Vorige week konden de eerste ondernemers zich aanmelden voor een account op Amazon.nl. Hoewel Amazon al sinds 2014 actief is in Nederland met de verkoop van eBooks, begint het platform volgende maand als volwaardige marktplaats. Gaat de komst voor opschudding zorgen, brengt het nieuwe kansen, of moeten retailers juist op hun hoede zijn?

Wat zijn marktplaatsen?

First things first, wat verstaan we precies onder marktplaatsen? Een marktplaats is een platform waarop externe verkopers hun producten kunnen aanbieden. De marktplaats berekent hiervoor vaak een bepaalde prijs per verkocht product.

Nederlandse marktplaatsen

De meest bekende Nederlandse marktplaats is op dit moment Bol.com. Vorig haar behaalde Bol.com een totale omzet van 2,1 miljard euro (31% meer dan het jaar ervoor), waarvan 678 miljoen euro omzet werd gegenereerd door externe verkopers (en dat was 55% meer dan het jaar ervoor!).

bol.com logo

 

Uit onderzoek is gebleken dat Nederlandse shoppers 51% van hun aankopen op marktplaatsen doen. Dit maakt marktplaatsen het meest gebruikte verkoopkanaal in het Nederlandse retail landschap.

Deze cijfers zijn bij Amazon vast ook niet onopgemerkt gebleven. Eind 2019 werd aangekondigd dat ze ook in Nederland zouden gaan starten met hun marktplaats. Maar waarom al die ophef rondom dit platform?

Amazon, de grootste marktplaats ter wereld

In Nederland is er op dit moment eigenlijk maar één echte grote marktplaats: Bol.com. Met de komst van Amazon komt er opeens een internationale gigant bij.

Amazon in een paar cijfers:

Amazon logo

 

    • Beurswaarde: $955 miljard (3 juli 2019)
    • Omzet: $233 miljard (2018)
    • Aantal werknemers: 613 duizend mensen wereldwijd (voorjaar 2019)

Hoe verliep de komst van Amazon in Andere landen?

Nederland is niet het eerste land waar Amazon de markt betreedt, hier een aantal cijfers van het huidige marktaandeel van Amazon in onze buurlanden:

  • Duitsland 27% marktaandeel (sinds 2008 actief)
  • Frankrijk: 18,9% (sinds 2000 actief)
  • VK: 30%(sinds 1998 actief)

Meer weten over de komst van Amazon in andere landen? Bekijk het onderstaande filmpje van RTLZ.


 
De kans is dus groot dat de vestiging van Amazon in Nederland voor opschudding gaat zorgen. Niet alleen voor verkopers op bol.com zijn het spannende tijden, ook voor webshops die nog niet actief zijn op marktplaatsen zijn er nieuwe zaken om over na te denken.

Amazon vriend of vijand?

Binnenkort kun je in Nederland dus echt op Amazon verkopen. Hoe bereid je je hierop voor (r)etailer? Wat zijn de voor- en nadelen van het verkopen op Amazon?

Een nieuw publiek: meer verkopen

Een nieuw verkoopkanaal betekent altijd de mogelijkheid om een nieuw publiek aan te spreken. Amazon is een bekende naam, een naam die ook in Nederland veel klanten zal gaan trekken. In onze buurlanden is Amazon vaak al de plek waar shoppers het eerste kijken.

Verkopen op Amazon betekent daarnaast ook een stukje automatisch vertrouwen en geloofwaardigheid. Amazons belofte tot goede service lokt veel shoppers tot het kopen van producten. Dit stukje marketing hoef je als (r)etailer dus niet meer op je te nemen!

Internationaal uitbreiden

Wanneer je besluit te gaan verkopen op Amazon, wordt het gemakkelijker om producten ook in het buitenland aan te bieden. Met een account is het automatisch mogelijk om klanten uit heel Europa te bereiken. Zo is het mogelijk om via een Amazon.nl account ook te verkopen op Amazon.co.uk, Amazon.fr, Amazon.de, Amazon.it en Amazon.es.

amazon in Europa

FBA: Fulfillment by Amazon

Het mogelijk om de fulfillment af te laten handelen door Amazon zelf, met de FBA (fulfillment by Amazon) service. Met FBA is het mogelijk om voorraad naar een fulfillment center te sturen. Vanuit daar worden orders vervolgens verpakt en verzonden via de vele partners van Amazon. Ook de klantenservice, terugbetaling- en retour aanvragen worden door Amazon afgehandeld. Zo wordt verkopen in Europa extra makkelijk!

Veel concurrentie

Misschien een open deur: met al deze voordelen komen ook de nodige nadelen, zoals de heftige concurrentie. Wanneer je een product verkoopt dat door meerdere verkopers wordt aangeboden, hangt het succes van het product vaak af van de prijs. Hoe lager de prijs, des te populairder het product.

Daarnaast heeft Amazon een strategie die “buy in box” heet. Wanneer een klant een product vindt, wordt er een aanbevolen verkoper aangegeven. Wie deze aanbevolen verkoper is, wordt door Amazon bepaald. Een aantal factoren die bepalen of jouw product gekozen wordt, zijn: positieve feedback, stipte verzending en snelle reacties op klantvragen, de prijs en of de voorraad goed bijgewerkt wordt.

Voor beginnende verkopers is het erg lastig om al deze zaken direct goed te krijgen. Ze zullen daarom niet direct door Amazon aanbevolen worden. Het kan veel tijd kosten om dit allemaal op orde te krijgen.

Tarieven

Verkopen via Amazon is niet gratis. Om op Amazon te mogen verkopen, wordt een fee van 39 euro per maand berekend. Daarnaast worden vrij forse commissies berekent voor ieder product dat via Amazon wordt verkocht. Afhankelijk van de categorie van een product en de afgenomen services (zoals FBA), kunnen de commissies tussen 8% en 15% liggen. Daarom is het van belang dat de marges hoog genoeg zijn, wat stookt met het feit dat producten met lage prijzen vaak beter verkopen.

Kosten vs Baten – Verkopen op Amazon?

De komst van Amazon gaat vrijwel zeker voor een omslag zorgen in het Nederlandse e-commerce landschap. Voor (r)etailers kan het een goede manier zijn om producten op een nieuwe manier aan te bieden. Het wordt gemakkelijker om een nieuw publiek aan te spreken, uit te breiden naar nieuwe landen en klanten op een gemakkelijke manier service te verlenen. Hoewel er ook nadelen zijn, is het verkopen via Amazon toch een grote kans. Wil je naast je webshop ook eens de mogelijkheden bekijken voor de verkoop via Amazon? Laat het ons weten, we helpen je graag verder!