Schaalbare eCommerce Platform Strategie: Hoe uw B2B bedrijf te schalen

Schaalbare eCommerce: Stel je een maar al te vaak voorkomend scenario voor: Een klant bezoekt uw website om een bestelling te plaatsen. Wanneer ze naar de kassa gaan, wordt de pagina niet geladen. Dus gaat de klant naar een andere leverancier. U verliest niet alleen een klant, maar hij vertelt ook anderen over zijn slechte ervaring.

Door in een vroeg stadium een schaalbaar platform te kiezen, kun je moeiteloos groeien, heb je een positieve invloed op de klantervaring en help je de organisatiedoelen te bereiken. Dat komt omdat zelfs als het bedrijf, het klantenbestand en de inkomsten groeien, de kosten slechts marginaal groeien of gelijk blijven.

Dit artikel duikt in eCommerce schaalbaarheid, wat het betekent en waarom het belangrijk is. Je ontdekt de voordelen van schaalbare eCommerce platforms en de risico’s van het negeren van schaalbaarheid bij beslissingen over eCommerce technologie. Bovendien geven we voorbeelden uit de praktijk van hoe regionale, nationale en internationale digital commerce merken hun activiteiten hebben geschaald.

Waarom is B2B e-commerce schaalbaarheid belangrijk?

Digitale handel groeit snel. Volgens een onderzoek van Forrester zal de omzet van B2B eCommerce in de VS tegen 2027 oplopen tot 3 biljoen dollar. Voor de detailhandel is het niet veel anders: FTI Consulting voorspelt dat het totale Amerikaanse marktaandeel van digitale verkoop tegen het einde van het decennium de grens van 31% zal overschrijden – een stijging van 10% over een periode van 10 jaar.

Bedrijven reageren hierop door hun verkoopcatalogi in recordaantallen online te zetten. Nu digitale handel zelfs in de oudste industriële segmenten zijn intrede doet, worden bedrijfseigenaren geconfronteerd met de onbekende uitdaging van schaalbaarheid.

Het is nooit te vroeg of te laat om schaalbaarheid te plannen. Met schaalbaarheid voorkom je downtime, zorg je voor tijdige leveringen, kun je gemakkelijk meer bestellingen verwerken en klanten tevreden houden. Aan de andere kant, als je schaalbaarheid negeert, loop je het risico klanten te verliezen. Daarom is het belangrijk om een goed doordacht schaalbaarheidsplan te hebben om je aan te passen aan veranderende eisen, te profiteren van groeikansen en te gedijen in de snel evoluerende digitale omgeving.

Wat is een schaalbaar B2B e-commerce platform?

Bij een schaalbaar e-commerce platform gaat het er niet alleen om dat een website extra verkeer aankan en bestellingen tijdig verwerkt. Het moet ook de uitbreiding van uw bedrijf ondersteunen als uw productcatalogus groeit, u nieuwe verkoopmodellen en verticale markten betreedt of uitbreidt naar nieuwe geografische locaties. In digitale handel verwijst schaalbaarheid naar: gebruikerservaring, bedrijfsbehoeften, groeimogelijkheden en flexibiliteit.

User experience

Het meest voor de hand liggende aspect van schaalbaarheid is het vermogen om meer verkeer en verkoop te verwerken. Als je bedrijf groeit, moet het e-commerce platform meer producten, transacties of klanten aankunnen zonder te crashen. Dit zorgt voor een betere winkelervaring voor de klant.

Verkeerspieken. Wanneer de meeste mensen aan schaalbaarheid denken, denken ze aan het verwerken van zwaar websiteverkeer. Om ervoor te zorgen dat websites optimaal functioneren tijdens pieken in de vraag, hebt u krachtige, schaalbare eCommerce oplossingen nodig die gebouwd zijn op een sterke infrastructuur. Dit zorgt voor een consistente ervaring, ongeacht wanneer een klant langskomt.

Hoge bestelvolumes. Als u regelmatig bulkorders verwerkt met tientallen of honderden artikelen, moet uw website deze orders met gemak kunnen verwerken. Schaalbare eCommerce oplossingen voorkomen niet alleen dat je website crasht wanneer er veel complexe bestellingen tegelijkertijd worden geplaatst, maar ze kunnen ook plotselinge orderpieken gedurende langere perioden aan.

