Op dit moment vindt in Barcelona MagentoLive EU plaats, het grootste Europese Magento evenement. Dit evenement is het eerste dat wordt gehouden sinds de overname van Magento door Adobe, nu drie maanden geleden.

Tijdens de opening keynote van het evenement werd voor het eerst duidelijk uitgesproken wat de visie van Adobe is voor Magento. Daarnaast werden er uitspraken gedaan over het langverwachte Magento 2.3. In deze blog alles wat je moet weten over de opening Keynote.

De Europese community is belangrijk voor Magento

De keynote werd afgetrapt met een overzicht van de Europese community:

  • 25% groei in Magento partners
  • 30 Europeanen in top 50 ‘contributors’
  • 11 van de 20 Magento Masters komen uit Europa
  • 60% heeft Magento 2 Certification
  • 51% is Magento certified indiviual

Maar waarom deze nadruk op de community? De community zijn alle developers die continu werken aan verbeteringen van het platform. Sinds de overname van Magento door Adobe is er veel gesproken over de rol van de community. Velen waren bang dat de community langzaam minder belangrijk zou worden.

CEO van Magento Mark Lavelle benadrukte dat de focus op de community een ‘top priority’ zal blijven, Shantanu Narayen, CEO van Adobe beaamde dit.

Magento onderdeel van de Adobe Experience Cloud

Het eerste grote nieuws dat tijdens de Keynote werd gedeeld, is dat Magento deel is geworden van de Adobe Experience cloud. Hoewel de commitment van Magento hetzelfde blijft (het bedienen van de bedrijven van alle groottes, het werken met Solution partners, open source en community gericht), zorgt de opname in de Experience Cloud voor vele nieuwe mogelijkheden.

De Adobe Experience Cloud is een pakket van verschillende producten die zich richt op content door middel van ‘Creative Experience Design’ en ‘Data, AI and Machine learning’. Dit houdt in dat er op het gebied van content, marketing en AI meer mogelijkheden zullen zijn in Magento. Het resultaat: ‘winning the customer journey’. Op de website van Adobe lees je meer over wat de Experience Cloud inhoudt.

”Making all moments shoppable”

Content is Key. De e-commerce wereld is de afgelopen jaren sterk veranderd. Klanten kopen producten niet langer in één kanaal maar komen in aanraking met merken op veel verschillende kanalen. De content die ze op kanalen tegen komen moet relevant, consistent en zonder wrijving zijn.

Dit betekent dat e-commerce bedrijven op ieder moment, en op ieder device, moeten kunnen inspringen op de behoefte van de klant.

Door het beste van Adobe en Magento te combineren, kan e-commerce worden gepersonaliseerd. Mark Lavelle verklaarde: ”[Magento en Adobe are…] making all relevant moments shoppable”.

November 2018: Magento 2.3

Ook werd bekend gemaakt dat het langverwachte Magento 2.3 volgende maand uitkomt. Deze versie van Magento bevat veel nieuwe mogelijkheden waar veel gebruikers al een tijd naar uitkeken. Ook werden geheel nieuwe plannen gepresenteerd.

Page Builder

De pagebuilder is een nieuwe feature waarbij het gemakelijker wordt om content te creëren en publiceren in de webshop. Volgens Magento zorgt de Page Builder ervoor dat er minder code geschreven hoeft te worden, waardoor merchants meer zelf kunnen doen. Denk hier bijvoorbeeld aan ‘drag-and-drop tools’ en de mogelijkheid om nieuwe content eerst in een preview modus te bekijken alvorens het te publiceren.

PWA Studio

Het gebruik van mobiele apparaten in e-commerce stijgt al jaren. Toch blijven de conversies achter op die van de desktop. Dit komt omdat webshops vaak nog niet geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten. Daarom komt Magento nu met PWA studio. Progressive Web Apps moeten het gat dichten tussen een website en een app, door een app-achtige beleving te creëren zonder dat er daadwerkelijk een app gedownload hoeft te worden. Je leest er in dit eerdere blog meer over.

Multi-Source Inventory

Magento biedt in Magento 2.3 de mogelijkheid om voorraden in verschillende plekken bij te houden. Zo kan per lokatie in de gaten gehouden worden hoeveel voorraad er nog is, kunnen er regels voor fulfillment worden opgesteld en kan voorraad per verkoopkanaal gereserveerd worden.

Q1 2019: Betalingen en Integraties met nieuwe verkoopkanalen

Naast de aankondiging van Magento 2.3 werden tijdens de keynote van MagentoLive EU ook de plannen voor begin volgend jaar gepresenteerd.

De eerste hiervan is ‘Magento Payments’ dat is ontwikkeld om alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van Payments te kunnen ondersteunen. In deze blog van Magento wordt ‘Magento Payments’ in detail besproken.

Ook in Q1 van 2019: ‘Magento Sales & Ad Channels’. Hiermee wordt het voor Magento gebruikers makkelijker om hun webshop te koppelen aan Amazon en het verkoopnetwerk van Google. De Amazon koppeling zorgt ervoor dat Amazon verkopen vanuit het Magento panel beheerd kunnen worden. De koppeling met het ‘Google Merchant Center’ zorgt ervoor dat producten vanuit Magento ook te zien zijn in de ‘Shopping’ resultaten van Google.

MagentoLive EU Keynote terugkijken?

Ben je na deze blog nieuwsgierig geworden naar de Keynote sessie? Bekijk de gehele sessie terug in de liveregistratie: