CPQ implementatie uitdagingen en hoe ze op te lossen
Gefeliciteerd! Je hebt besloten om je configuratie-, prijs- en offerteprocessen te stroomlijnen om iedereen efficiënter te laten werken. Zoals bij alle grote veranderingen in een organisatie zullen er onderweg wel wat haken en ogen zijn. Het implementeren van configuratie-, prijs- en offertesoftware (CPQ) is niet anders. Het helpt om van tevoren uitdagingen en mogelijke problemen te identificeren en een plan te hebben om ze op te lossen.
Omdat de configureer-, prijs- en offerteprocessen slechts een deel van de verkoopcyclus zijn, zorgt de implementatie van CPQ-oplossingen voor een aantal unieke uitdagingen.
We hebben de meest voorkomende CPQ-uitdagingen en een aantal ideeën om ze op te lossen op een rijtje gezet. Lees verder voor meer informatie. Daarnaast vindt u inzichten van mensen die al met succes CPQ-problemen hebben aangepakt.
Hoe kunnen CPQ-oplossingen uw verkoop helpen groeien?
Als je complexe producten verkoopt, is het configureren en prijzen van offertes tijdrovend. Er is een limiet aan het aantal offertes dat verkopers op een dag kunnen afwerken. Zelfs eenvoudige digitalisering met spreadsheets voegt niet veel efficiëntie toe. Natuurlijk, het is beter dan niets, maar niet veel.
Zonder een boost van technologie belemmert een handmatig CPQ-proces uw verkopers en beperkt het het aantal deals dat ze kunnen afhandelen. Het is zeker niet het ecosysteem voor het opschalen van je verkoop.
Een succesvolle implementatie van CPQ biedt hulpmiddelen voor een efficiëntere configuratie en prijsbepaling en zorgt ervoor dat uw voorstellen accuraat zijn. Het elimineert menselijke fouten en laat teams van alle afdelingen samenwerken om goedkeuringen te krijgen en tekeningen en documenten te maken.
Kansen maximaliseren
CPQ software kan je helpen om de gemiddelde orderwaarde te verhogen, zodat je elke kans optimaal benut. Door de cross-sell- en upsell-functies te automatiseren, hoeven uw verkopers geen extra producten, functies of accessoires te onthouden.
Fouten verminderen
Wanneer het aankomt op het configureren en bundelen van complexe producten, gebeuren er menselijke fouten. Maar met geavanceerde logica en een robuuste prijsengine wordt elk product op de juiste manier geconfigureerd om te voldoen aan de behoeften van de klant en op de juiste manier geprijsd om de verkoop- en winstdoelstellingen te halen. Dynamische prijsbepaling zorgt ervoor dat de juiste grondstofkosten worden gebruikt en prijsalgoritmes zorgen ervoor dat elk onderdeel wordt geprijsd op basis van de meest actuele prijslijst.
Workflows automatiseren
Als de voorbereiding van een offerte input vereist van engineering, productie, juridische en financiële afdelingen naast de goedkeuring van de verkoopmanager, dan is het een uitdaging op zich om offertes op schema te houden. Door workflows te automatiseren, doorloopt elke offerte het proces om alle input en goedkeuring te krijgen voordat de documenten worden gemaakt. En wanneer het tijd is om een goedgekeurde offerte in te dienen, kan de CPQ oplossing dat ook voor u regelen.
Mogelijkheden voor zelfbediening bieden
Moderne B2B-kopers willen een selfservicervaring, zelfs bij de aankoop van complexe producten. Door het geleide verkoopproces te digitaliseren, kunnen prospects beginnen met het selecteren en configureren van hun producten voordat ze worden doorgegeven aan verkoop om de offerte af te ronden. Dit vermindert wrijving en verhoogt de klantervaring.
5 typische CPQ implementatie uitdagingen die op u wachten
Het CPQ implementatieproces is niet zonder uitdagingen. Het vereist zorgvuldig testen om er zeker van te zijn dat zelfs de meest complexe producten op de juiste manier worden geconfigureerd en geprijsd. Naarmate de implementatie vordert, trainen eindgebruikers en ontdekken ze meestal bugs.
De meest voorkomende CPQ implementatieproblemen hebben te maken met gegevens en mensen.
Onnauwkeurige gegevens
Prijslijsten kunnen oud zijn of gegevens worden niet automatisch bijgewerkt. De productconfiguratieopties en prijzen moeten te allen tijde up-to-date worden gehouden om accurate offertes te kunnen maken. En nauwkeurigheid van offertes is een verkoopargument van gedigitaliseerde CPQ-processen. Als product- en prijsgegevens zich in het ERP bevinden, moeten ze naar de CPQ-toepassing stromen. Maak van het elimineren van datasilo’s een doel.
Problemen met integratie
Om gegevens accuraat te houden, moeten applicaties integreren. Integratieproblemen kunnen een grote hindernis vormen voor het succes van uw CPQ implementatie. CPQ-toepassingen moeten integreren met CRM en ERP, anders zijn het geen effectieve tools. Mogelijk hebt u ook CAD- en 3PL-integratie nodig voor tekeningen en vrachtprijzen.
Als onderdeel van de CPQ productselectie moet de mogelijkheid van de oplossing om te integreren met uw applicaties een prioriteit zijn. Het kan zijn dat open-source code de minste integratieproblemen oplevert.
Falen in het beheren van verandering
Het niet plannen en uitvoeren van een veranderingsmanagementstrategie kan elk technologieproject saboteren. Slechte planning en gebrek aan betrokkenheid zijn uitdagingen waarmee u te maken kunt krijgen. Rol uw CPQ implementatie stapsgewijs uit en zorg dat verkoop- en andere teams klaar zijn voor de uitrol. Interne cheerleaders voor het project moeten worden geïdentificeerd en gecultiveerd. Als u meerdere releases uitrolt, itereer en corrigeer bugs voordat u meer functionaliteit toevoegt.
Het hele product negeren
De producten die je verkoopt zijn waarschijnlijk veel meer dan alleen de productcomponenten. Elke offerte kan elementen bevatten zoals service- of onderdelenverplichtingen, prijzen of zelfs financieringsregelingen. Vergeet niet om deze productelementen op te nemen bij het ontwerpen van uw CPQ-implementatieproduct. Als engineering en productie moeten tekenen voor productconfiguratie en -prijs, zorg er dan voor dat deze vooraf worden opgenomen in de geautomatiseerde workflows en niet pas achteraf.
De software niet vertrouwen
Te veel verkoopteams staan wantrouwend tegenover geautomatiseerde CPQ. Ze houden vast aan hun prijslijsten en spreadsheets, vastbesloten om het werk van de CPQ-toepassing dubbel te controleren. Dit vernietigt het efficiëntiepotentieel dat de CPQ creëert. Als je eenmaal de productimplementatie hebt gevalideerd en je bent niet bereid om de applicatie 80% van je CPQ-proces te laten automatiseren en je deals goed te keuren, dan verspil je tijd en financiële middelen.
Hoe CPQ implementatie uitdagingen op te lossen met OroCommerce: Ons advies
In de afgelopen 10 jaar heeft Oro veel bedrijven geholpen om CPQ-functionaliteit in hun tech stack op te nemen met behulp van de kracht van OroCommerce. Dit is wat we onderweg hebben geleerd.
Gebruik de MVP-benadering
Een MVP aanpak helpt niet alleen bij uitdagingen op het gebied van verandermanagement, maar stelt je ook in staat om de levensvatbaarheid van de nieuwe functionaliteit te valideren met minimale inzet van middelen. U kunt één sector of klantsegment of één product of productgroep identificeren voor uw CPQ MVP. Als je eenmaal feedback hebt en iteratie hebt uitgevoerd, kun je het uitrollen naar meer segmenten of producten. Je vermindert niet alleen de weerstand tegen verandering, maar je krijgt ook feedback van interne belanghebbenden en potentiële klanten.
Vermijd stand-alone oplossingen
Oplossingen zoals PandaDoc helpen bij het maken van de documenten en het bijhouden van de goedkeuringshandtekeningen, en Conga CPQ zorgt voor de configuratie en prijsbepaling, maar moet vertrouwen op Salesforce of een ander CRM voor klantinformatie. Dit zijn voorbeelden van stand-alone oplossingen. Ze behandelen slechts een deel van het proces en kunnen op de lange termijn schaalbaarheids problemen opleveren.
Stand-alone oplossingen zijn duur vanwege de tijd die ze kosten om te implementeren en te integreren. Een betere aanpak is om het CPQ-proces te digitaliseren met een applicatie die ook andere functionaliteit biedt die je nodig hebt. Voor een wrijvingsloze klantervaring kun je een eCommerce platform overwegen dat CPQ functionaliteit biedt. Om een idee te krijgen van wat er beschikbaar is, bekijk het overzicht van de beste B2B eCommerce platforms.
Integreer overal!
Of gegevens nu in real-time of in batches worden gesynchroniseerd, gegevens moeten in al uw systemen worden gesynchroniseerd. CRM, ERP, CPQ en eCommerce moeten naadloos integreren om datasilo’s te elimineren en alle gegevens up-to-date en veilig te houden. Als uw productoffertes tekeningen bevatten, zorg er dan voor dat uw CPQ-oplossing integreert met uw CAD-software om tekeningen bij de uiteindelijke offerte te voegen.
Selecteer een oplossing met kant-en-klare functionaliteit
Geen enkele oplossing is ooit 100% perfect omdat elk bedrijf unieke processen en workflows gebruikt. Om aanpassings- en schaalbaarheidsproblemen te vermijden, moet je op zoek gaan naar een oplossing die de meeste functionaliteit die je nodig hebt direct uit de doos biedt en gemakkelijk aanpasbaar is.
CPQ-uitdagingen oplossen met de juiste aanpak
Verkoopteams hebben ondersteuning nodig bij het maken van winstgevende en nauwkeurige offertes om het onderhandelingsproces te openen. Handmatige workflows voor het configureren, prijzen en offreren van complexe producten is een tijdrovende taak die gevoelig is voor fouten.
Door het CPQ-proces te digitaliseren met behulp van CPQ-technologie wordt de tijd die nodig is om een offerte op te stellen verminderd en de nauwkeurigheid van de prijsstelling verbeterd.
U hoeft geen stand-alone CPQ oplossing aan te schaffen als uw B2B eCommerce platform is zoals OroCommerce, en deze CPQ functionaliteit out of the box biedt.
Meer weten over de mogelijkheden? Neem contact met ons op