E-commerce replatformen: Gids voor websitemigratie

Het enige dat enger is dan het lanceren van een nieuwe website is het herformatteren van een bestaande website. Naarmate de technologie evolueert, ontwerptrends veranderen en de verwachtingen van gebruikers verschuiven, wordt het upgraden van uw e-commerce platform een opdoemend vraagteken boven ieders hoofd. Tegelijkertijd is het heel normaal om je ongemakkelijk te voelen bij het veranderen van platform (en de stress die dat met zich meebrengt).

Digital commerce systemen zijn complex en afhankelijk van meerdere bedrijfsprocessen om soepel te verlopen. Op het eerste gezicht kan er veel misgaan bij de migratie naar een nieuw platform en bedrijven hebben veel geldige redenen om koudwatervrees te krijgen:

De angst voor het onbekende. Zonder voldoende onderzoek kun je er nooit echt zeker van zijn dat je eCommerce moet herformatteren, of dat het echt in het belang van je bedrijf is.
De verzonken kosten denkfout. Uw organisatie is misschien uw bestaande technologie ontgroeid, maar deze is verouderd of moeilijk en duur om bij te werken.
De angst om tijd en geld te verliezen. Een veel voorkomende (maar niet geheel ongegronde) angst is dat projecten langer duren dan verwacht en het budget overschrijden.
Zorgen over bestaande processen. Je maakt je misschien zorgen over het verlies van je SEO-klasseringen of de integraties met oudere systemen die misschien moeten worden aangepast.
Voor herformatiseringsprojecten zijn resources nodig – die u niet terugkrijgt als uw project mislukt.

Wij zijn hier om je te vertellen dat het niet zo hoeft te zijn. In deze uitgebreide eCommerce herformatteringsgids bekijken we de tekenen dat het tijd is om je eCommerce site te herformatteren. We delen ook het goede, het slechte en het lelijke in onze eCommerce replatforming checklist.

Je leert over de rode vlaggen waar je op moet letten bij het herformatteren en de risico’s waar je voor moet oppassen. We gaan ook in op de rol van eCommerce replatforming consultants, hoe je je project zorgvuldig kunt plannen voor een soepele migratie en hoe je de resultaten van de replatforming kunt meten.

Wat maakt replatforming zo eng?

Wil je je CIO aan het denken zetten? Zeg dan dat je denkt dat het tijd is om je e-commerce site te herformatteren. De zenuwtrekjes zullen vrijwel onmiddellijk beginnen. Hoe komt dat?

Nou, omdat uw bestaande IT-architectuur er waarschijnlijk ongeveer zo uitziet.

Gegevens en processen zijn met elkaar verweven tot een massa die lijkt op een grote bal spaghetti. Als je één verandering aanbrengt, kan er een sneeuwbaleffect optreden en de onbedoelde gevolgen kunnen de zorgvuldig opgebouwde architectuur van de e-commerce site net zo snel doen instorten als een kaartenhuis.
Dus, als je het hebt over eCommerce replatforming, dan heb je het over veranderingen die meer beïnvloeden dan alleen de webwinkel en de servers.

En een eCommerce migratie van het ene platform naar het andere zit vol met mogelijkheden om iets fout te laten gaan. En volgens de Wet van Murphy zal dat waarschijnlijk ook gebeuren. Begrijp je nu waarom alleen al de gedachte aan herformatteren de CTO doet sidderen?
Maar een legacy platform kan je tegenhouden en zowel klanten als medewerkers ontevreden maken. Hoe weet je of dat gebeurt? Net zoals Jeff Foxworthy de tekenen kan herkennen dat je een redneck bent, heeft de behoefte aan een repatform duidelijke signalen.

Signalen van klanten voor Replatforming

Als uw medewerkers steeds meer telefoontjes afhandelen omdat klanten geen informatie kunnen vinden of een verkoop niet kunnen afronden, moet u misschien gaan nadenken over herinrichting.

Als klanten ronduit klagen dat ze de site niet kunnen gebruiken of dat ze de werking ervan niet prettig vinden, dan is dat slecht nieuws. Maar die slecht nieuws wolk heeft een zilveren randje. Uw klanten geven genoeg om uw producten om hun klachten te delen. Wees dankbaar dat ze geklaagd hebben en luister goed naar ze. Een subtieler klantsignaal kan een piek zijn in het zoeken op locatie. Dit kan ook een signaal zijn dat er iets mis is.

Er zijn ook meer voor de hand liggende signalen. Als je pagina’s traag laden en bezoekers al na één bezochte pagina afhaken, is dat een duidelijk teken dat ze niet blij zijn met je website. Als uw platform slechts één kanaal ondersteunt en moderne klanten niet de omnichannelervaring biedt waar ze om vragen, is het zeker tijd om een verandering te overwegen.

Of je het nu leuk vindt of niet, er zijn trends in webdesign en UI-ervaringen. Als je site niet voldoet aan de huidige ontwerptrends of de gebruikerservaring die bezoekers verwachten, is dat een signaal dat je bedrijf achterloopt op de veranderingscurve. Dat is geen boodschap die u wilt uitzenden. Meestal is het niet genoeg om uw website opnieuw te ontwerpen, u moet met een frisse start beginnen. En als je opnieuw gaat beginnen, is het alleen maar logisch om te beginnen met wat middelen voor replatforming:

Operationele signalen om eCommerce replatforming te overwegen

Er komt een punt waarop het systeemonderhoud de IT-medewerkers het gevoel geeft dat ze als Sisyphus de rots de berg op rollen om hem vervolgens weer op hen neer te laten storten. Elke kleine update en codering duurt eeuwen, veroorzaakt andere problemen met de backend van het platform en na verloop van tijd is er steeds minder animo om de zeer noodzakelijke updates te installeren. Wat een kleine code-update lijkt, wordt steeds ingewikkelder wanneer de integraties en plug-ins niet meer integreren en werken na de update.

En nu we het toch over integraties hebben: als je huidige platform je niet de flexibiliteit biedt om via API’s verbinding te maken met andere systemen, dan is het tijd voor een nieuw platform. Als je platform niet naadloos aansluit op je CRM, ERP, PIM voor eCommerce en andere bedrijfskritische software of apps, dan is het tijd om te stoppen met het bouwen van bruggen en patches.

Bij OroCommerce is dat precies wat we doen. Je kunt onze gratis demo en uitbreidingswinkel bekijken om te zien hoe we ingebouwde connectoren gebruiken om ons commerce platform te integreren met ERP, boekhouding, betalingsgateways, point-of-sale software en andere systemen.

Het is tijd om uw e-commerce te herformatiseren naar een oplossing die goed werkt en speelt met de andere software die u nodig hebt.

Mist u de efficiëntie van 3PL (third-party logistics) omdat uw technologie niet gemakkelijk integreert? Als 3PL voor e-commerce een heleboel handmatige taken vereist voor orderverwerking, opslag en supply chain management, dan haalt u niet het maximale uit uw B2B 3PL of platformoplossing.

Als uw IT-infrastructuur al te ingewikkeld is door patches en processen die in elkaar zijn geflanst om de integratie te behouden, dan is het tijd om na te denken over een eCommerce migratie van een legacy systeem naar een geschikter platform. Het is die mate van complexiteit die de CTO en ontwikkelaars aan het denken zet, en een soepele migratie naar een stabiele omgeving zou de gemoederen wel eens kunnen bedaren!

Tot slot, als uw technische afdeling meer tijd besteedt aan het achterna zitten van bugs dan de Orkin Man, dan weet u dat uw eCommerce en tech stack migratie allang had moeten plaatsvinden.

Stijgende kosten en afnemende opbrengsten geven aan dat replatforming noodzakelijk is

Als de onderhoudskosten van systemen stijgen en het rendement daalt, moet je misschien overwegen om van e-commerce platform te veranderen. Als je huidige platform je niet de bandbreedte geeft om te doen wat je moet doen, is dat een duidelijk signaal dat er iets moet veranderen.

Als de softwarekosten zich beginnen op te stapelen, maar je niet meer uit je oplossing haalt, is het niet langer een oplossing. Het is een probleem. Toen u bijvoorbeeld voor het eerst begon met eCommerce, voldeed een website op een populair B2C eCommerce platform zoals Magento 1 misschien aan uw behoeften. De leercurve was eenvoudig en de kosten leken op dat moment niet zo hoog. Maar nu je een gevestigde verkoper bent, kun je door het betalen van tot wel 2% per transactie, naast de kosten voor kaartverwerking en de kosten voor plug-ins en add-ons om gaten in de functionaliteit op te vullen die standaard zouden moeten zijn, je winst per transactie snel uithollen.

