Wat is B2B SaaS en wat zijn de beste B2B SaaS-producten voor uw bedrijf?

In 1999 creëerde een startup met de naam Salesforce een softwareproduct voor klantenrelatiebeheer (CRM) dat zich volledig richtte op de B2B-markt en werd verkocht via een revolutionaire nieuwe methode. Ze hadden software voor ogen die 24/7 via het internet kon worden geleverd. Ze noemden hun leveringsmethode SaaS, of software as a service, en boden hun software op abonnementsbasis aan andere bedrijven aan.

Sindsdien hebben honderden softwareleveranciers dit model omarmd. Maar zijn SaaS-producten geschikt voor B2B e-commerce verkopers zoals fabrikanten en distributeurs? Dit artikel legt de rol van SaaS in B2B uit en bekijkt een aantal van de populairste B2B SaaS software-oplossingen. We bespreken ook enkele voor- en nadelen van SaaS-gebaseerde B2B-software en onderzoeken welke SaaS-benaderingen het meest effectief zijn voor B2B-verkopers.

Wat is een B2B SaaS-bedrijf?

B2B SaaS verwijst naar zowel een software implementatie- als een licentiemodel. Bij het B2B SaaS-model ontwikkelt, beheert en verkoopt de leverancier een softwaretoepassing aan klanten via het internet. Zie SaaS als het tegenovergestelde van on-premise systemen, waarbij klanten eenmalige licentiekosten betalen en software op hun locatie installeren.

Net als bij andere producten is er een verschil tussen B2C SaaS en B2B SaaS. B2C SaaS-verkopers verkopen producten voor persoonlijk gebruik, zoals entertainment, persoonlijke financiën of productiviteit. B2B SaaS-producten vergemakkelijken verschillende bedrijfsactiviteiten zoals projectbeheer, klantenondersteuning, CRM, enterprise resource planning (ERP), e-commerce, productinformatiebeheer (PIM), boekhouding, communicatie en inkomende marketing.

Omdat SaaS-producten bedrijven helpen hun doelen te bereiken, investeren B2B SaaS-bedrijven veel in het succes van hun klanten. Met andere woorden, ze helpen klanten hun bedrijfsdoelen te bereiken met behulp van hun software om zo hun eigen churn te verminderen en de klantloyaliteit te verhogen. En loyale klanten zijn meer geneigd om het goede woord over hun softwareoplossingen te verspreiden.

Maar hoe populair zijn B2B SaaS-producten en een SaaS-bedrijfsmodel? Overweeg het volgende:

  • Gartner voorspelt dat de wereldwijde omzet uit software-as-a-service in 2021 met 23% zal groeien en daarmee de grens van 270 miljard dollar van het jaar daarvoor zal overschrijden. Tegen het einde van 2022 zal de groei naar verwachting nog verder toenemen.
  • Hoewel ondernemingen verwachten meer uit te geven aan IT dan MKB-bedrijven, besteden ze een aanzienlijk groter deel van hun IT-budget aan managed services (21%) in vergelijking met MKB-bedrijven (14%).
  • De sectoren die het meest uitgeven aan publieke clouds zijn productiebedrijven ($19,7 miljard), professionele dienstverleners ($18,1 miljard) en banken ($16,7 miljard). Dit suggereert dat industrieën die te maken hebben met de meeste gegevens ook de meest actieve B2B SaaS-investeerders zijn.
  • Volgens Flexera antwoordde 92% van de ondervraagde bedrijven dat ze een multi-cloudstrategie hebben, waarbij ze verschillende cloud-leveranciers selecteren voor verschillende behoeften. Deze aanpak stelt bedrijven in staat om zeer beschikbare applicaties bij het ene B2B SaaS-bedrijf onder te brengen en gevoelige gegevens bij een ander.

Wat zijn de meest voorkomende categorieën B2B SaaS-oplossingen?

Er zijn vele soorten software-as-a-service toepassingen. De meeste vallen echter onder een van de drie SaaS-categorieën:

1. SaaS-pakketten zijn producten die helpen bij het beheren van een specifiek proces in een organisatie – bijvoorbeeld het verbeteren van de klantenservice of het verbeteren van de marketingefficiëntie. Zendesk en Hubspot zijn enkele voorbeelden van dit soort softwareproducten.

2. SaaS-software voor samenwerking helpt bij het verbeteren van de manier waarop teams samenwerken. Van messaging en videoconferenties tot taken en documentbeheer, deze platformen ondersteunen samenwerking. Asana, Zoom en Paper zijn enkele voorbeelden.

3. Technische SaaS-applicaties bieden tools om softwareontwikkeling of technische processen te beheren of te verbeteren. OroPlatform is een voorbeeld van technische SaaS, omdat het een open-source platform is voor snelle applicatieontwikkeling.

