Wat is e-commerce infrastructuur? De basis leggen voor B2B e-commerce

Wat is e-commerce infrastructuur? Bij infrastructuur denken we aan elektriciteitspalen, rioleringen, wegen en bruggen. Digitale handel vereist ook infrastructuur, maar is heel anders. Net zoals steden meer infrastructuur nodig hebben om hun groei te ondersteunen, hebben bedrijven ook steeds meer behoefte aan prestaties, schaalbaarheid en cyberbeveiliging naarmate ze groeien.

Het kiezen van de juiste infrastructuur helpt je om bestaande bedrijfsdoelen te realiseren en plannen te maken voor de toekomst. Het kiezen van een slechte en niet op elkaar afgestemde infrastructuur zal een negatieve invloed hebben op uw bedrijf.

Klanten die een traag ladende website ervaren, haken af en verlaten hun winkelmandje. Teamleden worden minder productief en raken meer gefrustreerd.

Dit artikel behandelt de elementen van eCommerce infrastructuur en waarom infrastructuurplanning van cruciaal belang is voor elk bedrijf.  Je ontdekt de zakelijke en technische overwegingen die een rol spelen bij het nemen van de juiste beslissingen op het gebied van strategie, technologie en resources bij het plannen van eCommerce infrastructuur.

Tot slot zul je zien hoe Oro’s digital commerce tools bedrijven ondersteunen en voorzien van toonaangevende eCommerce infrastructuur.

Wat is Digital Commerce Infrastructure?

eCommerce infrastructuur verwijst naar de tools, diensten en faciliteiten die nodig zijn om een eCommerce bedrijf te runnen. Digital commerce infrastructuur omvat hardware, software, apparaten, netwerkapparatuur en servers. Het omvat ook het algemene netwerk van systemen en processen om deze middelen te beheren.

Uw infrastructuur ondersteunt uw activiteiten, dus het kiezen van de juiste infrastructuur is noodzakelijk om uw prestaties te maximaliseren, u aan te passen aan veranderende omgevingen en uw bedrijf te schalen. Kies je de verkeerde infrastructuur, dan introduceer je grotere kwetsbaarheden en risico’s voor je organisatie.

Waarom is e-commerce infrastructuur belangrijk?

B2B-kopers zijn een onvergeeflijk stelletje. Volgens McKinsey zegt bijna 80 procent van de B2B-klanten dat ze prestatiegaranties willen voor hun loyaliteit aan merken, waaronder ononderbroken service, consistentie tussen kanalen en accurate productinformatie.

Maar zonder een adequate, soepel werkende infrastructuur presteren e-commerce websites ondermaats tijdens pieken in de vraag. Seizoensgebonden schommelingen, bedrijfsuitbreiding of een onverwacht grote toeloop tijdens de feestdagen veroorzaken allemaal pieken in de vraag. Je infrastructuur moet zowel het huidige verkeer aankunnen als dat wat om de hoek komt.

Uit het rapport over de verwachtingen van inkopers van vorig jaar bleek dat bijna 38% van de 100 inkoopmanagers en B2B-inkopers uit de VS en Canada het gebrek aan realtime informatie als een van de grootste struikelblokken beschouwden. Met andere woorden, inzicht in de behoeften van klanten is niet genoeg. Bedrijven moeten over de technologie en infrastructuur beschikken om real-time op die behoeften te kunnen inspelen.

Toch hebben veel bedrijven moeite om een moeiteloze en stressvrije koopervaring te bieden. De oplossing ligt in de zorgvuldige selectie van het juiste digital commerce platform en het opzetten van de juiste IT-infrastructuur.

Net zo belangrijk is het om te investeren in personeel om ervoor te zorgen dat systeembeveiliging, prestatiebewaking en standaarden en praktijken worden nageleefd. Dit omvat middelen voor doorlopende training van medewerkers en het uitvoeren van branchespecifieke IT-audits.