Wanneer je profit center meer op een cost center begint te lijken, is een e-commerce migratie naar een platform dat beter bij je behoeften past op zijn plaats.

Wanneer je greep gelijk is aan je bereik, is dat een duidelijk signaal voor herformulering

Met de juiste e-commerce oplossing zou je bereik altijd groter moeten zijn dan je greep. Schaalbaarheid is alleen een probleem als je uit je bestaande oplossing bent gegroeid. Maar tegen de tijd dat schaalbaarheid een probleem wordt, is het een enorm probleem.

Het is een duidelijk signaal dat het de hoogste tijd is om te herformatiseren als je huidige technologie je ambities beperkt in plaats van ze aan te wakkeren. Als de snelheid van uw e-commerce site bijvoorbeeld traag is en het 5 tot 6 seconden duurt om een pagina te laden, zullen uw bezoekers waarschijnlijk niet blijven hangen. Webbezoekers, vooral diegenen die mobiele apparaten gebruiken, willen dat sites in 3 seconden of minder laden.

Naarmate het aantal SKU’s dat je aanbiedt toeneemt, veranderen ook de databasevereisten. Of misschien zijn je klanten op zoek naar gepersonaliseerde catalogi en kan je website die functionaliteit niet leveren. Je wilt misschien AI-gestuurde eCommerce chat-ervaringen toevoegen, maar je bestaande technologie kan dat gewoon niet leveren.

Het eCommerce replatforming project kan je de schaal geven die je nodig hebt voor betere site prestaties, meer SKU’s en een verbeterde klantervaring door toegevoegde functionaliteiten. Wanneer je bestaande platform niet langer voldoet, is het tijd om een eCommerce migratie naar een nieuw platform te plannen.

Om je te helpen je opties beter te onderzoeken, hebben we een RFP-sjabloon (Request for Proposal) samengesteld. Download gratis een RFP voor eCommerce platform selectie.

Marketing- en verkoopsignalen voor replatforming

Als veel verkoop- en marketingvergaderingen beginnen met “als de website maar…”, is dat een duidelijk signaal dat het tijd is om een ander platform te overwegen. Als het management geen duidelijk beeld heeft van leads, kansen en verkopen, dan is een nieuw platform voor uw e-commerce winkel op zijn plaats.

Als uw marketingplannen aangepaste prijzen en catalogi en aangepaste productconfiguraties omvatten, maar uw website kan het niet bijbenen, dan is migratie naar een platform dat deze marketinginspanningen ondersteunt aan de orde.

Als uw website een compleet nieuw ontwerp nodig heeft om te voldoen aan de huidige behoeften van de verkoop- en marketingafdelingen, is het tijd om replatforming te overwegen, samen met gegevensmigratie en een nieuw ontwerp om uw bedrijf klaar te maken voor de toekomst. Technologie en ontwerp zijn zo nauw met elkaar verweven dat elk groot herontwerp moet beginnen met een blik op de bestaande technologie en de overweging om de site te migreren.

Wanneer de signalen wijzen op e-commerce migratie

Wanneer een combinatie van bovenstaande signalen erop wijst dat een eCommerce herplatform nodig is, wil je er zeker van zijn dat je een toekomstbestendige oplossing kiest. Immers, als je over een jaar op dezelfde plek belandt, heb je het probleem niet opgelost, maar heb je alleen maar een beetje op de lange baan geschoven.

Bij het evalueren van de landingsplaats voor je e-commerce migratie, moet je goed kijken naar wat de noodzaak voor verandering signaleerde en ervoor zorgen dat je nieuwe platform voldoet aan je bestaande en toekomstige behoeften.

Als klanten vragen om een betere gebruikerservaring en responsiviteit van de online winkel, dan moet je nieuwe platform flexibel en krachtig genoeg zijn om de consumententrends bij te houden. Als schaalbaarheid een probleem is, zorg er dan voor dat je nieuwe platform een oplossing biedt die gemakkelijk mee kan groeien met je bedrijf.

