Migratie van e-commerce platformen in 2024: Ondersteuning van schaalbaarheid en toekomstige groei

Niets staat groei zo in de weg als een te klein e-commerce platform. Net als een paar schoenen dat je voeten knelt, doet de verkeerde pasvorm van je e-commerce platform pijn. Nieuwe schoenen kopen is niet eng, maar een e-commerce migratie boezemt IT- en marketingprofessionals angst in.

Als de migratie van je e-commerce website deel uitmaakt van je plannen voor 2023, ben je niet de enige. Twee van de belangrijkste 2024 B2B eCommerce trends zijn self-service portals en automatisering van bedrijfsprocessen. Als je e-commerce platform deze functies niet ondersteunt, moet je migreren naar een nieuw platform. Het kiezen van een nieuw platform vereist een blik in de toekomst. De oplossing die je vandaag kiest, moet over drie jaar aan je behoeften voldoen. Als dat niet zo is, heb je niet het juiste platform gekozen.

Het migreren van e-commerce platforms hoeft CMO’s en CTO’s niet de stuipen op het lijf te jagen. Zeker niet als je de tijd hebt genomen om een strategie uit te stippelen, de juiste partners hebt ingeschakeld en een gedetailleerd uitvoeringsplan hebt opgesteld.

Goed nieuws! Je kunt deze gids gebruiken om tekenen te herkennen dat het tijd is om te herformatteren, een paar mythes over gegevensmigratie de wereld uit te helpen, te bepalen of je een consultant of gegevensmigratiediensten nodig hebt en de kosten in kaart te brengen, zodat je een realistisch budget kunt opstellen.

Migratie van e-commerce platformen: Wanneer heeft een B2B bedrijf het nodig?

Een B2B-bedrijf moet zijn e-commerce website migreren wanneer de bestaande site niet langer voldoet aan de behoeften van het bedrijf of de groeiplannen niet ondersteunt.

Uw online bedrijf is slechts zo sterk als de onderliggende technologie. Dit betekent dat je B2B eCommerce platform flexibel en schaalbaar genoeg moet zijn om met je bedrijf mee te groeien. Als je technologie echter verouderd is, kunnen de onderhoudskosten de pan uit rijzen omdat je gedwongen wordt om omslachtige workarounds te maken.

Misschien ben je gegroeid door overname en heb je een manier nodig om twee e-commerce sites samen te brengen. Gaat u de ene e-commerce website migreren naar het platform van de andere? Of zal het e-commerce website migratieproces de twee verschillende websites naar een nieuw, robuuster platform brengen dat de groei van beide kan ondersteunen?

Wat als uw bedrijf plannen heeft om uit te breiden naar nieuwe locaties waar de taal en valuta anders zijn? In dat geval wilt u webpagina’s weergeven met teksten en prijzen die geschikt zijn voor de nieuwe locatie. Als je bestaande platform geen ondersteuning biedt voor lokalisatie (functionaliteit die het personaliseren van de ervaring op basis van de locatie van de gebruiker ondersteunt), dan moet je ofwel een volledig aparte website opzetten voor elke locatie of je e-commerce winkel migreren naar een platform met lokalisatiemogelijkheden.

Een B2B bedrijf moet zijn eCommerce activiteiten migreren naar een nieuw platform wanneer het bestaande platform een verplichting wordt en geen voordeel.

Hoe weet je wanneer dat het geval is? Lees verder om te zien of jouw bedrijf tekenen vertoont dat het tijd is om van e-commerce platform te veranderen.

Tekenen dat u het platform van uw e-commerce website moet veranderen

Sommige tekenen dat het tijd is voor een migratie naar een e-commerce platform zijn zo duidelijk dat je ze niet kunt missen, tenzij je met opzet je kop in het zand hebt gestoken. Andere zijn vrij subtiel en zelfs ervaren marketeers en managers kunnen ze missen.

Trage laadtijden

B2B-kopers zijn digital natives die geen geduld hebben voor trage laadtijden. Als uw site niet snel laadt omdat hij op oude technologie is gebouwd, is het duidelijk tijd om een migratie van uw e-commerce site te plannen.

