Uitdagingen voor B2B verpakkingen en hoe eCommerce ze kan oplossen

B2B verpakkingen: De industriële B2B verpakkingsindustrie heeft de afgelopen jaren een aanzienlijke groei doorgemaakt, gedreven door de toegenomen vraag vanuit verschillende sectoren zoals de productie, de gezondheidszorg en de detailhandel.

Door de groeiende concurrentie en veranderende verwachtingen van klanten staan B2B verpakkingsbedrijven echter onder druk om hun verkoopefficiëntie te verbeteren en concurrerend te blijven. Eén oplossing is het gebruik van eCommerce platforms, die bedrijven kunnen helpen hun verkoopprocessen te stroomlijnen, kosten te verlagen en nieuwe klanten te bereiken.

In dit artikel gaan we dieper in op de rol van eCommerce in de B2B verpakkingsindustrie en hoe het de verkoopefficiëntie van bedrijven in deze sector kan verhogen.

Marktoverzicht B2B verpakkingen

B2B verpakkingen: De verpakkingsindustrie zit op een golf van gestage groei. Volgens de strategische langetermijnvoorspellingen van Smithers groeide de wereldwijde verpakkingsindustrie gestaag met 2% per jaar vóór de COVID-19 pandemie. Na een daling van 6% in één jaar voorspelt Smithers herstel en een terugkeer naar een groei van meer dan $1,13 biljoen in 2030.

Wat drijft deze groei? Een van de redenen is de veranderende vraag van de consument.

Volgens onderzoeksanalist Aga Jarzabek van het in Chicago gevestigde Euromonitor International zal de groei van de omzet in de koolzuurhoudende drankenindustrie komen van “kleinere verpakkingen en de focus op eenpansconsumptie door gemak en weergave bij de kassa”. Terwijl de verkoop van frisdrank afneemt, neemt de vraag naar gebotteld water, sportdrankjes en energiedrankjes toe. En fabrikanten gebruiken verpakkingen als een belangrijke productdifferentiator.

Voedselfabrikanten betrekken consumenten ook met vernieuwde verpakkingen, waardoor druk wordt uitgeoefend op verpakkingsfabrikanten om te investeren in innovatieve verpakkingen. Zo investeerde American Packaging in 2018 in een flexibel verpakkingssysteem dat meer keuze biedt in oppervlakken, substraten en technische prestaties.

Daarnaast betekent de toenemende vraag van consumenten en bedrijven om online te kopen dat er meer producten worden verzonden dan ooit tevoren. Deze toegenomen vraag naar verzending vergroot de vraag naar verpakkingen.

De stijgende levensverwachting zet niet alleen zorgverleners onder druk met een grotere vraag, maar die vraag vertaalt zich ook in druk op farmaceutische bedrijven en producenten van gezondheidszorggerelateerde producten om meer producten te produceren en te verpakken.

Ten slotte is er, naarmate de levensstandaard wereldwijd stijgt, een grotere vraag naar niet-essentiële producten en hun verpakking. Van cosmetica tot bereide cocktails, meer producten vragen om meer B2B verpakkingsoplossingen.

Kenmerken van verpakkingen in de B2B sector

De discussie over de essentiële kenmerken van een bepaalde verpakkingsoplossing begint met het definiëren van het hoofddoel.

1. Veiligheid

Veiligheid is het belangrijkst als het bedrijf verpakkingen gebruikt voor het verzenden van producten. Abonnee box bedrijven zijn een uitstekend voorbeeld omdat hun product duizenden kilometers kan afleggen voordat het zijn bestemming bereikt. De meeste van hen gebruiken kartonnen dozen, die – gezien de dikke rand – een zeer duurzame en goedkope oplossing zijn. Veiligheid wordt ook geboden door verpakkingsvullers of andere, duurzamere materialen (zoals staal of hout). Extra bescherming kan ook worden bereikt door de buitenste lagen te verdubbelen (noppenfolie of verschillende soorten folie). Uiteindelijk is het de bedoeling om het belang van veiligheid te benadrukken.

2. Dienen in het onboardingproces of bij influencercampagnes

B2B verpakkingen kunnen ook oplossingen betekenen zoals onboarding dozen of dozen voor influencer campagnes. In dat geval moet het hoofddoel de esthetische of originele look zijn. Het gebruik van unieke druktechnieken (zoals hot stamping en embossing) of het ontwerpen van een buitengewone vorm zijn manieren om positieve emoties op te roepen. Als we het hebben over de elegantie of uniciteit van een doos, mogen we het product of voorwerp dat erin zit niet vergeten. Een onboarding box komt veel beter tot zijn recht als de elementen erin logisch zijn gerangschikt, met gebruik van tussenschotten.