Wat zijn de voordelen van SaaS voor B2B?

SaaS B2B-oplossingen zijn gemakkelijk toegankelijk, meestal eenvoudig op te zetten en bieden een kosteneffectieve optie voor bedrijven in vergelijking met andere licentie- en implementatiemodellen. B2B-bedrijven kiezen voor SaaS-applicaties vanwege de volgende voordelen:

Kosteneffectiviteit

De initiële installatiekosten zijn laag en de maandelijkse kosten zijn meestal lager dan wanneer je investeert in hardware en een team van IT-medewerkers betaalt. Het maakt ook IT-resources vrij die nodig zijn om deze systemen te ondersteunen, fixes toe te passen en upgrades uit te voeren.

Flexibele betalingen

In plaats van grote vooruitbetalingen kunnen SaaS-klanten zich abonneren op maandelijkse of jaarlijkse licenties. Ze kunnen services snel stopzetten om kosten te besparen. Dit helpt bedrijven om voorspelbare budgetten op te stellen en de kosten beter te beheersen.

Gemakkelijke toegankelijkheid

B2B SaaS-omgeving is toegankelijk via de internetbrowser, wat betekent dat je een B2B SaaS-product kunt gebruiken met elk besturingssysteem op elke plaats. Met de toename van internetdiensten in stedelijke gebieden is dit een voordeel voor grote en kleine bedrijven.

Automatische updates

Een B2B SaaS-platform wordt automatisch bijgewerkt door de leverancier van de applicatie. Deze updates veroorzaken minimale verstoring voor bedrijven en zorgen ervoor dat IT-teams niet langer hoeven te zorgen voor compatibiliteit en downtime hoeven in te plannen.

Hoe kies je de juiste B2B SaaS-aanbieder?

Bij het evalueren van de opties voor uw B2B SaaS-platform, moet u zich richten op de producten die voldoen aan uw strenge bedrijfsbehoeften en aan de wettelijke en beveiligingsvereisten.

Maak uzelf vertrouwd met het gegevensopslagbeleid van de leverancier en hoe ze omgaan met gevoelige SaaS-bedrijfsgegevens en klantinformatie. Onderzoek hun softwarepartners, hun compliance-niveau en hun flexibiliteit om te integreren en mee te groeien met je bedrijf.

Hier zijn enkele overwegingen om in gedachten te houden bij het evalueren van SaaS-gebaseerde B2B software:

1. Het voldoet aan de nalevingsvereisten

Of het nu te wijten is aan de lekken van Edward Snowden of de dataprivacypraktijken van bedrijven zoals Facebook, dataprivacy is een belangrijk onderwerp voor regelgevers. De GDPR van de Europese Unie, de HIPAA-voorschriften van de Verenigde Staten voor bedrijven in de gezondheidszorg en medische bedrijven, de PCI DSS-vereisten voor de beveiliging van creditcards voor e-commerce en de SOC 2-audits leggen extra compliance-eisen op aan SaaS-leveranciers en hun klanten.

2. Het handhaaft de veiligheid en beveiliging van gegevens

B2B-bedrijven zien een toename van beveiligingsaanvallen gericht op hun activiteiten, toeleveringsketens en klantgegevens. Naarmate bedrijven meer gebruik maken van SaaS-producten, vooral in een multi-tenant architectuur, neemt het risico op gegevenscompromittering toe. Er is minder isolatie tussen databases in een multi-tenant opstelling, waardoor aanvallers meer mogelijkheden hebben om kwetsbaarheden uit te buiten.

3. Het biedt uitgebreide integratiemogelijkheden

B2B-organisaties zijn tegenwoordig afhankelijk van honderden integraties en verwachten dat SaaS-producten snel en efficiënt integreren met hun bestaande systemen. Dat zet softwareleveranciers onder druk om te voldoen aan uiteenlopende behoeften en pijnpunten van klanten. Ga op zoek naar SaaS-bedrijven met een robuust API-aanbod dat met andere systemen kan integreren als je behoeften veranderen.

4. Het zorgt voor flexibiliteit en draagbaarheid

Bedrijven maken steeds meer gebruik van zowel on-premise als cloud-gebaseerde elementen. Ook SaaS-providers stappen over op een Kubernetes- en cloud-native architectuur om de hybride cloudvereisten van B2B-bedrijven te ondersteunen. Deze aanpak helpt bedrijven een balans te vinden tussen meer controle en beveiliging enerzijds en de schaalbaarheid en kosteneffectiviteit van het opslaan van bepaalde gegevens in de cloud anderzijds.