En aarzel ook niet om een eCommerce replatforming agency partner in te huren om je tijdens het proces te helpen, vooral als je unieke klanteneisen, complexe processen en grote productlijnen hebt. Een replatforming consultant met ervaring in eCommerce platform leveranciers en technologieën kent de ins en outs van de beproeving, inclusief best practices en onvoorziene obstakels waar u zich misschien niet bewust van bent.

Creëer uw eCommerce strategie

Onthoud, hoe beter je begrijpt wat je moet doen om een geweldige replatforming-ervaring te hebben – en hoe effectiever je dit kunt communiceren naar je zakelijke belanghebbenden, hoe beter. Hoe groter je team is, hoe meer je zult moeten werken om je ideeën over te brengen.

Maak een plan voor gegevensmigratie, inclusief alle tools en ondersteuning om dit te realiseren.
Schets de reikwijdte van het ontwikkelingswerk, inclusief frontend en backend commerce functies.
Bepaal voldoende tijd en een geschatte tijdlijn voor QA services en backend systeemtesten.
Maak een pre-launch checklist die je hele e-commerce winkel omvat.
Schets je systeem van pre- en post-launch training.
In dit opzicht zijn partners geweldige bronnen voor retail e-commerce bedrijven omdat ze misschien gewend zijn aan een platform en een bepaald platform hebben gebruikt om andere site lanceringen te realiseren. Als ze je bijvoorbeeld vertellen dat het herformatiseringsproces tien weken zal duren, dan is de kans groot dat je hun beweringen kunt vertrouwen.

Hulpmiddelen voor succesvolle e-commerce replatforming Voorbeelden

Als replatforming in het verschiet ligt, ben je waarschijnlijk op zoek naar de manieren en tools om de klus te klaren. Er zijn tegenwoordig veel migratieoplossingen en datamigratiedienstverleners op de markt die de overgang voor u kunnen vergemakkelijken.

LitExtension is een geautomatiseerde migratietool die helpt om je winkel of winkels (voor retailers met meerdere vestigingen) over te zetten van een e-commerce platform naar een robuuster platform.

Normaal gesproken is een migratie een grote verandering en kan het weken of zelfs maanden duren om te voltooien. Met LitExtension kun je echter een hoop tijd en moeite besparen, omdat je de migratie (zoals het overzetten van WooCommerce naar Shopify of het verhuizen van Magento naar Shopify) eenvoudig zelf kunt uitvoeren in slechts een paar eenvoudige stappen zonder dat daar enige technische vaardigheid voor nodig is. Hier is de lijst van entiteiten die Litextension ondersteunt om te migreren:

 

Producten en enterprise CMS (content management systeem) gegevens
klanten
bestellingen
meertalig
productcategorieën, beschrijvingen en attributen
HTML-tag
aangepaste velden
fabrikanten
categorieën en producten SEO URL’s, enz.
Momenteel ondersteunt LitExtension de grootste e-commerce collectie met meer dan 120 van de meest populaire e-commerce platforms.
Voor degenen die zich zorgen maken over de prijs, LitExtension’s prijzen voor migratie diensten zijn heel redelijk in vergelijking met anderen op de markt. U kunt eenvoudig een schatting krijgen van de volledige platformmigratie op basis van het totale aantal van uw entiteit plus de extra optie die u kiest via hun geautomatiseerde prijsschattingstool. Bovendien is het team van LitExtension ervaren in het migreren van elk type bedrijf, van klein, middelgroot tot grootschalig. Neem contact op met hun ondersteuning voor meer informatie.

Cart2Cart is een platformleverancier van een geautomatiseerde winkelwagenmigratieservice die alle functionaliteit biedt die nodig is om de winkeldatabase op een volledig geautomatiseerde manier over te zetten naar verschillende winkelwagentjes. Voor eenvoudigere integraties van B2C e-commercesites kun je de overstap zonder problemen zelf uitvoeren door gewoon een paar eenvoudige stappen te volgen. De lijst van de momenteel ondersteunde entiteiten die kunnen worden overgezet naar een ander winkelwagentje omvat:

  • products
  • customers
  • orders
  • manufacturers
  • product data & categories
  • product pages & descriptions
  • product attributes
  • multimedia items
  • product images, etc.