Nu je de basis begrijpt, lees je hier hoe je kunt beginnen met het opzetten van je e-commerce infrastructuur.

Zakelijke overwegingen

De eerste stap bij het selecteren van de juiste infrastructuur voor uw e-commerce bedrijf is het afstemmen van de infrastructuurmogelijkheden op fundamentele aspecten van uw bedrijfsmodel.

Stap 1: Bedrijfsdoelen

Organisaties streven om verschillende redenen naar digitale handel. Doelen kunnen gericht zijn op het verbeteren van de klantervaring, het optimaliseren van back-office processen of het opbouwen van veerkracht om het bedrijf klaar te maken voor de toekomst. Elk aspect van je eCommerce infrastructuur moet in lijn zijn met je bedrijfsdoelen.

Productbehoeften

Klanten willen zoveel mogelijk weten over de producten die je verkoopt. Als u bijvoorbeeld vervangingsonderdelen verkoopt, moet u pasvormgegevens, specificaties en installatieaanbevelingen aanbieden. En als u meerdere softwareoplossingen gebruikt, moeten die productgegevens gemakkelijk kunnen worden uitgewisseld tussen uw andere software en uw e-commerceplatform. Robuuste productinformatie vereist een infrastructuur die de nadruk legt op prestaties.

Prijsbehoeften

Als u basisproducten verkoopt waarbij de prijs een belangrijke onderscheidende factor is, moet uw infrastructuur uw prijsbehoeften weerspiegelen. Kies eerst een geschikte software voor digitale handel met een rijke functionaliteit voor prijsbepaling en lage totale eigendomskosten. Flexibiliteit en wendbaarheid zijn essentieel. U wilt de vaste kosten laag houden en snel reageren op veranderingen in de markt en concurrentiedruk.

Behoeften voor klantervaring

Als het uw doel is om bij elke aankoop de verwachtingen van de klant te overtreffen, moet u klanten selfservice-opties bieden, de mogelijkheid om bestellingen te volgen en nog veel meer. Om aan de prestatieverwachtingen van uw klanten te voldoen, moet uw infrastructuur in staat zijn om snelle doorlooptijden te realiseren voor zowel orderverwerking als ondersteuningsverzoeken.

Verkoopbehoeften

Als het uw doel is om back-office verkoopactiviteiten te stroomlijnen, dan moet uw infrastructuur complexe workflows ondersteunen die zijn ontworpen om verkopers tijd te besparen. Veel B2B-bedrijven vertrouwen bijvoorbeeld op complexe productconfiguratie of aangepaste prijslijsten. Deze gegevens moeten worden gesynchroniseerd met uw ERP-systeem via API-oproepen of worden berekend met automatiseringstools voordat ze aan de klant worden getoond.

Behoefte aan gegevens

Als het je doel is om gegevens uit meerdere bronnen te centraliseren voor meer efficiëntie en besluitvorming, dan heb je ook de infrastructuur nodig om dat te ondersteunen. Concentreer u op B2B-toevoerketenzicht, optimalisering van activiteiten en verlaging van foutenpercentages. Uw oplossing kan bestaan uit een combinatie van investeren in technologie, het integreren van systemen en het uitbesteden van infrastructuur aan experts.

Stap 2: eCommerce kanaalstrategie

Niet alle bedrijven hebben de behoefte of de capaciteit om meerdere verkoopkanalen te ondersteunen. De verwachtingen van de klant, de vereisten van de sector of de beschikbare middelen kunnen organisaties beperken tot specifieke kanalen en dus infrastructuuropties.

Single channel

Jaren na COVID blijft eCommerce het dominante verkoopkanaal voor in-persoonverkoop. Door slechts één verkoopkanaal te gebruiken, vermindert u de complexiteit, de totale eigendomskosten en uw time-to-market. Tegelijkertijd worden door te focussen op één kanaal kansen weggenomen die alternatieve kanalen wel bieden.

