Casestudies digitale transformatie: Kijken naar wat werkt

Een digitale transformatie verandert de manier waarop een bedrijf zaken doet. Voor B2B-verkopers is er een sterke focus op de klant en de klantervaring. In alle bedrijven zijn de millennials een sterke drijfveer voor digitale transformatie.

Deze digital natives zijn al betrokken bij het nemen van aankoopbeslissingen en zullen in 2025 iets minder dan de helft van de beroepsbevolking uitmaken. Ze begrijpen het transformerende karakter van technologie en zien het als een belangrijk middel om te overleven.

B2B-bedrijven automatiseren bedrijfsprocessen om ze efficiënter te maken, brengen offline verkopen online om ze effectiever te maken, maken gebruik van cloudgebaseerde digitale transformatietechnologieën voor 24/7 beschikbaarheid en snellere verwerking, en gebruiken kunstmatige intelligentie en machine learning om over de hele linie verbeteringen aan te brengen.

De casestudies over digitale transformatie in dit artikel laten zien hoe bedrijven de kracht van technologie inzetten om hun bedrijf ten goede te transformeren.

Wat zijn de vier belangrijkste digitale transformatiegebieden in B2B?

Technologie vindt zijn weg naar elke hoek van het bedrijfsleven in elke branche. Fabrikanten hebben altijd voorop gelopen bij het toepassen van technologie op de fabrieksvloer, maar nu voegen distributeurs, groothandelaren en andere B2B-bedrijven zich ook bij hen om technologie op kantoor toe te passen.

Alle casestudies over digitale bedrijfstransformatie laten zien dat bedrijven technologie gebruiken om betere producten te maken, nieuwe producten te creëren, hun interne processen te verbeteren, betere beslissingen te nemen en zelfs nieuwe bedrijfsmodellen op te zetten.

Bedrijven gebruiken alles van robotica tot geïntegreerde bedrijfssystemen om processen te automatiseren. Verkopers gebruiken eCommerce om nieuwe klanten aan te trekken en de koopervaring voor bestaande klanten te verbeteren. Cloud technologieën zorgen voor een betere beveiliging van gegevens, maken het mogelijk om op afstand te werken en ondersteunen toepassingen voor klanten en interne teams. Kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning maken voorspellende modellen mogelijk om bedrijfsinformatie te verbeteren, trends te herkennen en hun menselijke tegenhangers te helpen effectiever te werken.

Procesautomatisering

Veel casestudy’s over digitale transformatie richten zich op de productiviteit die wordt gewonnen door processen te automatiseren. Elk proces, handmatig of digitaal, dat kan worden geautomatiseerd, kan nauwkeuriger en veel sneller worden uitgevoerd. Door het menselijke element weg te nemen, verwijder je de kans op fouten. Automatisering voorkomt ook dubbel werk.

Bij machinale bewerking verbetert Computer Numerical Control (CNC) de bewaking en besturing van productieprocessen. De nauwe toleranties die vereist zijn bij de bewerking van medische hulpmiddelen zijn alleen haalbaar door de digitale transformatie van de bewerkingsprocessen die bij de productie worden gebruikt.

Wanneer bij een digitale transformatie bedrijfssystemen worden geïntegreerd, stromen klant- en ordergegevens gemakkelijk en wordt dubbele orderinvoer geëlimineerd. Orders gaan moeiteloos van het ordermanagementsysteem naar het warehouse management systeem (WMS), het enterprise resource planning systeem (ERP) en externe verzenders. Verkooporders worden automatisch omgezet in facturen en offertes worden omgezet in verkooporders.

Doordat er geen gegevens in elk systeem hoeven te worden ingevoerd, wordt de kans op fouten kleiner en neemt de efficiëntie toe.

eCommerce

Hoewel eCommerce meestal wordt beschouwd als het werkterrein van B2C-verkopers, overtreffen B2B-verkopen hun tegenhangers in de detailhandel. Veelvoorkomende casestudies over digitale transformatie tonen de kracht van eCommerce om de koopervaring voor inkopers te verbeteren.

