B2B klantenportalen: essentieel voor B2B (e-)commerce

Aankopen in B2B (e-)commerce zijn complex. Er komt voor klanten veel kijken bij het plaatsen van een bestelling. Het gaat om grote orders, waar veel geld in omgaat en waarbij offertes en goedkeuringsprocessen komen kijken. Hoewel het aankoopproces voor ieder type klant net anders kan zijn, hebben alle klanten iets gemeen. Ze zijn op zoek naar toegankelijke tools die iedere stap van het aankoopproces ondersteunen. Daarom wordt aan B2B webshops vaak een B2B klantenportaal toegevoegd.

Een klantenportaal is een afgesloten omgeving, die is afgestemd op de behoeften van de klant. Het is een essentieel onderdeel van een B2B webshop. Iedere geregistreerde klant kan hierop inloggen om toegang te krijgen tot gepersonaliseerde informatie zoals geplaatste bestellingen, statussen, bestellijsten, prijsafspraken en meer.

In dit artikel vertellen we welke voordelen een klantenportaal biedt en hoe je zelf met een B2B klantenportaal aan de slag kunt gaan.

De voordelen van een B2B klantenportaal

Een goed ontworpen B2B klantenportaal is belangrijk voor het succes van een B2B webshop. Het levert verschillende voordelen op.

1. 24/7 toegang tot producten

Eén van de belangrijkste voordelen van een klantenportaal is dat het de klant 24/7 toegang geeft tot persoonlijke informatie. Zo zijn er geen beperkingen meer op het gebied van werktijden en tijdzones, en zijn er meer mogelijkheden om klanten over de hele wereld te bereiken.

2. Efficiënt orderbeheer

Hoewel de digitalisering in B2B volop gaande is, zijn er nog steeds veel klanten die graag bestellen via meer traditionele wegen als telefoon en email. Als we kijken naar de reden hiervoor, dan is het antwoord simpel. Klanten ervaren het als makkelijker en meer efficiënt dan via een webshop.

Een goed B2B portaal kan hier verandering in brengen. Zorg ervoor dat iedere aankoopstap ondersteund wordt, en dat aankopen doen prettiger wordt dan via telefoon of email.

Zorg ervoor dat de catalogus makkelijk navigeerbaar is, dat SKU’s kunnen worden ingevoerd, dat Csv-bestanden geüpload kunnen worden, dat lijsten van eerdere bestellingen beschikbaar zijn en dat offertes aangevraagd kunnen worden.

Daarnaast kan een klantenportaal ook de primaire bron van informatie worden. Zo kunnen kopers:

  • Orders volgen
  • Ordergeschiedenis bekijken
  • Verzendvoorkeuren beheren
  • Facturen en ontvangstbewijzen afdrukken
  • Voorkeuren voor betaalmethoden opslaan
  • Bedrijfsprofielgegevens bijwerken

3. Geautomatiseerde administratieve processen

Klantenportalen automatiseren veel administratieve functies, waardoor klanten en het verkoopteam efficiënter kunnen werken. Door klanten deze self-service te bieden, stel je klanten in staat accountmanagementfuncties uit voeren zonder contact op te nemen met een vertegenwoordiger van het bedrijf.

Tegelijkertijd kunnen verkoopmanagers facturen raadplegen, betalingen controleren en betalingsherinneringen versturen.

4. Verschillende B2B portalen voor verschillende klantgroepen

Klantenportalen kunnen ervaringen bieden die passen bij verschillende branches. Zo kun je klanten in groepen indelen, zodat deze groepen gemakkelijk toegang hebben tot verschillende soorten portalen. Biedt grote klanten bijvoorbeeld portalen die helemaal ingericht zijn op hun merk, zet gespecialiseerde portalen op voor groothandelaren en distributeurs en biedt alle andere klanten standaardfunctionaliteit.

5. Vaste klanten behouden met een B2B klantenportaal

B2B klanten waarderen een gepersonaliseerd, naadloos en intuïtief aankoopproces. Daarbij moeten alle elementen die hierboven genoemd zijn, aanwezig zijn. Als je klanten de ervaring biedt waar ze naar op zoek zijn, zullen ze geneigd zijn om zaken met je te blijven doen en niet over te stappen naar de concurrent. En dat is extra belangrijk nu overstappen naar een nieuwe aanbieder steeds makkelijker wordt.

Zelf een B2B klantenportaal implementeren

Een klantenportaal is een onmisbaar onderdeel van een B2B webshop. Daarom implementeren wij voor iedere klant standaard een klantenportaal. Wij gebruiken hiervoor het platform OroCommerce. OroCommerce is een B2B platform dat het mogelijk maakt om een webshop op te zetten en hier direct een klantenportaal aan te koppelen. Het biedt de mogelijkheid tot toegangsbeheer en personalisatie om elk type klantenportaal te creëren of het nu gaat om een online merkportaal, een reseller portal, of zelfs een marktplaats. Meer weten over het klantenportaal van OroCommerce? Lees meer informatie op de website of neem contact met ons op voor een demo.

Vandaag de dag is zakendoen veel meer dan alleen het verkopen van producten. Een klantenportaal dat is gebouwd op geavanceerde B2B-technologie draagt bij aan de nieuwe, klantgerichte koopervaring die eenvoudiger, duidelijker en efficiënter is dan ooit tevoren.