Top SaaS-producten voor B2B-bedrijven

Software-as-a-service leveranciers bouwen betrouwbare, schaalbare, veilige en beproefde systemen die door veel bedrijven wereldwijd worden gebruikt. Deze leveranciers maken enkele van de beste B2B SaaS-producten en worden beschouwd als leiders in hun sector. Hier zijn B2B SaaS-voorbeelden van producten voor B2B-bedrijven:

SaaS ERP-producten

SAP Business One

SAP Business One is een cloud ERP voor distributeurs, fabrikanten en vele andere sectoren. Het biedt een geïntegreerde suite van bedrijfssoftwaretoepassingen die draaien op MS SQL of SAP’s HANA-platform, waardoor bedrijven inzicht krijgen in hun activiteiten en verschillende bedrijfsprocessen kunnen standaardiseren.

Marello

Marello is een open-source ERP en digitaal operationeel platform (DOP) en samenwerkingssoftware. De open-source flexibiliteit betekent dat het kan worden aangepast om veel back-office functies met betrekking tot operations management te stroomlijnen, waaronder klantbeheer, business intelligence en nog veel meer.

SaaS CRM-oplossingen

Salesforce

Salesforce is een van ’s werelds populairste CRM-softwareplatforms. Salesforce is ontworpen voor bedrijven in verschillende sectoren en stelt merken in staat om elk aspect van hun relaties met klanten en potentiële klanten te beheren.

Microsoft Dynamics CRM

Microsoft Dynamics CRM is Microsofts cloudoplossing voor het beheren van klantrelaties, verkoopleads, B2B SaaS-marketing en pijplijngegevens. Het maakt deel uit van de Microsoft Dynamics 365-familie van bedrijfsoplossingen.

OroCRM

OroCRM maakt deel uit van de Oro productfamilie. Het is beschikbaar als standalone CRM en geïntegreerd met OroCommerce en OroMarketplace. Het biedt een 360-graden beeld van elke klant en interactie en biedt de flexibiliteit om te voldoen aan bedrijfsprocessen.

SaaS PIM-producten

Akeneo

Akeneo is een open-source PIM voor eCommerce software met een gecentraliseerde plek om productinformatie te verzamelen en te beheren, uw productcatalogi uit te breiden en productgegevens te distribueren naar elk B2B SaaS verkoopkanaal.

SaaS-marketingautomatiseringssoftware

Hubspot

Hubspot maakt inbound marketing producten en diensten die CRM, content management, social media marketing en andere functionaliteiten omvatten. Hubspot wordt de marketinghub van HubSpot genoemd en is een verzameling SaaS-producten voor outreach, automatisering van marketing e-commerce, leadbeheer en retentiebeheer.

Mailchimp

MailChimp biedt e-mailmarketingsoftware waarmee bedrijven e-mailcampagnes kunnen automatiseren en beheren. Het bevat tools om nieuwsbrieven, mailinglijsten en promotionele e-mails naar klanten te sturen.

SaaS-communicatieproducten

Slack

Het belangrijkste product van Slack is een samenwerkings- en chattool voor interne berichtgeving en videovergaderingen. Het is een van de populairste B2B SaaS-bedrijven die integraties aanbiedt met diensten voor het delen van bestanden en projectbeheersoftware.

Skype

Skype is de chat- en videocommunicatietool van Microsoft. Skype for Business werd vervangen door Microsoft Teams dat integreert met de Office-suite van oplossingen.

SaaS-hostingproducten

Google

Google biedt hosting en infrastructuur aan via hun Google Cloud Platform (GCP)-service. Google Cloud heeft een hoge flexibiliteit, aanpassingsmogelijkheden en krachtige analysemogelijkheden.

AWS

Amazon Web Services (AWS) is al langer op de B2B SaaS-markt dan Google en biedt ook flexibele, betrouwbare, schaalbare en kosteneffectieve oplossingen voor B2B-bedrijven.

SaaS B2B eCommerce oplossingen

OroCommerce

OroCommerce is het enige eCommerce platform dat vanaf de grond is opgebouwd voor de B2B markt. Het combineert de voordelen van een online portal, een B2B order management systeem en een multi-vendor platform. Het open-source karakter maakt maatwerk mogelijk om elk bedrijfsmodel en prijsstrategie te ondersteunen.

Deze flexibiliteit strekt zich zelfs uit tot de manier waarop de oplossing wordt ingezet. In tegenstelling tot andere SaaS-producten kan Oro’s software voor e-commerce en B2B-marktplaatsen lokaal worden geïmplementeerd en vervolgens worden verplaatst naar de cloud of omgekeerd. De software kan worden gehost in elke publieke cloud, private cloud of op OroCloud, een beheerde gehoste GCP-oplossing die speciaal is gebouwd en geoptimaliseerd voor Oro-applicaties. Dit helpt u om uw bedrijf klaar te maken voor de toekomst, omdat u maximale flexibiliteit krijgt zonder dat u resources hoeft in te zetten voor het installeren van updates, het onderhouden van beveiliging, het afhandelen van verkeerspieken en het hosten van infrastructuurbehoeften.