Zelfs Amazon is met Amazon Business in de B2B-ruimte gestapt. Dat komt omdat die millennials dezelfde naadloze en wrijvingsloze ervaring willen bij het kopen op het werk als ze thuis gewend zijn. En eCommerce moet mobiele technologie omvatten om de digitale transformatie compleet te maken.

Kopers willen 24/7 toegang op elk apparaat en elk platform en slimme B2B-verkopers doen er alles aan om deze toegang mogelijk te maken. Een digitale transformatie voor CPG kan ervaringen personaliseren en deze vervolgens op elk moment en op elk apparaat leveren, wat leidt tot hogere orderwaarden en tevredener klanten.

Omdat B2B eCommerce complexer is dan zijn B2C tegenhanger, ziet de digitale transformatie er iets anders uit.

Cloud-technologieën

De verschuiving van gegevens en systemen van on-site naar cloud-hosting heeft de productiviteit en connectiviteit in elke branche verhoogd.

Cloudtechnologie maakte werken op afstand mogelijk tijdens de COVID-19 pandemie. Dezelfde technologie die Zoom en Google Hangouts mogelijk maakte, houdt gegevens veilig en is de kern van veel herstelprogramma’s bij rampen. Dankzij cloudtechnologie zijn gegevens en systemen overal toegankelijk waar een internetverbinding is. Zelfs als je niet bij je servers kunt komen, zijn je applicaties nog steeds beschikbaar. Een digitale transformatie in de detailhandel kan de kracht van cloudtechnologie gebruiken om een uniforme ervaring te creëren voor meerdere kanalen. Dat is precies wat kopers willen!

Het Internet of Things (IoT) is alleen mogelijk met cloudtechnologie. Het is één facet van digitale industriële transformatie dat alle andere facetten doordringt. Zo zijn geautomatiseerde processen vaak afhankelijk van applicaties en systemen die in de cloud worden gehost, worden e-commerce websites gehost op publieke en private clouds en vinden AI-gestuurde analyses vaak plaats op gegevens die in de cloud zijn opgeslagen. Bekijk een willekeurige verzameling casestudy’s over digitale transformatie en je zult cloudtechnologie in het middelpunt aantreffen.

AI en Machine Learning

Machine learning (ML) in combinatie met digital twins stelt bedrijven in staat om apparatuur te maken die zichzelf controleert en aanpast. Door een digitale replica van de apparatuur in realtime uit te voeren, bepalen ML- en AI-technologie de optimale bedrijfsomstandigheden en passen deze vervolgens aan. Bedrijven gebruiken ML om alles te verbeteren, van de marketingteksten op hun promotiemateriaal en e-mails tot het categoriseren en labelen van afbeeldingen voor verder gebruik.

Uiteenlopende bedrijven als Harley Davidson of New York en Yelp! maken gebruik van de kracht van AI en ML als onderdeel van hun digitale transformatie. Digitale transformatie in de gezondheidszorg leunt op AI en ML voor snelle testresultaten en CAT-scans van hoge kwaliteit in slechts enkele minuten, waardoor de diagnose en de resultaten voor patiënten verbeteren.

Welke bedrijfsgebieden zijn rijp voor digitale transformatie?

Bij het doorbladeren van casestudies over digitale transformatie kom je een aantal gemeenschappelijke thema’s tegen. Bedrijven die aan een digitale transformatie beginnen, zijn over het algemeen op zoek naar het optimaliseren van hun activiteiten, het verbeteren van de betrokkenheid van klanten, het verbeteren van hun producten en diensten of het transformeren van hun bedrijfsmodel met nieuwe inkomstenstromen.

Wanneer je nadenkt over de digitale transformatie van je eigen bedrijf, zul je waarschijnlijk ontdekken dat dit ook laaghangend fruit is in jouw organisatie.