Multi-channel

Een multichannel ervaring biedt klanten daarentegen meerdere manieren om een aankoop te doen. Tegenwoordig worden aankoopbeslissingen persoonlijk genomen en via telefoon, e-mail, website, app, chat en sociale media. Het aanbieden van een multichannel ervaring vereist overeenkomstige investeringen in infrastructuur.

Omnichannel

Meestal gaan B2B-kopers bij het zoeken naar producten van het ene apparaat naar het andere via meerdere platforms. Bovendien is de omnichannelaanpak niet alleen gericht op het starten van transacties op het ene kanaal en eindigen op een ander kanaal – het omvat ook marketing-, product- en post-salescommunicatie tussen het merk, de verkoper en de klant. Dit niveau van klantbetrokkenheid vereist ook een overeenkomstige investering in infrastructuur.

Stap 3: Vereisten voor gegevensbeheer

Elke omgeving voor digitale handel heeft te maken met gegevensoverdracht van en naar het platform voor digitale handel, wat wordt geregeld door vaste richtlijnen, kaders en de betrokkenheid van serviceproviders. De fundamentele functie van uw eCommerce omgeving is gegevensoverdracht om diensten zoals gebruikersauthenticatie, ordervalidatie en betalingsverwerking mogelijk te maken. En dan hebben we het nog niet eens over de algemene omgang met klant- en productgegevens, waarvan sommige of alle gegevens gevoelig kunnen zijn.

Veel fabrikanten en distributeurs werken niet in een sterk gereguleerde omgeving. Industriële fabrikanten en leveranciers van onderdelen voor zware machines verkopen bijvoorbeeld geen gereguleerde artikelen en hebben niet te maken met het gedoe van exporteren. Als u niet beschikt over uitgebreide interne IT-resources en op zoek bent naar lage eigendomskosten en een snelle time-to-market, kunt u uw eCommerce infrastructuur geheel of gedeeltelijk uitbesteden.

Andere B2B e-commerce bedrijven moeten zich echter houden aan de privacy van gegevens, veiligheidsnormen en exportvoorschriften. Ze kunnen te maken hebben met gevoelige informatie zoals medische gegevens van patiënten of opereren in een sterk gereguleerde sector zoals de handel in chemicaliën. Als u opereert binnen een complex web van regelgeving, betekent dit dat u te maken krijgt met extra fysieke, administratieve en technische infrastructuurproblemen.

Technische overwegingen

Nu je de zakelijke overwegingen hebt bekeken, is het tijd om ze te koppelen aan technische overwegingen.

Stap 1: Welke software en hardware heb je nodig?

Software

Als B2B-verkoper vertrouwt u waarschijnlijk op een ERP-oplossing om voorraden, prijzen, toeleveringsketens en bedrijfsactiviteiten te beheren. Om uw klanten in real-time te voorzien van nauwkeurige voorraden en prijzen, moet u uw ERP integreren met het eCommerce platform.

Op dezelfde manier stelt het gebruik van een CRM met eCommerce verkoopteams in staat om klantrelaties beter te beheren en producten effectiever op de markt te brengen.

Als je nog geen ERP of CRM hebt, kan het beginnen met een e-commerce systeem je gegevens samenbrengen en als springplank dienen voor andere oplossingen om je bedrijf beter van dienst te zijn.

Hardware

Je e-commerce hardware bestaat uit fysieke servers die gegevens van je e-commerce winkel hosten, verwerken en beheren. Naast het toewijzen van ruimte voor deze servers, moet je ook rekening houden met applicatieservers, proxyservers en firewallservers.

U kunt echter de verantwoordelijkheid voor uw IT-omgeving delen. Of het nu gaat om hosting, websitebeveiligingsproviders, firewalloplossingen of SSL-encryptieservices, u kunt de diensten intern houden of uitbesteden aan derden.

Bij on-premise implementatie bent u verantwoordelijk voor de fysieke IT-infrastructuur, inclusief de financiële en personele middelen die nodig zijn om deze systemen te onderhouden en te upgraden.

