Nieuwe regels voor online verkopen vanaf 28 mei 2022

Nieuwe regels voor online verkopen vanaf 28 mei 2022 op een bord met checklist

 

Webshops, online verkoopplatformen en social commerce krijgen per 28 mei te maken met nieuwe regels voor prijzen, aanbiedingen en digitale diensten. De Europese Unie heeft richtlijnen opgesteld om consumentenbescherming te moderniseren. Nederland gaat mee met deze richtlijnen en past de regelgeving aan. In dit artikel leggen we uit welke 6 veranderingen er plaats gaan vinden.

Webshop Reviews

Laat je bij jouw producten reviews zien? Dan gaan er per 28 mei 2022 een aantal zaken veranderen. Zo moet je bij reviews vermelden:

  • Hoe je controleert dat recensies komen van klanten die het artikel ook echt hebben gekocht. Voer daarom controles uit op verdachte patronen, zoals of er veel recensies tegelijkertijd zijn geplaatst, of dat er identieke teksten geplaatst worden (bijvoorbeeld door bots).
  • Of je positieve en negatieve reviews weergeeft.
  • Of je gesponsorde reviews weergeeft en of je voor reviews hebt betaald.
  • Ook wordt het op sociale media verboden om nepbeoordelingen en betaalde likes te weergeven.

De reden voor deze aanpassingen? Consumenten laten zich bij aankoopbeslissingen sterk leiden door reviews. Met een uitgebreidere informatieplicht rondom reviews, ontstaat er een eerlijker beeld en kan de consument beter afgewogen beslissingen maken.

Gepersonaliseerd aanbod

Als je een gepersonaliseerd aanbod weergeeft, bijvoorbeeld op basis van zoekopdrachten, aankoopgeschiedenis, of kenmerken van de klant, dan ben je straks verplicht om dit aan te geven. Dit kun je bijvoorbeeld doen door in de check-out een mededeling te plaatsen.

Door deze aanpassing te maken, kunnen klanten nagaan of het aanbod dat ze gekregen hebben echt aantrekkelijk is. Ze zullen bijvoorbeeld een aanbieder te zoeken waar klantgegevens niet bekend zijn.

Kortingen

Schrijven dat je “ongelofelijke korting” geeft, of een “van Y, voor X” vergelijkinging, mag vanaf mei ook niet meer zomaar. Bij kortingen wordt je verplicht om de originele prijs te vermelden (de laagste prijs van tenminste 30 dagen voorafgaand aan de kortingsactie). Hierbij mag je nog steeds wel de korting laten zien ten opzichte van de concurrent, of ten opzichte van de adviesprijs.

Online diensten

Bied je “gratis” diensten aan waarvoor consumenten persoonlijke gegevens moeten achterlaten? Dan moet je klanten duidelijk informeren over hoe lang ze aan de dienst vastzitten en hoe ze zich kunnen uitschrijven.

Daarnaast krijgen consumenten het recht om de dienst binnen 14 dagen op te zeggen. Gebeurt dit? Dan moet je direct de verwerking van de klantgegevens stoppen en ze verwijderen.

Marktplaatsen

Als je een eigen online marktplaats hebt, neemt een klant producten af van een aanbieder die op jouw platform verkoopt. In de nieuwe richtlijnen staat dat consumenten op de hoogte moeten zijn van met wie ze direct zaken doen. Worden er zaken gedaan met een particulier of een ondernemer, en welke voorwaarden gelden er? Je moet deze informatie duidelijk weergeven (ze in de algemene voorwaarden schrijven is niet voldoende).

Naast deze informatieplicht, is er ook een onderzoeksplicht. Als online marktplaats ben je verplicht om van te voren informatie op te vragen over de verkopers op je platform. Je moet bijvoorbeeld weten welke juridische status een verkoper heeft en welke voorwaarden gelden.

Vergelijkingssites

Worden op jouw website prijzen van verschillende aanbieders vergeleken? Dan krijg je ook te maken met een meer uitgebreide informatieplicht. Je moet duidelijk vermelden hoe een vergelijking tot stand komt: bijvoorbeeld of bedrijven betalen voor een hoge plek in de zoekresultaten. Deze informatie moet staan op de pagina waarop de zoekresultaten getoond worden.

Handhaving en sancties

Naleving van de nieuwe regels zal worden gemonitord door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Het niet naleven van de regels zal worden gezien als oneerlijke handelspraktijk.

De ACM en AFM kunnen boetes opleggen of een termijn geven waarbinnen er een oplossing moet komen. Boetes kunnen oplopen tot 4% van de jaaromzet (tot een maximumvan 2 miljoen euro).

Meer weten over de veranderingen?

Verkoop jij producten online en wil je meer weten over de veranderingen? Bekijk onderstaande video van de kamer van koophandel, of neem contact met ons op voor meer informatie.