Wat heeft laadtijd te maken met de prestaties van een site? Alles. Portent onderzoekt regelmatig paginasnelheden en conversieratio’s op B2C- en B2B-websites. Uit hun laatste onderzoek bleek dat 82% van de B2B-websites laadt in 5 seconden of minder. Die snelheid is niet veranderd ten opzichte van hun onderzoek van vóór de pandemie in 2019. Maar ze ontdekten dat hoe sneller de website laadt, hoe hoger het conversiepercentage. Een site die in slechts een seconde laadt, heeft een 3 keer hoger conversiepercentage dan een site die in 5 seconden laadt. Groot verschil!

Dus als uw website traag laadt ondanks het comprimeren van afbeeldingen en het timen van uw JavaScript-ladingen, is het misschien tijd om een nieuw platform te overwegen. De beste e-commerce platforms voor B2B bieden krachtig databasebeheer voor bliksemsnelle laadtijden.

Hoge bouncepercentages

Wat gebeurt er als een pagina te traag laadt? Bezoekers vertrekken. Hoge bouncepercentages kunnen een signaal zijn dat het tijd is om je website te herformatteren.

Volgens Google neemt de kans op bounce met 32% toe naarmate de laadtijd van een pagina van 1 seconde naar 3 seconden gaat.

Toen Google en Pingdom naar de laadsnelheid en bouncepercentages keken, ontdekten ze dat de bouncepercentages stijgen naarmate de laadsnelheid toeneemt.

Het is dus geen wonder dat de laadsnelheid van pagina’s indirect invloed heeft op SEO. Backlinko analyseerde 11,8 miljoen Google-zoekopdrachten en ontdekte dat de pagina’s bovenaan de resultaten gemiddeld na 1,65 seconden werden geladen. Omdat laadsnelheden, bouncepercentages en SEO-resultaten zo met elkaar verweven zijn, is het tijd om de e-commerce website te migreren als een van deze KPI’s achterblijft.

Niet volledig responsief voor mobiel

Google’s mobile-first indexering begon in 2021 en eindigde in 2022. Dat betekent dat Google voornamelijk de mobiele versie van een website gebruikt voor ranking en indexering.

Elke website moet nu mobielvriendelijk zijn. Als je oude platform je tegenhoudt, is het tijd om te stoppen en over te stappen op een e-commerce platform dat volledig mobiel-responsieve pagina’s rendert.

En het is niet genoeg om klaar te zijn voor mobiele indexering, je moet ook een geweldige mobiele gebruikerservaring creëren. Goed voor mobiel gebruik en goed voor mobiele indexering zijn paarden van twee verschillende kleuren. Een webpagina kan een tekstrijke PDF bevatten met kleine links die moeilijk te zien zijn. Dat is een vreselijke mobiele ervaring, maar volledig acceptabel voor mobiele indexering.

Geen ruimte voor groei

Om de dichter Robert Browning te parafraseren: het marketingbereik van een website moet groter zijn dan het bereik, anders is het tijd voor een nieuw platform. Nou, dat is niet precies wat Browning zei, maar het gevoel dat iemands bereik groter moet zijn dan zijn bereik geldt ook voor e-commerce platforms.

Je e-commerce platform moet een krachtig marketinginstrument zijn. Het moet integreren met je social media-marketinginspanningen, bundels maken, buy-one-get-one-aanbiedingen, kortingen en gemakkelijk te lokaliseren zijn. Je teams moeten een oneindig aantal catalogi kunnen maken en gemakkelijk tienduizenden SKU’s en meerdere magazijnen kunnen verwerken. Als je voortdurend bezig bent met workarounds omdat je platform niet met je meegroeit, is het tijd voor een nieuw platform.

Hoge onderhoudskosten

Als de kosten stijgen en de baten dalen, is het tijd om te migreren naar een nieuw e-commerce platform. Met elke patch en workaround die je maakt om een legacy platform op gang te houden, wordt het onderhouden van het systeem een beetje duurder en wordt het migreren van dat systeem een beetje moeilijker. Als je dan de kosten van gemiste kansen meerekent, zie je hoeveel dat legacysysteem je echt kost. Houd geen rekening met verzonken kosten, want die zijn niet terug te verdienen.

Als kleine updates niet worden uitgevoerd vanwege de tijd, moeite en kosten die ermee gemoeid zijn, laat je je hele systeem kwetsbaar en lopen je gegevens gevaar. Dat is een duidelijk signaal dat je de migratie van je e-commerce website niet langer kunt uitstellen.

