Een MVP voor B2B e-commerce, waarom en hoe?

Alles wijst erop dat e-commerce de toekomst van B2B verkoop is. De meeste B2B commerce bedrijven zijn op dit moment bezig met een digitale transformatie, of hebben dit op hun to do list staan voor 2021. Het opzetten van een nieuwe webshop kan een overweldigend proces zijn. Het is daarom van groot belang dat een goed doordachte strategie wordt ingezet. In dit artikel vertellen we hoe je een B2B e-commerce project kan starten met het opzetten van een MVP: een Minimum Viable Product.

Wat is een MVP en waarom is het belangrijk voor B2B?

Een B2B MVP is een strategie waarin de basisstructuur van de webshop opgezet wordt. Het is als het ware de 1.0 versie van de webshop, waar steeds nieuwe onderdelen aan toegevoegd kunnen worden om het te verbeteren.

Je kunt het vergelijken met de onderstaande afbeelding. Je begint met een skateboard, waar je al wel van A naar B mee kunt komen, maar wat zeker nog niet het comfort van een auto biedt. Door steeds verbeteringen toe te voegen kom je steeds dichter bij het gewenste eindresultaat en hoef je in de tussentijd niet stil te staan!

Laten we bekijken hoe het B2B MVP proces er precies uitziet.

1. Doelen

Het MVP proces begint met het opstellen van doelen. Breng hierbij de huidige én de gewenste situatie in kaart.

  • Welke processen bestaan er op dit moment?
  • Hoe ziet de huidige architectuur eruit?
  • Hoe zit de huidige klantreis eruit?
  • Welke verbeteringen moet een webshop opleveren?
  • Welke doelen moeten hiermee bereikt worden?

Om deze vragen te beantwoorden worden verschillende teams om hun wensen gevraagd. Uiteindelijk levert dat een lange lijst van gewenste verbeteringen op. Deze lijst noemen we de “backlog”.

2. Prioriteiten

De backlog is een lange lijst van wensen voor de nieuwe B2B e-commerce omgeving. Rangschik items op de lijst op basis van hun belang voor klanten, interne processen, de tijd die het kost om ze te bouwen en de waarde voor de hoofddoelstellingen van het nieuwe platform.

De onderdelen die de hoogste prioriteit hebben, worden meegenomen in de MVP. De andere items worden in latere versies toegevoegd.

3. Kies de juiste tools

Werk op basis van de vastgestelde MVP lijst samen met stakeholders binnen je bedrijf én met een externe consultant. Identificeer samen de tools die nodig zijn voor de basis van de B2B MVP.

  • Waar moet(en) je tool(s) die je kiest aan voldoen?
  • Welke functies zijn standaard, welke moet je zelf toevoegen?
  • Hoe flexibel kun je zijn, kunnen er gemakkelijk aanpassingen worden gedaan?
  • Hoe zit het met de schaalbaarheid, kun je groeien?
  • Welke integratie mogelijkheden zijn er?

4. Ontwikkelen

Wanneer je weet hoe de MVP eruit gaat zien, start de ontwikkeling van de nieuwe B2B webshop omgeving. Het is fijn als je tijdens de ontwikkeling inzicht krijgt in de vorderingen van het project. Door op een agile basis te werken, ben je tijdens iedere sprint op de hoogte van de status van het project. Als je wil weten hoe dat precies in zijn werk gaat, kun je onze werkwijze bekijken.

5. Soft-launch

Wanneer de B2B MVP klaar is, kan het gelanceerd worden. Hoewel de MVP dan al uitvoerig is getest, is het aan te raden om de nieuwe webshop eerst op kleine schaal te laten gebruiken. Zo krijg je inzicht in gebruikersgedrag en kunnen er nog kleine aanpassingen gemaakt worden aan de hand van de feedback van gebruikers. Na de softlaunch kan de MVP dan echt voor het grote publiek beschikbaar worden gemaakt.

6. Feedback loop

Zodra de MVP live is, kan de site worden doorontwikkeld. De backlog wordt opnieuw bekeken, prioriteiten worden opnieuw beoordeeld, en er wordt een lijst gemaakt voor de volgende versie van de webshop.

Omdat de webshop al gebruikt wordt, zal er ook feedback komen van de gebruikers (medewerkers van je bedrijf en klanten). Verwerk deze feedback door nieuwe items op de backlog te plaatsten en mee te nemen met iedere volgende versie van de B2B webshop.

Uit welke onderdelen is een B2B MVP opgebouwd?

