Headless Commerce – Vijf voordelen

Headless commerce: de kans is groot dat je er de afgelopen tijd over gelezen hebt. Het e-commerce landschap is continu in beweging en er is een voortdurende discussie gaande over hoe de toekomst van e-commerce eruit zal zien. Steeds meer platformen, waaronder ook onze partners Magento en OroCommerce, spreken over een ‘headless’ benadering van commerce. Maar wat houdt headless commerce precies in? Wat zijn de voordelen? Is het echt de toekomst voor webshops en moet je in headless investeren?

Een veranderde rol van (e-)commerce

In de begintijd van e-commerce bestond online verkoop uit een webshop waar klanten via de computer producten kochten. Er werden e-commerce oplossingen ontwikkeld die deze manier van verkoop konden ondersteunen. Deze manier van online verkopen voldoet echter niet meer aan de huidige standaarden.

Omni-channel verwachtingen

Vandaag de dag zijn kooppatronen veranderd. Klanten komen via meerdere contactpunten in aanraking met merken. Denk bijvoorbeeld aan mobile shopping (apps), social shopping (Facebook en Instagram), fysieke winkels en marktplaatsen (Bol.com, Amazon). Ongeacht het kanaal, klanten verwachten in ieder kanaal dezelfde naadloze ervaring:

  • Klanten verwachten producten op verschillende kanalen te kunnen bekijken en kopen
  • Alle kanalen moeten dezelfde ‘look and feel’ hebben
  • Kortingen moeten online én offline hetzelfde zijn
  • Aanbiedingen die een klant ontvangt naar aanleiding van een aankoop met een klantenkaart in de winkel, moet ook in de webshop gelden
  • Aankopen die op een marktplaats geplaatst zijn, moeten gemakkelijk te retourneren zijn, via online en offline kanalen.

Dit zijn slechts een aantal van de omni-channel behoeften van de klant. Bedrijven die hieraan willen voldoen, vereisen meer flexibiliteit van hun e-commerce oplossingen.

Restricties in de traditionele platform architectuur

Traditioneel gezien zijn de meeste e-commerce platform ‘single stack’ oplossingen, die worden geleverd met een vooraf ingestelde front-end voor klanten en een back-end die gegevensverwerking uitvoert. Omdat de front-end en back-end gekoppeld zijn, is de architectuur van het e-commerce platform soms niet voldoende flexibel om omni-channel processen te ondersteunen. De platformen zijn gemaakt om één kanaal te bedienen, met vaste patronen.

Om een omni-channel strategie mogelijk te maken, is daarom vaak maatwerk nodig. Dit betekent dat voor elke wijziging die in de frontend wordt aangebracht, ook wijzigingen in de backend nodig zijn. Dit kan kostbaar zijn en maakt het beheer van het platform met iedere wijziging steeds ingewikkelder. De oplossing is volgens de laatste trend ‘headless commerce’.

De oplossing: headless commerce?

Headless commerce betekent in het kort dat de front-end en back-end van webshops los van elkaar ontwikkeld worden. Door de front-end en de back-end te scheiden, kan voor beide kanten de beste oplossing worden gekozen. Daarbij wordt het maken van (kleine) wijzigingen eenvoudiger. Uiteraard worden de front-end en back-end applicatie(s) aan elkaar gekoppeld, zodat klanten optimaal bediend kunnen worden in alle kanalen. Hierbij kan gekozen worden voor talloze architecturen en strategieën (je leest er verderop in dit artikel meer over).

Een schema van hoe headless commerce eruit kan zien

Voorbeeld van een eenvoudige headless architectuur (bron)

5 Voordelen van headless e-commerce

Het scheiden van de front-end en de back-end brengt verschillende voordelen met zich mee. We hebben de belangrijkste 5 op een rijtje gezet:

 

1. Meer vrijheid bij het kiezen van oplossingen

Omdat headless eCommerce de front-end en back-end uit elkaar houdt, kunnen bedrijven voor iedere gewenste combinatie van oplossingen kiezen. Behoudt bijvoorbeeld de backend-functies van de e-commerce oplossing die gebruikt wordt, maar kies een ander systeem voor de front-end of andersom.

Een ander voorbeeld: kies ervoor om het ERP te gebruiken als centrale systeem, en kies een CMS voor de front-end. In headless commerce veel verschillende combinaties mogelijk, geheel afhankelijk van de uiteindelijke behoefte.

2. Efficiëntere ontwikkelingsimplementaties

Front-end ontwikkelaars die werken met traditionele platformen worden vaak beperkt door de vaste koppeling met de backend. Kleine veranderingen van front-end elementen vereisen wijzigingen in de database en de code.

De headless benadering maakt het voor ontwikkelaars mogelijk om wijzigingen en aanpassingen aan te brengen zonder telkens opnieuw de logica van het systeem opnieuw te moeten schrijven.

 

3. Gemakkelijk nieuwe componenten toevoegen

Ontkoppelde front- en backend-systemen zorgen ervoor dat het mogelijk is om wijzigingen in beide componenten aan te brengen, zonder het hele systeem opnieuw te configureren.

Wanneer er bijvoorbeeld een nieuw verkoopkanaal gestart wordt, hoeft er alleen een nieuwe integratie aan de backend toegevoegd te worden, terwijl de contentlaag die voor de klant beschikbaar is, hetzelfde blijft.

4. Maximale flexibiliteit

De headless architectuur maakt het voor ondernemers mogelijk om precies te bepalen hoe ze willen dat hun bedrijfslogica werkt, en welke gegevens ze binnen handbereik willen hebben.

In traditionele eCommerce-platforms zijn bedrijven vaak bezig met het aanpassen van hun behoeften aan hun platform in plaats van dat de technologie zich aanpast aan zakelijke behoeften.

5. Snelle en naadloze integraties

Hoewel systemen losgekoppeld worden, gaat het aanpassen van oplossingen toch snel. De headless benadering maakt gebruik van een API om verschillende systemen met elkaar te laten communiceren, gegevens uit te wisselen en naadloos te integreren, zonder beperkingen.

Moet ik investeren in headless commerce?

Zoals gezegd is headless commerce een trend. Of het in de komende jaren zal groeien? De meningen zijn verdeeld. Wat wel duidelijk is, is dat het concept zeker leeft, ook bij de grote platformen. Niet zo gek, het biedt veel voordelen voor bedrijven, voornamelijk als ze gebruik maken van meer complexe omni-channel processen.

Van een aantal grote spelers, zoals PayPal, Ebay en Groupon, weten we dat ze nu al investeren in technieken die de overstap naar headless in de toekomst mogelijk kunnen maken. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat we steeds meer headless commerce tegen gaan komen.

Hoewel de voordelen van headless duidelijk zijn, betekent het niet dat iedereen nu meteen moet overstappen. Er zijn veel verschillende cases, en voor iedere case is er een andere passende oplossing. Dit kan een headless architectuur zijn. Wil je weten welke oplossing het beste past bij jouw (e-)commerce? We helpen je graag verder.