Grote aantallen SKU’s. Of ze nu aan andere bedrijven verkopen of rechtstreeks aan klanten, B2B-bedrijven zoals fabrikanten en distributeurs hebben vaak grote productcatalogi. Een schaalbare e-commerce oplossing ondersteunt extra productlijnen of een toename van het aantal producten (SKU’s) dat aan klanten wordt aangeboden.

Zakelijke behoeften

Met schaalbare e-commerce kunnen bedrijven efficiënter werken, nieuwe kansen benutten en hun omzet maximaliseren. Bedrijven profiteren van minder fouten in hun dagelijkse werkzaamheden en dit bespaart tijd en geld.

Meerdere catalogi en websites. Verschillende klanten hebben verschillende behoeften en voorkeuren wat betreft de producten die ze kopen. Schaalbare B2B eCommerce oplossingen stellen verkopers in staat om merkconsistentie te behouden, hun aanbod aan te passen, zich te richten op verschillende klanten, voorraden te beheren en nog veel meer.

Geautomatiseerde workflows. Om B2B klanten tevreden te houden, moet u hun aankoopprocessen aanpassen. Schaalbare B2B eCommerce software kan bedrijfsprocessen zoals gepersonaliseerde prijzen, voorraadbeheer, orderverwerking en facturatie succesvol automatiseren.

Beveiliging en compliance. Schaalbare e-commerce platforms helpen uw bedrijf om de beveiliging op peil te houden. U kunt uw mogelijkheden uitbreiden, voldoen aan nieuwe vereisten en groeien zonder de veiligheid van uw klant- of bedrijfsgegevens in gevaar te brengen.

Groeimogelijkheden

Als je niet groeit, loop je achter. Als je bedrijven overneemt, kantoren opent of distributiecentra toevoegt, moet je e-commerce software je groei gemakkelijk kunnen opvangen.

Uitbreiding van markten. In tegenstelling tot de fysieke wereld is het online gemakkelijk om uit te breiden naar aangrenzende branches. Dit geldt vooral als uw branche overlappingen heeft met andere branches of als het weinig moeite kost om een nieuwe markt te betreden. Schaalbare oplossingen voor digitale handel maken het gemakkelijk om volledig nieuwe merken en winkelpunten te introduceren om deze kansen te benutten.

Uitbreiding naar geografische locaties. Een schaalbare e-commerce oplossing overwint veel van de hindernissen van verkopen over de grens. Omdat klanten liever in hun eigen taal en in hun eigen valuta zoeken en kopen, hebt u een schaalbare oplossing nodig die onbeperkte lokalisatie of meerdere websites ondersteunt. Schaalbaarheid biedt u de sitesnelheid, toegankelijkheid en veiligheid die het verschil kunnen betekenen tussen conversies en verlaten winkelwagentjes.

Uitbreiden naar nieuwe verkoopkanalen. Om de bekendheid en verkoop te vergroten en veerkracht op te bouwen, breiden veel bedrijven uit naar nieuwe verkoopkanalen. Daarbij kunnen ze de kenmerken aannemen van een B2M (business-to-many) verkoper. Met een schaalbaar eCommerce platform voldoet de oplossing aan elk bedrijfsmodel.

Behendigheid

Meer wendbaarheid en flexibiliteit maken het makkelijker om je te concentreren op activiteiten die inkomsten genereren, klanten centraal te stellen en duurzame groei te stimuleren.

Omschakelen naar nieuwe bedrijfsmodellen. De pandemie, de daaropvolgende verstoringen van de B2B toeleveringsketen en de economische druk hebben bedrijfsflexibiliteit cruciaal gemaakt. Als bestaande modellen niet werken, moeten verkopers de flexibiliteit hebben om over te stappen op nieuwe modellen zoals franchises, marktplaatsen of directe verkoop aan consumenten. Schaalbare e-commerce ondersteunt meerdere modellen zonder aanpassingen.