De 3 mythes over Datamigratie

eCommerce migraties krijgen een slechte reputatie omdat het migreren naar een nieuw platform een migratie van je gegevens vereist. Horrorverhalen over gegevensmigraties zijn er in overvloed op het internet – typ die term maar eens in je zoekbalk – er zijn meer dan 3 miljoen resultaten. Omdat het migreren van gegevens complex is, is het logisch dat er mythes in omloop zijn. Want wat heb je aan een horrorverhaal als het niet een mythe versterkt?

Maar datamigratie hoeft niet al te complex te zijn. En zorgvuldige planning voorkomt die nachtmerriescenario’s. We ontkrachten de meest voorkomende mythes over gegevensmigratie om wat angst weg te nemen uit de gegevensmigratie die gepaard gaat met migratieprocessen voor e-commerce sites.

1. De e-commercewinkel is niet beschikbaar tijdens de migratie.

Deze mythe veroorzaakt de ultieme angst om iets te missen. Dat is de angst om omzet mis te lopen en nooit meer terug te krijgen. Deze mythe gaat ervan uit dat er een onderbreking is in de beschikbaarheid van de site tussen systemen en daar is geen reden voor. Uw bestaande site moet live blijven totdat uw nieuwe site is getest, gedebugged, gevuld met gegevens en opnieuw getest. De oude site migreert pas als de nieuwe site klaar is.

Voor de migratie moet u een redirectplan opstellen. Breng elke URL in kaart met een redirect en verpletter die mythe van gegevensmigratie.

2. Nieuwe winkels vereisen een compleet nieuw ontwerp.

Wie heeft je verteld dat je bestaande elementen niet kunt meenemen? Natuurlijk kan dat wel. Het is waar dat herformatteren een perfect moment is om de look, feel en gebruikerservaring van je site op te frissen, maar er is geen reden om afscheid te nemen van designelementen die werken.

Het is mogelijk om CSS van de ene site naar de andere te kopiëren. U hebt een ontwikkelaar nodig met een goede staat van dienst, maar het is mogelijk. En natuurlijk kunt u uw huisstijlelementen (kleuren, logo’s, lettertypen) ook overnemen. Als productgegevens zich in een PIM-applicatie bevinden, hebt u een nieuwe integratie nodig, maar geen nieuwe gegevens.

3. Replatforming veroorzaakt een daling in verkeer.

Een van de grootste angsten en mythes rond migraties van e-commerce platformen is het verlies van verkeer, autoriteit van de site en posities in zoekmachineresultaten. Deze komt voort uit horrorverhalen waarbij er geen grondig redirectplan was voordat de migratie plaatsvond. (Zie mythe nummer 1.)

Elke verhuizing, van de ene server naar de andere of van het ene platform naar het andere, vereist een nauwkeurig onderzoek van de bestaande websitestructuur en een vergelijking met de nieuwe websitestructuur. De oude site moet worden onderzocht op gebroken links en bestaande redirects. Gebroken links moeten worden gerepareerd en het aantal keren dat een URL wordt aangeroepen moet worden beperkt. Safari, Chrome en Firefox geven allemaal een foutmelding als een pagina te vaak wordt omgeleid.

Je redirectplan kan niet meer zijn dan een spreadsheet met bestaande URL’s, een notitie of de pagina al dan niet wordt gemigreerd en de nieuwe URL. Zelfs als een pagina niet naar de nieuwe site komt, is het belangrijk dat de oude URL doorverwijst naar een nieuwe pagina met zoveel mogelijk dezelfde inhoud.

Voor grote websites kan dit een vervelend proces zijn, maar het is het zeker waard om uw ranking, verkeer en site-autoriteit te behouden.

Hoe B2B e-commerce site migreren: Belangrijke controlepunten

Een websitemigratie heeft uiteindelijk invloed op alle onderdelen van het bedrijf. Omdat de website de ruggengraat vormt van de verkoop en het genereren van leads, zullen verkoop en marketing sterk betrokken zijn bij het project. Natuurlijk wordt IT erbij betrokken, het is hun terrein. Operations zal zich bezighouden met integraties die nodig zijn voor orderverwerking en verzending, en finance zal zich niet alleen bezighouden met de financiële verplichting, maar ook met hoe de nieuwe site zal integreren met de ERP- en boekhoudsystemen.

