfstak, vooral in B2B.

Digitalisering verbeterde B2B supply chain management (SCM), logistiek en klant-leverancier communicatieprocessen, inclusief eCommerce platforms zelf.

B2B-klanten vragen om een soepele ervaring, voorraadbeheer en transparante afhandeling, om nog maar te zwijgen van minimale vertragingen tegen een lagere prijs. Deze eisen creëren uitdagingen voor fabrikanten, distributeurs, retailers, direct-to-consumer en marktplaatsmanagement merken.

De afgelopen jaren brachten ook unieke uitdagingen met zich mee, zoals de COVID-19 pandemie, met ongekende pieken in de vraag en tekorten. Bedrijven die voorbereid waren op pieken in de vraag en logistieke uitdagingen hebben het het beste gedaan.

Wat deden zij goed? Daar gaan we het in dit artikel over hebben, samen met de rol van SCM in B2B eCommerce, hoe de B2B toeleveringsketen kan profiteren van eCommerce, voorbeelden van bedrijven die B2B SCM-problemen aanpakken en wat u van hen kunt leren.

Wat is Supply Chain Management in B2B en waarom is het belangrijk?

Supply chain management omvat de activiteiten die nodig zijn voor het plannen, coördineren en onderhouden van een succesvol productie-, verkoop-, distributie- en fulfillmentproces. Elke activiteit moet samenwerken om ervoor te zorgen dat het juiste product de juiste klant op het juiste moment bereikt.

Wat is B2B supply chain?

Hier volgt een eenvoudige definitie van B2B toeleveringsketen: B2B supply chain verwijst naar het proces van het leveren van goederen of diensten van het ene bedrijf aan het andere. Het omvat een reeks activiteiten en praktijken die beginnen bij de aankoop van grondstoffen en eindigen bij de levering van afgewerkte producten aan de eindklant.

Succesvol beheer van de toeleveringsketen van bedrijf tot bedrijf is een complexe activiteit waarbij samenwerking, risicobeoordeling, planning voor onvoorziene omstandigheden en beheer van e-commerce bestellingen komen kijken. Iedereen, van leveranciers, verkopers, fabrikanten en distributeurs tot detailhandelaren, is afhankelijk van goed functionerende toeleveringsketens om hun doelstellingen te halen.

Er zijn veel voorbeelden van B2B supply chain, waaronder:

1. Een fabrikant van auto-onderdelen die rechtstreeks aan een autofabrikant verkoopt.
2. Een softwarebedrijf dat zijn product verkoopt aan een bedrijf voor intern gebruik.
3. Een groothandelaar die producten verkoopt aan een detailhandelaar voor wederverkoop.
4. Een leverancier van grondstoffen die aan een fabrikant verkoopt voor gebruik in de productie.
5. Een marketingbureau dat diensten verleent aan een bedrijf voor hun marketingcampagnes.
6. Een logistiek bedrijf dat transportdiensten levert aan een fabrikant of distributeur.
7. Een leverancier van bouwmaterialen die aan een bouwbedrijf verkoopt voor gebruik in bouwprojecten.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van B2B supply chain, maar er zijn er nog veel meer, afhankelijk van de sector en het type bedrijf.

Kritische verschillen in B2B vs. B2C supply

De supply chain voor B2B- en B2C-bedrijven verschillen fundamenteel op verschillende vlakken. In B2B supply chain zijn er minder klanten en meer directe onderhandelingen tussen koper en verkoper. Dit leidt ertoe dat het bedrijf over het algemeen meer onderhandelingsmacht heeft.

Aan de andere kant zijn B2C supply chains langer en zijn er meerdere producenten, groothandelaren en detailhandelaren bij betrokken. B2B-verkopen hebben betrekking op bulkdiensten of inventaris voorraden die bedrijven nodig hebben voor productiedoeleinden of wederverkoop, terwijl B2C-verkopen doorgaans kleiner van omvang zijn.

Bovendien worden relaties in B2B supply chain ontwikkeld rond wederzijds voordelige afspraken om prestaties te beheren, verantwoording af te leggen en voortdurende verbetering aan te moedigen. B2C-bedrijven zijn daarentegen gedreven om terugkerende klanten te krijgen en merkentrouw te behouden vanwege het grotere klantenbestand.

De rol van B2B e-commerce in Supply Chain Management (SCM)

Hedendaagse e-commerce en B2B-marktplaats bedrijven zijn ongelooflijk concurrerend en vechten om de harten en geesten van klanten te winnen. Succes vereist niet alleen een gebruiksvriendelijk eCommerce platform, maar ook een verbonden toeleveringsketen. Een praktische combinatie van B2B eCommerce en supply chain management is dus noodzakelijk om leads te werven, relaties op te bouwen of de verkoop te laten groeien.

Beter beheer van de supply chain staat gelijk aan betere e-commerce

Uw toeleveringsketen werken niet in silo’s. Dit geldt met name voor e-commerce B2B-bedrijven, waar de connectiviteit van de supply chain een cruciaal onderdeel is van de klantervaring. Bevoorradingstekorten, overtollige voorraden, onderbenutte magazijncapaciteit of stijgende transportkosten zijn allemaal verspilling van bedrijfsmiddelen. Om op de lange termijn succesvol te zijn, moeten bedrijven een gebruiksvriendelijk eCommerce platform onderhouden en ervoor zorgen dat ze informatie vrijelijk kunnen delen binnen de toeleveringsketens.

1. Planning

Elk B2B Commerce supply chain proces begint met een plan, waarbij de hele keten wordt geanalyseerd of gestrategiseerd. De basis van het plan wordt gevormd door onderzoek, marktanalyse, vraagvoorspelling, inclusief het analyseren van de opties en mogelijkheden van leveranciers. Een fabrikant kan er bijvoorbeeld de voorkeur aan geven een breed scala aan upstream (leveranciers) / downstream (distributie) relaties op te bouwen met belanghebbenden. Een goede planning helpt je om de juiste toegangsrechten, workflows en klantpersonalisatiefuncties van je e-commerce leverancier in te stellen of te zoeken.

2. Sourcing

In onze onderling verbonden wereld kopen veel bedrijven materialen in bij leveranciers op basis van specifieke kenmerken en vereisten die van toepassing zijn op hun behoeften. Het bedrijf kan er de voorkeur aan geven een diepgaande relatie op te bouwen met één leverancier of met meerdere leveranciers te werken. De integratie van gegevens uit supply chain management software in uw eCommerce systeem verbetert de communicatie met uw upstream stakeholders en geeft cruciale informatie door aan uw verkopers of klanten.

3. Inventaris

Effectief B2B supply chain management vereist dat u uw voorraad goed in de gaten houdt en ervoor zorgt dat uw vraagvoorspellingen accuraat zijn. Door hoge prognoses te stellen, stapelt de overtollige voorraad zich op, terwijl lage prognoses ervoor zorgen dat u orders niet kunt uitvoeren. Out-of-stocks schaden de klantervaring en verminderen het vertrouwen van klanten in uw merk. Effectieve B2B supply chains bieden inzicht in prognose- of verkoopgegevens. Wanneer deze gegevens naar uw eCommerce systeem worden overgezet, kunnen ze het management helpen om snel beslissingen te nemen over prognoses.

4. Productie

Voor fabrikanten is productie een integraal onderdeel van hun toeleveringsketens. Voor een succesvol productieproces moeten alle andere elementen samenwerken. Net als bij vraag- of voorraadgegevens, moeten productiegegevens worden gecommuniceerd met uw eCommerce systeem zodat het management snel kan reageren op markttrends of verstoringen. Door gebruik te maken van eCommerce gegevens kunnen organisaties een just-in-time strategie implementeren, waarbij componenten op de productievloer arriveren zodra ze nodig zijn en eindproducten worden verzonden zodra ze klaar zijn.

5. Vervoer

Om knelpunten te verminderen en de logistiek te stroomlijnen, spelen third-party logistics (3PL) of uitbestede fulfillment centra nu een essentiële rol in eCommerce supply chain services. Veel e-commerce bedrijven hebben hun eigen distributiecentra of werken samen met distributiecentra om goederen te verwerken en te transporteren tussen distributeurs, retailers of eindgebruikers. Het bijhouden van identifiers zoals SKU’s (stock keeping units) en het overbrengen ervan tussen je e-commerce systeem is cruciaal voor het transparant bijhouden van bestellingen voor klanten.

6. Retouren

Om retourzendingen effectief te beheren, moeten toeleveringsketens, e-commerce platforms en sommige afdelingen zoals de klantenservice goed met elkaar verbonden zijn. Klanten willen het gemak van online retourzendingen, dus bedrijven moeten snel handelen als een product defect is. Net als bij bestelinformatie moet informatie over geretourneerde bestellingen in real-time tussen uw ERP- en e-commerce-systemen stromen. Als je supply chain niet direct verbonden is met je e-commerce systeem, kun je gebruikerservaring verliezen en klanten verliezen aan concurrenten.

