Het kiezen van nieuwe software is een uitdaging waar ieder e-commerce bedrijf vroeg of laat mee te maken krijgt. E-commerce technologie veranderd snel. Er komen steeds meer oplossingen op de markt om de e-commerce uitdagingen van deze tijd aan te gaan. In het verleden leek het investeren in nieuwe software oplossingen misschien riskant maar vandaag de dag is de early adopter degene die de concurrentie voorblijft.

Een veranderend e-commerce landschap

De afgelopen jaren is veel veranderd in de manieren waarop producten online verkocht worden. Denk aan nieuwe e-commerce kanalen die beschikbaar zijn gekomen (marktplaatsen, social shopping), nieuwe mogelijkheden op het gebied van hoe producten worden aangeboden, de opkomst van omnichannel, en steeds weer veranderende klantverwachtingen.

Amazon launches in the Netherlands - Tamebay

In 2020 werd Amazon.nl gelanceerd. Hoe ga jij hier als retailer mee om, en welke invloed heeft het op jouw verkoopstrategieën?

Om met deze veranderingen om te gaan, moeten retailers flexibel met hun verkoopstrategieën omgaan. Een deel hiervan is kritisch kijken naar welke software er gebruikt wordt. Past de software die gebruikt wordt nog voldoende bij de huidige klantwensen? En zo niet, welke software moet er voor in de plaats komen?

Uitdagingen met e-commerce software

Er zijn zoveel verschillende soorten e-commerce software, dat het lastig kan zijn om een keuze te maken. Vaak wordt er gekeken naar oudere bekende software, en nieuwere onbekende software.

Oudere software: 

Pluspunt: er is veel over bekend zoals gebruikservaringen
Minpunt: voldoet niet aan moderne eisen

Nieuwe software:

Pluspunt: voldoet aan moderne eisen en is toekomstbestendig
Minpunt: er is veel nieuwe software beschikbaar, maar weinig gebruikservaringen

e-commerce vergelijkingsite

Bekijk je wel eens vergelijkingssites bij de zoektocht naar nieuwe software? Dan is de kans groot dat je ook de reviews leest. 

Natuurlijk wil je altijd kiezen voor de software die je nu én in de toekomst vooruit helpt. Maar het gebruiken van nieuwe software vereist enige moed, je weet door het gebrek aan reviews immers niet zeker of je het juiste product gekozen hebt.

Toch willen wij het gebruik van nieuwe technieken aanmoedigen (ook Madia kijkt graag naar nieuwe oplossingen voor klanten, zo waren één van de eerste Magento partners in NL en ook de eerste OroCommerce partner van NL). Met de juiste begeleiding, kan het heel nuttig zijn om te investeren in nieuwe technologie. Met de juiste oplossingen weet je namelijk zeker dat jij jouw concurrentie voor bent!

Wanneer je kiest voor een nieuw product, wordt je ook wel een early adopter genoemd.

Wat is een early adopter?

Early adopter kun je letterlijk vertalen naar “vroege aanvaarder”. Een early adopter is iemand die gebruik maakt van een product, voordat de grote massa dit doet. Early adopters worden vaak gezien als trendsetter.

Laten we als voorbeeld een nieuwe in Nederland opkomende e-commerce technologie nemen: headless-implementaties en PWA. Bij een headless implementatie is de frontend van het e-commerce platform losgekoppeld van de backend (lees er hier meer over). Op dit moment worden de eerste PWA webshops van Nederland opgeleverd. Hoewel de techniek nog niet volledig volwassen is, zijn bijvoorbeeld de voordelen op het gebied van klantervaring duidelijk:

  • Een ultieme customer experience
  • Een verbeterde snelheid
  • Offline bereikbaarheid van de webshop

De early adopter is de concurrentie voor

Voor klanten betekent dit, dat shoppen op een headless webshop een prettigere ervaring is dan op een traditionele webshop. En dit zal leiden tot meer verkoop! Als jij een early adopter bent, zijn de snelle laadtijden een nieuwigheid voor klanten.

Op een gegeven moment zullen echter meer bedrijven in de technologie gaan investeren, en zullen klanten de snelheid en offline beschikbaarheid als de normaalste zaak van de wereld gaan zien. Dan weet jij als early adopter dat het tijd is om op zoek te gaan naar een nieuwe technologie om klanten te verbazen. En zo loop je door de adoptie van nieuwe technologie altijd een stapje voor op de concurrentie.

Understanding Early Adopters and Customer Adoption Patterns

De “early adoptie” curve, waarin 13,5% wordt gezien als een early adopter die altijd voorlopen op andere bedrijven die later innoveren. 

Aan de slag met nieuwe technologie?

Hoewel een nieuwe technologie heel veel kan opleveren, neemt een early adopter ook een risico. Het is immers niet zeker dat een nieuwe technologie ook het gewenste resultaat gaat opleveren. Daarom is het belangrijk om goed na te denken over de keuzes die gemaakt worden bij het implementeren van een nieuwe technologie.

Een iteratieve benadering

Wanneer je kiest voor een nieuwe technologie hoef je het niet meteen grootschalig te gebruiken. Je kunt beginnen door de nieuwe software op kleine schaal in te zetten. Gebruik het bijvoorbeeld eerst voor een deel van de webshop en test of het positieve resultaten oplevert. Als dat zo is, kun je daarna uitbreiden en de nieuwe technologie in het hele bedrijf doorvoeren.

De verwachtingen van de klant veranderen voortdurend en zijn de motor van nieuwe trends in technologie. Een valkuil voor veel bedrijven is dat ze niet meebewegen met deze trends. Blijf daarom alert op feedback van klanten en doe onderzoek naar hun gedrag in jouw verkoopkanalen. Als je de verwachtingen en het gedrag van klanten begrijpt, kun je trends gemakkelijker identificeren die uiteindelijk concurrentievoordeel kunnen opleveren.

Zodra de trends die invloed hebben op klanten duidelijk zijn, is het belangrijk om uit te zoeken welke belemmeringen er zijn in de huidige software. Is de API bijvoorbeeld flexibel genoeg? Bestaat de mogelijkheid om gemakkelijk nieuwe functionaliteit toe te voegen? Ondersteund de huidige software het proces waar je naar op zoek bent? Zo niet, dan zijn dat de zaken waar je naar op zoek kan gaan in een nieuwe software oplossing. Denk hierbij goed na of je op zoek bent naar een product wat jouw huidige software zal vervangen, of dat iets toevoegt en ernaast gebruikt kan worden.

Vraag om advies 

Heb je een goed beeld van jouw klanten en de technologie die nodig is? Vergeet dan niet om advies te vragen bij bedrijven die bekend zijn met de software. Onze ervaring is dat er vaak nog meer mogelijk is dan in eerste opzicht lijkt. Overleg met een software integrator wat volgens hen de beste manier is om de software te integreren. Bekijk samen naar hoe de inzet van de nieuwe software er precies uit gaan zien en hoe het gaat werken in jouw “technology stack”. Zo voorkom je dat je later in de knoop komt met bijvoorbeeld het onderhoud van de integraties.

Conclusie: de early adopter wint

Een early adopter zijn, betekent gedurfde beslissingen nemen om de concurrentie voor te blijven. Onderzoek verwachtingen van klanten, trends en nieuwe technologieën en blijf continu innoveren.

Bij Madia nemen we het onderzoeken van nieuwe technologie graag op ons. Ook wij werken met de nieuwste technieken om een bijzondere ervaring te bieden op de webshops die wij bouwen. Vraag ons gerust om advies over de laatste trends en hoe we die kunnen inzetten om de verwachtingen van jouw klanten te overtreffen!