• e-commerce

Virtual Reality: Kansen voor Retail

Geplaatst op 20 februari 2017 om 15:54

Virtual Reality (VR)  is de afgelopen jaren steeds bekender geworden bij het grote publiek. Waar de technologie een aantal jaren geleden nog in de kinderschoenen stond, zien we dat er nu enorme sprongen worden gemaakt. VR wordt ingezet voor allerlei doeleinden: van het opleiden van doktoren tot het spelen van games. Recent onderzoek laat zien dat mensen steeds positiever denken over het gebruik van VR. Dit is goed nieuws voor retail: het zorgt voor nieuwe innovatieve kansen om producten en services aan de man te brengen.

Wat is Virtual Reality?

Virtual reality wordt vaak als overkoepelende term gebruikt om te beschrijven hoe een alternatieve werkelijkheid virtueel wordt gepresenteerd. Binnen virtual reality is er een onderscheid te maken tussen twee vormen: Virtual Reality (met behulp van een VR-Bril) en Augmented Reality (met behulp van smartphones, tablets, smartwatches etc). Hoewel de twee technieken veel met elkaar overeenkomen, zijn er ook  duidelijke verschillen.

Virtual reality is gericht op een alternatieve werkelijkheid. Door middel van een VR-bril wordt je volledig afgesloten van de omgeving. Hier ben je als het ware deel van nieuwe wereld. Dit biedt vele mogelijkheden zoals het bekijken van producten door er omheen te lopen, van dichtbij te bekijken, verschillende types te vergelijken en meer.

Augmented Reality is een techniek die zich richt op het verrijken van de ‘echte wereld’ met digitale elementen. Dit kan van alles zijn van tekst tot video. AR slaat op die manier een brug tussen de echte en de digitale wereld. Een populaire vorm is het creëren van AR op smartphones en tablets. Objecten kunnen worden geprojecteerd door gebruik te maken van de camera. Een product zoals een nieuw bankstel kan op die manier in een ruimte worden geplaatst, wat op het scherm te zien is.

Talrijke toepassingen van Virtual Reality in retail

De ontwikkelingen die op dit moment gaande zijn binnen VR zorgen voor verschillende nieuwe initiatieven. Een aantal bedrijven zoals Ikea, VT Wonen en Bol.com namen het voortouw.

Ikea

IKEA test op dit moment een Virtual Reality omgeving waarin klanten keukens kunnen bekijken. De IKEA VR Experience werkt in combinatie met de HTC Vive, de virtual reality bril van smartphonefabrikant HTC en softwareontwikkelaar Valve. Met behulp van deze bril kunnen klanten zich door een virtuele keuken bewegen en deze op ware grootte bekijken. Een optie is de mogelijkheid om de keuken in realtime aanpassen aan specifieke voorkeuren, bijvoorbeeld de kleuren of de werkhoogte van het aanrecht. Het is de perfecte manier om een keuken te bekijken voor je het aanschaft.

05_IKEA_VR_Experience_Menu

VT Wonen

VT wonen heeft de VR en AR technieken gebundeld om ook mensen zonder VR bril mee te laten genieten van de nieuwe mogelijkheden. Op de website zijn verschillende interieurs te vinden waarin klanten kunnen ‘rondlopen’. Door te klikken op meubel verschijnt er meer informatie. Zo ontstaat er een webshop waar het product in een specifieke omgeving te zien is. Ook kunnen bezoekers meteen zien welke producten bij elkaar passen. Zie zelf het resultaat.

Vt Wonen Virtual Reality

Bol.com

Bol.com lanceerde onlangs een augmented reality app. Voor de aankoop van meubels is het mogelijk om ze in het interieur ‘neer te zetten’. Hoe dat werkt zie je in het volgende filmpje:

Onderzoek toont aan: Nederlanders staan open voor VR

Een recent onderzoek, dat is uitgevoerd door Linkedin, laat zien hoe mensen over de hele wereld tegenover het gebruik van VR gerelateerde technologie staan. Het onderzoek maakt onder andere duidelijk hoe mensen denken over ‘wearables’ zoals smartwatches en ‘self-driving cars’. Wat opvalt is dat Nederlanders hoog scoren; vooral jongeren zijn over het algemeen zeer positief tegenover het gebruiken van nieuwe technologie.

De cijfers liegen er niet om; 38% van de Nederlanders is dagelijks bezig met ‘wearable technology’ en is 16% van plan om in de komende 12 maanden een VR-bril aan te schaffen. Hier ligt een enorme markt open die nog door weinig retailers wordt aangesproken. Opmerkelijk is dat het onderzoek het gebruik van smartphones en tablets niet mee heeft genomen, omdat deze al te breed geadopteerd zijn. In werkelijkheid is de acceptatie van VR (en AR) daarom waarschijnlijk nog hoger.

Ondanks de positieve cijfers maken nog relatief weinig retailers gebruik van VR. Dat is jammer want VR biedt vele kansen op het gebied van online verkoop!

Virtual Reality – De toekomst?

Virtual Reality techniek zal zich de komende jaren gaan ontwikkelen. Deze ontwikkelingen zullen ervoor zorgen dat technologie zoals de VR-bril steeds toegankelijker wordt. VR wordt goedkoper om te maken en goedkoper om te ‘bezitten’. Het is vooral de jonge doelgroep die op dit moment aangesproken wordt door VR maar in de toekomst zal het breder geaccepteerd worden. Nu investeren in VR is daarom geen slecht idee!