b2b

BMS

BMS is één van de grootste bouwmaterialenwinkels voor B2B in Zwitserland. Met een breed assortiment voor de bouwindustrie online en in hun winkels (110 locaties), bedienen ze heel Zwitserland. BMS zet zich ook in om de huidige en toekomstige uitdagingen van de bouwsector aan te gaan, waaronder digitale transformatie.

Naar website Your browser does not support SVGs
Your browser does not support SVGs

The Challenge

Met een product catalogus van bijna een half miljoen producten was het beginnen van een webshop voor BMS een behoorlijke uitdaging. Want hoe ga je om met productinformatie, hoe biedt je producten op de juiste manier aan en hoe beheer je dit op een efficiënte manier? Daarnaast wilde BMS ook hun back-office activiteiten zoals voorraadbeheer en fulfillment vanuit magazijnen en 110 fysieke winkels volledig digitaliseren.

Your browser does not support SVGs

Solution

Voor BMS werd een compleet nieuwe webshop opgebouwd met het platform OroCommerce. Door de krachtige technologie is het platform in staat om 500.000 producten online aan te bieden. Daarnaast werd Akeneo PIM ingezet voor het product informatie beheer, en is Marello DOP het platform dat de complexe processen aan de achterkant beheert. Deze drie platformen samen vormen en krachtige basis waarmee BMS een grote stap heeft gezet richting de digitalisering van hun B2B verkoop.

Your browser does not support SVGs

OroCommerce

B2B
Your browser does not support SVGs

Marello DOP

Digital Operations
Your browser does not support SVGs

Akeneo PIM

Product Informatie
Your browser does not support SVGs

500.000 producten

Enorme catalogus
BMS Design
Your browser does not support SVGs

Uitdagingen

Hoe digitaliseer je verkopen als je een half miljoen producten in je portfolio hebt en je producten levert vanuit eigen magazijnen én 110 fysieke winkels. Hoe breng je online en offline samen en hoe zorg je ervoor dat het makkelijk te beheren is? Dit waren de belangrijkste vragen voor BMS. Door een uitgebreide screening en e-commerce workshops werden alle wensen van BMS op een rij gezet. Hieruit bleek al snel dat er een geheel nieuwe e-commerce architectuur moest worden ontworpen om te zorgen voor een goede online strategie.

De speerpunten in dit project waren:

  • Een nieuwe B2B webshop opzetten
  • Productbeheer voor een half miljoen producten mogelijk maken
  • Complexe backoffice processen digitaliseren, waaronder voorraadbeheer en fulfillment
  • Een koppeling maken met het bestaande ERP
BMS desktop design
Your browser does not support SVGs

Oplossingen

Een geheel nieuwe e-commerce architectuur werd opgezet met een aantal ‘best of breed’ platformen; OroCommerce voor de webshop, Akeneo PIM voor het productinformatie beheer en Marello DOP voor de backoffice processen. Ook is er een integratie gemaakt met Microsoft Business Central, de bestaande ERP. Door alle platformen met elkaar te verbinden is er een krachtige samenwerking mogelijk. Hierdoor heeft BMS alle touwtjes in handen als het gaat om het online verkopen van hun producten.

 

  • Online verkopen

    Voor de nieuwe webshop werd het B2B platform OroCommerce ingezet. Dit platform zorgt ervoor dat typische B2B verkoopprocessen online mogelijk zijn. Iedere klant heeft een eigen account, er kunnen shoppinglijsten worden aangemaakt om gemakkelijk te bestellen en persoonlijke prijslijsten zorgen ervoor dat klanten hun eigen prijzen zien.

    Daarnaast werd er maatwerk functionaliteit ingebouwd. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om in de checkout ‘bijproducten’ te bestellen. Een voorbeeld hiervan is de pootjes van een badkuip, die direct in een set van 4 worden aangeboden.

    Omdat de webshop bedoeld is voor de Zwitserse markt is het in twee talen, Frans en Duits, beschikbaar.

  • 500.000 producten

    Hoe beheer je 500.000 producten en hou je informatie in real-time up-to-date? Een Product Informatie Management systeem kan biedt de uitkomst.

    Door alle producten in Akeneo PIM op te nemen, is het mogelijk geworden om producten en productgroepen systematisch te onderhouden.

    Omdat het platform is geïntegreerd met de webshop, voldoet de product informatie altijd aan de juiste standaarden. Daarnaast kunnen producten in meerdere talen verrijkt worden, waardoor zowel Franse als Duitse informatie beschikbaar is.

  • Complexe backoffice processen

    Met meerdere magazijnen, leveringen vanuit winkels, click-and-collect en order on demand, heeft BMS een complexe backoffice. Door een uitgebreid backoffice systeem in te richten in Marello DOP zijn alle processen volledig gedigitaliseerd.

    • Voorraden zijn real-time beschikbaar
    • Orders worden aan de hand van business rules toegekend aan voorraadlocaties
    • Leveringen zijn mogelijk vanuit centrale magazijnen en 110 winkels
    • Er zijn 49 pick-up points aan de checkout toegevoegd
    • Producten kunnen ‘on demand’ besteld worden, en direct vanuit de leverancier geleverd worden

    Omdat al deze processen geautomatiseerd zijn, heeft het team van BMS een enorme efficiëntieslag gemaakt.

BMS mobiel design
Your browser does not support SVGs

Het resultaat

Dankzij de implementatie van drie sterkte platformen heeft BMS alle verkoopprocessen kunnen digitaliseren en de omzet kunnen verhogen. Klanten kunnen bouwmaterialen online bestellen, waarna producten via een volledig geautomatiseerde route bij hen worden thuisbezorgd.

Met het nieuwe om e-commerce platform kan BMS daarnaast een stuk efficiënter omgaan met hun online verkopen. Het platform is zo opgezet dat het in de komende jaren kan worden uitgebreid met meerdere productcategorieën, verschillende landen en meerdere talen.

 

Twee werknemers van Madia voor het logo dat aan de muur hangt

Meer weten?

Neem contact met ons op, we helpen je graag verder.