Fusies en overnames. Als je gegroeid bent door andere bedrijven over te nemen, of als fusies en overnames deel uitmaken van je groeiplannen, heb je een schaalbare eCommerce oplossing nodig. Zonder technologie die uw groei door overnameplannen ondersteunt, zult u worstelen met slecht op elkaar afgestemde systemen, kostbare workarounds of herconfiguratie.

Vendor agnosticisme. Schaalbaarheid maakt niet alleen groei mogelijk, maar neemt ook belemmeringen voor groei weg. Kies een digital commerce platform dat uw manier van zakendoen niet in de weg staat en dat het behalen van uw doelstellingen niet bemoeilijkt.

Voordelen van schaalbare e-commerce platforms

Zo, nu begrijp je het schaalbaarheidsconcept en wat eCommerce platforms schaalbaar maakt. De voordelen van schaalbaarheid gaan verder dan het verbeteren van de prestaties en het voorbereiden op uitbreiding en groei. Hier zijn zes extra voordelen van schaalbaarheid:

  • Meer personalisatie

Voorzie klanten van een winkelervaring van hoge kwaliteit, bied realtime gegevens over voorraad, verkoop en andere statistieken en stimuleer groei door een verbeterde klantervaring.

  • Voordeel van de eerste speler

Als het gemakkelijk is om nieuwe productlijnen, catalogi en winkelpunten uit te rollen, kun je in minder tijd nieuwe regio’s, verkoopmodellen en verticale markten penetreren.

  • Bespaar tijd en geld

Naarmate uw bedrijf groeit, hoeven uw kosten niet lineair te groeien. Voortdurende automatisering leidt tot grotere efficiëntie en minder handmatige processen en de bijbehorende kosten.

  • Grotere consistentie

Als je klanten eenmaal een geweldige ervaring hebt geboden, is het ergste wat je kunt doen in de toekomst onderpresteren vanwege schaalbaarheidsproblemen. Zorg voor een consistente gebruikerservaring en bouw klantloyaliteit op.

  • Betere besluitvorming

U mist geen aankoopgeschiedenis, surfgedrag en andere klantgegevens. Wanneer het makkelijker is om gegevens op te slaan, te beheren en te analyseren, zullen marketing- en verkoopkansen niet meer aan je voorbijgaan.

  • Toekomstbestendig bedrijf

Klaar zijn voor de toekomst betekent beschikken over de mogelijkheden en functies die u nu en volgend jaar nodig hebt. Schaalbare eCommerce oplossingen brengen nieuwe ideeën snel op de markt, bieden de flexibiliteit om op trends te reageren en helpen u uw branche te leiden.

Risico’s van slecht schaalbare e-commerce platforms

Als de eCommerce oplossing niet kan schalen, kan het niet omgaan met toegenomen gebruik of groei. Dit belemmert uw vermogen om catalogi uit te breiden, uit te breiden naar nieuwe markten en nieuwe klanten te werven. Deze beperkingen zijn slechts het topje van de ijsberg.

  • Verminderde klantervaring

Zonder een eCommerce oplossing die gebouwd is op schaalbaarheid, is het moeilijk om een goed ontworpen en gebruiksvriendelijke website in de loop der tijd te onderhouden. Je kunt niet voldoen aan de snel veranderende verwachtingen van klanten en riskeert meer downtime en beveiligingslekken.

  • Verandering is moeilijk en kostbaar

Als je niet bouwt met schaalbaarheid in gedachten, zul je niet in staat zijn om je aanbod aan te passen als je bedrijf, je financiële situatie of je ecosysteem verandert.

  • Uitgeputte middelen en stijgende kosten

Digital commerce software interageert met veel andere bedrijfsprocessen en technologieën. Inventaris en prijzen kunnen worden geleverd via API-calls en integraties. Voor je het weet, heb je extra hardware en infrastructuur nodig om het toegenomen gebruik aan te kunnen, wat leidt tot hogere kosten.

  • Verminderde zakelijke kansen

Managing inventory and sales across different channels manually is a complex and time-consuming undertaking. You’ll have trouble expanding to new business models, verticals, or geographies.