De belanghebbenden moeten bij het hele proces worden betrokken, van het vaststellen van de behoeften tot de training voorafgaand aan de implementatie. In het migratieteam moeten de rol en verantwoordelijkheden van elk teamlid aan het begin van het proces worden gedefinieerd en gedeeld. Hierdoor weten mensen wat er van hun prestaties wordt verwacht.

CEO

Het begint allemaal aan de top. Als CEO is het uw taak om de toon te zetten. Door innovatie en technologie in lijn met bedrijfsdoelen te ondersteunen, laat je de rest van het bedrijf zien wat belangrijk is. Als visionair is het uw taak om duidelijk te maken dat eCommerce migratieprocessen van vitaal belang zijn voor de groei en het toekomstige succes van het bedrijf. Met jouw steun laat je het hele bedrijf zien dat digitale transformatie belangrijk is en dat technologie niet alleen een kostenpost is, maar een middel om te innoveren, te verstoren en een stempel te drukken op je branche. Hoewel anderen verantwoordelijk zullen zijn voor het daadwerkelijke verandermanagement, moet jouw focus blijven om het project in lijn te houden met specifieke bedrijfsdoelen, zowel op lange als korte termijn. Deze kunnen zo uiteenlopend zijn als het verhogen van de verkoop door nieuwe markten te betreden of het verhogen van de winstgevendheid door inefficiënties in werkstromen en processen te verbeteren.

CMO

Als CMO ben je door je grondige kennis van de marketingbehoeften van het bedrijf en het gewenste klanttraject en de klantervaring een belangrijke speler in het migratieproces. Het e-commerce platform is slechts een hulpmiddel in de handen van uw team, dus het is aan u om ervoor te zorgen dat het gekozen platform uw marketingdoelen kan ondersteunen. Transformeert het bedrijf om een omnichannel ervaring te bieden? Dan moet je nauw samenwerken met de CTO om ervoor te zorgen dat het gekozen platform de ambities mogelijk maakt en niet afremt. Als de toekomstige marketingplannen bijvoorbeeld uitbreiding naar marktplaatsen inhouden, dan heb je die functionaliteit nodig om de beste B2B eCommerce marktplaatsen en websites te ondersteunen.

De functionaliteitsvereisten die u definieert zullen een bepalend element zijn van de RFP die wordt opgesteld. En wanneer het tijd is om verschillende platforms te vergelijken en te demonstreren, wilt u de claims van de leveranciers valideren door zelf te zien hoe een platform u kan helpen uw bedrijfsdoelen te bereiken.

CTO

Alle ogen zijn op jullie gericht wanneer het migratieproject voor het commerce platform vorm krijgt. Jouw teams zijn verantwoordelijk voor het bepalen van de integratievereisten, het identificeren hoe gegevens worden gedeeld tussen verbonden systemen, het scannen van de eCommerce MVP en het samenwerken met de CMO om een RFP op te stellen. Wanneer platforms worden geëvalueerd, ben je er niet alleen verantwoordelijk voor dat de meest favoriete oplossing de vereiste functionaliteit kan leveren, maar ook dat deze goed kan samenwerken met bestaande bedrijfssystemen. En als het gaat om schaalbaarheid en de mogelijkheid om aan toekomstige behoeften te voldoen, is het aan u om te beslissen. Natuurlijk komt dat allemaal bovenop het in kaart brengen van de gegevensmigratie, het valideren van de MVP, het testen, debuggen en het inwerken van de rest van het bedrijf.

Voordelen van het werken met een Ecommerce Replatforming Consultant

Als je geen sterk intern team hebt, kan je projectleider het gevoel hebben dat hij katten aan het hoeden is. Een consultant biedt projectmanagement en nog veel meer. Ze brengen ook thought leadership. Als je merk worstelt met eCommerce, dan kan een eCommerce herformileringsconsultant dat bieden:

Agnostisch perspectief – Krijg een onbevooroordeelde beoordeling van je bestaande architectuur en wijs op verbeterpunten die je misschien over het hoofd ziet.

De blik van een buitenstaander – De blik van een buitenstaander op je bedrijf kan je helpen je marketing- en verkoopstrategieën en de manier waarop je ze uitvoert opnieuw te bekijken.

