Goed nieuws voor de e-commerce markt: het gaat prima met Nederlandse webshops! Onder andere het CBS voorspelt in recente onderzoeken dat het aantal webshops in hoog tempo zal blijven toenemen, evenals de omzet van webshops. Deze trend zet zich voort en heeft een groot effect op het straatbeeld, waar steeds meer fysieke winkels verdwijnen.

Webshops groeien hard

Het CBS doet ieder jaar onderzoek naar de Nederlandse e-commerce markt. In 2016 hebben voornamelijk pure players, webwinkels zonder fysieke winkels, het goed gedaan. Hun omzet steeg vorig jaar, in vergelijking met 2015,  met maarliefst 23 procent. In dezelfde periode groeide de omzet van webshops die ook fysieke vestigingen hebben met 14,9 procent. En dat terwijl beide type winkels in 2015 nog even hard groeiden.

De opkomst van webshops speelt al langer. Uit de onderstaande grafiek is af te lezen dat het aantal webshops tussen 2007 en 2016 van 5 duizend naar 32 duizend steeg. Volgens het CBS zet deze trend zich door in 2017, en zullen er nog eens 18% meer webshops bijkomen.

Een stijgende lijn in webshops

Een jaarlijkste enquête van ComScore en UPS wees uit dat 2016 het eerste jaar was waarin online meer producten werden gekocht dan in fysieke winkels. Meer dan 5000 consumenten werden gevraagd naar hun aankopen in de drie voorgaande maanden. Waar in 2014 47%, en in 2015 48%, van de aankopen online werden gedaan, is dit percentage in 2016 gestegen naar 51%.

Nieuwe initiatieven die de afgelopen maand in het nieuws waren, zoals het nieuwe platform ‘Frendz’ van het voormalige warenhuis ‘V&D’, de boodschappen berzorgservice van ‘Picnic’ en het c2c platform van ‘Kijkshop’, laten zien dan er op alle vlakken gewerkt wordt aan online verkoop. Twee van de genoemde voorbeelden, V&D en Kijkshop, hebben het moeilijk gehad met hun fysieke winkels. V&D ging failliet, en Kijkshop sloot een kwart van haar winkels. Zullen hun nieuwe online platformen het verschil gaan maken?

Online groei – offline krimp

De groei van webshops in de afgelopen 10 jaar staat in directe relatie met de veranderingen in het straatbeeld. De winkelstraten van nu zien er heel anders uit dan 10 jaar geleden. De groei van internet verkoop vindt plaats in branches die van oudsher standaard in de winkelstraat te vinden waren. In 2016 telde Nederland 95 630 fysieke winkels. In 2007 waren dat er nog 100 070. Vooral elektronica winkels, zoals computerzaken, en verkopers van kleine elektronica zijn uit het straatbeeld verdwenen. Ook het aantal fotografiezaken (-41,8%), baby en kinder kleding (-38%) en antiek (-36%), moeten het ontgelden.

 

Een grafief dat de daling van fysieke winkels aangeeft.

Nu investeren in een webshop

De bovenstaande cijfers tonen aan dat het voor winkels van groot belang is om te investeren in een online verkoop kanaal. Of er nu fysieke winkels zijn of niet, zonder een online platform maken winkels geen kans. Of ‘pure players’ nu de toekomst hebben, of dat ‘omni-channel’ ondernemingen de strijd gaan winnen: één ding is zeker, het hebben van een goede webshop is onmisbaar.