Voordelen: Als gegevens op locatie worden opgeslagen, heb je controle over hoe ze leven en tussen systemen reizen. Je hebt er toegang toe zonder internetverbinding en behoudt de ultieme flexibiliteit bij het beheren, back-uppen en upgraden van je systemen.

Nadelen: Naarmate je bedrijf groeit, zullen ook je hardware-, implementatie- en onderhoudsbehoeften en de personeelsbehoeften toenemen. Deze kosten wegen meestal niet op tegen de kosten van het uitbesteden van de infrastructuur en ondersteunende activiteiten. Het beheren van de beveiliging van de infrastructuur, waaronder firewalldiensten, encryptie en antivirussystemen kan een uitdaging zijn, samen met het bijhouden van de veranderende regelgeving en best practices op het gebied van cyberbeveiliging.

Bij IaaS (infrastructure as a service) biedt de leverancier fysieke infrastructuur aan via virtuele machines, wat bekend staat als virtualisatie. U hebt de controle over veel infrastructuuraspecten, zoals toegangsbeheer, besturingssystemen en virtuele machines.

Voordelen: In tegenstelling tot een implementatie op locatie worden de servers, opslag en netwerken onderhouden door de leverancier. Dat betekent dat u zich geen zorgen hoeft te maken over downtime van servers, onderhoud en upgrades. Omdat u alleen betaalt voor de bronnen die u gebruikt, kunt u vergroten en verkleinen op basis van uw behoeften.

Nadelen: Omdat er minder controle is over de infrastructuur, zijn er meer zorgen over de beveiliging – vooral als de IaaS-provider meerdere klanten toestaat om hun hardware te gebruiken. Je moet nog steeds netwerkbeheerders inhuren om middleware en virtuele machines te beheren.

Met PaaS (platform as a service) bieden leveranciers je alles wat je nodig hebt om applicaties te ontwikkelen, implementeren en draaien. Naast fysieke infrastructuur en diensten (zoals configuratie, onderhoud en updates), bieden ze ook middleware diensten aan.

Voordelen: Met PaaS kunt u profiteren van een verbeterde gebruikerservaring voor ontwikkelaars. Het biedt de flexibiliteit van IaaS, maar met extra OS-implementatie, middleware en beveiligingsdiensten. Als het correct wordt ingezet, is het ook een kosteneffectief alternatief voor on-premise en andere cloudhostingopties.

Nadelen: Het PaaS-systeem werkt op basis van een gedeeld verantwoordelijkheidsmodel, wat betekent dat je een deel van de verantwoordelijkheid voor de beveiliging behoudt. Het bepalen van de verantwoordelijkheid is cruciaal om het risico op het introduceren van kwetsbaarheden en beveiligingsrisico’s te beperken.

Met SaaS (Software as a Service) bieden leveranciers infrastructuur en applicaties aan via het internet. Dit maakt SaaS eenvoudig te schalen, te beheren en te gebruiken.

Voordelen: Het grootste voordeel van SaaS is dat gebruikers niet verantwoordelijk zijn voor het beheren, onderhouden of upgraden van enig aspect van de hardware en software. Voor verkopers die zich willen concentreren op de verkoop, is het een kosteneffectieve en tijdbesparende optie.

Nadelen: Zonder enige controle over de infrastructuur is je SaaS-oplossing overgeleverd aan de genade van de verkoper. Dit brengt een groot aantal nadelen met zich mee, zoals vendor lock-in, compatibiliteitsproblemen, gebrek aan maatwerk of controle over beveiligingsmaatregelen.

Stap 2: Wat zijn uw connectiviteitsbehoeften?

De huidige digitale handelservaringen zijn afhankelijk van geïntegreerde systemen. Ze werken niet geïsoleerd en zijn afhankelijk van meerdere bedrijfsmiddelen zoals websites, software, hardware, magazijnen en verkooppuntsystemen. Het is van vitaal belang om systemen en software met elkaar te laten communiceren.

