Het einde van 2021 is in zicht, en dat betekent dat we, traditiegetrouw, vooruit kijken naar het volgende jaar. 2021 was een bijzonder jaar, waarin de Covid-19 pandemie in e-commerce nog steeds een hoofdrol speelde.

Hoewel e-commerce al een vaste plaats heeft in onze shopping gewoontes (Nederlanders deden in 2021 meer online aankopen dan wie dan ook ter wereld), zullen online aankopen alleen nog maar meer verweven raken in ons koopgedrag.

En, hoe meer we online shoppen, hoe meer we ervan verwachten. E-commerce wordt volwassen en draait steeds meer om customer experience: of het nu gaat om snelheid, gemak of duurzaamheid.

Dat is dan ook waar de e-commerce trends van 2022 om gaan draaien, het bieden van een ervaring die zo goed mogelijk aansluit op de veranderende wensen van de klant.

Automatisering and consolidatie van e-commerce technologie

In het licht van de recente wereldwijde gebeurtenissen, is e-commerce voor veel bedrijfstakken de belangrijkste bron van inkomen geworden. Maar e-commerce is niet nieuw. Veel bedrijven zijn al jaren actief op de online B2C en/of B2B markt.

Hoewel bedrijven veel ervaring hebben, moeten ze zich blijven ontwikkelen om klanten te behouden. De verwachtingen van de klant zijn immers aan verandering onderhevig. Ze willen makkelijker bestellen, sneller producten ontvangen, gemakkelijk retourneren, een persoonlijke klantenservice en ga zo maar doen.

Om aan al deze wensen te kunnen voldoen is eén van de belangrijkste onderdelen het up-to-date houden van de software die gebruikt wordt. En hoe meer er gesleuteld wordt aan de gebruikte systemen, hoe duidelijker het wordt dat de technologieën verouderen.

Veel bedrijven hebben doop de loop van de jaren verschillende technologieën aangeschaft om aan de wensen van de klant te kunnen voldoen. Bijvoorbeeld webshopsoftware, een PIM for product informatie, een CRM voor de klantenservice, een WMS voor fulfillment, een ERP voor voorraden en ga zo maar door. En dat begint voor problemen te zorgen.

Doordat deze systemen verouderden, zijn ze moeilijker te onderhouden, en niet in staat om moderne e-commerce processen te ondersteunen. Daardoor kunnen ze niet aan de nieuwe eisen van klanten voldoen.

Daarom zullen veel bedrijven in 2022 kritisch kijken naar hun e-commerce technologieën. Vragen als: welke nieuwe technologieën zijn er op de markt? Hoe kunnen onze services efficiënter gemaakt worden? Hebben we alle software die gebruikt wordt nog nodig? En hoe gaan we slimmer om net onze backoffice operations?

Er komen steeds meer oplossingen op de markt die het mogelijk maken om backoffice operations te automatiseren. Ze consolideren datastromen en zijn flexibel genoeg om veranderende processen te ondersteunen. Een goed voorbeeld van zo’n systeem is het Digital Operations Platform, dat als centraal platform dient voor alle backoffice operations zoals orderbeheer, voorraadbeheer, fulfillment, klantinformatie en meer.

DOP in een schematisch plaatje

Nog meer Omnichannel

Omnichannel blijft groeien. Klanten gebruiken steeds meer kanalen om hun aankopen te doen: winkels, webshops, marktplaatsen en social media. Vooral de laatste twee zijn het afgelopen jaar gegroeid. Ook voiceshopping lijkt steeds meer aan populariteit te winnen. E-commerce ondernemers kunnen er in 2022 niet meer onderuit: verkopen op verschillende kanalen is nodig om klanten te blijven bereiken en de concurrentie voor te blijven.

Social Commerce

Social mediaplatformen hebben wereldwijd een miljardenpubliek. Veel platformen voegen opties toe om social commerce te faciliteren, zodat hun gebruikers producten kunnen kopen zonder de app te verlaten.

In 2020 lanceerde Instagram het tabblad Shopping als een manier om nieuwe producten te ontdekken. Ook Facebook stimuleert retailers om de ingebouwde storefront te gebruiken. Het moederbedrijf van beide applicaties, Meta, verkocht op die manier in 2021 al aan 88 miljoen gebruikers in de VS. Een zelfde trend zien we ook sterk terug in Nederland.

Daarnaast is “live shopping” een social commerce trend voor 2022. Platformen als Instagram en Facebook hebben al hun eigen live streaming functies. Tijdens livestreams worden producten gepresenteerd, die direct aangeschaft kunnen worden.

