Waarom je een eCommerce MVP-benadering nodig hebt voor je B2B webwinkel

Een versie van dit bericht is oorspronkelijk gepubliceerd op Forbes. Laatst bijgewerkt op 21 maart 2023.

Terwijl eCommerce aan populariteit wint, blijft de overstap naar online verkoop verre van eenvoudig. Veel B2B-merken aarzelen om bestaande processen om te gooien en zijn uiteindelijk slechter af dan toen ze begonnen. Ze zijn onzeker over nieuwe technologie en hebben moeite om te voorspellen of gebruikers en klanten er voordeel of nadeel van zullen ondervinden.

B2B distributeurs, groothandelaren en fabrikanten kunnen profiteren van het onderzoeken van de waarde die een eCommerce MVP (of minimum viable product) voor hun organisatie kan hebben. Net zoals een MVP de meest waardevolle speler in de sport is, is het voor bedrijven de meest waardevolle manier om de effectiviteit van transformatieve nieuwe technologie te testen.

Wat is een MVP in e-commerce?

Een eenvoudige MVP betekenis in eCommerce volgt deze definitie: de MVP is het minimaal haalbare product dat nodig is voor het succes van het eCommerce project. Het doel van een MVP is om de nieuwe functies te leveren die nodig zijn voor een werkende en testbare eCommerce website in de kortst mogelijke tijd.

De ontwikkeling van een MVP voor een e-commerce website gaat over het nemen van een minimale set van functionaliteit (een of twee functies) die levensvatbaar zijn (met andere woorden, essentieel, en kan werken voor uw idee) en het implementeren van deze functies in een product.

Een MVP is:

  • Een flexibel, incrementeel en iteratief ontwikkelingsproces.
  • Een minimale inspanning voor maximaal leren, feedback van klanten of mislukking.

Een MVP is niet:

  • Een implementatie met zo weinig mogelijk functies.
  • Een prototype of een vroege versie van een product.

Tijdens dit proces kun je je MVP B2B eCommerce aanpak aanpassen en verbeteren om beter aan te sluiten bij de gewenste winkelervaring of de ontwikkeling helemaal veranderen als dat nodig is.

Of je nu wilt beginnen met verkopen via digitale kanalen of je bestaande eCommerce aanwezigheid wilt vernieuwen, een MVP helpt je de overgangsperiode te verzachten en fouten te minimaliseren. Welke vorm je MVP ook aanneemt, of het nu een afgeslankte winkel of een back-office integratie is, het is een geweldige manier om de effectiviteit te testen voor het beoogde publiek.

Redenen om MVP te kiezen voor een online winkel

Klanten hebben gesproken en geven de voorkeur aan online winkelen. Hoewel experts het erover eens zijn dat deze nieuwe winkelgewoonten zullen blijven bestaan, zullen ze waarschijnlijk niet universeel van toepassing zijn op alle verkopers.

Daarom hebben verkopers een manier nodig om te testen of nieuwe eCommerce strategieën werken voor hun bedrijf.

Dit is waar een MVP in beeld komt. Het helpt merken te visualiseren hoe B2B e-commerce hun bedrijf, werknemers en klanten ten goede komt. Er zijn nog veel meer voordelen en redenen om een eCommerce MVP te maken, zoals:

Kleinere investering in tijd en geld voor een werkend product

Met een MVP kun je de ontwikkelingskosten aanzienlijk verlagen. Door je te richten op de minimale set functies die nodig zijn voor de lancering, kun je voorkomen dat je tijd en middelen besteedt aan onnodige functies die misschien niet cruciaal zijn voor het succes van je product.

Sneller op de markt

Een van de belangrijkste redenen om te kiezen voor een minimum levensvatbaar project voor een online winkel of marktplaats is dat je je product veel sneller op de markt kunt brengen. Door je te richten op de minimale set functies die nodig zijn voor de lancering, kun je je online winkel snel bouwen en lanceren, zodat je kunt beginnen met het genereren van inkomsten en het testen van je product op de markt.

Minder risico’s tijdens planning, ontwikkeling en marketing

Door te lanceren met een minimale set functies, kun je je product in de markt testen en de vraag valideren voordat je meer tijd en middelen investeert. Dit kan helpen om het risico te verkleinen dat je investeert in een product dat misschien niet succesvol is.