Geoptimaliseerde operatie

Een van de toptrends op het gebied van digitale transformatie in 2023 is het optimaliseren van activiteiten op allerlei gebieden. Digitale transformatie op het gebied van medische apparatuur optimaliseert activiteiten met behulp van additieve productietechnologie en low-code oplossingen om ontwikkelingsprocessen snel te itereren. Kabloee, een in Minnesota gevestigd bedrijf voor medische technologie, gebruikt FDM-technologie (3D-printen) om te itereren tijdens de ontwikkeling en vervolgens weer tijdens de productie. Hun digitale transformatie heeft de tijd die nodig is om oplossingen te ontwikkelen verminderd en ze hebben het proces om op de markt te komen geoptimaliseerd.

Ecoburo, een toonaangevende distributeur van milieuvriendelijke kantoorproducten in Frankrijk, gebruikte de kracht van eCommerce om de handmatige bedrijfsprocessen voor het invoeren en verwerken van bestellingen te automatiseren. Dankzij hun digitale transformatie in eCommerce kan het bedrijf meer dan 1 miljoen aan verkopen per jaar verwerken met slechts 3 werknemers!

Verbeterde klantbetrokkenheid

Voldoen aan de veranderende verwachtingen van klanten vormt de kern van elke klantgerichte digitale transformatie. Klanten blijven op zoek naar een omnichannel koopervaring en een 24/7 beschikbaarheid om te bestellen, bestellingen te controleren en retouren aan te vragen. Ze verwachten websites in hun eigen taal en munteenheid, ongeacht waar ze zich bevinden.

Digitale transformatietrends in verpakkingen zijn onder andere de integratie van RFID-trackers voor retailers. Winkels maken steeds meer gebruik van RFID-technologie om de nauwkeurigheid van hun voorraden te verhogen, zodat klanten nooit teleurgesteld worden door uitverkochte voorraden. De technologie loont en klanten in deze winkels besteden 6% meer per transactie. RFID-kassa’s maken een einde aan onhandig scannen en zelf afrekenen. Gina Tricot, een Zweedse modeketen implementeerde RFID-technologie in hun winkels in meer dan 30 landen tot groot genoegen van de klanten. Klanten zijn tevredener, de verkoop stijgt en de voorraad in het ERP is nauwkeuriger dan ooit.

Vandaag de dag zien we zelfs digitale transformatie in bouwmaterialen, een traditioneel analoge industrie. Raboni en Busca zijn twee bouwmaterialenbedrijven die actief zijn in Frankrijk. Ze zijn beide eigendom van BME Group, maar opereren als twee afzonderlijke entiteiten. Door gebruik te maken van de kracht van geïntegreerde systemen zoals eCommerce en PIM, bieden ze klanten volledige en nauwkeurige productinformatie en de mogelijkheid om productlijsten per project bij te houden.

Voor grote bouwbedrijven die betrokken zijn bij meerdere projecten tegelijk, vereenvoudigt dit de complexiteit van de inkoop en het bijhouden van gegevens per project. Inkopers kunnen zelfs inzicht krijgen in de voorraadniveaus per locatie zonder in te loggen op hun accounts. BME biedt B2C-achtige engagementmogelijkheden in een B2B-wereld, tot grote vreugde van millennials in heel Frankrijk.

Betere producten/diensten

Elk initiatief voor de ontwikkeling van nieuwe producten of diensten moet zorgvuldig worden beheerd om de toegewezen resources te optimaliseren. AI-hulpprogramma’s voor projectbeheer automatiseren bedrijfsanalyses, verbeteren schattingen voor de toewijzing van resources en creëren voorspellingen voor budgetvereisten. AI ondersteunt ook productervaringsanalisten bij het verwerken van feedback van gebruikers na de lancering van een nieuw product. Productontwerpers kunnen AI gebruiken om de kosten van een nieuw product te verlagen of zelfs nieuwe productinspiratie op te doen.

AI simuleert productgedrag in testomgevingen om zwakke punten op te sporen die anders misschien onopgemerkt blijven. En als het gaat om nieuwe productverpakkingen, ontwikkelt AI sneller meer opties dan een mens. Het voedingsmerk Nutella gebruikte AI om 7 miljoen variaties op de productverpakking te genereren in de zoektocht naar de perfecte combinatie.