3. Branding

In de B2B-sector is het cruciaal om ook aan branding te denken. Een verpakkingsontwerp – zelfs als je geschenkdozen naar je klanten stuurt – moet je logo bevatten. Als bedrijfseigenaar is je primaire doel natuurlijk het maximaliseren van de winst, maar verwaarloos het belang van de relatie tussen bedrijf en klant niet. Een bekwame ondernemer zal elke gelegenheid aangrijpen om zijn naamsbekendheid op te bouwen.

4. Een storyteller

Tot slot is B2B e-commerce geen uitzondering als het gaat om het vertellen van een verhaal. (Dit is een soort mix van de twee vorige “bullet points”). Het marketingprincipe van het creëren van een emotionele band geldt nog steeds, bijna elk merk heeft een verhaal te vertellen. De juiste keuze van kleuren, afbeeldingen en geestige bewoordingen garanderen dat de verpakkingsoplossing gedenkwaardig zal zijn.

5. Nadruk op duurzaamheid

Hoewel duurzaamheid een relatief nieuw concept in het moderne bedrijfsleven kan worden genoemd, heeft het de verpakkingsindustrie al bestormd. Het is geen bedrog dat een groeiend aantal ondernemers is overgestapt op milieuvriendelijke verpakkingen. De redenen voor die overstap zijn eenvoudig. Kiezen voor een milieuvriendelijke verpakking kan een deal-breaker zijn omdat vooruitstrevende klanten een eco-oplossing veel aantrekkelijker vinden. Duurzame oplossingen zijn ook niet noodzakelijk duur. Het enige wat nodig is om deze te vinden, die de negatieve voetafdruk aanzienlijk verkleinen.

Uitdagingen voor de verpakkingsindustrie

Voldoen aan de stijgende vraag is slechts een van de uitdagingen waar de verpakkingsindustrie voor staat. Daarnaast is er een toenemende kostendruk door de stijgende kosten van grondstoffen en stijgende transportkosten. En kosten zijn slechts een van de uitdagingen.

Stijgende kosten

Fabrikanten van verpakkingsglas hebben de prijs van grondstoffen sterk zien stijgen, waardoor de prijzen op sommige locaties met 40% zijn gestegen. De meeste inkopers staan afwijzend tegenover zulke snelle prijsstijgingen en de volledige stijging kan niet worden doorberekend aan de klant. Dit daagt de verpakkingsindustrie uit om de kosten op andere gebieden te verlagen.

Producten zichtbaar maken

De meeste fabrikanten en groothandelaars van verpakkingen hebben moeite om hun producten vindbaar te maken. Elke basisverpakking kan verkrijgbaar zijn in een groot aantal configuraties. Het resultaat is een productcatalogus die duizenden en duizenden SKU’s bevat, waardoor onderzoekers die op zoek zijn naar de juiste verpakking in verwarring worden gebracht. Nu digitale catalogi papieren exemplaren vervangen, is het vinden van het juiste product misschien iets eenvoudiger, maar er is nog steeds veel onderzoek voor nodig.

Diverse klanten met diverse behoeften

De verpakkingsindustrie staat in dienst van elke andere industrie. Elk fysiek product dat wordt gemaakt, moet op de een of andere manier worden verpakt. Zelfs verpakkingsbedrijven die gespecialiseerd zijn in slechts een paar materialen merken dat ze een zeer divers klantenbestand bedienen. Ze staan voor de uitdaging om elke klant individueel te behandelen, gebaseerd op de behoeften van die klant.

Toenemende complexiteit

Verpakkingsaankopen zijn ingewikkelde transacties. De productonderzoeker die informatie verzamelt, rapporteert vaak aan een product ontwikkelingsteam dat weer rapporteert aan een merken team. Weten wie wat mag goedkeuren is verwarrend en maakt het voor verkoopteams moeilijk om het proces met elke klant soepel te laten verlopen. Voeg daarbij de complexiteit van het correct prijzen van elke offerte en het is duidelijk dat menselijke fouten onvermijdelijk zijn.

Hoe B2B e-commerce de uitdagingen van de verpakkingsindustrie aanpakt

Het is waar dat de verpakkingsindustrie voor veel uitdagingen staat. Maar het is ook waar dat B2B e-commerce veel van de hulpmiddelen biedt die nodig zijn om deze uitdagingen het hoofd te bieden.