Betere klantervaring – Een consultant kan knelpunten in de klantervaring ontdekken die je zonder frisse blik niet ziet.

Perifere visie – Omdat consultants ervaring hebben met veel sectoren en bedrijven, brengen ze een breed perspectief naar je project.

Daarnaast is je consultant zeer geschikt om het beste platform aan te bevelen om je doelen te bereiken en de beste partners om je technologie te implementeren. Ze weten met wie ze moeten samenwerken voor gegevensmigratie en hoe ze rankings kunnen behouden.

Voordat de samenwerking begint, moet je ervoor zorgen dat je de juiste consultant voor je bedrijf en je project hebt. Zoek naar brede ervaring. Als je een hamer bent, lijkt alles op een spijker. Als je een replatforming consultant kiest met uitgebreide ervaring met slechts 1 of 2 platformen, wees dan niet verbaasd als ze je aanraden om een van die platformen te gebruiken. Die platformen zijn de enige hamers die ze in hun gereedschapsriem hebben. Zoek voor de beste samenwerking een consultant die ervaring heeft met succesvolle projecten op veel verschillende platforms.

Zorg ervoor dat hun manier van werken en communiceren compatibel is met jouw bedrijf en team. Ontmoet niet alleen de vertegenwoordiger van het adviesbureau. Vraag om een ontmoeting met de consultants die aan jouw project worden toegewezen. Het is belangrijk dat hun stijl goed aansluit bij de filosofie van jouw bedrijf. Pas op voor inflexibiliteit of arrogantie die je resultaten kunnen saboteren.

Vraag om een stappenplan van resultaten Neem geen genoegen met een lijst van deliverables, maar laat ze uitleggen hoe het nieuw geïmplementeerde platform je zal helpen om je bedrijfsdoelstellingen te bereiken.

Kies voor de MVP-benadering met je consultant. Zet een minimaal product op en implementeer en valideer het. Dit bespaart middelen en helpt om te testen of je consultant geschikt is voor een groter project met een langere looptijd.

Datamigratiediensten en waarom ze helpen

Alle gegevens over je producten en klanten moeten een nieuw thuis vinden in je nieuwe e-commerce platform. Maar hoe komen ze daar?

Gegevensmigratie verwijst naar het verplaatsen van gegevens van de ene database naar de andere. Het maakt niet uit waar de bron en waar het doel zich bevindt, als je dit verkeerd aanpakt wordt je replatforming project een ramp. Als de datamigratie-expertise van je team beperkt is en de applicaties die je migreert bedrijfskritisch zijn, is een migratiedienst zinvol. Een consultant voor databasemigratie kan je helpen bij het plannen van een kosteneffectief migratieproces dat downtime minimaliseert of elimineert.

Als de deskundigheid van je team op het gebied van gegevensmigratie beperkt is of als je gegevens een aanzienlijke transformatie vereisen of als er meerdere integraties nodig zijn, kun je het beste een beroep doen op een bedrijf dat gespecialiseerd is in gegevensmigratie. Het uitbesteden van je datamigratie kan resulteren in een kosteneffectiever migratieproces om de tijd die nodig is voor de overdracht te minimaliseren.

Dit team analyseert de brongegevens en vergelijkt deze met de gegevens in de doeldatabase. De bron kan velden bevatten die niet in de doeldatabase staan en de doeldatabase kan informatie nodig hebben die niet in de bron staat.

Zodra de gegevens zijn geanalyseerd en de structuur is begrepen, zal het bedrijf een migratiestrategie ontwerpen, testen op veiligheid en een migratieoplossing bouwen. De oplossing wordt getest en gedebugged met real-time gegevens en de resultaten worden geanalyseerd.

Zoals je kunt zien, is dit deel van het replatformingproces zeer gedetailleerd, uitdagend en tijdrovend. Dit kun je het beste overlaten aan professionals met de expertise en technologische hulpmiddelen om je gegevens succesvol te verplaatsen.