At the moment the service supports migration across 85+ leading shopping carts (including solutions like Magento, Shopify, WooCommerce, PrestaShop, OpenCart, etc.) with new ones constantly being added to the list.
If cost is of concern, the Cart2Cart eCommerce services for migration are quite affordable and reasonably priced. It makes it possible to calculate the exact cost of your specific migration case via Migration Estimator. Just enter the number of products, customers, and orders and get the final price estimated.

Herken de risico’s van e-commerce migratie

Wanneer je begint te praten over een eCommerce replatform, is je CTO niet de enige die zal sidderen. Marketing zal waarschijnlijk wat zorgen uiten, samen met hun enthousiasme voor een krachtigere oplossing. Wees niet verbaasd.

Het is heel normaal om je ongemakkelijk te voelen over herformatteren. Verkoop kan nerveus worden als ze erachter komen dat er een kans is dat klantgegevens verloren gaan tijdens de migratie. Hetzelfde geldt voor je klantenservice. Het verplaatsen van je webwinkel naar een nieuw platform kan vaak resulteren in een verlies aan verkeer als gevolg van verminderde zoekmachineoptimalisatie (SEO). Dit verlies kan worden beperkt met automatische URL-omleidingen en migratie-API’s die het aantal 404-fouten verminderen.

Houd het hoofd koel. Planning is alles. De kans is groot dat er technologiepartners of eCommerce replatforming consultants zijn met ervaring en expertise in jouw branche die je kunnen helpen. Goed onderzoek en planning opent je ogen voor mogelijke problemen, zodat je er beter op voorbereid bent als ze zich voordoen. Dat is wat we zullen behandelen in onze volgende sectie.

E-commerce omvormen zonder frustratie

Geen twijfel mogelijk, alleen al de gedachte aan het herformatteren van je e-commerce winkel is beangstigend, en het eigenlijke migratieproces biedt voldoende mogelijkheden om dingen mis te laten gaan.

Maar zoals we hierboven hebben ontdekt, kun je de signalen dat het tijd is voor herformatisering niet negeren. Klanten, marketing, accountmanagers en operations zijn allemaal afhankelijk van een up-to-date oplossing om aan hun behoeften te voldoen. De voordelen zijn veel groter dan de risico’s en de risico’s kunnen worden beperkt met zorgvuldige planning. De voordelen van eCommerce herformatteren zijn onder andere:

Verbeterde klantervaring inclusief verbeterde mobiele mogelijkheden
Verbeterde beveiliging
Lagere onderhoudskosten
Schaalbaarheid
Het grootste voordeel is natuurlijk de mogelijkheid om je bedrijf te laten groeien met de tools en strategieën die de nieuwste technologie biedt. Voorkom frustratie en beperk risico’s door een eCommerce replatforming checklist te maken en deze twee keer te controleren voordat je aan het migratieproces begint.

Voordat je begint met replatforming, is het cruciaal om ervoor te zorgen dat je het juiste platform kiest om naartoe te migreren. Ons eCommerce RFP sjabloon is een goed hulpmiddel voor het efficiënt selecteren en vergelijken van leveranciers van eCommerce oplossingen.

Checklist voor e-commerce omvormen

Het begint allemaal met een plan. De meest probleemloze eCommerce projecten worden zorgvuldig gepland voordat ze worden uitgevoerd. Alleen al het opstellen van uw migratie checklist zal u helpen bij het identificeren van mogelijke valkuilen en uitdagingen. Op zijn minst zou je plan en eCommerce replatforming checklist het volgende moeten omvatten:

Identificeren van alle betrokken gegevensbronnen en integraties
Bepalen welke legacy-informatie wordt gemigreerd
Beslissen over de verantwoordelijkheidsniveaus voor datamigratie (intern of uitbesteed)
De optimale tijd voor de migratie kiezen (buiten het seizoen is het beste)
Ervoor zorgen dat alle betrokken afdelingen en klanten bericht krijgen in de weken en dagen vóór de migratie
Een pre-migratie website map maken van alle URL’s
Een plan opstellen voor de migratie van één sectie per keer
Vastleggen van pre-migratie admin panel KPI’s, analyses en benchmarks
Training van personeel in het gebruik van het nieuwe platform en de onderdelen ervan
Testen voor en na de repatforming om er zeker van te zijn dat de eCommerce functionaliteit presteert zoals gepland
Het kan niet genoeg benadrukt worden dat communicatie belangrijk is tijdens het hele eCommerce herformatiseringsproces. Marketing, verkoop en klantenservice moeten allemaal hun verwachtingen communiceren en deze verwachtingen moeten worden aangepakt. Als verwachtingen onrealistisch zijn, is het beter om dit vóór de migratie te communiceren, niet achteraf.