OroCloud biedt:

Beveiliging met een cloudnetwerk dat is gesegmenteerd, geïsoleerd en beschermd met firewalls en DDoS-beschermingstools.
Hoge beschikbaarheid met snelheid en stabiliteit ongeacht de hoeveelheid verkeer en bandbreedtegebruik.
Monitoring software en een 24/7 team dat op de hoogte wordt gebracht van verdachte activiteiten en adequaat reageert.
Onboarding resources, onderhoud, tijdige updates en 24 uur per dag technische ondersteuning.

Overweeg je SaaS als onderdeel van je digitale B2B-strategie?

Nu je de voordelen, de beperkingen en enkele van de beste SaaS B2B bedrijven en hun aanbod kent, kun je SaaS serieus overwegen voor jouw B2B bedrijf. Als je digitale strategie SaaS-producten omvat, houd dan rekening met het volgende.

Beoordeel de risico’s

SaaS-providers beheren een enorme hoeveelheid gegevens over je bedrijf, wat aanzienlijke risico’s met zich meebrengt. Dus voordat je een contract tekent met je leverancier, moet je je bewust zijn van alle potentiële gevaren die het met zich meebrengt. Raadpleeg je beveiligingsmedewerker en juridische afdeling voor vragen zoals:

  • Heeft u eerdere beveiligingsincidenten meegemaakt? Zoek uit of er een eerdere ransomware-aanval of datalek heeft plaatsgevonden die gevolgen kan hebben voor de compliance en uw bedrijfsvoering.
  • Heeft u audits van derden van uw privacy- of beveiligingscontroles? Zonder een onafhankelijke audit is er geen manier om te weten of een leverancier al dan niet in compliance is.
  • Besteedt u uw diensten uit aan verschillende leveranciers? Zorg voor de juiste garanties van aannemers en onderaannemers.
  • Hoe worden gegevens beheerd? Biedt u hulp bij het veranderen van leverancier? Worden de gegevens weggegooid als het contract afloopt?

Kies wat u wilt uitbesteden

Bedrijven kunnen de controle over hun software, netwerken en gegevens behouden terwijl ze het fysieke beheer van de infrastructuur uitbesteden. Een populair implementatiemodel is IaaS of Infrastructure as a Service. Cloudproviders zoals Amazon, Microsoft en Google maken het bedrijven in veel gereguleerde sectoren gemakkelijk om aan de eisen te voldoen, terwijl ze de zekerheid en uptime bieden die andere SaaS-leveranciers beloven.

Overweeg hybride inzet

Zoek naar leveranciers die een hybride inzet van meerdere cloudoplossingen en inzetopties ondersteunen. Op deze manier kunt u de balans vinden tussen controle en de mogelijkheid om te schalen als uw behoeften veranderen. Dit is niet alleen kostenefficiënt, het kan ook risico’s verlagen en u meer opties bieden.

On-premise niet verwerpen

Veel bedrijven zijn actief in en verkopen aan sterk gereguleerde sectoren, of het nu gaat om het bankwezen, de gezondheidszorg of bepaalde industriële sectoren. Als je complexe bedrijfshiërarchieën, verkoopkanalen en bedrijfsprocessen hebt, kan het eenvoudiger en efficiënter zijn om gegevens intern te houden.

Maak uw B2B SaaS-beslissing verstandig

Meer dan 20 jaar na de lancering van Salesforce zijn grote en kleine B2B-bedrijven afhankelijk van SaaS-producten als onmisbare tools die waarde toevoegen aan hun activiteiten.

Vandaag de dag vinden fabrikanten, distributeurs en B2B eCommerce bedrijven die machines, reserveonderdelen of benodigdheden verkopen dat SaaS-producten de bedrijfsoplossingen bieden die ze nodig hebben. Voor bedrijven met relatief eenvoudige verkoopprocessen zorgt het uitbesteden van software, infrastructuur en ondersteuning ervoor dat ze zo snel mogelijk op de markt kunnen komen.

SaaS-producten zijn ideaal voor bedrijven die processen willen automatiseren en de efficiëntie willen verhogen, maar anderen hebben meer controle nodig en maken zich zorgen over cyberbeveiliging en compliance.

Bedrijven die op zoek zijn naar SaaS-software moeten zorgvuldig te werk gaan, vragen stellen aan potentiële leveranciers en op de hoogte blijven van de verschillende beveiligings- en compliance-eisen om een weloverwogen beslissing te kunnen nemen.

Wil je meer weten over hoe Madia jou kan helpen? Neem contact met ons op!