Volgens een Cloud Radar Study van Infosys is de ontwikkeling van nieuwe producten de op één na meest voorkomende use case voor fabrikanten. Cloud-gebaseerde ontwerpoplossingen maken eenvoudigere samenwerking mogelijk en bieden meer mogelijkheden dan on-premise oplossingen. Tijdens de COVID-19 lockdowns hadden de productingenieurs van Toyota geen toegang tot hun lokale werkstations om 3D CAD-software te gebruiken. Dankzij cloud-technologie was het mogelijk om een virtuele desktopinfrastructuuromgeving op te zetten, zodat productengineers op afstand snel aan de slag konden.

Nieuwe bedrijfsmodellen

Netflix begon zijn leven als een postorderalternatief voor Blockbuster videoverhuur. Klanten moesten wachten tot hun discs via de post werden bezorgd, maar er waren geen vervelende laattijdige kosten. Hun logistiek en distributiekwaliteiten maakten hen snel populair bij de fans. Toen internet steeds breder beschikbaar werd en de snelheden toenamen, zagen ze de mogelijkheid om hun model uit te breiden met streaming door gebruik te maken van de Amazon Web Services cloud-infrastructuur. Dit werd zo populair dat het hun oorspronkelijke model verdrong.

Group Tini, een Europese holding, groeide snel door overnames. Ze namen offline bedrijven online om de verkoop en het beheer van onderaannemers te digitaliseren. Om hun nieuwe online bedrijfsmodel te testen, zetten ze een geïntegreerde eCommerce en CRM oplossing in om gepersonaliseerde catalogi en boodschappenlijstjes voor klanten te maken, segmenten voor marketing en verkoop te creëren en verkoopmedewerkers vrij te maken om zich op hoogwaardige klanten te concentreren. Het nieuwe bedrijfsmodel bleek zo succesvol dat ze het nu over alle merken heen gebruiken.

Strategiegids voor digitale transformatie: Uw digitale transformatie plannen en uitvoeren

Uw digitale transformatiestrategie is net zo uniek als uw bedrijf. Alle succesvolle transformaties kunnen echter in grote lijnen worden beschreven. Uw transformatiestrategie moet het volgende omvatten: afstemming, voorbereiding op verandering, scannen van de MVP, kiezen van de technologie, selecteren van partners, iteratie en schaalvergroting.

Plan van aanpak

Voordat je nieuwe technologie kunt implementeren of processen kunt veranderen, moet je weten waarom de verandering nodig is. Medewerkers moeten de vereisten achter digitale transformatie begrijpen. Of de transformatie nu een overlevingstactiek is of een verbetering van processen, definieer en communiceer duidelijk de redenen voor de transformatie.

Voorbereiden op verandering

Hoe beter je je voorbereidt op verandering, hoe beter je ermee omgaat. Succesvolle digitale transformatie is afhankelijk van succesvol verandermanagement. Mensen verzetten zich van nature tegen verandering, tenzij ze de verandering als een positief voordeel zien. Per slot van rekening ziet niemand een loonsverhoging als negatief, toch? Als je digitale transformatie bijvoorbeeld eCommerce omvat, laat verkoopteams dan zien hoe de verandering hun productiviteit zal verbeteren en hen vrij zal maken om sterkere relaties op te bouwen en meer deals te sluiten.

Scoping van het MVP

Begin met een klein maar haalbaar project. Gebruik de minimum viable product (MVP) benadering voor je eerste transformatie om risico’s en financiële verplichtingen te beperken. Om bij het eCommerce voorbeeld te blijven, kan je MVP een eCommerce website zijn voor één merk (zie de Wastequip digitale transformatie case study), één klantsegment of één productlijn. Of misschien automatiseert je eCommerce MVP het invoeren van bestellingen of het offerteproces. Wat de verandering ook is, begin klein en groei.