Systeem integratie

Maak een data stroomdiagram dat laat zien welke bronnen je gebruikt en hoe ze op elkaar inwerken. Begin met te specificeren waar uw gegevens zich momenteel bevinden en hoe ze door het systeem bewegen. Op deze manier identificeer je alle integraties en begrijp je beter hoe nieuwe systemen en bronnen de infrastructuur beïnvloeden.

VPN-tunnels

Een VPN is een manier om internetverbindingen te versleutelen. De VPN-tunnel is het pad dat gegevensoverdracht via dit netwerk mogelijk maakt. Door protocollen in te stellen die de snelheid en encryptiecomplexiteit regelen, kunnen merken bepalen hoe gegevens tussen systemen reizen. Houd rekening met je vereisten voor gegevensstromen en het aantal verbindingen in je VPN, aangezien deze tunnels beperkt zijn, evenals de bandbreedte die wordt aangeboden voor het VPN als geheel.

Stap 3: Wat zijn uw bedrijfs continuïteits behoeften?

Tot slot, maar daarom niet minder belangrijk, houd bij het selecteren van infrastructuur rekening met de risico’s die gepaard gaan met bedrijfscontinuïteit. Iedereen heeft gezien hoe de pandemie de toeleveringsketens heeft verstoord en bedrijven heeft gesloten. Natuurrampen, geopolitieke crises en stroomuitval kunnen niet worden voorspeld. Cyberaanvallen vormen een groeiende bedreiging voor B2B-bedrijven en vereisen investeringen in back-up en herstel, netwerksegmentatie, infrastructuurbeveiliging en meer.

Hoe OroCommerce de infrastructuurbehoeften ondersteunt

OroCommerce is een van de weinige oplossingen die volledig voldoet aan uw bedrijfsbehoeften, inclusief integratie, architectuur en implementatiebehoeften. Dit is hoe:

Beveiliging en naleving

Beveiliging en compliance zijn aspecten van digitale handel die snel evolueren. Er zijn talloze wetten in verschillende rechtsgebieden en er is veel tegenstrijdige informatie. Als je bijvoorbeeld beveiligde verbindingen nodig hebt, kunnen VPN-tunnels de oplossing zijn. Als je creditcardbetalingen accepteert, heb je PCI DSS-compliance nodig. Als je zaken doet in Europa, moet je je zorgen maken over GDPR, en zelfs Californië heeft een reeks privacyregels.

PCI DSS

Als je creditcardbetalingen via het internet accepteert, moet je voldoen aan PCI DSS, oftewel de Payment Card Industry (PCI) Data Security Standards. Deze standaarden beschermen de creditcardgegevens van klanten tijdens transacties en zijn van toepassing op alle soorten betalingen die u accepteert – persoonlijk, online of via de telefoon.

Wanneer u OroCommerce op de OroCloud-infrastructuur implementeert, voldoet u automatisch aan PCI DSS. Afhankelijk van of u host in een publieke of private cloud, kan de cloudprovider een deel van de PCI DSS-compliance voor zijn rekening nemen. Bij on premise implementaties moet u zelf de verantwoordelijkheid nemen voor compliance.

SOC2, GDPR en HIPAA

Een SOC Type 2-audit is een onafhankelijke validatie door een derde partij dat de IT-praktijken van een organisatie voldoen aan relevante beveiligings-, beschikbaarheids-, verwerkingsintegriteits-, vertrouwelijkheids- of privacycontroles. GDPR (General Data Protection Regulation) werd in 2016 aangenomen om gebruikersgegevens van EU-burgers te beschermen. Als je dus in Europa wilt verkopen, moet je voldoen aan GDPR. Tot slot regelt HIPAA (Health Insurance Portability and Accountability Act) het gebruik en de openbaarmaking van gezondheidsinformatie van Amerikaanse burgers door een organisatie. Covered entities, of dienstverleners, moeten aan deze vereisten voldoen.