Nauwkeurige feedback helpt transformatie-initiatieven af te stemmen op de behoeften van de klant

Bij de ontwikkeling van een MVP voor een e-commerce platform gaat het er altijd om de wensen en eisen van de klant in een vroeg stadium te identificeren en deze te implementeren. Door te lanceren met een minimale set functies kun je snel feedback van klanten verzamelen en deze gebruiken om je product in de loop van de tijd te verbeteren.

Braskem, een van de grootste petrochemische bedrijven in Noord- en Zuid-Amerika, bouwde bijvoorbeeld een B2B MVP voordat het zich committeerde aan de volledige ontwikkeling van een eCommerce portal. Het idee was om te bewijzen dat er vraag was naar gedigitaliseerde aankopen en om feedback van klanten te verzamelen.

Met behulp van een iteratief MVP-proces bouwde het team klikbare wireframes en keerde keer op keer terug naar de klanten totdat ze wisten dat ze hadden wat de klant zou gebruiken. Pas toen ze alle benodigde feedback hadden, begon de ontwikkeling.

Deze incrementele aanpak stelde het Braskem team ook in staat om te testen op bugs en workflows.

Met andere woorden, met een MVP kun je je bedrijf stapsgewijs digitaliseren. Je hoeft geen hoogdravende plannen op te stellen en meerdere technologieën van boven tot onder te leren. In plaats daarvan kun je beginnen met het lanceren van een MVP terwijl je je concentreert op en verfijnt wat cruciaal is voor je klanten en interne teams.

Wat zijn enkele veelvoorkomende elementen van een e-commerce MVP?

Veel merken hebben complexe processen en het digitaliseren daarvan kost moeite. Natuurlijk roept dit angsten en zorgen op en de eerste stap is om deze aan te pakken. Als je je bijvoorbeeld zorgen maakt over de interne adoptie van het nieuwe product, richt je je op soepele integraties, het gladstrijken van je back-end processen en de beheerinterface.

Blijf gefocust op je einddoelen en gebruik je MVP om twijfels of risico’s aan te pakken. Houd tegelijkertijd je resources in de gaten, want het is makkelijk om je te laten meeslepen en aspecten aan te pakken die niet direct relevant zijn voor je MVP. De meest succesvolle projecten bevatten meestal deze elementen:

Systeemintegraties

Actuele gegevens naar je eCommerce MVP sturen is cruciaal, dus je zult je MVP op zijn minst willen integreren met je enterprise resource planning (ERP) software.

Je MVP moet klanten en teamleden accurate voorraadstatus en supply chain gegevens geven – dat is één manier om adoptie mogelijk te maken. Afhankelijk van je bedrijf wil je misschien integreren met andere tools zoals je PIM eCommerce tool of externe catalogi.

Digitale winkel

Merken die niet zeker weten of hun klanten gunstig zullen reageren op online aankopen, zullen meer tijd willen besteden aan de digitale winkelpui. Afhankelijk van de gewenste digitale ervaring kun je je richten op specifieke storefrontfuncties.

Zaken als een zoekmachine die een deel van je productcatalogus indexeert, aangepaste prijsopties en snelle bestelformulieren zijn allemaal cruciaal voor consumenten. Je kunt de MVP gebruiken om verschillende functies en versies te A/B-testen om in lijn te blijven met de verwachtingen van gebruikers.

Je workflows automatiseren

Bedrijfsprocessen veranderen met behulp van technologie klinkt op papier misschien aanlokkelijk, maar je medewerkers zien dat misschien anders. Als je een nieuwe eCommerce workflow wilt introduceren, zal de MVP je laten weten of het medewerkers helpt of niet.

Bedrijven met complexe bedrijfsstructuren, producten en diensten hebben ook baat bij een workflow automation MVP – ze kunnen workflows ontdekken om geld te besparen, knelpunten te verminderen en het leven van teamleden makkelijker te maken.

Je eerste stappen naar een e-commerce MVP

Stap 1. Doelstellingen en strategie bepalen

Bij het ontwikkelen van een MVP moet je een duidelijk doel voor ogen hebben en inspelen op specifieke bedrijfsbehoeften. Enkele veel voorkomende doelen zijn de volgende:

  • Stel klanten in staat om online te kopen en zorg dat ze opnieuw kopen.
  • Geef interne teams nieuwe technologie om routinetaken te automatiseren en de klantenservice te verbeteren.
  • Bepaal of klanten klaar zijn voor eCommerce voordat u verder investeert.
  • Creëer een enkele bron van waarheid die uw systemen met elkaar verbindt.

Stap 2. Kenmerken identificeren en prioriteren

Zodra je de doelen en de bijbehorende bedrijfsprocessen in kaart hebt gebracht, kun je de meest onproductieve en tijdrovende elementen van de keten aanwijzen. Deze zwakke schakels zijn uitstekende kandidaten voor een digitale oplossing.

Bepaal welke features de keten zullen versterken. Classificeer vervolgens deze set functies op basis van hun belang voor klanten, interne processen, de moeilijkheid om ze te bouwen en hun waarde voor je MVP doelen.

Stap 3. Soft lancering

Laat je project aan een klein publiek zien, krijg feedback en werk de eerste knikjes eruit. Je eCommerce MVP soft launch test onderdelen van de site, verzamelt gegevens over gebruikersgedrag en levert waardevolle feedback van klanten.

Stap 4. feedback

De build-measure-learn aanpak van MVP vergroot de kans dat je e-commerce project de goede kant op gaat. Herprioriteer je functies en pas je MVP aan naarmate je meer gegevens verkrijgt en aannames valideert. Houd de constante feedbacklus met je doelgroep in stand die je zal helpen je project te verbeteren.

Belangrijkste statistieken voor een MVP webwinkel

Wanneer je een MVP eCommerce winkel lanceert, is het essentieel om de belangrijkste statistieken bij te houden om het succes en de effectiviteit van je product te meten. Hier zijn enkele belangrijke statistieken om te overwegen:

Conversiepercentage

Het conversiepercentage is het percentage bezoekers dat een aankoop doet in je e-commerce winkel. Deze metriek is cruciaal omdat het de effectiviteit van het ontwerp, het productaanbod en de prijsstrategie van je winkel meet.

Als je niet de gewenste resultaten ziet, is het misschien tijd om veranderingen aan te brengen in je SEO-strategie, betaalde advertenties en e-mailcampagnes. En als het aantal transacties laag is, aarzel dan niet om samen te werken met je UX- en ontwerpteams om je site gebruiksvriendelijker te maken.

Verlaten winkelwagentje

Een van de belangrijkste redenen waarom B2B-bedrijven vaker hun winkelmandje achterlaten, is dat kopers veel eisen en contactmomenten moeten afhandelen voordat ze verder kunnen gaan met hun online aankopen. Met behulp van uw MVP moet u zich richten op het identificeren van de wrijvingspunten. Als je problemen opmerkt, probeer dan je formulieren en bestelvelden te vereenvoudigen, een gastcheckout aan te bieden of meer betaalopties toe te voegen.

Gemiddelde bestelwaarde

AOV (average Order Value) vertelt je de gemiddelde grootte van een verkoop, of waarde per bestelling. Het idee achter het berekenen van AOV is om te kijken naar de grootte van de verkoop en te proberen dat aantal te maximaliseren.

Als je de ordergrootte wilt verhogen, denk dan eens na over hoe je producten op je website presenteert en aanbeveelt. Heb je nagedacht over het opslaan van artikelen in het winkelwagentje van klanten voor het geval ze je site verlaten? Dit is een geweldige manier om het aantal bestellingen te vergroten en de algehele winkelervaring te verbeteren.

Conclusie: Een MVP is de eerste stap naar B2B e-commerce succes

Veranderingen brengen kansen met zich mee, maar zonder de juiste technologie is het makkelijk om achterop te raken. Voor de early adopters kan de MVP aanpak de kloof overbruggen tussen nieuwe digital commerce technologie en uw B2B bedrijf, zodat u geld kunt besparen tijdens de ontwikkeling en een product kunt uitrollen dat past bij uw unieke behoeften.

Om de MVP-aanpak te laten werken, heb je voldoende functies nodig om een MVP te lanceren, maar ook de flexibiliteit om elke feedback/verbeteringslus die zal volgen te ondersteunen.

Helaas kan niet elke leverancier voldoen aan de MVP behoeften van elk merk. Veel technologieproducten en leveranciers van oplossingen zijn simpelweg niet flexibel genoeg om het maken van MVP’s te ondersteunen.

Meer weten of neem contact op met Madia