Kies de technologie

Als je eenmaal weet wat je verandering zal zijn, is het tijd om de technologie te selecteren om dit te realiseren. De beste digitale transformaties vinden niet plaats wanneer je een technologie kiest en dan op zoek gaat naar een toepassing. Het gebeurt wanneer je een use case definieert en vervolgens de juiste technologie selecteert. De doelen van je MVP en de digitale volwassenheid van je bedrijf bepalen welke technologie je kiest.

Selecteer partners

Digitale transformatie is niet iets om alleen te proberen. Je hebt partners nodig om je te helpen de omgeving te analyseren en je oplossing te integreren. Je partners brengen een neutrale blik op je transformatie en de expertise die je nodig hebt om de technologie die je hebt gekozen succesvol in te zetten. En als je de verkeerde technologie hebt gekozen, kan je partner je daar meteen op wijzen.

Verbetering

Transformatie is geen proces met een begin en een einde. Het is een steeds verbeterende cyclus van transformeren, feedback verzamelen, verbeteren en opnieuw transformeren. Elke cyclus zorgt voor verdere verbetering van het bedrijf en zijn processen.

Schaalbaar

Nu je vertrouwen hebt in het transformatieproces, kun je de transformatie opschalen naar nieuwe processen, de transformatie verspreiden naar nieuwe locaties of nieuwe technologielagen toevoegen. Uw stappenplan voor digitale transformatie zal net zo uniek zijn als uw organisatie. Waar en hoe u schaalt zal ook uniek zijn. Aarzel niet om uw succes te herhalen.

Casestudies digitale transformatie: Bekende merken

Kijk voor een beetje inspiratie voor je eigen digitale transformatie eens hoe deze beroemde merken technologie hebben omarmd.

Adobe ziet de toekomst in de cloud

Adobe, het bedrijf dat letterlijk het werkwoord photoshop heeft gecreëerd, verkocht zijn producten aanvankelijk via een gebruikslicentie en distribueerde zijn software op cd’s. Toen de Grote Recessie technologiebedrijven op hun grondvesten deed schudden, besloot Adobe dat hun voortbestaan in de cloud lag.

Adobe transformeerde zijn hele bedrijfsmodel van licentie naar abonnement en verplaatste zijn producten naar de cloud. Vandaag de dag biedt Adobe 3 abonnementsmodellen die allemaal cloudgebaseerd zijn. De jaarlijkse inkomsten blijven stijgen en Adobe is nu een belangrijke speler in software.

Nike vindt Machine Learning een perfecte pasvorm

Nike mag dan ’s werelds grootste sneakerfabrikant zijn, ze zijn ook toonaangevend op het gebied van technologie. Van apps tot e-commerce, Nike loopt voorop bij het voldoen aan de steeds hogere verwachtingen van de klant.

Hun nieuwste digitale transformatie maakt gebruik van AI om de exacte maat van de voet van een consument te bepalen. Wanneer een consument de Nike app opent en Nike Fit op zijn apparaat selecteert, zal de app zijn voet scannen en met behulp van AI de exacte schoenmaat bepalen voor elk van hun sneakermodellen.

Elke sneaker die ze verkopen past een beetje anders, en Nike gelooft dat het helpen van mensen om de juiste pasvorm te krijgen zal leiden tot minder retourzendingen en telefoontjes naar de klantenservice die te maken hebben met de maat.

Olympus foto’s spreadsheet gratis workflows

Olympus mag dan toonaangevend zijn op het gebied van optische en digitale precisietechnologie, hun workflows zijn blijven steken in de jaren negentig. Lotus Notes (en opvolger HCL Notes) en spreadsheets waren de belangrijkste tools voor het beheer van bedrijfsprocessen die deze digitale leider gebruikte. Veel processen zoals inkoop en retouren werden via e-mail afgehandeld, wat leidde tot onproductieve medewerkers en ontevreden klanten.

Door hun interne processen te automatiseren met business process management technologie, konden ze een verscheidenheid aan functies automatiseren, van aanvragen voor demo’s tot het autoriseren van retourzendingen of kortingen.