Vermijd de verleiding van herontwerpen

Het is aanlokkelijk om de hele website volledig opnieuw te ontwerpen als onderdeel van het replatformingproces. Maar tenzij het cruciaal is om de site te moderniseren, is het beter om de eerste veranderingen aan het ontwerp tot een minimum te beperken.

Dat komt omdat het moeilijk is om problemen op te lossen als u tegelijkertijd de website opnieuw ontwerpt en formatteert. Als de conversieratio na een herontwerp en herformateren plotseling keldert, hoe kunt u dan de oorzaak vaststellen? U wilt met het nieuwe platform nieuwe functionaliteit en nieuwe functies introduceren, maar grote veranderingen in het ontwerp moeten stapsgewijs worden doorgevoerd.

Het belang van enscenering en testen

Je nieuwe e-commercesite doorloopt verschillende fasen voordat hij klaar is om te lanceren. Zoals je kunt zien, begint het ontwikkelteam in het begin te werken en te testen zonder gegevens. Zodra ze het gevoel hebben dat ze een minimaal levensvatbaar product hebben, is het klaar om getest te worden. In het begin worden er geen gegevens ingevoerd. Maar wanneer er gegevens worden toegevoegd, gaat het naar de stagingfase.

Hoe meer moeite je steekt in het rigoureus testen tijdens het stagingproces, hoe kleiner de kans dat je ernstige gebreken vindt zodra het nieuwe platform live gaat. Voor een beter begrip van het verschil tussen testen en staging, bekijk de blog over test- en stagingomgevingen in eCommerce implementaties.

Naast functionaliteit moet je ook de gebruikerservaring (UX) beoordelen. Een belangrijk doel van het herinrichten van eCommerce is het verbeteren van UX en het verminderen van frictie in de weg naar het doel.

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de architectuur van de nieuwe e-commerce site aan deze doelstellingen voldoet. Neem een teamlid dat niet betrokken is bij het project en vraag hen om een aankoop te simuleren. Hun feedback is van onschatbare waarde. Het is een manier om eenvoudig te controleren of je het pad naar de aankoop minder ingewikkeld hebt gemaakt en niet ingewikkelder.

Controleer ook of de mobiele ervaring verbeterd is. Nu steeds meer zoekopdrachten en aankopen mobiel worden gedaan, kun je het je niet veroorloven om iets minder dan een superieure ervaring te bieden.

Zorg er ten slotte voor, als onderdeel van deze tests en staging, dat je niet automatisch dubbele inhoud creëert. Het is van cruciaal belang dat je nieuwe engine geen dubbele URL’s genereert, omdat dat een probleem vormt voor SEO. En over SEO gesproken, dat is een onderwerp dat een eigen checklist verdient.

SEO plannen na e-commerce omvorming

Een van de meest angstaanjagende dingen van eCommerce herformatteren is het potentieel om een grote klap te krijgen in de zoekmachine rankings. Daarom omvat uw eCommerce herformateringschecklist een SEO-audit en het maken van een pre-migratiekaart van alle URL’s op de bestaande site.
Wanneer u opnieuw formatteert, veranderen URL’s. En dat is slecht voor de rankings. En dat is slecht voor rankings. Als uw site goed is ingeburgerd, heeft Google uw site jarenlang doorzocht en uw gegevens door zijn algoritmen gehaald om de waarde of rangorde van uw inhoud te bepalen. Uw SEO-team en marketingteam hebben jarenlang samengewerkt met partners en beïnvloeders om backlinks naar uw domeinen te creëren.

