Vier redenen waarom een CRM juist essentieel is voor een klein bedrijf

Je zou kunnen geloven dat je bedrijf te klein is om een klant-relatie management systeem nodig te hebben. De realiteit is echter dat, ongeacht hoe klein je bedrijf is, een CRM systeem het volgende voor je kan betekenen:

1 Het creëren van één basis

Vaak is de data gefragmenteerd bij een klein bedrijf. Om een voorbeeld te noemen: een teamlid is iets overeengekomen met een klant aan de telefoon, een ander teamlid heeft dit vervolgens opgevolgd per e-mail en de order geschiedenis wordt weer ergens anders bijgehouden. Door het gebruik van een kwalitatief sterk CRM-systeem, kan je ervoor zorgen dat elk stukje informatie op een handige, logische plaats bewaard wordt. Deze eenvoudige functie heeft alleen al een schat van voordelen voor je bedrijf en helpt om je klanten beter te kunnen helpen.

2 Het stimuleren van groei

Uit een recente studie van Market Tools is gebleken dat de omzet van bedrijven met gemiddeld 29% is gestegen na de implementatie van CRM-systemen in hun bedrijf. Een goed CRM-systeem geeft veel mogelijkheden voor groei.

  • Follow-ups met prospects en bestaande klanten op basis van vooraf gedefinieerde regels.
  • Verhoging van de upselling en cross-selling mogelijkheden. Met de complete geschiedenis van één klant op een plek, is het makkelijk om te voorspellen in wat voor andere items ze geïnteresseerd zouden kunnen zijn.
  • Meer gegevens voor je verkopers. Wanneer je vertegenwoordigers praten met klanten, zullen ze meer weten over deze klanten, in het bijzonder informatie die nodig is om de kans op verkoop te vergroten.

3 Het verhogen van de productiviteit

Wanneer je klant gegevens goed georganiseerd zijn, is je bedrijf efficiënter. Je werknemers zullen minder tijd kwijt zijn aan het zoeken naar informatie. Wanneer je client in gesprek is met de klantenservice, zal desbetreffende verkoper weet hebben van de geschiedenis en problemen. Hierdoor wordt er minder tijd besteed aan het zoeken/herhalen van informatie. Hier komt nog bij dat je klant zich gehoord voelt, wat leidt tot een betere klantenservice ervaring. Een goede CRM-tool zorgt voor een sterke zakelijke workflow.

4 Het beter inspelen op de markt

In de huidige klantgerichte omgeving is de kwaliteit van dienstverlening belangrijker dan ooit. Veel deskundigen zeggen zelfs dat de klantenservice belangrijker is voor de groei van je bedrijf dan iedere andere marketing inspanning. Overweeg de volgende feiten:

  • Sinds 2011 heeft 86% van de klanten gemeld dat zij zijn gestopt met zaken doen met een bedrijf als gevolg van een slechte klantenservice.
  • 78% zegt dat ze een in-proces aankoop hebben verlaten omdat ze niet de juiste aandacht kregen.
  • 80% zegt een negatieve connotatie met een merk te hebben, als desbetreffend merk niet binnen een uur reageert op social media

Wanneer al je informatie en interacties worden opgenomen op één plaats, kunnen klanten niet meer door de mazen van het net vallen. Hoewel veel kleine bedrijven het idee hebben dat ze een CRM systeem niet kunnen veroorloven, is het juist een investering die zich dubbel en dwars terugbetaald binnen enkele weken/maanden.

Laat je adviseren door Madia voor de mogelijkheden met OroCRM