2020 is bijna ten einde. Het was een bijzonder jaar, waarin e-commerce een enorme groei heeft doorgemaakt. Mede door de coronacrisis werd 2020 het sterkste groeijaar ooit. Voorspellingen laten zien dat de verschuiving van offline naar online tot 22% meer online orders heeft geleid(!). Zet deze groei zich door? En hoe zorg je ervoor dat je ook in 2021 bovenaan de online winkellijst van consumenten staat?

Een korte terugblik

Dit jaar werd vooral in november duidelijk hoe belangrijk e-commerce is voor de consument. Singles Day behaalde wereldwijd meer dan 70 miljard aan omzet, Black Friday leverde 9 miljard op en Cyber Monday voegde er nog eens 12 miljard aan toe. Enorme aantallen die normaal gesproken over meerdere maanden worden behaald, zijn afgelopen november in slechts drie dagen binnen gehaald. Volgens logistiek.nl werden in Nederland op Black Friday maar liefst 136% meer pakketen verstuurd in vergelijking met een gewone dag. De drukste dag was Cyber Monday, met 253% meer pakketen dan normaal. Zo druk was het nog nooit.

e-commerce drukte

In een recente poll wordt duidelijk dat veel consumenten en retailers (+/- 60%) verwachten dat dit enorme e-commerce momentum zich in 2021 zal blijven doorzetten.

Poll over e-commerce 2021 groei

 

Welke kansen liggen hier voor online retailers? Wat verwachten consumenten in het nieuwe normaal van e-commerce? En hoe onderscheid je jezelf tussen alle online concurrentie? We geven je in dit blogartikel een aantal tips en e-commerce trends voor 2021.

De klantreis: onderzoeken en kopen

De klantreis is vandaag de dag breder dan ooit. Een belangrijk onderdeel van de klantreis is productonderzoek. Platformen als Google Shopping en Bol.com, maar ook social media zoals Instagram en Pinterest, worden ingezet om onderzoek te doen naar producten. Pas na een diepgaand onderzoek op verschillende kanalen, maakt de klant een beslissing over in welke webshop de order geplaatst wordt.

Deze manier van cross-platform winkelen is hét kenmerk van de huidige online koper. Wil jij in 2021 als beste uit de bus komen, en het kanaal zijn waar de klant uiteindelijk koopt? Dan moet je op een aantal zaken letten.

Vertel een verhaal

Consumenten zijn steeds vatbaarder voor merken die een verhaal vertellen. Wat maakt jouw producten anders dan andere producten? Hebben ze een uniek design, zijn ze duurzaam geproduceerd, maakt het product onderdeel uit van een lange familiegeschiedenis of draagt het kopen van een product bij aan een goed doel? Klanten worden graag geïnspireerd door een goed verhaal. Vooral op social media zoals Instagram en Facebook werkt het vertellen van verhalen goed. Deze platformen zijn in 2021 van grote invloed op de aankoopintentie van de klant.

e-commerce skillHet verhaal van onze klant SKIL

 

Shoppers waarderen gemak boven prijs

Voor 78% van de Nederlanders is het gemak waarmee online besteld kan worden, belangrijker dan de prijs van een product. Besteedt daarom veel aandacht aan je bestelproces. Zorg voor de juiste productinformatie, wees transparant over levertijden, biedt een snelle checkout aan en implementeer meerdere betaalmethodes. Hoe gemakkelijker het bestelproces, des te hoger de kans dat een consument bij jou een aankoop doet!

Naadloze omnichannel

In 2021 is vooral voor winkels met meerdere verkoopkanalen, zoals een fysieke winkel, marktplaats en/of webshop, nog veel te winnen. Heb je bijvoorbeeld wel eens gedacht aan een omnichannel klantenportaal? Hierin vindt de klant alle informatie over de interactie met jouw bedrijf. Denk hierbij aan welke aankopen zijn gedaan, in welke kanalen deze zijn gedaan, welke retouren er zijn geweest, een optie om bonnetjes te downloaden, een pagina met persoonlijke aanbiedingen, of de optie om communicatie met de klantenservice te bekijken.

Productpagina

Goede productdetailpagina’s (PDP’s) zijn nodig om klanten aan te sporen tot een aankoop. Uit consumentenonderzoek blijkt dat 69 procent een productdetailpagina verlaat, omdat er te weinig informatie op vermeld wordt. Het is belangrijk dat jouw PDP’s gebruik maken van goede productinformatie, waaronder video’s, technische details, prijzen, reviews en meer. In dit artikel bespreken we uitgebreid hoe een goede PDP eruit ziet.

Een goed voorbeeld van een heldere PDP van onze klant Duux. 

Samenwerking met merken en fabrikanten

Waarom alles alleen doen? Samen sta je sterker! In 2021 wordt de samenwerking tussen retailers, merken en fabrikanten steeds belangrijker.

Statistieken delen

Data analyse is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. Retailers, merken en fabrikanten doen er alles aan om zoveel mogelijk data te verzamelen die helpen een product te verkopen. Denk aan marketingstrategieën zoals doelgroep analyses aan de kant van de fabrikant en persoonlijke marketing aan de kant van de retailer. Vaak worden deze data vooral intern gebruikt.

Maar wat als data gedeeld zouden worden? Bijvoorbeeld data over de doelgroep die de fabrikant voor ogen heeft, en data van de retailer over de uiteindelijke afnemers? Of data over waarom producten geretourneerd worden? Dan kunnen beide partijen grote stappen zetten in hun productontwikkeling, marketing en communicatie. In 2021 kunnen partnerschappen tussen fabrikanten, merken en retailers een groot verschil maken.

Productbeschrijvingen

Steeds meer fabrikanten en merken besteden aandacht aan de manier waarop ze willen dat hun producten verkocht worden. Zo ook de productbeschrijvingen die retailers dienen te gebruiken. Voor retailers betekent dit dat productinformatie vaak handmatig moet worden aangepast. Maar wist je dat er ook opties zijn waarbij de fabrikant direct beschrijvingen kan uploaden naar jouw PIM systeem? Dit kan je in 2021 zomaar veel extra tijd opleveren.

Benefits

Lees meer over de Akeneo onboarder. 

2021 een nieuwe mindset

Het afgelopen jaar heeft e-commerce grote stappen gezet. Klanten zien e-commerce als een steeds belangrijker onderdeel van hun leven. Dit heeft invloed op de snelheid waarmee e-commerce zich ontwikkeld. Dit vraagt bij veel retailers om een nieuwe mindset. Een nieuwe mindset over de manier waarop nieuwe technieken worden geïmplementeerd.

Webshopeigenaren staan voor een keuze: investeer je in nieuwe trends zodra ze uitkomen, of wacht je tot ze bij anderen hun nut hebben bewezen? Oftewel, kies je voor een innoverende (maar imperfecte) techniek, of wacht je tot het geperfectioneerd is? Onze voorspelling: in 2021 winnen bedrijven die vooruitgang boven perfectie plaatsen.

In 2021 zal er ongetwijfeld weer veel veranderen: wacht niet te lang met alle bovenstaande trends, ga er direct mee aan de slag!

Hebben we volgens jou een trend gemist, laat het ons weten.