Automatisering van werkflows

Voor bedrijven die prioriteit geven aan productiviteit en kostenbesparing, is het automatiseren van werkstromen het antwoord. De meeste fabrikanten maken snel gebruik van technologie op de fabrieksvloer, maar minder snel van technologie in de backoffice. Bedrijven in de verpakkingsindustrie zijn niet anders.

Maar door B2B eCommerce platforms in te zetten met aanpasbare workflows kunt u fouten verminderen en het invoeren van ordergegevens uitbesteden aan de klant. Bovendien, als het eCommerce systeem geïntegreerd wordt met het ERP, orderbeheer en fulfillmentsystemen, stromen de orders moeiteloos en zijn de gegevens beschikbaar voor wie ze nodig heeft.

Door het B2B eCommerce platform te gebruiken om zelfbedieningsportalen te maken, hoeven klantenservice- en verkoopmedewerkers minder tijd te besteden aan het beantwoorden van vragen over de status aan de telefoon of via e-mail. Op zijn minst bieden deze portalen klanten inzicht in hun bestelgeschiedenis en leveringsgegevens voor lopende bestellingen. Volledig ontwikkeld stellen ze klanten in staat om retourzendingen af te handelen en opnieuw te bestellen vanuit de bestelgeschiedenis. Dankzij workflowautomatisering en geautomatiseerde eCommerce hoeft het personeel minder tijd te besteden aan routinetaken en kan het zich concentreren op het leveren van diensten met toegevoegde waarde.

De zichtbaarheid van producten verbeteren

Een veelvoorkomend pijnpunt voor productonderzoekers is het vinden van de juiste verpakking in de juiste configuratie om aan hun behoeften te voldoen. Met eCommerce kunnen verpakkingsbedrijven het zoekproces vergemakkelijken.

Voor bestaande klanten kunt u met eCommerce als B2B-verpakkingsoplossing gepersonaliseerde catalogi maken die voldoen aan de verpakkingsbehoeften van de klant. Zodra het verkoopteam de verpakkingsvereisten heeft geïdentificeerd, worden alleen de producten die voldoen aan de specificaties van de klant in de klantencatalogus opgenomen.

Voor productonderzoekers maakt geleid en intelligent zoeken het doorzoeken van duizenden SKU’s eenvoudiger. Zoeken kan worden geconfigureerd om te zoeken op productbeschrijving, SKU of zelfs op oplossing. Door de pijn van productidentificatie te verminderen, verwijdert u wrijving en verhoogt u de sluitingspercentages.

Verbeterde klantervaring

De hedendaagse B2B inkopers van verpakkingen zijn op zoek naar dezelfde probleemloze ervaring op het werk als thuis. Nu steeds meer millennials een beslissende positie innemen, is het belangrijk om te begrijpen dat deze generatie nooit zonder internet heeft geleefd. Ze gebruiken het internet om producten te ontdekken, bedrijfs- en productrecensies te zoeken en aankopen te doen.

B2B eCommerce stelt u in staat om een verbeterde klantervaring te bieden. Van selfserviceportalen voor klanten tot geautomatiseerde configuratie- en offerteworkflows, eCommerce platforms nemen wrijving weg. Integratie met chatbots zorgt voor een klantervaring die aansluit bij de voorkeuren van Millennial kopers. Ze krijgen onmiddellijke voldoening en genieten van het gemak om antwoorden te krijgen waar en wanneer ze maar willen.

Onbeperkte personalisatie

B2B e-commerce stelt u in staat om te voldoen aan de behoeften van een grote verscheidenheid aan klanten, elk met hun eigen verpakkingsbehoeften.

U kunt niet alleen producten en prijzen personaliseren, maar u kunt ook meerdere websites beheren die zijn afgestemd op de behoeften van specifieke branches. B2B eCommerce maakt het bijvoorbeeld gemakkelijk om één ervaring te creëren voor verpakkingen van gezondheidsproducten, een andere voor voedselverpakkingen en weer een andere voor dranken, parfums en farmaceutica. Een flexibel B2B eCommerce platform moet u in staat stellen om onbeperkte, aangepaste front-end ervaringen te beheren met een enkele back-end.

