Ziggy van Akeneo bij een computer die de PXM test doet

Online shoppen beleeft de afgelopen maanden een enorme boost. Er is een grote verscheidenheid aan online winkels zoals webshops, marktplaatsen, op sociale media (Facebook en Instagram) en apps. Het aantal kanalen waarin klanten aankopen kunnen doen, blijft stijgen.

Niet alleen het aantal nieuwe verkoopkanalen groeit, ook de verwachtingen van de klant zijn de afgelopen jaren steeds hoger geworden. Klanten nemen vandaag de dag voornamelijk aankoopbeslissingen op basis van welk bedrijf de beste winkelervaring biedt. Een belangrijk deel van een goede winkelervaring is een overtuigende productbeleving. Denk hierbij aan consistente productinformatie, goede product foto’s en accurate beschrijvingen.

PXM – Product Experience Management

Maar hoe zorg je voor een goede productbeleving? Een goede manier is om aan de slag te gaan met een Product Experience Management platform (beter bekend als PXM).

Product Experience Management is meer dan een oplossing voor gegevensbeheer alleen. Met een PXM lever je hoogwaardige productinformatie die zich per kanaal aanpast. Zo kun je koopervaringen van verschillende types klanten (bijvoorbeeld online klanten en klanten die via de catalogus kopen) aanpassen naar de specifieke wensen. Des te beter de productervaring, des te groter de kans dat klanten bij jouw winkel een aankoop doen (en terugkeren voor nieuwe aankopen).

PXM – Hoe hoog scoor jij?

Ziggy van Akeneo bij een computer die de PXM test doet

Onze partner Akeneo heeft op hun website een nieuwe PXM tool gelanceerd. Door 14 vragen te beantwoorden (dat duurt ongeveer 4 minuten), krijg je een persoonlijk PXM profiel met jouw sterke punten en verbeterpunten. De score laat ook zien hoe jouw bedrijf zich verhoudt tot andere bedrijven, en geeft aanbevelingen voor een betere productbeleving.

Adopter, Innovator of Champion?

Je bent een PXM adopter, scorekaart

Akeneo geeft in de test aan of je een PXM “adopter”, “innovator” of “champion” bent.

  • Een PXM “adopter” gebruikt één bron om productinformatie op te slaan en te ontsluiten naar verschillende verkoopkanalen.
  • Een PXM “innovator” heeft verschillende teams die productinformatie naar gelang hun expertise aanvullen om klanten een zo goed mogelijke klantervaring te bieden.
  • Een PXM-“champion” gebruikt een schaalbaar platform waarbij interne en externe teams (bijvoorbeeld leveranciers of fabrikanten) samenwerken om een geweldige productervaring te leveren die kan worden aangepast per kanaal.

Wat is jouw score? – Persoonlijk advies

PXM Maturity assessment results

Doe nu in 4 minuten de gratis test en bekijk jouw persoonlijke PXM advies. Wij zijn benieuwd naar jouw score en helpen je graag verder om het advies verder uit te werken.