  • Gemiste gegevens en minder zichtbaarheid

Naarmate uw e-commerce bedrijf groeit, verzamelt het grote hoeveelheden gegevens. Hieronder vallen gegevens over klantgedrag, aankooptrajecten en verkoopprestaties. Met slecht schaalbare eCommerce software kunnen kritieke gegevens verloren gaan, waardoor je bedrijf in het nadeel is.

  • Gebrek aan expertise in de sector

Slecht schaalbare e-commerce software is vaak moeilijk te gebruiken, te onderhouden en te upgraden. Naast het feit dat het veel middelen kost, kunnen onderhoud en updates gespecialiseerde vaardigheden en middelen vereisen die moeilijk te vinden zijn.

Drie stappen naar schaalbare e-commerce

Als je hebt gekozen voor schaalbare e-commerce, moet je je doelstellingen definiëren en de middelen voor de implementatie vastleggen. Hiervoor zijn de volgende stappen nodig:

     1. Onderzoek je bedrijf en definieer het probleem

Het implementeren van een schaalbare e-commerce oplossing kan een nieuwe manier van zakendoen betekenen. Begin met het begrijpen van uw klantbehoeften en bedrijfsbehoeften, want deze zullen uw beslissingen sturen. Wat verwachten klanten? Hoe voldoet u aan hun behoeften? En nog belangrijker, wat zijn uw groeiplannen?

      2. Betrek belanghebbenden en zet middelen in

Schaalbare e-commerce begint en eindigt niet bij het platform. De keuze van het platform is van invloed op IT-teams, verkoopactiviteiten en zakelijke partners. Betrek belanghebbenden er al in een vroeg stadium bij om wrijving tijdens de implementatie te verminderen en meer eigenaarschap voor de transformatie te creëren.

     3. Potentiële oplossingen identificeren en de beste voor uw behoeften selecteren

Onderzoek en evalueer verschillende oplossingen die aan je behoeften van vandaag en de komende jaren voldoen. Selecteer een oplossing die het beste past bij uw vereisten en beperkingen. Houd rekening met de benodigde infrastructuur, systemen en processen die moeten worden aangepast of gecreëerd. Vergeet vervolgens niet om de prestaties te meten en waar nodig aanpassingen te doen.

Wat te zoeken in een schaalbaar e-commerce platform

Of je nu voor het eerst online gaat of een nieuw platform wilt, kies geen e-commerce platform dat alleen aan je huidige behoeften voldoet. Kijk vooruit en kies een oplossing die schaalbare groei op lange termijn ondersteunt.

Platformen zoals OroCommerce bieden krachtige functies en mogelijkheden en zijn tegelijkertijd schaalbaar, flexibel en krachtig genoeg om de behoeften op bedrijfsniveau te ondersteunen. De oplossing wordt ook ondersteund door een divers B2B-gericht ecosysteem van partners, integrators en een community met ervaring in het laten groeien van merken naar wereldwijde markten

OroCommerce biedt:

  • Open-source aanpak, die vendor lock-in elimineert en prioriteit geeft aan flexibiliteit en modulariteit.
  • Sterke B2B focus – van het gemak van maatwerk tot het gemak van het vinden van ontwikkelaars binnen de community.
  • Een robuuste API voor front- en back-end integratie met een vrijwel onbeperkte lijst van bedrijfssystemen.
  • Enterprise-grade zoekmachine met indexering, boosting en wegingsmogelijkheden. Robuuste catalogi die miljoenen producten ondersteunen.
  • Krachtige rapportage en segmentatie voor bedrijfseenheden, producten en klanten, ongeacht de bedrijfsgrootte.
  • Workflow engine die elke workflow digitaliseert om de teamproductiviteit te maximaliseren en tegemoet te komen aan uiteenlopende klantbehoeften.
  • Flexibele implementatie (inclusief op locatie of in de cloud) voor de ultieme controle over de infrastructuur.
  • Ingebouwde beveiliging en compliance, waaronder PCI DSS, SOC1, SOC2, HIPAA, GDPR, ADA en meer.

Met andere woorden, OroCommerce is de ideale digitale basis voor schaalbaarheid. De open-source architectuur is robuust en schaalbaar. Omdat het is gebouwd voor B2B-behoeften, biedt het een lange lijst van functies die kunnen worden aangepast aan de behoeften van het bedrijf of de eisen van de klant.