Migratiekosten voor e-commerce platformmigratie

De totale migratiekosten zijn meer dan alleen de aanschafkosten van het nieuwe platform. Bij het bepalen van de initiële migratiekosten moet je het volgende meenemen:

  • De kosten van nieuwe platformsoftware en eventueel benodigde hardware
  • De kosten van ontwikkeling en implementatie
  • De kosten van het trainen van werknemers op het nieuwe platform
  • De kosten van de migratieconsultant
  • De kosten van datamigratiediensten

Om de totale eigendomskosten van eCommerce te bepalen, moet je de onderhoudskosten, lopende licentiekosten, eventuele kosten per transactie, hostingkosten, kosten voor apps van derden en eventuele lopende uitbreidingskosten bij elkaar optellen. Je moet ook rekening houden met de beveiliging van de site en de gegevens.

Als je online betalingen accepteert, zul je kosten moeten maken voor het verwerken van je creditcard. In plaats van deze te behandelen als een kostenpost die verloren gaat in een zee van vaste kosten zoals huur en salarissen, is het beter om deze kosten bovenaan de winst- en verliesrekening te boeken als de kosten van de verkoop. Omdat ze niet direct gerelateerd zijn aan de e-commerce migratie, moeten ze niet worden beschouwd als een migratie-uitgave.

B2B e-commerce omvormen in de praktijk: Succesvolle projecten

Klaar om van anderen te leren? Hier leest u hoe enkele bedrijven het migratieproces van het platform succesvol hebben doorlopen.

Groeien op schaal

Lawson Industries levert verbruiksartikelen aan autowinkels in de VS en Canada. Net als veel andere B2B-verkopers voelden ze zich beperkt door hun bestaande platform en nu Oracle Commerce uit productie gaat, wisten ze dat ze moesten overstappen. Lees casestudy.

OroCommerce was het enige platform dat hen in staat stelde om hun back-office processen te stroomlijnen, hun IT-infrastructuur te optimaliseren, hun financiële betrokkenheid te minimaliseren en het voordeel te krijgen van een enkel platform dat in staat is om meerdere websites te beheren. Lawson Industries ontdekte dat OroCommerce met hen mee kon schalen en niet alleen hun huidige problemen kon oplossen, maar ook de flexibiliteit zou bieden om over 5 jaar nog steeds aan hun behoeften te voldoen.

Gala Imports levert glazen en plastic verpakkingen aan grote farmaceutische, gezondheids- en schoonheidsproducenten en voedingsmiddelenfabrikanten, maar ook aan individuele makers en hobbyisten. Elk klantensegment vereist een andere marketingaanpak en klantervaring.

Met OroCommerce kon Gala Imports voor elk segment een andere ervaring creëren. Van gepersonaliseerde catalogi en prijslijsten tot checkout-workflows, de klantervaring is afgestemd op de verwachtingen van de klant. De geïntegreerde CRM biedt Gala nieuwe marketingmogelijkheden terwijl het bedrijf geniet van een 50% hogere conversie.

Petra Industries is een leider in de distributie van consumententechnologie. Maar ondanks hun technische focus was hun interne B2B eCommerce technologie sterk verouderd. Hun legacy systeem was een lappendeken van workarounds en fixes die de groei belemmerden en hun mogelijkheden op het gebied van klantervaring en marketing ernstig beperkten.

Met OroCommerce konden ze interne en externe processen zoals het onboarden van nieuwe klanten soepeler laten verlopen, terwijl ze naadloos integreerden met hun ERP en PIM. Ze hebben nu een solide basis om de groei van eCommerce jarenlang te ondersteunen, welke richting ze ook inslaan.

De juiste stappen zetten tijdens B2B e-commerce migratie

Het migreren van een eCommerce platform in 2024 kan nodig zijn als je uit je bestaande platform bent gegroeid, als je huidige oplossing je marketinginitiatieven niet ondersteunt en als je niet de klantervaring kunt bieden die moderne kopers vragen.

Met eCommerce migraties kunt u uw verkoop- en marketingprocessen nieuw leven inblazen en innoveren, backoffice activiteiten stroomlijnen voor een betere operationele efficiëntie en bedrijfssystemen integreren voor een betere algehele bedrijfsvoering.

Zo’n complex proces vereist echter zorgvuldige planning. Van een nieuw webdesign tot het migreren van gegevens en het in kaart brengen van URL’s, aandacht voor details is cruciaal.

Doe het niet alleen. Ga op zoek naar consultants, integratiepartners en platformleveranciers die zich inzetten voor het succes van je project.

Weet je niet zeker welke versie van OroCommerce geschikt is voor jou? Neem contact op met Madia