Omarm complexiteit

B2B e-commerce platforms stellen uw B2B verpakkingsbedrijf in staat om de complexiteit van de verkoopprocessen te omarmen in plaats van ze te vermijden. Door klanten toe te staan hun eigen gebruikersrollen en rechten te creëren, stelt u hen in staat uw systemen aan te passen aan hun interne hiërarchie. Het is eenvoudiger om op het juiste moment met de juiste persoon contact op te nemen als je inzicht hebt in het goedkeuringsproces van je klant. En met digitale technologie past uw e-commerce systeem zich aan elke klant aan.

U kunt bestellingen accepteren en verwerken met EDI voor eCommerce of gebruik maken van uitpons catalogi. U kunt B2B- en D2C-bedrijfsmodellen ondersteunen met één instantie.

Hoe Gala Imports de conversie van B2B verpakkingen verhoogt met e-commerce

Gala Imports is een leverancier van glazen en PET-verpakkingen aan kleine en middelgrote fabrikanten en bedrijven in Australië, Nieuw-Zeeland en de Pacific in het algemeen. Sinds 1986 hebben ze verpakkingen geleverd voor industrieën zoals:

  • Geur, Thuiszorg en Cosmetica
  • Kaarsenmakerij
  • Fijnproevers
  • Bloemen en huishoudelijke artikelen
  • Bruids- en cadeauverpakkingen
  • Handwerk-, graveer- en stickerspecialisten.

Daarnaast bedienen ze zowel de groothandel als individuele consumenten, zoals hobbyisten en ambachtslieden die zelf levensmiddelen maken.

De uitdaging

Gala was hun Magento platform ontgroeid. Toen het tijd werd om hun licentie te vernieuwen, realiseerden ze zich dat het tijd was voor een nieuw platform. Ze gingen op zoek naar een B2B eCommerce oplossing die de complexiteit van hun verschillende bedrijfsmodellen aankon. Ze moesten de uitdagingen aangaan van:

  • Het aanbieden van aparte ervaringen voor verschillende B2C en B2B industriële klanten
  • Behoeften aan product- en prijsbeheer voor meerdere verticals
  • Het vinden van B2B-gerichte functies en B2C-gerichte functies in één platform
  • Hun back-office vereenvoudigen en stroomlijnen met digitalisering

De oplossing

Gala vergeleek de beschikbare B2B eCommerce platforms en was onder de indruk van de uitgebreide B2B mogelijkheden die OroCommerce direct uit de doos bood. Ze kozen OroCommerce als hun platform en werkten samen met Aligent, een in Australië gevestigde integrator om de oplossing te implementeren.

Gala verbeterde hun klantervaring met OroCommerce. Ze kunnen nu één oplossing gebruiken om meerdere websites te ondersteunen, elk met hun eigen unieke look en feel. Deze websites worden allemaal gehost op aparte domeinen en hebben allemaal verschillende producten, prijzen en functionaliteiten.

B2B-klanten en B2C-klanten krijgen nu de ervaring die is afgestemd op hun speciale behoeften, inclusief verschillende betalingsopties en workflows.

Gala heeft haar marketing en communicatie verbeterd door gebruik te maken van de kracht van OroCRM, een native CRM product dat bij elke OroCommerce installatie wordt meegeleverd.

De resultaten

Gala’s investering in verbeterde eCommerce positioneerde hen om te slagen tijdens de COVID-19 pandemie. Toen de vraag naar medische containers enorm toenam, was Gala voorbereid om de stroom van bestellingen en aanvragen te verwerken.

Gala zag een toename van 25-30% in gemiddelde bestelgroottes en een toename van 50% in hun conversiepercentages. Hun wrijvingsloze koopervaring zal hen helpen om nieuwe klanten te behouden en de customer lifetime value te verhogen.

Conclusie

Ja, de verpakkingsindustrie staat op meerdere fronten voor uitdagingen. Maar met de toepassing van technologie kunnen B2B-verpakkingsbedrijven zowel hun bedrijfsprocessen als hun verpakkingen voor B2B industriële producten innoveren.

Workflowautomatisering is één hulpmiddel om de druk te verminderen die wordt veroorzaakt door stijgende kosten. Geïntegreerde systemen verminderen het invoeren van gegevens en democratiseren gegevens om de productiviteit en besluitvorming te verbeteren. Krachtig zoeken op locatie verbetert de klantervaring en maakt verkoopteams vrij om zich te richten op relaties en niet op routinevragen. CRM tools helpen bij het segmenteren van klanten en markten om de juiste marketingboodschap op het juiste moment te leveren.

Digitale tools ontrafelen een breed scala aan groei- en productiviteitsmogelijkheden voor de verpakkingsindustrie.

Neem nu contact op en kijk hoe Madia jou kan helpen