In 2015 schreven we er al over in deze blogpost: verlaten winkelwagens. Uit 27 studies van het Baymard Institute bleek toen dat 67% van de volle winkelwagentjes werd verlaten. Sinds 2015 hebben er veel ontwikkelingen plaats gevonden in e-commerce. Denk eens terug aan 2015. Hoevaak bestelde je online? Kwamen je pakketjes wel eens uit China? Werden ze dezelfde dag nog thuisbezorgd? Bestelde je al via je smartphone, of toch voornamelijk op je pc? Vergelijk dat eens met de e-commerce van nu en je ziet al snel de verschillen. E-commerce wordt steeds meer volwassen en is vandaag de dag zo populair dat 8 op de 10 van de Nederlandse bevolking online aankopen doet.

Als je nadenkt over de ontwikkelingen, verwacht je misschien dat dit vast ook betekent dat webshops door de jaren heen een hogere conversieratio hebben gekregen, waarbij verlaten winkelwagens steeds minder voor komen.

Het tegendeel is waar. Recente studies (Barilliance en Readycloud) laten zien dat het percentage verlaten winkelwagens hoger is dan ooit tevoren.

Verlaten winkelwagens: een groot probleem

Maar hoe zit het dan precies met die verlaten winkelwagens? Eind 2017 was het gemiddelde van de verlaten winkelwagens 77,24%. Vooral de opkomst van online shopping op smartphones heeft gezorgd voor een stijging in het percentage van afgebroken bestellingen maar ook op desktop is het percentage hoog:

  • Desktop: 73,1% verlaten winkelwagens
  • Tablet: 80,7% verlaten winkelwagens
  • Mobile 85,6% verlaten winkelwagens

Hoewel de mogelijkheden e-commerce geavanceerder zijn geworden, lijkt het voor online verkopers moeilijker te zijn geworden om klanten te overtuigen om bij hen te kopen. Hoe zorg je er toch voor dat klanten een bestelling plaatsen? Vaak zien we dat er voornamelijk in de checkout (het moment dat je echt gaat kopen), verbeteringen mogelijk zijn.

Checkout optimalisatie: 6 tips

Wat kun je doen om klanten er toch van te overtuigen om de producten die in de winkelwagen ”liggen”, te bestellen?

1. Voorkom onaangename verrassingen

Niemand vind het fijn om er pas in de checkout achter te komen dat er hoge verzendkosten zijn of dat de levertijd langer is dan verwacht. Wees daarom meteen aan het begin van het checkout proces duidelijk. Laat relevante informatie zien zoals welke stappen genomen moeten worden, wat het eindbedrag is en welke betaalmethodes mogelijk zijn. Door transparant te zijn, wordt de kans op een transactie gegarandeerd verhoogd.

2. Snel, sneller, snelst

27% van de bestellingen wordt niet afgerond omdat de checkout te lang duurt. Verminder deze tijd door het invulproces te versnellen, zoals het automatisch aanvullen van de woonplaats aan de hand van een postcode. Vraag alleen om informatie die echt nodig is om de bestelling te kunnen leveren. Hoe sneller het bestelproces is afgerond, hoe beter.

3. Ideal, Paypal of achteraf betalen? Bied meerdere betaalmethodes aan.

Bied verschillende betaalmethodes aan. Iedereen heeft een eigen voorkeur voor een betaalmethode.  Als de favoriet er niet tussen staat is de kans groot dat de winkelwagen verlaten wordt.

4. Een account aanmaken? Niet doen!

Verplicht klanten niet om te registreren. Hoewel je deze gegevens goed kan inzetten voor marketingdoeleinden, haakt 35% van de klanten op deze stap af. Bied een guest checkout aan, en vraag eventueel pas een account aan te maken nadat de bestelling is geplaatst.

5. Investeer in de mobiele UI

Zoals hierboven staat genoemd is het percentage verlaten winkelwagens het hoogst bij mobiele apparaten. Dit komt doordat de checkout vaak niet geoptimaliseerd is voor mobiel. Denk er bij een mobiele checkout aan dat de elementen ”duim vriendelijk” moeten zijn. Ze moet gemakkelijk klikbaar zijn, zonder dat er per ongeluk op een ander element geklikt wordt. Daarnaast kun je overwegen om mobiele UI (user interface) elementen mee te nemen. Moeten er cijfers ingetypt worden, kies dan voor het cijfertoetsenbord dat op alle telefoons beschikbaar is.

6. Maak van een verlaten winkelwagen een nieuwe verkoopkans

Tot slot moet je je afvragen welke andere redenen klanten hebben om hun winkelwagen te verlaten. Zijn ze nog aan het rondkijken bij andere aanbieders? Willen ze er nog even over nadenken? Of willen ze de producten wellicht eerst in een fysieke winkel zien? Door een marketing actie uit te voeren die zich richt op verlaten winkelwagens kan zo’n 10% toch nog overgaan op een aankoop. Stuur bijvoorbeeld een herinneringsmail, een kortingscode of wijs klanten op de dichtstbijzijnde winkel. Deze (en andere) campagnes zijn goed op te zetten, en te meten, in programma’s zoals OroCRM. Hierin wordt bijgehouden welke winkelwagens verlaten zijn, en welke marketingactie hierbij past.

Een goede checkout? Minder verlaten winkelwagens.

Het moge duidelijk zijn, er zijn veel aspecten waar je op kan lekker in het checkout proces. Een goed checkout proces kan het aantal verlaten winkelwagens fors verlagen. Meer weten over het checkout proces, of weten hoe jouw checkout proces verbetert kan worden? Laat het ons weten, we helpen je graag verder.