Voorbeelden van schaalbare e-commerce strategieën uit de praktijk

Wat je doelen of groeiplannen ook zijn, de producten van Oro kunnen je daarbij helpen. Oro’s schaalbare digital commerce aanpak stelt je in staat om te beginnen met één functionaliteit (CRM, eCommerce of marktplaats), je idee te valideren door incrementeel te ontwikkelen met een eCommerce MVP aanpak, of snel te pivotten wanneer de markt erom vraagt.

Schalen met modulaire software

Oro biedt een reeks oplossingen die zijn ontworpen om uw mogelijkheden op het gebied van digital commerce te versnellen. Sommige organisaties die aan hun digitale transformatie beginnen, kiezen ervoor om te beginnen met CRM voordat ze overstappen op digital commerce. OroCRM is de multi-channel CRM voor het centraliseren van communicatie en marketing naar uw klanten. Als ze er klaar voor zijn, kunnen ze eenvoudig uitbreiden naar OroCommerce.

  • DiversiTech is marktleider in HVAC-distributie in Noord-Amerika. Ze wilden eerst veel verschillende bedrijven onder één dak centraliseren, het inkoopproces eenvoudiger maken voor groothandelaars, aannemers en installateurs en verdere verkoopmodellen verkennen. Ze verenigden hun bedrijf onder OroCRM en gebruikten het systeem voor zijn klantenbeheer en self-service mogelijkheden.

Omdat ze met OroCRM vonden wat ze zochten, begon DiversiTech met een sterke basis aan hun digital commerce-pad. De flexibiliteit van het Oro-platform zorgde voor eenvoudige integratie, gestroomlijnde klantenadministratie, waardoor het bedrijf kon uitbreiden naar extra merken en marktplaatsverkoop.

Schalen met een MVP-benadering

Oro’s MVP (minimum viable product) aanpak is een bewezen kosteneffectieve, laag risico en schaalbare aanpak om eCommerce te introduceren bij je bedrijf en klanten. De MVP aanpak lanceert de kernfunctie van je aanbod, test voor feedback en zet dan het concept voort of gaat over op iets anders. Deze aanpak helpt je niet alleen met een oplossing die nu precies aan je behoeften voldoet, maar ondersteunt ook toekomstige groei en schaalbaarheid.

  • SupplyCore is een overheidsaannemer, supply chain integrator en distributeur voor DoD, GSA en andere overheidsinstellingen. De distributeur is gespecialiseerd in complexe orders die doorgaans ongeschikt zijn voor traditionele eCommerce verkoop. Met OroCommerce als hun order management oplossing, waren ze in staat om de gebruikerservaring te creëren die hun gevarieerde klantenkring vraagt.

SupplyCore vertrouwde op verschillende technologieën, waaronder ERP, biedingsplatforms, inkoopsystemen, meerdere EDI’s en heen en weer tussen verkopers, agentschappen en klanten. Deze processen waren inefficiënt en foutgevoelig. Met OroCommerce begon SupplyCore met een basis bestelformulier en verbeterde dit voortdurend door feedback en verfijning, wat leidde tot een betere ervaring voor overheidsinstanties en klanten.

Schaalvergroting met een nieuwe winkel

De flexibiliteit van Oro kan uit de eerste hand worden gezien met het gemak waarmee het nieuwe bedrijfsonderdelen, verkoopmodellen, winkelketens en nieuwe productlijnen kan lanceren. Verstoringen kunnen kansen bieden. Zoals de COVID-19 pandemie bewees, kan pivoteren nieuwe markten openen, marges vergroten en winstgevendheid ontsluiten. Door snel te handelen laten bedrijven zien dat ze de veranderende behoeften van de klant begrijpen en dat trekt klanten aan.

  • Midway Dental is een tandheelkundig familiebedrijf. Ze leveren tandartsen en tandartspraktijken een scala aan producten, diensten en benodigdheden voor de gezondheidszorg. Een van de redenen om voor OroCommerce te kiezen was de schaalbaarheid, waardoor het bedrijf zijn catalogus in een jaar tijd kon uitbreiden van 40.000 naar meer dan 80.000 SKU’s.

