B2B Marktplaats

In de Business-to-Business (B2B) sector wordt e-commerce steeds belangrijker. Steeds meer B2B bedrijven kijken naar alternatieve verkoopkanalen, naast de reguliere verkoop via telefoon en email. De laatste jaren heeft e-commerce daarom een steeds belangrijkere plek gekregen. We zijn als consument immers gewend om alles online te kunnen bestellen en dit verwacht men ook in het zakelijke segment. Steeds meer bedrijven hebben daarom een B2B webshop waarin producten worden verkocht.

Een B2B marktplaats starten?

Steeds meer B2B bedrijven sluiten zich aan bij een B2B marktplaats of beginnen zelf een marktplaats. Een online B2B marktplaats is een platform waar verschillende verkopers online hun producten kunnen aanbieden, vergelijkbaar met bekende online B2C marktplaatsen zoals eBay, Amazon en Bol.com. Voorspeld wordt dat B2B marktplaatsen tegen 2024 goed kunnen zijn voor 30% van alle wereldwijde B2B verkopen: naar schatting 3,6 biljoen dollar, tegenover 680 miljard dollar in 2018.

  • Nieuw verkoopkanaal

    Een B2B marktplaats is een makkelijk middel om een nieuw verkoopkanaal te openen. Alle functionaliteit is reeds aanwezig, wat betekent dat je snel kan beginnen.

    Vaak zijn de (opstart)kosten veel lager dan bij het openen van een ander kanaal.

  • Groter publiek bereiken

    Verkopen via een B2B online marktplaats is een goede manier om een nieuw publiek aan te spreken.

    Vaak zijn klanten al bekend met de B2B marktplaats en gaan daar op zoek naar bepaalde producten. Zo komen ze ook bij jou terecht, iets wat anders misschien niet was gebeurd.

  • Lage drempel

    B2B klanten zijn in het algemeen loyaler dan B2C klanten. Ze zullen niet zomaar overstappen naar een andere webshop. Maar als ze al bekend zijn met een B2B marktplaats is die loyaliteit al aanwezig.

    Zijn ze tevreden over jouw levering? Dan zal het vertrouwen in jouw merk ook nog eens stijgen! Een win-win situatie dus.

  • Naamsbekendheid

    Verkopen op een B2B marktplaats zal je naamsbekendheid opleveren. Hoewel je jouw product via een derde partij aanbiedt, kun je wel verwijzingen maken naar jouw merk.

    Ook de verpakkingen en facturen zullen jouw naam en logo bevatten. Je creëert niet alleen meer naamsbekendheid, maar ook vertrouwen.

  • Verzamel reviews

    Veel marktplaatsen geven B2B kopers de optie om een review achter te laten. Hierin geven ze aan wat ze van jouw producten en service vinden.

    Wanneer een product positief is beoordeeld, gaan consumenten ervan uit dat het product goed is. Dit helpt om meer producten te verkopen.

  • B2B omnichannel

    B2B bedrijven zijn continu bezig om nieuwe kanalen te vinden om klanten te bereiken, aan te trekken en te converteren.Een B2B marktplaats is een prima toevoeging op jouw B2B omnichannel strategie. Met meer verkoopkanalen heb je een bredere aanwezigheid in de markt.

Een nieuwe B2B marktplaats starten

Op dit moment worden er veel nieuwe B2B marktplaatsen opgestart. Maar wanneer is het interessant om zelf een online marktplaats te starten?

Vooral in gefragmenteerde markten, waarin vraag en aanbod elkaar lastig vinden, kan het goed zijn om een marktplaats te starten. Zo is de verwachting dat steeds meer producenten en zelfs concurrenten, bij elkaar komen om marktspecifieke marktplaatsen te starten. Door verschillende bedrijven met soortgelijke expertises samen te brengen, zorg je ervoor dat producten zichtbaarder worden in de markt.

De voordelen van een eigen marktplaats:

  • Grotere zichtbaarheid
  • Meer gemak voor de klant, één plek voor specifieke producten
  • Controle over welke producttypes worden aangeboden
  • Samenwerken met andere partijen om huidige klanten nieuwe producten te bieden
  • Meer fondsen voor marketing activiteiten

Kortom, een B2B marktplaats beginnen zal een versterkte positie in de markt opleveren.

Software voor een B2B Marktplaats: OroMarketplace

OroMarketplace is marktplaats software dat specifiek is gebouwd voor de B2B markt. Het bevat standaard elementen die iedere marktplaats nodig heeft en is tegelijkertijd voldoende flexibel om maatwerk processen te ondersteunen.

Dit is wat OroMarketplace van andere platformen onderscheid:

  • Alles-in-één

    OroMarketplace is een alles-in-één oplossing voor digitale marktplaatsen. Alle aspecten van de koop- en verkoop zijn vanuit een centraal platform te beheren.

  • B2B functionaliteit

    Het platform bevat standaard functies zoals accountbeheer en ondersteuning voor meerdere magazijnen. Hierdoor is veel minder maatwerk nodig dan bij traditionele oplossingen, wat de time-to-market aanzienlijk verkort.

  • Marktplaats workflows

    De ingebouwde workflow engine maakt het gemakkelijk om de onboarding van nieuwe verkopers, order goedkeuringsprocessen, checkout stappen, onderhandelingen en offerteaanvragen te automatiseren.

  • Vendor management

    Beheer verkopers op jouw platform, geef ze verschillende rollen en rechten en bekijk presentaties op persoonlijke dashboards.

  • Flexibele integraties

    Dankzij de flexibele API’s kan OroMarketplace met elk CMS systeem verbinden via een headless integratie.

  • Open source

    De open source architectuur zorgt dat het systeem kan worden aangepast aan elke bedrijfsbehoefte.

  • Ingebouwd CRM

    De ingebouwde CRM geeft een volledig beeld van klanten. Leads en opportunities kunnen gemakkelijk beheerd worden.

  • Ieder type marktplaats

    OroMarketplace ondersteund ieder type marktplaats, of het gaat om een verticale, horizontale of all-in-one marktplaats.

  • Transparante licentie

    Het transparante licentie model is niet gebaseerd op gebruikers of transactie kosten.

Aan de slag met een B2B marktplaats?

Ben je overtuigd en wil je aan de slag met een B2B marktplaats? Of je nu wil beginnen met verkopen op een bestaand verkoopkanaal, of zelf een B2B marktplaats platform wil opzetten, we helpen je graag verder! Dit is wat we voor je kunnen betekenen:

  • Begin met verkopen op marktplaatsen. We helpen je op weg met de juiste operationele software. We stroomlijnen product management, order management, voorraad management, betalingen, koppelen je ERP en meer.
  • Een eigen B2B marktplaats starten. Samen werken we aan jouw B2B marktplaats functionaliteit, design en onboarding.

We geven je zekerheid over de prijs, kwaliteit en tijdsduur van het marktplaats project.
Door frequent te overleggen worden doelen scherpgesteld, prioriteiten bepaald, de voortgang gewaarborgd en werkzaamheden geëvalueerd. Deze transparante manier van werken zorgt voor inzicht in de voortgang van het project. Zo werken we samen aan een succesvolle B2B marktplaats implementatie.

Digital Operations Platforms (DOP)

Contact

Meer weten over B2B marktplaatsen? Laat het ons weten!