Gif example of Facebook Live shopping.

Voice Shopping

Of je nu thuis bent, op kantoor of onderweg, shoppen gebeurt steeds vaker via “voice-enabled gadgets”. Spraakgestuurde AI’s, zoals Apple’s Siri, Amazons Alexa en Google’s Assistant, ontwikkelen steeds meer technologie om dit mogelijk te maken.

Volgens de huidige statistieken zal de markt voor spraakassistenten in 2022 groeien naar een waarde van ongeveer 4 miljard dollar. Verwacht wordt dat het aantal voice shoppers met 55% zal toenemen. Voice shopping zal in 2022 een waarde van 40 miljard dollar vertegenwoordigen.

In e-commerce wordt het daarom steeds belangrijker om strategieën toe te passen waarbij producten gevonden kunnen worden op trefwoorden en zinnen die passen bij voice-search zoekopdrachten.

B2B: Marktplaatsen

Al in 2018 maakten online marktplaatsen zoals Amazon, eBay en Alibaba.com de dienst uit binnen de B2C-retailsector. Ze namen ruim 50% van de wereldwijde retailonline omzet voor hun rekening. In 2021 zijn de B2C marktplaatsen volwassen geworden. Ze zijn een vast onderdeel in de B2C e-commerce strategie.

B2B kopers kopen het lieft via marktplaatsen is in dit onderzoek te zien

De online marktplaats is het favoriete platform voor B2B kopers. 

Nu marktplaatsen in de B2C markt volwassen zijn, komen in 2022 B2B marktplaatsen in een stroomversnelling. Volgens recent onderzoek zullen binnen vijf jaar 75% van de B2B-inkoopuitgaven via een online marktplaats gedaan worden. Reden genoeg voor B2B bedrijven om zich erin te gaan verdiepen.

Investeren in B2B marktplaatsen wordt het komende jaar zo belangrijk dat we er een longread over hebben geschreven. Lees hierin alles over de ontwikkelingen, en hoe je er optimaal gebruik van kan maken.

Duurzaamheid

Duurzaamheid wordt voor de consument steeds belangrijker. De commerce industrie heeft een enorme impact op natuur en milieu, van grondstofgebruik tot productie en transport. De consument wil steeds vaker een duurzame keuze kunnen malen, en bedrijven in de commerce wereld kunnen ze hierbij helpen. Een aantal ideeën:

  • Verduurzaming van, en recycling in, het productieproces. Gebruik bijvoorbeeld duurzame materialen (zoals H&M als doet met Orange Fiber, een stof van sinaasappelschillen).
  • Het aanbieden van refurbished producten, of tweedekansjes.
  • Het verkopen van out-of-season producten in een speciaal daarvoor ingerichte categorie op de website, of via een gespecialiseerd platform.
  • Het gebruik maken van duurzame verpakkingen. Gebruik zo min mogelijk lucht, zodat er meer pakketten in een bestelbus passen. Verminder ook het gebruik van plastic.

Consumenten verwachten steeds meer dat bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen. Nooit eerder was het zo belangrijk om transparant te zijn over jouw duurzame waarden.

Abonnementen

Abonnementen hebben de afgelopen jaren aan populariteit gewonnen. In de afgelopen drie jaar is het aantal bezoekers aan sites voor abonnementsdiensten met maar liefst 3000% gestegen. En deze groei zit nog niet aan het maximum, in 2022 nog groter worden.

Maar, wat is dat dan precies, een e-commerce abonnement? In het kort: het leveren van producten of diensten, en innen van terugkerende betalingen, met een vaste frequentie. Deze abonnementen kunnen betrekking hebben op veel verschillende productcategorieën: streaming, eten en denken, hobby’s, en alles daar tussenin.

En dat brengt voordelen voor de retailer, bijvoorbeeld:

  • Een gegarandeerd aantal verkopen per maand
  • Voorraden en logistiek zijn beter te plannen en te beheren
  • Automatisch een hogere klantwaarde, klanten kopen periodiek in bij jouw merk

In ons artikel over Subscription Commerce lees je er meer over.

e-Commerce in 2022

De trends van 2022 zijn allen belangrijk voor het bieden van een goede klantervaring. Door klanten een zo goed mogelijke service te bieden, zal jouw e-commerce in 2022 sterker staan dan ooit.

We helpen je er graag mee verder, neem contact met ons op om jouw plannen voor 2022 te bespreken!