Hoe eCommerce kan helpen het beheer van de supply chain te stroomlijnen

Effectief supply chain management in B2B eCommerce verbetert de zichtbaarheid, verlaagt de kosten en helpt verkopers om nieuwe kansen of inkomstenstromen te benutten. Of u nu orders uitbesteedt of intern verzamelt en verpakt, het is logisch dat gegevens door uw hele supply chain managementsysteem stromen, inclusief uw e-commerce platform. Zonder data silo’s in de weg, kunt u prestaties analyseren en verbeteringen identificeren die resulteren in een meer betrouwbare, veerkrachtige, snellere, meer kosteneffectieve supply chain.

1. Meer zichtbaarheid

Naarmate het aantal voorraden toeneemt, nemen ook de eisen aan voorraadbeheerprocessen toe. Een grote SKU (stock keeping unit) bijvoorbeeld, vooral als deze items met een hoge waarde bevat, moet nauwlettend in de gaten worden gehouden om langere besteltijden, kosten of vastgelopen kapitaal te voorkomen. Door inzicht te geven in de voorraadniveaus kun je klanten informeren waarom een artikel niet op voorraad is (zoals vraag of seizoensgebondenheid) en wanneer je het weer op voorraad verwacht, en zelfs voor vooruitbestellingen.

Dit schept vertrouwen, voorkomt SEO-problemen en haalt omzet binnen die anders misschien uitblijft. Bedrijven kunnen de zichtbaarheid verbeteren door gegevens over de toeleveringsketen te integreren in hun e-commerce systeem. OroCommerce sluit aan op verschillende bedrijfssystemen zoals ERP, CRM, Procurement, 3PL eCommerce systemen of PIM voor eCommerce.

2. Meer personalisatie

Alle klanten, zowel in B2C als B2B, reageren positief op personalisatie. Als je producten verkoopt in verschillende branches of geografische gebieden, moet je meerdere websites aanbieden met verschillende talen of valutaopties voor een betere gebruikerservaring. Bovendien moet je marketing onderscheidend zijn voor elke vertical, segment of individuele klant. OroCommerce biedt aangepaste self-service portals voor een hyper gepersonaliseerde gebruikerservaring met aanpasbare productcatalogi, prijzen, bestellingen en afrekenprocessen, om maar een paar voorbeelden te noemen.

3. Meer efficiëntie

Leveranciers en handelaars maken een groot deel uit van je toeleveringsketens. Daarom moet de zichtbaarheid van uw voorraad in topvorm zijn. Distributiecentra kunnen bijvoorbeeld de capaciteit van hun magazijnruimte willen aanpassen of uitbreiden. De verwachtingen van de klant kunnen het nodig maken om de verzendkosten of levertijd te verlagen. Voor een efficiëntere fulfillment kunt u overwegen hoe u kunt schakelen tussen B2B 3PL, interne fulfillment, automatisering en andere opties.

Naarmate de verwachtingen van klanten en toeleveringsketens complexer worden, zijn online verkopers op zoek naar automatiseringsfuncties die op de lange termijn met hun bedrijfssystemen werken. OroCommerce biedt verschillende workflows voor back-office functies die helpen bij het beheren van voorraad, offertes, bestellingen, afrekenstappen en meer.

4. Meer flexibiliteit

De COVID-19 pandemie toonde aan dat veel bedrijven, met name hun toeleveringsketens, slecht voorbereid waren op verstoringen. Sommige toeleveranciers van restaurants zagen hun markten opdrogen zonder te weten hoe ze moesten schakelen. Zo ontsloeg Sysco eind maart 2020 33% van zijn personeel en moest het bedrijf halsoverkop honderden distributiecentra en tienduizenden vrachtwagens in stand houden. Anderen, zoals Frito-Lay, zagen hun verkoop uit verkoopautomaten kelderen en begonnen direct aan de consument te verkopen via e-commerce.

De pandemie lijkt niet te vertragen, dus bedrijven moeten zich nu gaan aanpassen. Ze kunnen kijken naar niet-traditionele verkoopmethoden zoals B2B2C, D2C of B2G commerce via verschillende websites, merken en winkelervaringen. OroCommerce ondersteunt meerdere verkoopmodellen, waaronder gelokaliseerde sites met meerdere merken onder één dak.

Hoe bedrijven hun supply chain verbeteren met B2B e-commerce

Petra

Petra Industries is marktleider op het gebied van consumentenelektronica en bedient iedereen, van fabrikanten, magazijnen en distributeurs tot partners in de detailhandel. Petra’s e-commerce platform voor elektronica onderscheidt zich door de focus op zoekfuncties en het beheer van productinformatie. Ze bieden uitgebreide producthoogtepunten, details en specificatiebladen zodat kopers met vertrouwen kunnen kopen.