Een B2B MVP bevat alle basisfunctionaliteit die nodig is om producten te verkopen. Dit houdt in een Frontend (waar klanten producten kopen), een Backend (waar jouw medewerkers mee werken) en Workflows (de volgorde in processen, van bestellen tot bezorging). Binnen deze drie onderdelen is specifieke B2B functionaliteit aanwezig, die direct in de MVP moet worden meegenomen.

Webshop (Front end)

De front end van je webshop is het gedeelte waar jouw klanten aankopen doen. De frontend is het visitekaartje van je bedrijf en moet er daarom goed uitzien. Toch moet je de verleiding weerstaan om direct te veel tijd te besteden aan het ontwerp. Dat kan namelijk veel tijd kosten. Beperk het daarom in de MVP tot de must-haves:

  • Een functioneel ontwerp waarin klanten gemakkelijk hun weg kunnen vinden
  • Een responsive ontwerp dat werkt op alle apparaat types
  • Een herkenbare merkidentiteit (logo, kleuren en typografie).

Dit is voldoende om mee te beginnen. Na de lancering van de B2B MVP kunnen nieuwe onderdelen toegevoegd worden.

Workflows en Integraties (Back end)

Tijdens het stellen van de doelen, is er aandacht besteed aan achterliggende processen. De processen bestaan bijvoorbeeld uit:

  • Orders: welke stappen worden ondernomen bij het plaatsen van een bestelling
  • Bezorging: op welke manier komt een product bij een klant terecht
  • Voorraden: hoe wordt er omgegaan met voorraden en de beschikbaarheid van producten
  • Betalingen: welke betaalmethodes zijn beschikbaar
  • Producten: hoe word productinformatie beheerd, in hoeveel talen is het beschikbaar?

Dit zijn slechts een paar voorbeelden, per bedrijf verschilt welke processen het eerst opgepakt moeten worden.

Voor sommige processen zal een integratie met andere software nodig zijn, denk bijvoorbeeld aan een ERP, CRM of PIM. Deze worden vaak direct in de MVP meegenomen.

In het kort wordt in een MVP gekeken naar welke processen nodig zijn om klanten goed van dienst te kunnen zijn. Na de lancering van de B2B MVP kunnen processen en integraties worden toegevoegd die nieuwe functies mogelijk maken.

B2B features

In de frontend en de backend zijn B2B specifieke onderdelen aanwezig. In een MVP worden veel van deze features meteen geïmplementeerd. Denk hier bijvoorbeeld aan:

  • Klantspecifieke prijzen
  • De optie om een offerte aan te vragen
  • Het beschikbaar maken van meerdere “winkelmandjes” die apart kunnen worden besteld
  • Snelle bestellijsten op basis van eerdere bestellingen, of SKU
  • Verschillende accounttypes voor verschillende rollen en permissies

Bij veel platformen kost het ontwikkelen van deze features veel tijd, niet gunstig voor een MVP. Gelukkig zijn er ook platformen zoals OroCommerce, waarin ze standaard beschikbaar zijn.

Wat zijn de voordelen van een B2B MVP?

Een MVP helpt je op meerdere manieren om een succesvol resultaat te krijgen. Hoewel het misschien gek aanvoelt om niet direct alle features op de wishlist door te voeren, zal een MVP uiteindelijk veel meer opleveren.

Beter afstemmen op de klant

Door een MVP inzetten kunnen je ideeën getoetst worden door klanten. Hoewel een webshop altijd goed getest is, zien klanten vaak toch net weer andere dingen. Door het inzetten van een MVP heb je nog voldoende ruimte om de feedback te verwerken. Daarnaast ben je met een MVP wendbaard om ook op andere ontwikkelingen in de markt in te spelen.

Bespaar tijd

Een MVP is sneller klaar voor gebruik. Je hebt een kortere implementatie tijd en begint sneller aan je ROI dan met andere methoden.

Een goedkopere oplossing

Met een MVP loop je minder risico, je bent wendbaar en je kunt aanpassingen maken wanneer ze nodig zijn. Hierdoor ontwikkel je geen onnodige onderdelen en bespaar je kosten.

Een MVP voor jouw B2B webshop?

Ben je enthousiast geworden van het MVP proces en wil je graag weten hoe je er zelf mee aan de slag kunt? Laat het ons weten, we helpen je graag verder. Bekijk onze werkwijze of neem contact met ons op voor meer informatie.

Dit artikel is gebaseerd op een Whitepaper van onze partner OroCommerce. Je kunt de volledige whitepaper hier downloaden.