Hoewel niet elke gegevensregelgeving van toepassing is op elke organisatie, betekent Oro’s naleving van SOC2, GDPR en HIPAA dat Oro’s producten voldoen aan alle vereisten voor gegevensbeveiliging en privacy en deze zelfs overtreffen.

Minimale aanpassing

Alleen al de complexiteit van B2B e-commerce bedrijven vormt een uitdaging voor systeemintegrators. En hoe groter uw organisatie is, hoe complexer het wordt. Of je nu meerdere business units hebt of bent gegroeid door fusies en overnames, complexiteit ligt op de loer.

Gelukkig is OroCommerce ontworpen voor verschillende verkoopscenario’s, waaronder B2B, B2C, B2X en D2C verkoop vanaf één platform. Het ondersteunt ook marktplaatsverkoop voor bedrijven.

Met de krachtige B2B-functies die in het systeem zijn ingebouwd, kan OroCommerce elk B2B eCommerce-scenario van de grond af aan aan. Dit omvat het gebruik van bedrijfsaccounts, toegangscontrole, beheer van meerdere catalogi, configureerbare producten en nog veel meer.

Volledige controle

Zakelijke behoeften veranderen zonder waarschuwing. Aankoopgedrag verandert en waar vandaag vraag naar is, kan morgen vergeten zijn. Kopers verwachten intuïtieve en gebruiksvriendelijke ervaringen, terwijl de back-office zich richt op productiviteit en omzetgenererende activiteiten.

Dankzij de open-source architectuur van OroCommerce is flexibiliteit ingebouwd in het systeem. Dit omvat de ultieme implementatieflexibiliteit (inclusief on-premise of een cloud) en granulaire controle over gegevensstromen. OroCommerce stelt je in staat om een lasergerichte klantervaring en back-office ervaring te leveren.

Ondersteunt groei

Digital commerce bedrijven hebben elk concurrentievoordeel nodig in onvoorspelbare omgevingen. Succesvolle B2B eCommerce projecten houden rekening met externe macrokrachten, maar ook met micronuances in verkoopcycli, koperstrajecten en klantverwachtingen. En dat alles terwijl iedereen op één lijn zit. OroCommerce stimuleert groei door:

  • De flexibiliteit te bieden om te veranderen en aan te passen aan veranderende bedrijfsbehoeften
  • U te voorzien van robuuste marketing- en verkooptools om groei te stimuleren
  • Ondersteuning van onbeperkte schaalbaarheid om met uw bedrijf mee te groeien
    Veerkracht op te bouwen en uw bedrijf toekomstbestendig te maken

Laat je bedrijf groeien met de beste e-commerce infrastructuur

Door de vraag: Wat is e-commerce infrastructuur? Hebben we in de loop der jaren met honderden B2B-verkopers gewerkt en begrijpen dat elke use case uniek is. Daarom zijn Oro-applicaties ontworpen voor infrastructuurscenario’s die voldoen aan verschillende bedrijfs-, branche- of wettelijke vereisten.

Om fouten te voorkomen, moet u uw doelstellingen in kaart brengen en deze afstemmen op de juiste technologie. Hoewel je e-commerce platform de eerste stap kan zijn, is het slechts een van de vele applicaties die nodig zijn om je bedrijf te ondersteunen. Je infrastructuur moet ook andere systemen en processen ondersteunen.

Veel verkopers kunnen hun infrastructuur uitbesteden, maar bedrijven in gereguleerde sectoren kunnen verplicht worden om een bepaald niveau van IT-infrastructuur, onderhoud en beveiligingsmogelijkheden intern te houden. Ongeacht het bedrijf zijn de behoeften niet statisch en groeit de behoefte aan IT-infrastructuur en ondersteuningsmiddelen mee met de organisatie.

Laat Madia u helpen om de juiste beslissing te nemen over de eCommerce infrastructuur voor uw bedrijf, nu en in de toekomst.