Petra realiseerde zich het belang van een robuuste, flexibele, gebruiksvriendelijke eCommerce oplossing die B2B kopers terughaalt. OroCommerce’s uitgebreide API met integratiemogelijkheden door Akeneo PIM en MDS ERP verzamelen productgegevens met supply chain informatie in Petra’s storefront. Bovendien maakte Petra gebruik van de ingebouwde CRM van OroCommerce (door OroCRM) voor een betere zichtbaarheid van de klant, segmentatie en het beheer van promoties.

Animal Supply Company

Animal Supply Company is een reus op het gebied van dierenvoeding en distributie. Opgericht in 1987, groeide het uit tot een netwerk van distributeurs, wederverkopers en tienduizenden onafhankelijke retailers. Animal Supply heeft 21 distributiecentra, waarvan 10 voor de 3PL tak van hun bedrijf, verspreid over verschillende magazijnen en met verschillende ERP-systemen.

Animal Supply had één enkele bron van waarheid nodig voor hun gefragmenteerde ERP-systemen met magazijngegevens uit verschillende bronnen. Ze gebruikten OroCommerce als een headless implementatie voor het stroomlijnen van 3PL operaties. Het maakt gebruik van een unieke gegevensstroom en workflow die zaken als productidentifiers, voorraadgegevens en complexe prijsstructuren centraliseert. Dit alles helpt Animal Supply om een volledig overzicht te krijgen en alles zorgvuldig te bewaken, van eindklantgegevens tot fulfillmentactiviteiten, en biedt hun retailklanten unieke inzichten in hun activiteiten.

Saltworks

Saltworks is de grootste fabrikant van keukenzout ter wereld. Ze produceren en leveren verschillende zoutproducten aan de voedingsmiddelen-, B2B-dranken-, gezondheids- en schoonheidsindustrie en verkopen deze ook aan individuele klanten in de detailhandel. Ze moeten complexe toeleveringsketens beheren, producten importeren van leveranciers verspreid over 14 landen en deze verwerken voor de groothandel, bulk of detailhandel.

Met behulp van OroCommerce was Saltworks in staat om twee verschillende B2C met B2B storefronts te verenigen – met behoud van hun complexe toeleveringsketens onder één dak. Hun B2B-klanten hebben bijvoorbeeld een uitgebreide checkout-workflow nodig die meer inzicht biedt in de voorraad, vrachtprijzen, LTL, UPS en meer gepersonaliseerde verzendmethoden. B2C-klanten daarentegen zijn geïnteresseerd in handige verpakkingen of snelle levering aan huis.

Hoe kan Supply Chain Management worden verbeterd met B2B eCommerce oplossingen?

De meeste shoppers verwachten een persoonlijke ervaring, een ruime keuze aan producten, transparante prijzen en handige leveringsopties. Aangezien de vraag naar bepaalde producten tijdens de pandemie sterk toeneemt, zijn real-time prijzen en voorraden nog belangrijker voor B2B-kopers.

Zonder nauwkeurige, realtime, functieoverschrijdende gegevens van toeleveringsketens, ERP-software en PIM-software die naar hun eCommerce platforms worden geleid, kunnen B2B-merken snel terrein verliezen aan de concurrentie.

Bedrijven die momenteel hun eCommerce supply chain oplossingen opnieuw evalueren, zijn op zoek naar flexibiliteit, schaalbaarheid en een snellere time-to-market. Tegelijkertijd moeten ze kostbare investeringen en eisen aan hun IT-resources minimaliseren. Met een e-commerce platform dat nauw verbonden is met hun toeleveringsketens kunnen bedrijven hun winkel aanpassen, nieuwe winkels lanceren of uitbreiden naar andere regio’s.

Conclusie

De huidige onzekere tijden dwingen organisaties om te kijken naar digitale transformatie van de toeleveringsketen. Wilt u bij de leiders horen die grote vooruitgang boeken in de productie-, distributie- en detailhandelbranche? Dan is het tijd om te kijken hoe B2B eCommerce u kan helpen het beheer van de toeleveringsketen te verbeteren en mogelijke verstoringen van de toeleveringsketen voor te zijn.

Als u begeleiding nodig hebt bij uw digitaliseringsreis of hulp nodig hebt bij het beheer van technologische veranderingen, kunnen wij u helpen.