Facebook Shops: ben jij er klaar voor?

 

Vorige maand kondigde Facebook “Facebook Shops”aan. Dit betekent dat het voor bedrijven binnenkort eenvoudiger wordt om producten via Facebook en Instagram te verkopen. Maar hoe gaat dat in zijn werk? En wat zijn de voordelen van verkopen via Facebook?

Facebook Shops

E-commerce is niet helemaal nieuw voor Facebook. Gebruikers kunnen al langer producten aanbieden op de marktplaats. Voor bedrijven was het echter nog niet eerder mogelijk om hun producten direct via Facebook en Instagram te verkopen. We zagen de afgelopen tijd wel verschillende updates die het mogelijk maakte om producten aan te bieden, maar de mogelijkheid om ook echt af te rekenen was nog niet beschikbaar. Nu komt het bedrijf met “Facebook Shops”, een nieuwe stap om shoppen op Facebook en Instagram te ondersteunen.

Bedrijven kunnen met deze nieuwe dienst een catalogus opzetten en de pagina naar smaak aanpassen door bijvoorbeeld de kleuren en foto’s toe te voegen.

Screenshots of viewing a Facebook Shop

Zo werkt het

Met “Facebook Shops” kunnen gebruikers net als op een webshop de collectie bekijken, producten opslaan, en bestellingen plaatsen. Het heeft de look en feel van een webshop, maar dan binnen het platform (Facebook of Instagram). De nieuwe functie wordt als eerste uitgerold in de Verenigde Staten, waar klanten met creditcard kunnen betalen. Later zullen er ook voor andere landen betalingsopties bijkomen. Voor landen waar de checkout nog niet direct beschikbaar is wordt een link gemaakt met de huidige webshop. Gebruikers kunnen zo van “Facebook Shops” gebruik maken, maar rekenen af in de webshop van de aanbieder.

Naast Facebook en Instagram zal de dienst later ook beschikbaar zijn in WhatsApp en Facebook Messenger. Hierdoor wordt het nog gemakkelijker om contact te leggen met gebruikers die in jouw “Facebook Shop” aan het winkelen zijn. Tot slot wordt er de komende tijd steeds meer functionaliteit toegevoegd, zoals liveshopping (producten aanbieden tijdens een livestream) en loyaliteitsprogramma’s.

Screenshot of Live shopping on Facebook

Nog een kanaal, heeft dat zin?

Het is al langer bekend dat omnichannel, het verkopen van producten via meerdere kanalen, een succesformule is voor de hedendaagse retail. Door verschillende verkoopkanalen naadloos op elkaar aan te laten sluiten, kun je consumenten optimaal bedienen. Je zorgt ervoor dat producten daar worden aangeboden waar jouw klanten ze zoeken. Daarnaast zorg je met een goede omnichannel strategie voor een optimale klantervaring, persoonlijke service, interactieve informatie en meer (we schreven er al in 2017 een blog over).

Daarnaast zorgt een omnichannel strategie, als je het goed aanpakt, voor meer verkopen. Een voorbeeld: in vergelijking met klanten die één kanaal gebruiken, geeft de omnichannel klant 4 procent meer uit in de winkel en 10 procent meer online.

Ook zorg je ervoor dat je een nieuw (en voornamelijk een jonger) publiek kunt aanspreken. Uit recente onderzoeken is gebleken dat jongere generaties de voorkeur geven aan shoppen op social media zoals Instagram en Facebook.

De conclusie: met “Facebook Shops” heb je de mogelijkheid om gemakkelijk en snel een nieuw kanaal in te zetten. Het concept past goed binnen een omnichannel strategie: het spreekt een nieuw publiek aan, en niet onbelangrijk, het zorgt voor meer verkopen.

Aan de slag met “Facebook Shops”?

Wil jij aan de slag met “Facebook Shops”? Laat het ons weten! We helpen je graag verder met het opzetten van de juiste omnichannel strategie en het kiezen van de juiste platformen om dit mogelijk te maken.