Recap MagentoLive Europe 2019

Screen at MagentoLive Europe Amsterdam

MagentoLive Europe

MagentoLive is hét Magento community evenement van Europa. Ieder jaar wordt het op een andere locatie in Europa georganiseerd. Na edities in onder andere London en Barcelona, streek het evenement dit jaar neer in Amsterdam.

Meer dan 2000 developers, gebruikers, implementatie specialisten en andere geïnteresseerden kwamen samen in de RAI om te luisteren naar presentaties over de laatste Magento ontwikkelingen. Er was dit jaar extra aandacht voor de overname van Magento door Adobe.

Adobe op MagentoLive Europe: Experience

Begin vorig jaar werd Magento voor een recordbedrag overgenomen door Adobe. Adobe heeft zich met al haar producten altijd gericht op ”experience”, de ervaring die klanten hebben met hun producten. Adobe richt zich voornamelijk op grafische tools, marketing en analytics. Nu ook e-commerce een onderdeel is van hun dienstenpakket, is het niet verrassend dat ze zich ook hier extra richten op de ”experience”.

Adobe Digital Experience Unit

Tijdens de openings keynote werd bekend gemaakt dat Magento deel zal gaan uitmaken van de nieuwe “Adobe Digital Experience Unit”.

Maar wat kunnen de komende tijd van Adobe en Magento verwachten? En hoe gaan we de nadruk op ervaringen terug zien in Magento? Dit zijn vragen die de Magento community al sinds de overname bezig houden. De afgelopen tijd werden al nieuwe functies gepresenteerd (zoals we bijvoorbeeld hier al eerder bespraken). Tijdens MagentoLive Europe werden deze verder toegelicht.

Adobe Sensei

Eén van de eerste nieuwe functies in Magento is Adobe Sensei. Adobe Sensei is een platform dat door middel van data Artificial Intelligence inzet voor nieuwe functionaliteiten. Een voorbeeld zie je in de onderstaande tweet waar een product in een webshop kan worden gezocht door er een foto van te maken.

Data in Adobe Sensei kunnen daarnaast ook voor andere functionaliteiten worden ingezet, zoals omnichannel analytics en de creatie van slimme dashboards. Het wordt ook mogelijk om Product Recommendation in te zetten.

AI: Product Recommendation

Een tweede feature die binnenkort in Magento beschikbaar zal zijn: Product Recommendation. Hiermee wordt het mogelijk om klanten product aanbevelingen te laten zien zoals: ”Mensen die Product A kochten, kochten ook Product B” of ”Misschien vind je dit ook interessant”.

Sensei berekent deze aanbevelingen door het gedrag van klanten in de webshop te meten. Hierdoor leert het systeem zichzelf waar klanten naar op zoek zijn. De merchant kan dit gemakkelijk in de backend van Magento aan of uit zetten.

Adobe Experience Manager (AEM)

Een tweede nieuwe toevoeging is een integratie met het Adobe Experience Management platform. Dit platform is een content management systeem, waarmee het gemakkelijk wordt om data op verschillende platformen bij te houden. Bekijk hoe het werkt in de onderstaande video:

Ben je benieuwd hoe dit eruit ziet in Magento? Bekijk deze video.

En verder…

Zoals ieder jaar werden tijdens verschillende sessies en keynotes ook cases bespoken die met Magento werken. Zo kwamen bijvoorbeeld Gazelle en Nestlé uitgebreid aan het woord. Ook voor developers waren er verschillende “tracks”, waarin ze dieper konden induiken op technologieën zoals Magento Cloud en PWA Studio. 

Adobe Summit 2020

Nu Magento onderdeel is van Adobe, zal er ook aandacht worden besteed aan Magento op de evenementen van Adobe. De eerstvolgende summit zal eind maart plaatsvinden in Las Vegas. De eerst volgende Europese Summit is op 13 en 14 mei in London.

MagentoLive Europe 2019 was een interessant evenement om bij te wonen. De nieuwe Adobe functionaliteiten zullen in de toekomst veel nieuwe mogelijkheden bieden voor webwinkeliers. Dit is nog maar aan het begin, we zijn erg benieuwd naar wat er in de komende jaren nog meer gaat komen. We’ll keep you posted!