Nadat de vraag naar PBM’s omhoog schoot tijdens COVID-19, lanceerde Midway Dental snel een aparte website gewijd aan deze producten. De nieuwe website ging live slechts een paar dagen nadat de beslissing was genomen. Dankzij de schaalbaarheid van OroCommerce kon het bedrijf inspelen op snel veranderende ontwikkelingen en beter voldoen aan de behoeften van de klant.

Top e-commerce merken schalen met OroCommerce

  • TruPar.com is gespecialiseerd in de verkoop van heftruckonderdelen voor elk merk, type of type heftruck.

TruPar startte haar activiteiten in de Verenigde Staten, breidde uit naar Canada en Mexico en biedt meer dan 8 miljoen unieke onderdelen aan op haar OroCommerce storefront. Vandaag ondersteunt OroCommerce duizenden API-oproepen per minuut om doorlooptijden, inventaris en prijzen in realtime aan TruPar-klanten te leveren.

  • Animal Supply Company is de grootste distributeur van dierenvoeding in het land.

Animal Supply Company groeide door de overname van kleinere spelers in de huisdierenbranche en zet zich in voor het succes van dierenspeciaalzaken. Als gevolg van hun groei-door-overname strategie, erfden ze tal van ERP’s gekoppeld aan meerdere magazijnen in het hele land. OroCommerce biedt een centraal ordermanagementsysteem, terwijl Animal Supply de controle en flexibiliteit behoudt om het bedrijf te laten groeien.

  • SaltWorks is ’s lands grootste verkoper van gourmet- en badzout.

De zoutdistributeur verkoopt zowel aan retailklanten als aan zakelijke kopers. Met OroCommerce vonden ze een bedrijfsoplossing met geavanceerde B2B-functies zoals productcatalogi, workflows en prijslijsten. Bovendien hoefden ze geen concessies te doen aan hun B2C-klantervaring. De flexibele, open-source technologie van Oro zorgde voor een snelle implementatie en een snellere time-to-market. Nu krijgen B2B- en B2C-kopers de klantervaring die aan hun behoeften voldoet.

  • V and B is een Franse drankfranchiseverlener gespecialiseerd in wijn, bier en sterke dranken.

Sinds de lancering begreep V and B het belang van technologie om de relaties met franchisenemers te laten groeien en nauwe relaties met retailklanten te onderhouden. De out-of-the-box B2B-mogelijkheden van OroCommerce hielpen V and B om de verschillende bedrijfssystemen aan te passen, met elkaar te verbinden en de ideale ervaring voor franchisenemers te realiseren, terwijl retailklanten een rijkere website-ervaring werd geboden.

  • PartsBase is ’s werelds grootste marktplaats voor luchtvaartonderdelen en service.

Als ’s werelds grootste leverancier van luchtvaartonderdelen levert PartBase onderdelen aan meer dan 7500 luchtvaartmaatschappijen in meer dan 200 landen. Tot de klanten van het bedrijf behoren de luchtvaart-, ruimtevaart- en defensie-industrieën die dagelijks meer dan 51.000 zoekopdrachten naar onderdelen uitvoeren met een succespercentage van 99%. Met de kracht van OroCommerce kan het bedrijf effectief schalen en zijn groei naar een hoger niveau tillen.

Laat een schaalbaar e-commerce bedrijf groeien met OroCommerce en Madia

Schaalbaarheid is essentieel voor B2B eCommerce software. Het stelt bedrijven in staat om meer verkeer en verkoop te verwerken, bedrijfsprocessen te automatiseren, de klantervaring te verbeteren, de verkoop te verhogen en klantgegevens te verzamelen en te analyseren.

We weten dat elk bedrijf uniek is, met zijn eigen groeiplannen en schaalbaarheidsvereisten. Daarom zijn de toepassingen van Oro gebouwd op open-source technologie die de controle in uw handen legt. Elk product biedt robuuste functies, mogelijkheden, infrastructuur en een ecosysteem voor ondersteuning.

Met schaalbare eCommerce software zoals OroCommerce kunt u ervoor zorgen dat uw bedrijf elke uitdaging aankan.