Wanneer u uw nieuwe site publiceert, kunnen die URL’s veranderen en werken die backlinks niet meer. Dit betekent dat uw site direct aan geloofwaardigheid verliest voor Google, omdat backlinks nog steeds een van de belangrijkste rankingfactoren voor Google zijn. Maar u kunt voorkomen dat het organische verkeer en de rankings dalen als u uw e-commerce migratie plant met SEO in gedachten. Je hebt een eCommerce replatforming checklist nodig, alleen voor SEO. Deze checklist moet activiteiten bevatten zoals:

Uitgebreid gebruik van 301-omleidingen. Je moet elke oude URL omleiden naar zijn nieuwe equivalent. Stuk voor stuk. Er mogen geen wezen zijn. Geen enkele.
Redirect-ketens vermijden. Als dit niet de eerste e-commerce herconfiguratie voor uw site is, hebt u waarschijnlijk redirect-maps van eerdere migraties. Gebruik die map niet om naar de nieuwe pagina’s te redirecten. Het is veel beter om de oorspronkelijke bron-URL’s in de oude map te koppelen aan een nieuwe bestemming op het nieuwe platform. Ja, het is pijnlijk, maar het is het waard om de pijn te verminderen die gepaard gaat met een aanzienlijk verlies van ranking. Elke nieuwe 301 redirect vermindert de link juice die wordt doorgegeven aan de bestemmingspagina met ongeveer 15%, dus het is de moeite waard om tijd te besteden en je bestaande redirects dubbel te controleren voordat je nieuwe instelt.
Een nieuwe sitemap maken. Maar al te vaak worden alleen de best presterende pagina’s in de XML-sitemap opgenomen. Dat is een grote fout. Je krijgt misschien wat backlink liefde die verloren gaat als je niet alle pagina’s in kaart brengt. Voor grote e-commerce websites is het zinvol om niet alleen XML-sitemaps te maken, maar ook eenvoudige HTML-sitemaps om het indexeringsproces te versnellen. Lees er meer over in ons bericht over geavanceerde SEO-tips voor B2B e-commerce websites.
Voer een progressieve migratie uit. Houd de oude en nieuwe site live met de nieuwe site verborgen voor zoekrobots en crawlers. Verplaats vervolgens één sectie per keer. Test elke sectie totdat de hele site is gemigreerd.

Monitoring na e-commerce omvorming

De gegevens zijn dan wel gemigreerd en het nieuwe platform is live, maar het is nog geen tijd om te genieten van een fruitig drankje op de stranden van de Kaaimaneilanden.

Bekijk de komende weken uw Google Search Console nauwkeurig. Je moet letten op indexeringsproblemen en -fouten. Hieronder vallen de gevreesde 404-fouten, buitensporige omleidingen en zenuwslopende 500-fouten.
Elke afzonderlijke categorie van deze fouttypes kan je rankings ruïneren, en in combinatie zullen ze zeker je rankings ruïneren als er niet naar wordt omgekeken.

De eerlijke waarheid is dat hoe voorzichtig je ook bent, er nog steeds iets van kleine omvang door de mazen van het net kan glippen. Houd onmiddellijk na de e-commerce migratie en ongeveer een week daarna crawlfouten in de gaten. Direct na de eCommerce herconfiguratie zul je waarschijnlijk een grote piek in crawlactiviteit zien. Dat is niet erg.

Als je echter hoge niveaus van crawlactiviteit blijft zien, heb je misschien per ongeluk oneindige crawlruimten gecreëerd. Dit kan gebeuren wanneer automatisch gegenereerde URL’s worden gemaakt door on-site zoeken.

Je moet ook de laadsnelheid en responstijden in de gaten houden. Mensen willen niet wachten en als uw afbeeldingen niet zijn geoptimaliseerd voor snel laden of als uw CDN de nieuwe site niet efficiënt verwerkt, zullen uw potentiële klanten niet blijven wachten. Gelukkig zijn deze problemen gemakkelijk op te sporen als u de prestaties na de migratie goed in de gaten houdt.

Met succes eCommerce omvormen

De sleutel tot het overleven van een migratie en vervolgens tot succes na het herformatteren van e-commerce is plannen, testen, plannen, testen, dan stagen en nog een beetje meer plannen en testen.

Serieus, dit is een moment dat een beetje voorkomen echt meer waard is dan een beetje genezen. Door vast te stellen welke gegevens gemigreerd moeten worden, welke integraties en kanalen beïnvloed worden, door iedereen op de hoogte te houden en door voortdurend te testen en te hertesten kan je eCommerce herformatiseringsproject met minimale frustratie worden afgerond. En voor je het weet zit je op het strand te genieten van dat fruitige drankje. Goed gedaan!