Het is december, en dat betekent dat het einde van 2018 in het zicht is én dat er weer voorspellingen worden gedaan over de e-commerce trends van volgend jaar. Natuurlijk hebben wij traditiegetrouw ook weer een lijstje samengesteld. Dit zijn volgens ons de e-commerce trends voor het jaar 2019 (in willekeurige volgorde):

Progressive Web Apps

Begin deze maand werd Magento 2.3 uitgebracht. Met deze nieuwe versie van Magento werd ook de langverwachte PWA studio beschikbaar. PWA studio springt in op het steeds hogere percentage mobiele aankopen. Verwacht wordt dat in 2019 bijna driekwart van de consumenten mobiel winkelt.

PWA staat voor Progressive Web App en is ontwikkeld om ultieme mobiele ervaringen te kunnen creëren. PWA studio biedt tools die het ontwikkelen van een mobiele omgeving sneller en goedkoper maken.

Met PWA Studio kunnen app-achtige mobiele ervaringen gemaakt worden die snel en betrouwbaar zijn. Daarnaast biedt een PWA voordelen voor de vindbaarheid in zoekmachine en laten PWA pagina’s gemiddeld een 50% hoger conversiepercentage zien. In ons blog over PWA lees je er meer over.

Omdat de studio pas net gelanceerd is, verwachten we de komende maanden steeds meer voorbeelden te gaan zien van webshops die over gaan op PWA.

Optimaal omni-channel met Unified Commerce

In 2018 verschenen veel artikelen over de wederopstand van de fysieke winkel en het voordeel van omni-channel strategieën (bijvoorbeeld hier en hier). Door middel van omni-channel wordt de consument zo goed mogelijk voorzien van een optimale klantbeleving. In de woorden van de Volkskrant:

”Waar de webshop ooit een aanvulling was op de fysieke winkel, is de fysieke winkel nieuwe stijl er om diensten te bieden die de consument bij de webshop niet kan krijgen […] Omni-channel, is dé nieuwe filosofie in de wereld van de detailhandel: online en offline winkels maken deel uit van één keten, en moeten elkaar aanvullen.”.

 

Voor een optimale klantbeleving moeten echter veel systemen samenwerken. Denk bijvoorbeeld aan een CRM om klantgegevens bij te houden, een POS dat gekoppeld is aan het voorraadbeheer, webshopsoftware, een ERP, een in-store systeem om online retouren in de winkel aan te nemen, en ga zo maar door.

Voor veel ondernemers ligt hier een grote uitdaging. Een doolhof van koppelingen zorgt er vaak voor dat software niet in staat in om onderling te communiceren. Hierdoor wordt het aanbieden van een goede omni-channel ‘customer experience’ onmogelijk.

 

Unified Commerce

Steeds vaker zie je in artikelen over omni-channel de term ‘Unified Commerce’ voorbij komen. Bedrijven die zich de afgelopen jaren vooral hebben gericht op omni-channel, maken nu de volgende stap naar Unified Commerce.

Bij Unified commerce staat een naadloze customer experience in verschillende verkoopkanalen nog steeds voorop. Unified Commerce richt zich hierbij op de achterkant van de processen die ervoor zorgen dat een echte omni-channel ervaring mogelijk is. In plaats van het gebruik van meerdere systemen (zoals de genoemde ERP, CRM, POS etc), worden zoveel mogelijk oplossingen samengevoegd binnen één centraal, realtime, platform. 

 

Unified Commerce e-commerce trends 2019

Bron

Business Intelligence

Een groot voordeel van het samenbrengen van processen is dat het ook mogelijk wordt om verschillende soorten data te combineren. Hierdoor wordt het mogelijk om op veel verschillende vlakken te optimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan uitgebreide klantensegmentatie, gepersonaliseerde marketingacties, verkoopprestaties per verkoopkanaal, het terugdringen van retouren en ga zo maar door.

Het aantal spraakopdrachten neemt rap toe, ook in e-commerce. De groeiende populariteit van slimme speakers zorgt ervoor dat nu al 20% van de  zoekopdrachten op Google bestaat uit gesproken zoekopdrachten. Voorspeld wordt dat in 2020 50% van de zoekopdrachten gesproken zullen zijn. Dit betekent dat er ook in e-commerce een stijgende lijn te zien zal zijn in de vraag naar webshops die ‘voice shopping’ ondersteunen.

In de VS, waar de slimme speakers al meer ingeburgerd zijn dan in Nederland, heeft maar liefst 22% van de consumenten met een speaker al eens een aankoop via een stemopdracht gedaan. Natuurlijk worden ook veel gesproken zoekopdrachten via de smartphone gedaan, denk bijvoorbeeld aan Siri of de spraakassistent van Google.

Dit betekent dat webshops aanpassingen zullen moeten gaan doen om ‘voice search’, het zoeken van producten op de webshop, en ‘voice shopping’, het daadwerkelijke kopen van producten, mogelijk te maken.

Het lijkt misschien nog een beetje een ”ver van je bed show”, maar gezien de groeicijfers van dit jaar alleen is het een goed idee om na te denken over strategieën voor slimme speakers.

Sommige voorspellingen geven aan dat early adopters van de technologie hun omzet tegen 2021 met 30% zullen kunnen verhogen.

Een verdere groei van B2B e-commerce

Eigenlijk is dit een voorspelling die blijft staan op ons lijstje met trends. Vorig jaar voorspelden we al een wereldwijde groei in B2B e-commerce. Onderzoeksbureau Forrester voorspelt dat alleen al in de VS, B2B e-commerce zal groeien naar 1.2 biljoen Dollar. Ter vergelijking, voor de B2C markt wordt een groei tot $500 miljard verwacht.

B2B e-commerce trends grafiek door Forrester

 

Nederlandse cijfers zijn ons niet bekend, maar ook wij zien in ons dagelijks werk steeds meer vragen binnen komen over B2B e-commerce én werken aan verschillende B2B projecten (Bijvoorbeeld: Gameworld en Dumco).

B2B-platformen worden steeds volwassener en er komen steeds meer mogelijkheden om online een complete B2B ervaring te bieden. Denk bijvoorbeeld aan tools voor klantspecifieke prijslijsten, geautomatiseerde offertes en snelle bestelformulieren, die het bestelproces steeds meer gelijk trekken met traditionele verkoopmethodes (maar dan sneller, gemakkelijker én met de mogelijkheid om de data in te zetten voor uitgebreide analyses).

Op naar 2019

Hoe denk jij over 2019? Waar ga jij op inzetten dit jaar? Zijn we een trend vergeten? Laat het ons vooral weten (bijvoorbeeld via Twitter of Linkedin)