Casestudies: Goede en slechte ervaringen met digitale transformatie

Niet elke digitale transformatie eindigt in een succes. Volgens McKinsey eindigt 70% van de digitale transformatie-initiatieven in een mislukking. Dus wat kunnen we leren van successen en mislukkingen? Heel wat. Hier zijn twee casestudies en de belangrijkste conclusies.

Hershey’s resultaten zijn niet zoet

Hershey moest zijn ERP upgraden. Toen besloten ze een nieuwe CRM- en supply chain-oplossing in het project te integreren. Er werd 48 maanden uitgetrokken voor de klus. Maar toen de transformatie eenmaal in ontwikkeling was, besloot het management om de tijd terug te brengen naar 30 maanden. In de haast om de nieuwe deadline te halen, werden kleine dingen zoals testen en debuggen geschrapt. De overgang vond plaats in juli, Hershey’s drukste tijd van het jaar. De overgang was zo’n ramp dat $100 miljoen aan orders niet werd uitgevoerd, ondanks het feit dat we voorraden hadden. Het aandeel daalde met 8%.

Afname. Deze digitale transformatie was vanaf het begin gedoemd te mislukken. Het ontbrak de CRM- en supply chain-oplossing aan een duidelijke visie. De levertijd verkorten en tegelijkertijd 2 nieuwe elementen toevoegen was een recept voor een ramp. Lanceren zonder grondig te testen zorgde er alleen maar voor dat de ramp spectaculair was.

ADDEV Materials voegt nieuw bedrijf toe

ADDEV Materials had een manier nodig om de relaties met klanten te versterken, waarde toe te voegen en de kosten voor orderverwerking te verlagen. Hun digitale transformatie omvatte een website en koopervaring op maat voor elke klant en geïntegreerd met hun ERP- en betalingssystemen. ADDEV implementeerde OroCommerce omdat de uitgebreide out-of-the-box functieset en flexibiliteit hen in staat stelden om snel op de markt te komen. Ze lanceerden websites voor drie merken en bereikten hun doelen. Als gevolg daarvan komt 16% van hun omzet van nieuwe klanten.

Meenemen. Deze digitale transformatie werkte omdat het management van ADDEV een duidelijk doel voor ogen had en vervolgens de technologie selecteerde om hun doel te bereiken. Vervolgens kozen ze voor een technologieleverancier die de technologie kon leveren die ze nodig hadden om die doelen te bereiken en de time-to-market onder controle te houden. De op maat gemaakte aankoopreizen, catalogi en prijslijsten waren precies wat ADDEV Materials nodig had om waarde toe te voegen, terwijl geïntegreerde systemen hun verwerkingskosten verlaagden.

Digitale transformatie met OroCommerce

Het ultieme doel van digitale transformatie is het verhogen van de winst en het toekomstbestendig maken van een bedrijf. OroCommerce begrijpt dat dit gepaard gaat met het verbeteren van de efficiëntie en de verkoop. OroCommerce vermindert handmatige, tijdrovende taken en integreert met andere bedrijfsoplossingen om datasilo’s te elimineren.

Wanneer je digitale transformatie OroCommerce omvat, zullen we met je samenwerken om je te helpen je doelen te definiëren, je MVP te bepalen, je partners te selecteren en je oplossing te implementeren. En als je eenmaal live gaat, ondersteunt OroCommerce je continue verbeteringsinspanningen. Wij begrijpen dat transformatie nooit eindigt en zijn toegewijd aan uw succes op lange termijn.

Leer meer over succes door casestudy’s van digitale transformatie

Digitale transformatie ziet er verschillend uit, afhankelijk van het bedrijf en de branche. Om beter te begrijpen hoe een digitale transformatie jouw bedrijf kan helpen, helpt het om naar casestudies te kijken. De casestudies over digitale transformatie in dit artikel bevatten succes- en faalverhalen, zodat je kunt zien wat werkt en welke valkuilen je kunt vermijden.

Wil je ook digitaal transformeren neem vandaag contact op met Madia